ANNIHILATOR - Alice In Hell
Jak je samozřejmě
každému zasvěcenému sledovači metalové hudby již dobře známo, za vznikem a
fungováním kanadské úderky ANNIHILATOR stojí pouze osoba vynikajícího kytaristy
Jeffa Waterse, který položil základy tohoto projektu již v roce 1984.
Kapela za více než třicet let existence proslula vytrvalostí, ovšem také nebývalou
hustotou změn svého vratkého personálního obsazení, avšak v oněch
počátcích stálo vedle Waterse vždy jméno zpěváka Johna Batese, jehož
skladatelský přínos známe z několika skladeb umístěných na debutové desce
„Alice In Hell“, tedy albu, které vneslo čerstvý vítr, technickou promakanost a
přemýšlivější ráz do zaoceánského speed a thrash metalu, jakým se právě
ANNIHILATOR na přelomu osmdesátých a devadesátých let prezentovali. Bates
z kapely odešel v průběhu roku 1987 po personálních a uměleckých neshodách
a s ním koráb opustili i další muzikanti. Jak tomu bylo v průběhu
dalších let nespočetněkrát, pod ostrým červeným logem kapely zůstalo neměnné
jen jedno jméno. Ostatně hudba ANNIHILATOR byla vždy výrazně orientovaná právě
na kytaru Jeffa Waterse a zbytek vždy platil jako dobře šlapající doprovod,
který tento kytarový principál využíval k doladění svých skladatelských vizí
plných perfekce.
Pod vlivem svým
velkých oblíbenců, jakými byli velké hvězdy formátu AC/DC a JUDAS PRIEST, se metalová
hudba Kanaďanů v osmdesátých letech propracovávala k větší
dokonalosti a thrashová horečka měla posléze za následek její neskutečné
zrychlení, přitvrzení, ale i znatelný příklon k vytříbenějšímu technickému
provedení. Z úvodní pětiletky zůstaly dvě demo nahrávky „Welcome To Your
Death“ a „Phantasmagoria“, díky kterým podepsali ANNIHILATOR konečně smlouvu
s Roadrunner Records. Když došlo na nahrávání debutové desky, spolu
s Jeftem byli u toho pouze dva další hudebníci – bubeník Ray Hartmann a
zpěvák Randy Rampage. Všechny ostatní nástroje, tedy všechny kytary a baskytaru
na desku nahrál pouze Waters, byť v portfoliu díla jsou uvedeni jako
součást kapely i kytarista Brian Greenham a basák Wayne Darley (druhý jmenovaný
vydržel posléze po boku šéfa čtyři roky a byl i u vzniku dalších povedených alb
„Never Neverland“ a „Set The World On Fire“, zatímco první byl už v roce
1990 nahrazen Davem Davisem, stejně jako nezvladatelný vypitek Rampage
ex-zpěvákem OMEN Coburnem Pharrem). Nicméně „Alice In Hell“ bylo v oné
pozdní fázi osmdesátých let pasováno mezi nejlepší díla ve svém stylovém ranku.
Neuvěřitelně frišná, čerstvoučká a dynamická metalová jízda, se vykazovala
kytarovou pestrostí a silnou inklinací k předvádění Jeffova hráčského
mistrovství, které do oněch ultra-rychlých skladeb skvěle pasovalo a opanovalo
je doslova od základu, tak nějak se dala charakterizovat ona nahrávka, jenž
proslula upřímností a nezakaleným přístupem k metalu. Titulní skladba se stala
nesmrtelnou hymnou žánru a tak dnes není mezi old-school thrashmetalovými
příznivci mnoho těch, kteří by song s dramatickým úvodem, kde vybrnkávačku
střídá nápadité (doslova nebesko-pekelné) rifforama, neznali.
Mnoho skladeb
z díla se stalo klasikou své doby a hvězda ANNIHILATOR, vyjíždějící tehdy na
svá první turné spolu s ONSLAUGHT (Evropa) a TESTAMENT (Amerika), pouze
stoupala vzhůru. Úvodní instrumentálka „Crystal Ann“ má dodnes místo v některých
koncertních setech kapely, stejně tak jako zdrcující závěr v podobě
psychotické „Human Insecticide“. I mezi oběma póly jejich výrazového spektra se
však nenacházely jen tak nějaké blbosti. Kromě zmíněné titulní skladby,
přinášející fantasy příběh o dívce bojující s vlastními nočními můrami a
strachem z okolního světa, díky kterému cítí nutkání projít do smyšlené
říše za zrcadlem, jsou to především už tehdy letité kusy jako „W.T.Y.D (Welcome
To Your Death)“ nebo „Wicked Mystic“, dvě drtivé jízdy, kde se opětovně ukázal
Watersův talent a touha dostat do nahrávky co nejvíce energie i technické
brilance. Ani obě části „Schizos“, či „Burns Like A Buzzsaw Blade“ nebo „Word
Salad“ zrovna nepolevují z nastoleného směru a nechybí jim patřičná
rtuťovitost a tah na branku. Celé dílo zní neuvěřitelně průrazně a semknutě, je
rychlé jako šíp a jeho poslech je ještě dnes velkým zážitkem.
Pětičlenná sestava
propagující „Alice In Hell“ si však personálně nesedla a jen krátce po
dokončení oněch štací na počátku roku 1990 Waters dospěl k oněm později
pro něho typickým reformám. Jak už jsem výše zmínil, vyhozen byl Rampage
koketující nejen s alkoholem a se zakázanými látkami více než ostatní
(dokonce došlo mezi ním a Watersem i na pěstní bitku v tourbuse), na jehož
místo byl dosazen Coburn Pharr (stejně tak obměna na postu druhého kytaristy,
kde se objevil Dave Davis) a šlo se ihned do studia, protože materiálu bylo za
těch mnoho let bez smlouvy dost a vydavatelství chtělo kout železo dokud bylo
žhavé, a tak následující zásek „Never Neverland“, snad technicky ještě
brilantnější materiál, byl vypuštěn už po roce od debutu. Brzy následovalo
dokonce turné v před-programu JUDAS PRIEST k jejich „Painkiller tour“,
kde Kanaďané zaskočili na poslední chvíli za tehdy prostořekého Mika Muira a jeho SUICIDAL TENDENCIES, což značilo,
že právě v té době se ANNIHILATOR zřejmě nacházeli na svém absolutní
kvalitativním i komerčním vrcholu. Bohužel se nepodařilo, i přes velkou píli a
snahu táhnout svou káru dál, v průběhu dalších mnoha let Jeffu Watersovi
udžet svůj umělecký a komerční potenciál, s jakým zacházel zhruba do
čtvrté desky „King Of the Kill“ a jejich tvorba se začala (navzdory nějakým těm
experimentům) čím dál více opakovat a stala se rutinní záležitostí. ANNIHILATOR
už v průběhu první poloviny devadesátých let tak pocítili znatelný odliv
zájmu fanoušků, na období jejich úplně prvních alb však ještě dnes mnohý
fanoušek velmi rád vzpomíná. Kdysi byla tohle opravdu mimořádná kapela.
20.06.2016 | Diskuse (12) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Meres | 15.08.2018 22:28 |
Už do počúvam... R.I.P. |
Kropis | 15.08.2018 16:55 |
Celkem aktuálně k debutu a criteria... R.I.P. Randy Rampage |
Marty | 13.08.2018 12:24 |
Plně souhlasím s předešlými příspěvky obdivovatelů skupiny ANNIHILATOR. I já k nim onehdy patřil. Alice In Hell jsem sjížděl z kazety a byl jsem v metalovém nebi. |
Valič | 22.06.2016 12:33 |
Set The World On Fire bylo pořád ještě hodně dobré album (90%), ale na rozdíl od prvních dvou už dnes nemám moc chuť se k němu vracet. Jinak s tím hodnocením Feast jsem to trochu přehnal (slyšel jsem ho jen párkrát), víc než 80% bych mu nedal. |
Stray | 21.06.2016 15:19 |
Nejsem přísnej, za nejlepší desku považuji "Never Neverland" a i "Set The World On Fire" oceňuji kvalitativně nastejno s prvníma dvěma, byť pro něco jiného. Vyloženě přísnej jsem až od "Refresh the Demon", která započala řadu alb, který kdyby nevyšly, tak je to jedno. :-) Největší přínos pro metal a moment překvapení má však v sobě "Alice In Hell". |
Imothep | 21.06.2016 13:33 |
Absolutni klasika, bezpochyby milnik zanru. Ale nebyl bych tak prisnej k dalsi tvorbe. Minimalne dvojka a trojka(byt uz s dost citelnymi stylovymi presahy) jsou taky vyborne desky. A i na tech dalsich se daji najit vyborne veci, byt pravda, ze ty desky uz tolik nefunguji jako celek. |
Zetro | 21.06.2016 08:33 |
Pamatam sa ako som v roku 1989 pozeral nemecky Metal Hammer a v rebrickoch albumov som videl na poprednych miestach nejaku kapelu ,ze Annihilator.Vobec som nevedel co to je a co mozeme ocakavat ,odkial sa zjavili,prej niekde z Canady :).Dal som za ulohu spoluziakovi nech to zozenie vo vtedajsej socialistickej Budapesti.Ked to doniesol zostali sme ohromeni ,fakt to bol pre nas zjav ,neskutocna sviezost materialu ,prepracovanost a ohromna instrumentalna virtuozita.Bol to debut ,podotýkam pisal sa rok 1989 a vtedy sa uz vydavali fantasticke veci.Alice in Hell sa hned stal milnik zanru. 100%Ani ja doposial nechapem ako taky virtuoz ako je Jeff Waters nemoze sam nepocut ,ze varí stale z jednej a tej istej vody!Aj ked Never Neverland este od nich milujem. |
Daveyy | 20.06.2016 13:46 |
Tento debut Annihilator je unikátní v tom že je naprosto technicky a riftově dokonale propracovaný. Muzika je neskutečně propracovaná, neustálá změna temp a dokonalé sóla. Do dnes se podivuji kde se to ve Watersovi vzalo. Tím spíše že žádné další album se už debutu nevyrovnalo. Naopak postupem času začal Waters zjednodušovat a stal se nudným. Netvrdím že Never Neverland je špatný. Ale na Alenku nemá. Teprve poslední dobou se Jeff vrací do formy ale neni to už ono. |
Valič | 20.06.2016 11:44 |
Z těch novějších se mi zdá nejlepší Feast (90%), celkem slušné byly i desky Carnival Diablos a Waking The Fury (80%), zbytek většinou za 70% (ani si teď nejsem jistý, jestli jsem je slyšel všechny). |
carcass | 20.06.2016 11:26 |
první 3 desky Anihilator byly famózní, v té době jsem je dost žral a často jsem si je sjížděl, následná King Of The Kill byla ještě ucházející, ale už to nebylo tak úplně ono, no a pak začal pozvolný úpadek, který jsem po Remains přestal sledovat a kapelu si zařadil do škatulky "kdysi dobrá kapela" a dále šla jejich tvorba mimo mně.....škoda, měli na mnohem více, řekl bych, že těžce dojeli na Watersovo EGO, který, ačkoliv už byl umělecky vyhořelý, tak si do tvorby nenenachal nikým kecat a jen recykloval a recykloval...... |