ANCIIENTS - Beyond The Reach Of The Sun

Po osmileté pauze se k fanouškům zaoceánské metalové progrese vrací kanadští ANCIIENTS s rozmáchlou a velkolepě znějící novinkou, nesoucí název „Beyond the Reach Of the Sun“. Jde o jejich třetí řadové album a o tom, že jde pravděpodobně o nejambicióznější a posluchačsky nejvstřícnější sbírku jejich diskografie, svědčí řada faktorů - výtečná poslouchatelnost skladeb, citlivá práce se strukturami, jež se jeví velmi přehledně a vyhlazeně, ale také skvělá zvuková stránka. V neposlední řadě je to také obrazovou sci-fi stylizaci díla, které sám chápu jako plnokrevnou erupci určenou všem obdivovatelům velkých žánrových kapel jako MASTODON nebo OPETH.

Právě Kanaďané dokáží ve svém zvuku zdařile skloubit vlivy svých slavnějších kolegů, ať už jde o výše zmiňované titány metalového progresu, nebo takové nezapomenutelné artefakty historie rocku, z nich mám pak nejpravděpodobněji na mysli seattleské ALICE IN CHAINS. Nové, charismatem obtěžkané skladby se plynule rozpínají a dovolím si je nazvat štědrými hymnami, ve kterých se nachází perfekcionalismus i skladatelská jistota. Čtyřčlenná kapela jakoby nic proplouvá mezi hájemstvím zdobnějšího sludge, klasického heavy metalu, ale nabídne i posmutnělou grunge náladu, to vše pak dohromady utváří výslednou progresivní mozaiku. Ta je prostá samoúčelnosti a exhibic, naopak dýchá jednotně. Podobně jako kdysi OPETH však tu a tam u některých skladeb přijde i pasáž s dramatičtějším usazením, nabízející deathmetalový growl a nějaké to rozumné zvýšení tempa. Snad každá ze skladeb nereprezentuje jen jednorozměrný sloka-refrén formát, ale naopak se vykáže jako pestrá skládanka více poloh. Vlastně po poslechu úvodní jízdy „Forbidden Sanctuary“ můžete mít ideální představu, co vám posléze hudba ANCIIENTS v roce 2024 předá.

Zpívající kytarista a šéf souboru Kenneth Paul Cook platí za zkušeného frontmana, který prakticky z velké části utváří příběh nahrávky a její náladu, hlasově je rozhodně podstatným prvkem zvuku této kapely, ačkoliv, jak už jsem výše naznačil, občasně do stylu ANCIIENTS probleskne nápadná spřízněnost s nějakou tou legendou dávnější historie hard rocku a heavy metalu. Na „Beyond The Reach Of the Sun“ upoutá celkově výpravný charakter díla, které jakoby plynule postupovalo pestrými krajinami a zavedlo tak posluchače na pouť plnou dobrodružství. Naproti tomu se na desce neděje nic dosud neslyšené a songy mají v podstatě charakter konzervativního metalového alba, jež upřednostňuje feeling, atmosféru a dobrou vstřebatelnost, před chaosem a nekoordinovanými ekvilibristickými zvraty.

Zvuk skladeb z velké části utváří znamenité kytarové vyhrávky, plynule rozvíjející akustické úvody a riffové výjezdy od dua K.P.Cook/ Brock McInnes. Tito dva vdechují materiálu náladu, kdežto rytmická dvojice Rory O´Brien/ Mike Hannay udržuje v rámci celé epochální výpravy onu energii. Píseň „Melt the Crown“ může být chápána jako další reprezentativní a výrazná skladba současného portfolia ANCIIENTS, prostupuje jí totiž ona fatalistická posmutnělost, která je ve zvuku Kanaďanů dominantní náladovou složkou. To záhy potvrzuje i neutěšený song „Cloak Of The Vast And Black“, dost možná nacházející se na opačné straně spektra. K atmosféře a hladkosti vyznění přispívají rovněž tu a tam užité klávesové aranže, jež především v hypnotizujících mezihrách dokáží uhranout.

Svižná „Celestial Tyrants“ má moc strhnout proudem skoro až thrashových riffů, něco na ní mne však poutá ke klasickým nahrávkám METALLICY, naproti tomu další úderka „The Torch“ je skladbou, ve které v rámci vokálů převládá hrubý growl. Výraznou položkou alba je předposlední „Candescence“, instrumentálka, jejíž náladu utváří dramatická souhra synťáků s djentovými riffy a chytlavými vyhrávkami ve stylu Hard N´Heavy. Jak je vidět, ANCIIENTS dokáží pracovat s širokým polem vlivů a vše dokáží skloubit do vlastního uceleného zvuku, což je hodně důležité. Sbírka přes svou pestrost působí uceleně. Závěrečná epopej „In the Absence Of Wisdom“ je asi nejreprezentativnějším kusem alba, rozmáchlý a výpravný song, pozvolna se rozvíjející z akustického úvodu, postupně kypící až do těžkotonážních pasáží někde na pomezí velikánů OPETH a MASTODON.

Kapela pro bonusovou část nové desky znovunahrála některé své starší skladby zpřed deseti let („Raise The Sun“ a „Built To Die“) a i tento počin jeví se vcelku sympaticky, neboť se tyto nosné písně jejich minulosti letos ukazují v obsáhlejší a zvukově bohatší formě. Novinka ANCIIENTS je ambiciózním metalovým dílem, jehož silnou stránkou je řemeslná propracovanost, muzikantská kvalita, špičková zvuková stránka a uhrančivá atmosféra, tou slabší naopak trochu menší míra originality vyznění. Přesto jedna ze silných nahrávek letošního roku.