Boomer Space

BEHEMOTH, AT THE GATES, WOLVES IN THE THRONE ROOM - Praha, Fórum Karlín, 12.ledna 2019

Dlouho dopředu avizovanému sletu černých havranů v pražském Karlíně náležela po zásluze visačka metalové akce měsíce ledna. Vždyť polští BEHEMOTH už nějaký ten pátek zažívají velké úspěchy a prakticky se dnes vyhřívají na piedestalu pozornosti metalového publika. Rovněž švédští AT THE GATES po svém návratu na scénu nasadili obstojné tempo a mohou být rovněž řazeni mezi špičku evropské metalové scény. Z tohoto pohledu se mě návštěvnost Fóra Karlín v sobotu nezdála až tak přesvědčivá, jak by se vzhledem k postavení hlavních kapel dalo předpokládat. Zavřené balkóny, plocha plná maximálně ze dvou třetin, takže když si člověk usmyslel, že se na kapelu půjde podívat trochu blíž, na vzdálenost pěti metrů se prakticky dostal přirozeně a aniž by se musel nějak procpávat. Z tohoto pohledu byl pobyt v hale vlastně příjemnou záležitostí. Do toho všeho hrála extrémní metalová hudba s velmi dobrým zvukovým zázemím, které je v této moderní hale vlastně už samozřejmostí.


 

Do prostor sálu vcházím, když už na pódiu pár minut operují američtí WOLVES IN THE THRONE ROOM. Mně dosud neznámé sveřepé zaoceánské kapele, vykazující se vyloženě chtěně zatuchlým zvukem, by ostatně více slušelo menší klubové prostředí, ale i zde je poznat, že jde o band, který si to své jeskynní „pleasure to kill z oprejskané kazety“ plně užívá a stojí si za ním. Ve srovnání s tvorbou dvou větších akvizic tohoto večera jde o metalový underground nejhrubšího zrna, ze kterého lze však vycítit potřebné nadšení, ale také nápady v tom svém, po 80´s kořenech metalového extrému bažícím stylu. Zatuchlina zdála se být kompletní (Valič by patrně vylétl z kůže nadšením):-). Byl to prostě šakalí nářez co nejzběsilejšího ražení, ve kterém šlo vystopoval řadu zajímavých momentů, kde ona kytarová syrovost nějakým záhadným způsobem utvářela skoro až scénické plochy, což se dělo při nepolevujícím nasazení bubeníka. Teď nevím, jestli to je možné vnímat jako zápor nebo v jejich případě jako klad, ale popošli jste o dvacet metrů dál od pódia, a měli jste dojem, jako by to celé znělo z hrozné dálky či z nitra utěsněného sklepa.


 

S nástupem švédských AT THE GATES šlo o přesun o několik desítek pater vzhůru v rámci mrakodrapu extrémního metalu. Bylo poznat, že od svého návratu jsou Lindbergovci, díky častým koncertním tažením napříč kontinenty, ve skvělém hráčském i týmovém laufu. Jejich setu nescházela potřebná kvalita a vybroušenost. Od začátku jste zkrátka byli zahrnuti proudem tříminutových sekernických vypalovaček s patřičně chrastivým zvukem. Hrálo se zejména z novějších alb, ale občasně se naskytla příležitost i pro nějaký ten historický artikl. Tompa zdviženými pěstmi burcoval dav pod pódiem s typickou kšiltovkou na hlavě. Vše se dostalo do pohybu a padesát minut nepustilo. Nicméně jsem měl celý večer pocit, jako by diváci byli až příliš unavení na nějakou větší spolupráci. Pětice z Göthenburgu má všechno potřebné, co jen si může ještě dnes přát výtečně fungující metalová banda s vlastním ksichtem. AT THE GATES mají nejen jméno, ale i vlastní zvuk a muzikantskou úroveň. Jsou nekompromisní mašinou pódií a já se ohromně raduji z toho, jak se svého návratu zhostili. Byl to totiž pro mne už asi čtvrtý jejich koncert za poslední roky, a znovu provedený bez zaváhání. Uznávám tu jejich přirozenost, nepřikrášlenost a autenticitu, protože jen těm nejlepším je dáno s ní ohromovat jako svého času v osmdesátých letech kapely, co tohle všechno spustily.


 

Přejděme k polským vládcům BEHEMOTH. Čeho jsme se tedy od nich dočkali? Více temnoty, více obřadnosti, ale také ohnivých plamenů, zde každou chvílí se přibližujících téměř do výše světelných ramp pod stropem sálu. Ten, kdo tyto ohnivé efekty před vystoupením BEHEMOTH šteloval, to zvládl s přesností na centimetry. Zájem o polské ďáblovi nohsledy poslední dobou stoupá, nicméně asi ne tolik, jak by se mohlo vzhledem ke všem kampaním okolo jejich hudby zdát. Fórum Karlín BEHEMOTH ani zdaleka nevyprodali, ale sál byl dle mého vybrán ideálně, neboť je lepší, když existuje i nějaký ten prostor pro pohyb. Šlo prakticky, stejně jako tomu bylo v létě na Brutal Assaultu, o typický koncert démonických Poláků, jehož těžiště výrazně vězelo na skladbách z posledních dvou, mediálně nejexponovanějších alb – „The Satanist“ a zejména „I Loved You At Your Darkest“. Hudebníci v čele s Nergalem, znovu pečlivě dodržující image pekelných válečníků, opanovali pódium s patřičnou vážností a za svým make-upem a pod svými kápěmi udávali ráz celého divadla. Hudebně sice nepatří k nejoriginálnějším, ale je třeba ocenit tu snahu udělat z celé koncertní show něco trochu víc než jen obyčejný hudební zážitek. Z tohoto pohledu se jejich vystoupení povedlo, nicméně pocit ne úplně bouřlivé odezvy se odstranit z mysli nepodařilo, ale možná jsem toho od české audience požadoval moc.


 

     Set-list BEHEMOTH, Praha, Fórum Karlín, 12.ledna 2019:

 

    Wolves ov Siberia

         Daimonos 

          Ora Pro Nobis Lucifer

          Bartzabel

          Ov Fire And The Void

          God = Dog

          Conquer All

          Ecclesia Diabolica Catholica

          Decade Of Therion

          Blow Your Trumpets Gabriel

          Slaves Shall Serve

          Chant For Eschalon 2000

 

          Lucifer

          We Are The Next 1000 Years



15.01.2019Diskuse (1)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Josef
15.01.2019 00:45

Já jsem porávě čekal, že Behemoth Fórum Karlín vyprodaji. Jinak Behemoth mají svou show promyšlenou do nejmenšího detailu.