Boomer Space

ARCHITECTS - The Sky, The Earth And All Between

Nikdy jsem neměl moc v oblibě metalcore, ale to co předvádí britští ARCHITECTS v současné době, mne sakra baví. Základem pozitiv však nejsou typické atributy umocňující zvuk předmětného subžánru, ale prostě fakt, že kapela z anglického Brightonu se začala na své jedenácté řadovce prezentovat především chytlavější stavbou a výrazně moderními songy s natlakovaným zvukem -  a tyto prvky by pravděpodobně fungovaly, i kdyby jim byl propůjčem trochu jiný zvukový kabátek. Ačkoliv sebejistým krokem k současnému kurzu bylo u nich již deváté album „For Those That Wish To Exists“ (2021), z mého pohledu je „The Sky, The Earth And All Between“ jasně nejatraktivnější deskou ARCHITECTS, deskou, která spojuje nadžánrový přesah s aktuální zvukovou stránkou, ale i nezanedbatelný tlak s výtečnou poslouchatelností.


Pokud se kapela chtěla co do popularity ještě posunout a zároveň se vyloženě nezříct všeho z minulosti, bylo jasné, že muselo hluboké žánrové ukotvení definitivně stranou. Permanentní nahněvanost zocelující jejich starší tvorbu se tak dostala na druhou kolej. Producent naopak přijal výzvu nalézt a vypíchnout u nich právě prostor věnovaný všem chytlavým momentům, okolo kterých skrze přehlednější a čistější struktury vystavěl parádně poslouchatelné songy, sebejistě utvářející mozaiku tohohle velkého alba. Jordan Fish, někdejší klávesák, skladatel a producent spjatý s BRING ME THE HORIZON, byl přesně tím typem studiového machra, kterému se podařilo s kapelou překročit pověstný rubikon. ARCHITECTS tak přicházejí s deskou, o které se nezdráhám tvrdit, že jde o generační milník a která ke kapele přiláká mnohem větší zástup příznivců.



Jde o velmi moderně koncipované album, které však každým detailem přesvědčuje o svém potenciálu. Jasně že přibylo efektů a klávesových aranží tolik typických pro Fishovu předchozí práci a rovněž melodických zpěvových linek stále všestranějšího a lepšího Sama Cartera, ale zároveň u materiálu vůbec nevymizela tvrdost a celkový tlak. Skladby v sobě stále mají velký drive a nezříkají se moderního groovu, energických riffů a breakdownů, ale mnohem více než kdy v minulosti míří také k vygradovaným refrénům. Velkou devízou zde je, dle mého, především různorodost skladeb, které naplňují představy o ve všech směrech dotažené moderní erupci.


V rámci písní v podstatě nenalézám takřka žádný dramaturgický výpadek a deska je tak promyšlenou skládačkou, kde dojde na hitové, stále tak trochu metalcoreové vypalovačky („Whiplash“, „Blackhole“, či „Curse“), navztekané divočárny („Brain Dead“), rafinované záležitosti reflektující progresivnější ráz tvorby („Landmines“), nebo i věci jdoucí mnohem znatelněji naproti rockovému či metalovému mainstreamu („Broken Mirror“). Případně je tu i utajený klenot, který si kapela coby singl pravděpodobně nechává do zásoby jako vrcholný okamžik na jejich cestě vzhůru („Everything Ends“). Tohle všechno navíc zakončí takřka pop-metalově střižená elektro libůstka („Chandelier“) hozená do podoby futuristické balady na závěr. 


Deska tak naplňuje nejpřísnější měřítka pro ambiciózní, mainstreamově metalovou práci plnou hitů a špičkového studiového řemesla. Současní ARCHITECTS dospěli do fáze, kdy je třeba potvrdit, že na opravdu velký celosvětový sukces prostě mají. Novinka je rovněž deskou s vkusným, lehce abstraktním coverem, jejíž poslech si stále více užívám a to určitě nepatřím ke generaci, která by mohla být považována za hlavní cílovku. Nadšení!


11.03.2025Diskuse (15)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Tomáš
19.03.2025 16:41

Architects za mě směřují z dřevního metal coru do melodičtějších vod, zatímco Linkin Park (které jsem nikdy za metal core ani nepovažoval) se naopak z popu vrací s Emily k tvrdším věcem. nesrovnával bych je, ale souhlasím, že ten Linkin Park se i mně docela rychle oposlouchal

 

Stray
19.03.2025 09:05

Jednoznačně 90%. Žádná z tebou zmíněných kapel dle mého na nové ARCHITECTS nemá. Jo a nový LINKIN PARK jsou docela čaj, tam je to fakt na tři poslechy a stačí. Papundekl.

 

Sagi
19.03.2025 08:46

Jako 90 procent?😏 Po prvním poslechu to tedy špatný není,ale je to takové povrchní,nijak výrazné spojení nu metalu s corem. Ale možná právě proto je to úspěšné 😏. Určitě jsou ale kapely, které to dělají sofistikovaněji, přitom nepozbyvaji metalové nalehavosti. Sylosis, In Flames, Thé Monarch. I ti Linkin Park umí skladby lépe vygradovat a díky Emily mají refrény silné jako hovado😏

 

DreDe
14.03.2025 19:04

bohužial, architekti odložený ad acta

 

DreDe
14.03.2025 15:49

tak som dnes o5 popočúval architektov a fakt ten growling berie z hodnotenia pár pekných %, nie že je zbytočný on je obťažujúci a skrátiť nekonečné opakovačky, nahradiť ich nejakými zaujímavými technickými pasážami, bol by z toho pekný 32 minútový album :)

 

Tomáš
13.03.2025 19:37

Ještě to není úplně pro mě, ale jdou správným směrem. Fishova atmosférická elektronika v pozadí skvělá jako vždy, melodicky ještě na dalším albu zase trochu více popustí stavidla "popu", vynechají zbytečný growl a pak už to bude poctivý metalcore dle mého gusta, takový serióznější Bring Me The Horizon ještě předtím, než ti začali dělat "jakože" umění

 

DreDe
12.03.2025 23:25

súhlasím ... rýchlou ohraností ale nemyslím vôbec nekvalitu ... kvalitné melódie môžu byť priame na prvé počutie, výborné, ale s kratšou dobou životnoti a potom prípad, keď genialita tvorcov skryje tú melódiu a našou psou povinnosťou je ju nájsť :) ... čím dlhšie "rozoberám album na skrutky" tým dlhšie ma potom album baví ... ale asi to bude aj schopnosťou počúvajúceho, mne to trvá zrejme dlhšie :)

 

Stray
12.03.2025 22:20

Neexistuje žádná přímá uměrnost mezi bezprostřední chytlavostí a rychlou ohraností/nekvalitou. Jsou desky co chytí hned a drží celoživotně.

 

DreDe
12.03.2025 22:14

Oktomil: nechcem sklamať, ale čím skôr sa melodie zapáčia, tým skôr sa zunujú ... ale taký je už MPM :)

 

Oktomil
12.03.2025 18:01

Je to absolutní bomba.Jedu to furt dokola.Za mě zatím deska roku ze žánru melodický pop metal.Ma to skvělé melodie a doufám že se mi moc rychle neoposlouchají.