AVANTASIA - The Mystery Of Time
Projekt AVANTASIA, za kterým stojí frontman německé power metalové
kapely EDGUY, právě nyní přináší na trh další koncepční album. Jde o první díl
dalšího velkolepého příběhu, jenž se svým hudebním provedením dá nazvat
bombastickou rockovou operou. Jakkoliv byla ve svých počátcích AVANTASIA
spojována zejména s germánskou speed/ power metalovou scénou a její
první dvě alba, honosící se názvem „Metal Opera Pt. 1 a 2“, skutečně svým
zaměřením patřila do tohoto ranku a v letech 2001 a
2002 jej i vydatně oživila, dnes se situace vyvinula trochu jinak a Tobias
Sammet v rámci AVANTASIE zdobí orchestrální a symfonická cimbuří na ryze
hardrockových stavbách. Inspiraci tudíž bere u velkých kapel
let sedmdesátých, ostatně zdejší zdobenost bude nutně řadě posluchačů připadat až kýčovitá. Nebylo by však vůdči
vrchnímu skladateli spravedlivé, odsoudit celý projekt tímto strohým úsudkem, protože „The Mystery Of Time“ se především velmi dobře poslouchá.
Existují tedy dva přístupy k
tvorbě AVANTASIE. Za prvé posluchače zaujme téma a
příběh, který se v konceptu odehrává – v tomto případě je děj zasazen do
časů viktoriánské Anglie a pojednává o snaze jistého vědce spoutat čas a
přizpůsobit si jeho tempo, protože jak známo i z dnešní doby, čím více
člověk spěchá a chce toho co nejvíce stihnout za co nejkratší dobu, tím spíše nic pořádného neudělá. Mystérium času se prolíná celým
příběhem jako abstraktní nit, provazující jednotlivé skladby do
tematického konceptu bez daného začátku i konce. Už teď je díky neuzavřenému závěru jasné, že se tento příběh dočká pokračování. Druhým přístupem k tvorbě AVANTASIE je samozřejmě
zájem o výčet účinkujících, který se již tradičně album od alba tak trochu mění. I mne hlavně zajímá sestava jakou si falcký maršálek ke svému novému
projektu pozval. Zejména pak, kdo z velikánů rockového hlasu byl do daného
konceptu nominován. I letos jsme se dočkali skutečně vynikajících jmen.
Kromě již tradičních hostů jako Michael Kiske (ex-HELLOWEEN, UNISONIC)
nebo Rick Catley (MAGNUM), zde dojde na Joe Lynn Turnera (ex-RAINBOW),
Biffa Byforda (SAXON), Rona Atkinse (PRETTY MAIDS) a v neposlední řadě
dokonce na Erica Martina (MR.BIG).
Mezi instrumentalisty naopak
nechybí vedle tradičních Sammetových spolupracovníků Sashi Paetha a Mira
také Oliver Hartmann (AT VANCE), Bruce Kulick (ex-KISS) nebo dokonce
Arjen Lucassen. Na celém projektu se rovněž podílel Babelsberský
symfonický orchestr, který jej opatřil skutečně korpulentní a značně
nazdobenou krustou. Když jsem tak „The Mystery Of Time“
již po několikáté poslouchal, nenašel jsem vyloženě skladbu, kterou bych považoval za
průser, byť třeba pilotní baladický singl „Sleepwalking“ řadím paradoxně mezi nejslabší
položky. Je to zejména kvůli faktu, že v této písni dostal největší pěvecký
prostor právě Tobias Sammet, jehož afektovaný a značně přepjatý pěvecký
projev se mi nikdy příliš nepozdával. Jeho hlas oproti všem hostům
postrádá určitou osobitost, nebo lépe řečeno - specifičtější zabarvení. Z tohoto
důvodu tvrdím, že AVANTASII by rozhodně prospělo, kdyby na ní Tobias
Sammet vůbec nezpíval a působil by pouze coby skladatel a dirigent
studiových prací, neboť je mi jasné, že letošní skladby jsou jinak opravdu velmi
dobré.
Do alba se dostáváme prostřednictvím tří aranžérsky
namakaných/mohutných hardrockových kousků, značně zdobených orchestrací,
které ve svých nepříliš svižných tempech pokaždé vygradují do
siláckého sborového refrénu. Jde o skladby „Spectres“, „The Watchmaker´s
Dream“ a „Black Orchid“, u prvních dvou hlasově úřaduje J.L.Turner, u
třetí poté Biff Byford. Následuje svižný power metalový přelet „Where
Clocks Hands Freeze“ v doprovodu výtečného hlasu Michaela Kiskeho, což je
dle mého názoru naprostý vrchol celého alba. Skladba má všechno, co melodický
metalový song musí mít, nástrojovou barvitost a vrstevnatost, nápaditou
vokální linku a tah na branku, vygradovaný vzdušným refrénem, ostatně jak za časů Keepera.
Přichází čas na zmíněnou baladu, kde toporný Sammetův hlas tvoří duet se zpěvačkou Cloudy Yang. Jak už jsem se výše zmínil, zjevně nejslabší položka celku. Další z vrcholů přichází hned záhy v šesté „Savior In the Clockwork“, což je opravdu bombastická desetiminutová záležitost, kde se prolínají hlasy všech výše zmíněných pěvců a navíc, kytarové party, které mi v mnohém připomínají slavné období hardrockových WHITESNAKE, tedy v dobách, kdy koncem osmdesátých let dobyli Spojené státy, zde dostal na starost mimo jiné i výtečný Bruce Kulick. Skladba se vykazuje přemírou skvělých momentů a platí za středobod celého konceptu. Je bombastická, úderná a zároveň hodně proměnlivá. Následující písně s lepším či menším úspěchem drží linii nastavenou silnější první polovinou nahrávky, takže ať už poslouchám nářezovku „Invoke The Machine“, nazpívanou znovu Sammetem, tentokráte v doprovodu Ronnie Atkinse, baladu „What´s Left On Me“, za kterou stojí soulově zabarvený hlas Erica Martina, nebo další zdobenost odzpívanou duem Kiske/ Sammet - „Dweller In A Dream“, nikdy se nejedná o položku, která by z konceptu jakkoliv vyčnívala a působila nepatřičně. Je mi sympatické, že si Tobias nekladl žádné bariéry, hlavně co se týče oslovených pěvců a k nim příslušících stylů, protože právě různorodost typů hlasů, vycházejících z odlišného hudebního prostředí, dělá poslech (ve spojení s opravdu namáklými vrstvami aranží) takřka pohádkovým zážitkem. Závěrečné finále v podobě desetiminutové „The Great Mystery“ budiž bráno jako určité spojení všech indícií tohoto konceptu. AVANTASIA zkrátka zvládla další povedené dílo.
10.04.2013 | Diskuse (0) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |