BEHEMOTH, AT THE GATES, WOLVES IN THE THRONE ROOM - Praha, Fórum Karlín, 12.ledna 2019
Dlouho dopředu avizovanému sletu černých havranů v pražském Karlíně
náležela po zásluze visačka metalové akce měsíce ledna. Vždyť polští BEHEMOTH už nějaký
ten pátek zažívají velké úspěchy a prakticky se dnes vyhřívají na piedestalu
pozornosti metalového publika. Rovněž švédští AT THE GATES po svém návratu na scénu nasadili obstojné tempo
a mohou být rovněž řazeni mezi špičku evropské metalové scény. Z tohoto pohledu
se mě návštěvnost Fóra Karlín v sobotu nezdála až tak přesvědčivá, jak by se vzhledem k postavení hlavních kapel dalo předpokládat. Zavřené
balkóny, plocha plná maximálně ze dvou třetin, takže když si člověk usmyslel, že se
na kapelu půjde podívat trochu blíž, na vzdálenost pěti metrů se prakticky
dostal přirozeně a aniž by se musel nějak procpávat. Z tohoto pohledu byl
pobyt v hale vlastně příjemnou záležitostí. Do toho všeho hrála extrémní
metalová hudba s velmi dobrým zvukovým zázemím, které je v této moderní
hale vlastně už samozřejmostí.
Do prostor sálu vcházím, když už na pódiu pár minut operují
američtí WOLVES IN THE THRONE ROOM. Mně dosud neznámé sveřepé zaoceánské kapele, vykazující se vyloženě chtěně
zatuchlým zvukem, by ostatně více slušelo menší klubové prostředí, ale i zde je
poznat, že jde o band, který si to své jeskynní „pleasure to kill z oprejskané kazety“
plně užívá a stojí si za ním. Ve srovnání s tvorbou dvou větších akvizic
tohoto večera jde o metalový underground nejhrubšího zrna, ze kterého lze však vycítit potřebné
nadšení, ale také nápady v tom svém, po 80´s kořenech metalového extrému bažícím stylu. Zatuchlina zdála se být kompletní (Valič by patrně vylétl z kůže nadšením):-). Byl to prostě
šakalí nářez co nejzběsilejšího ražení, ve kterém šlo vystopoval řadu
zajímavých momentů, kde ona kytarová syrovost nějakým záhadným způsobem utvářela
skoro až scénické plochy, což se dělo při nepolevujícím nasazení bubeníka. Teď
nevím, jestli to je možné vnímat jako zápor nebo v jejich případě jako
klad, ale popošli jste o dvacet metrů dál od pódia, a měli jste dojem, jako by
to celé znělo z hrozné dálky či z nitra utěsněného sklepa.
S nástupem švédských AT THE GATES šlo o přesun o několik
desítek pater vzhůru v rámci mrakodrapu extrémního metalu. Bylo poznat, že
od svého návratu jsou Lindbergovci, díky častým koncertním tažením napříč kontinenty, ve skvělém hráčském i týmovém laufu.
Jejich setu nescházela potřebná kvalita a vybroušenost. Od začátku jste zkrátka
byli zahrnuti proudem tříminutových sekernických vypalovaček s patřičně chrastivým
zvukem. Hrálo se zejména z novějších alb, ale občasně se naskytla
příležitost i pro nějaký ten historický artikl. Tompa zdviženými pěstmi burcoval
dav pod pódiem s typickou kšiltovkou na hlavě. Vše se dostalo do pohybu a padesát minut nepustilo. Nicméně
jsem měl celý večer pocit, jako by diváci byli až příliš unavení na nějakou
větší spolupráci. Pětice z Göthenburgu má všechno potřebné, co jen si může
ještě dnes přát výtečně fungující metalová banda s vlastním ksichtem. AT
THE GATES mají nejen jméno, ale i vlastní zvuk a muzikantskou úroveň. Jsou
nekompromisní mašinou pódií a já se ohromně raduji z toho, jak se svého
návratu zhostili. Byl to totiž pro mne už asi čtvrtý jejich koncert za poslední roky, a znovu provedený bez zaváhání. Uznávám tu jejich přirozenost, nepřikrášlenost
a autenticitu, protože jen těm nejlepším je dáno s ní ohromovat jako svého
času v osmdesátých letech kapely, co tohle všechno spustily.
Přejděme k polským vládcům BEHEMOTH. Čeho jsme se tedy od
nich dočkali? Více temnoty, více obřadnosti, ale také ohnivých plamenů, zde každou
chvílí se přibližujících téměř do výše světelných ramp pod stropem sálu. Ten, kdo
tyto ohnivé efekty před vystoupením BEHEMOTH šteloval, to zvládl s přesností
na centimetry. Zájem o polské ďáblovi nohsledy poslední dobou stoupá, nicméně
asi ne tolik, jak by se mohlo vzhledem ke všem kampaním okolo jejich hudby
zdát. Fórum Karlín BEHEMOTH ani zdaleka nevyprodali, ale sál byl dle mého
vybrán ideálně, neboť je lepší, když existuje i nějaký ten prostor pro pohyb.
Šlo prakticky, stejně jako tomu bylo v létě na Brutal Assaultu, o typický koncert
démonických Poláků, jehož těžiště výrazně vězelo na skladbách z posledních
dvou, mediálně nejexponovanějších alb – „The Satanist“ a zejména „I Loved You At Your Darkest“.
Hudebníci v čele s Nergalem, znovu pečlivě dodržující image pekelných
válečníků, opanovali pódium s patřičnou vážností a za svým make-upem a pod
svými kápěmi udávali ráz celého divadla. Hudebně sice nepatří k nejoriginálnějším,
ale je třeba ocenit tu snahu udělat z celé koncertní show něco trochu víc než
jen obyčejný hudební zážitek. Z tohoto pohledu se jejich vystoupení
povedlo, nicméně pocit ne úplně bouřlivé odezvy se odstranit z mysli nepodařilo,
ale možná jsem toho od české audience požadoval moc.
Set-list BEHEMOTH, Praha, Fórum Karlín, 12.ledna 2019:
Wolves ov Siberia
Daimonos
Ora Pro Nobis Lucifer
Bartzabel
Ov Fire And The Void
God = Dog
Conquer All
Ecclesia Diabolica Catholica
Decade Of Therion
Blow Your Trumpets Gabriel
Slaves Shall Serve
Chant For Eschalon 2000
Lucifer
We Are The Next 1000 Years
15.01.2019 | Diskuse (1) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Josef | 15.01.2019 00:45 |
Já jsem porávě čekal, že Behemoth Fórum Karlín vyprodaji. Jinak Behemoth mají svou show promyšlenou do nejmenšího detailu. |