ALCATRAZZ - No Parole From Rock´N´Roll
Zlí jazykové o tomto albu tvrdí, že je to nejlepší nahrávka Yngwieho
Malmsteena, která však paradoxně nenese na svém vývěsním štítu jméno
svého protagonisty. Narcisticky onanistický styl, který si kytarista
velice záhy prostřednictvím svých sólových nahrávek vypěstoval a učinil z
něj svůj patent, tu ještě zdaleka netryská v tak širokém rozsahu a
nabubřelé absurditě, jako v letech následujících. Zkrátka, na
Malmsteenově prvotní a rovněž jediné hudební práci pro nově zažehnutou
značku ALCATRAZZ, hraje onen mladík zcela ve prospěch nahrávky, čímž
celkovému pozitivnímu dojmu z alba vysoce pomáhá. Člověk má zkrátka
pocit, že poslouchá kapelu a ne jen jejího hlavního, v čele stojícího
protagonistu, tak jak se tomu děje u většiny jeho sólových alb.
Jinak
pro ty, kterým jméno ALCATRAZZ nic neříká, předložím krátkou stať
týkající se jejich historie. Jde o anglicko americkou hard n heavy
skupinu, založenou v roce 1983 Grahamem Bonnetem, Jimmy Waldo a Garym
Shea. Ve skupině se postupně vystřídali tři kytaristé. Na debutu hrál v
té době ještě neznámý švédský mladík Yngwie Malmsteen, kterého na desce
druhé nahradil Steve Vai a toho posléze na albu číslo tři Danny Johnson.
U zrodu kapely stál chvíli i Clive Burr, někdejší bubeník IRON MAIDEN.
K dnešnímu dni skupina vydala čtyři studiová alba: „No Parole For
Rock´n´Roll“ (1983), „Disturbing the Peace“ (1985), „Dangerous Games“
(1986) a letošní horkou novinku „Born Innocent“. Skupina bývala a je s
velkými přestávkami stále koncertně činná a jejím největším chlebodárcem
se stalo Japonsko.
Debut „No Parole From
Rock´n´Roll“ nabízí šťavnatý hard rock, který se občas nezapomíná opírat
o klávesovou berličku osmdesátých let. Bonnet zpívá jak jinak než
famózně a Malmsteen hraje na jeho poměry docela úsporně. Buď se tehdy
díky své nezkušenosti a nevyhranosti teprve rozkoukával, nebo mu ostatní
zkrátka nedovolili do předem nastavených kritérií muziky, jež chtěl
soubor produkovat, propašovat jeho známé neoklasicistické vyhrávky.
Materiál je kompletně autorský a podepsána je pod ním ústřední
skladatelská dvojice Bonnet/Malmsteen.
Úvod alba patří
trojici skvostných hard-rockových čísel. Na začátku hitu „Hiroshima Mon
Amour“ zahraje kytarista svou typickou melodii, ale dál se znovu drží na
uzdě. Něco podobného se odehrává i v další písni, démonické „Kree
Nakoorie“. Kvalitou vyrovnaný materiál čítá deset skladeb ze kterých
bych ještě upozornil na dvojici „Too Young to Die, Too Drunk to Live“ a
„Big Foot“ - parádní to rockové šlehy a nakonec vlastně i závěrečnou
krásnou baladu „Suffer Me“.
Příznivci DEEP PURPLE a RAINBOW se museli s příchodem ALCATRAZZ na scénu v třiaosmdesátém jistě tetelit blahem. Dnes už není poslech jejich desek žádným obrovským wow, ale poctivého rockera dokáže tato nahrávka jistě stále velmi potěšit. Žel bohu, další dvě desky už vysoký standard debutu úplně potvrdit nedokázaly. Dvojka „Disturbing the Peace“ vyloženě stojí i padá na Vaiových schopnostech. Některé songy zní až příliš dobově a jejich hudební struktura je rozmělněna Bonnetovými ambicemi lačnícími po úspěchu v tehdejších hitparádách. Třetí fošna „Dangerous Games“ vyznívá více jako práce celé kapely, z jejich drážek však není těžké vyluštit, že třetí kytarista v řadě Danny Johnson, není až takovým čarostřelcem, jako jeho dva předchůdci. Avšak zdejší písně vám v hlavě utkví daleko přesvědčivěji, než tomu bylo u díla předchozího. To ovšem nic nemění na tom, že debut ALCATRAZZ je jejich jasně nejlepší prací.
13.11.2020 | Diskuse (9) | Horyna marekdt@seznam.cz |
Stray | 19.11.2020 19:55 |
rumcajs: Ale jako Peer Gynt jsi to psát u toho Krvavýho masakru nemusel.:-) Chvíli jsem pátral co je to za podivnej nick a srovnával IP adresu a hle, je to právě ta Tvá. |
rumcais | 19.11.2020 19:52 |
Malmsteen si to nejlepší vypotil na prvních šesti deskách. S Vescarem už to začalo skřípat a teď, škoda mluvit. |
MichalPuchovsky | 19.11.2020 13:16 |
Imhotep: Tak to ti potom odporúčam skúsiť Perpetual Flame, vynikajúca doska. Ripper a Yngwie sa k sebe veľmi hodili. Jeden nepozná iný spevácky mód ako karbobrúska, druhý má zase vytočené kombo permanentne na 11. |
Pekárek | 19.11.2020 12:33 |
No Parole tak 80 %. Při porovnání právě s Marching, Trilogy, Odyssey a Eclipse je zřejmé, že Malmsteen se v jisté fázi stále zlepšoval, a to i jako kytarista. |
Pekárek | 19.11.2020 12:25 |
Malmsteena mám hodně rád. Jsou tam obrovské produkční výkyvy, ale dám rád každou z desek až po Perpetual, včetně. Eclipse je dokonalá 100 %. |
Imothep | 19.11.2020 12:19 |
Já mám Yngwieho alba z 90tek rad. Eclipse patří určitě u me k nejposlouchanejsim a v těsném závěsu je i Fire and Ice(tady mohl pravda ubrat na délce). Nemám problém ani se Seventh Sign a Magnum Opus(byť připouštím, ze tady to šlo trochu níž). Facing the Animal s Powellem a Levenem je samozřejmě pecka(až na tu baladu s refrenem ve stylu “Ein Kessel Buntes”). Pak už me to moc nebavilo a poslední album, které vlastním(a asi i poslední, které jsem slyšel) je Attack. |
MichalPuchovský | 19.11.2020 08:17 |
Dik za recenziu na jednu z mojich veľmi obľúbených nahrávok. Hit za hitom. Bonnet aj Yngwie zo seba vytlačili to najlepšie, však prvý menovaný na svojich koncertoch do dnešných dní hráva polovicu z albumu. Podobne ako Imhotep by som nebol tak prísny na Yngwieho sólovú dráhu, ale to vravím ako jeho veľký fanúšik. Na Malsteenovi mi príde zaujímavé, že po priemerných doskách vie prísť s veľkými bombami, ktoré dokazujú jeho relevantnosť aj po rokoch na scéne. Po nemastnom úvode deväťdesiatych rokov prišiel s dvojicou silných albumov Facing the Animal a Alchemy a jeho spojenie s Ripperom vyprodukovalo monštrum menom Perpetual Flame. Podobným posunom k lepšiemu po priemerných inštrumentálnych albumoch je "bluesové" Blue Lightning. |
Tom | 14.11.2020 16:45 |
Moc pěkné, díky horyno za další prima ohlédnutí za starými nejlepšími časy. |
Imothep | 13.11.2020 16:12 |
Moc pekne ohlédnutí za skvostnou deskou. I podle mého názoru se jedna o nejlepší verzi Malmsteena, hraje opravdu pro kapelu, ale některé další jeho solovky(a nejen ty první) bych v tomto ohledu taky nezatracoval. |