BETWEEN THE BURIED AND ME - Coma Ecliptic
Cítíš jak tě opouští síla a upadáš do nejhlubšího možného spánku. Všechny někdejší starosti z života cos prožil, se nyní zdají tak malicherné. Začíná pouť fascinující krajinou vlastního podvědomí, kde se ti odvíjí tvůj dosavadní příběh v mnohem jasnějších konturách. Odpovědi na všechny otázky, které sis vždy kladl, jsou zde jakoby automaticky vyhodnocovány, ale ať je výsledek jakýkoliv, nebrání ti v setrvale smířeném rozpoložení. Levitujícího tě vítají stále nové a nové krajiny, které jsou výsledkem aktivované fantasie ve tvé mysli, čas nehraje naprosto žádnou roli a realita je pojmem, který se zde netěší žádné důležitosti. Upadáš stále hlouběji a prostor kolem tebe jakoby dostává odvážnější ráz i temnější charakter, jsi dokonale odevzdaný a připravený na nekonečnou pouť...pouť do tmy.
Přiznám se, že podobnou progresivní muziku nějak zvlášť nesleduji, v případě kritikou ceněných Američanů BETWEEN THE BURIED AND ME jsem tedy až po deseti letech od jejich průlomového alba „Alaska“ udělal výjimku. Samozřejmě tehdy v roce 2005 byla kapela čerstvě nalezeným objevem a byla fajnšmekry vychvalována všude, kde se jen dalo. Snad zde ani nemusím dodávat, že jejich tehdejší fúze progresivního a jazzem prosáklého rocku, metalcoru a deathu se mě, i přes samozřejmou hráčskou brilanci všech členů a velmi dobrou technickou úroveň, nelíbila. Jejich songy plné zvratů, chaotických instrumentálních pasáží, drtivých riffů, ale i těch jemně probublávajících pasáží, plnily úlohu hodně velké šílenosti, kterou se prostě logicky nebude zabývat někdo, kdo svým hudebním vkusem stojí úplně někde jinde, že jo? Když se k tomu přičetl převážně hrubý hlasový projev Tommyho Gilese Rogerse, měl jsem tehdy obzvlášť jasno, že k těm co pochopili rozhodně patřit nebudu. Od té doby uplynulo deset let a s pětičlennou kapelou se událo mnoho zajímavých věcí, předně je třeba říct, že si kluci od onoho roku 2005 stále drží neměnnou sestavu, což se v dnešní době (ne až tak typické pro stabilitu a osobnosti) jen tak nevidí a kapele to slouží pouze ke cti. Nezmaři ze Severní Karolíny však od té doby nahráli mnoho alb, z nichž ty mezi roky 2005-2010 byly vydány nezávislou stájí Victory Records, která je vlastně dostala do světa, aby se jim posléze podařilo podepsat u kalifornských Metal Blade. Po jednom minialbu a jedné řadovce je právě letošní zápis „Coma Ecliptic“ třetím počinem BETWEEN THE BURIED AND ME pro značku Briana Slagela. Tím hlavním prvkem, jenž se na jejich dráze změnil, je však styl hudby, tudíž je dle mého jejich hudební vývoj (v porovnání s deset let starou minulostí) značný a z mého pohledu jde rozhodně o vývoj pozitivním směrem.
Novinka „Coma Ecliptic“ je brilantním prog-metalovým albem v pravém slova smyslu, protože se zde podařilo vytvořit velmi barvité a bezútěšné dílo propojující dravost či touhu po bláznivostech z počátků dráhy těchto Američanů s mnohem sofistikovanějším art-rockovým zvukem a značnou mírou melodií, které koncept halí do podoby kaleidoskopu vhodného zejména pro fanoušky toužící po dobrodružné hudbě s přívětivější tváří, tedy té vycházející ze sedmdesátých let. Hodně velkou změnou je skutečnost, že zde dostaly mnohem větší prostor klávesy obsluhované právě zpěvákem. Desce totiž dodávají na mnohem přívětivější a pestřejší atmosféře a i díky nim mám pocit, že hudba BETWEEN THE BURIED AND ME rozkvetla způsobem, jakým se to v minulé dekádě povedlo kupříkladu texaským kudrnáčům a velkým podivínům z THE MARS VOLTA.
Skladby se přes svou rozmanitost vlastně velmi dobře poslouchají a všechny proměny a přechody mezi různými fázemi a emocionálními změnami jsou propojeny přirozenou cestou. Nejde o žádné zběsilé manévry, ale o velmi uvážlivé songy se širokou škálou výrazových prostředků tolik typických právě pro prog-rock. Nechybí jak bouřlivé math-coreové momenty vykazující se splašenou rytmikou a kytarovým rejděním včetně sólových šmodrchanců, ale také velmi melancholické a zasněné pasáže s plačtivým hlasem. Jenže k oběma pólům se vývoj dané písně propracovává nenásilně. V jisté chvíli přijde čas na repetetivní part klávesového sekvenceru navozujícího zde atmosféru podobnou legendárním nahrávkám PINK FLOYD ze sedmdesátých let, jindy žhnoucí hlas doprovází výrazná linka piána klenoucího se nad ostatními instrumenty. Jedná se tedy o desku na mnoho večerů, která určitě potěší nejen fanoušky starých tvrdých BETWEEN THE BURIED AND ME, ale i podstatně konzervativněji zaměřené art-rockové hledače tíhnoucí ke všemu, co se odvíjí od hudby kapel jako YES, GENESIS nebo PINK FLOYD. Pro mne osobně příjemné překvapení, ale pokud jste vyloženě fanoušky podobné hudby, určitě si v procentuálním hodnocení ještě přidejte.
11.10.2015 | Diskuse (6) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Pekárek | 27.03.2022 21:46 |
Stray, Sagi: Tak, tak. Je fajn, že takovou hudbu dost lidí poslouchá, ale se mnou už počítat nemohou, už jsem se vybouřil.:-) |
spajk | 27.03.2022 20:31 |
Mám Gilesovu první solovku Pulse a ta se poslouchá velmi dobře. |
Stray | 27.03.2022 18:59 |
Asi mě to tehdy muselo nějak zasáhnout, odhaduji spíše tou měkčí polohou, nicméně recenze byla napsaná hodně dávno v dobách, kdy jsem tu víceméně psal jen já a potřeboval jsem hlavně rozpohybovat web, chrlit články, což sebou neslo nutnost dělat si názory i na něco, na co dneska (dalo by se říct) doslova peču (i když to tak není a i tak web zabere hrozně hrozně moc času) a co pokryje někdo jiný (což je skvělý). BTBAM bohužel nepokryl nikdo.:-) |
Sagi | 27.03.2022 18:05 |
Ok.respekt, i když si mně těmi 80procenty navnadil, že by Tě to mohlo zasáhnout silnějc :-) |
Stray | 27.03.2022 17:00 |
Sagi: Po pravdě, NIC. Nevím, co se tenkrát stalo, že mě Coma Eclipsis přistála před ksichtem a nevadila. BTBAM jsem pak už nesledoval, není to můj šálek kávy - prog kombinace mezi brutál metalovým extrémem a art rock náladovkou, změny temp a všemožné kotrmelce vlastně nějak nevyhledávám. Slyšel jsem až poslední loňskou řadovku a s Pekárkem jsme se v listopadu bavili o tom, zdali to případně napíšu já a nebo on, ale ani jeden z nás to nedotáhl. Nějak nás ten kočkopejskovskej výraz, kde lze míchat všechno se vším, nerajcuje. Asi to dobrá kapela bude, muzikanti výborný, ale nemám tam emoční zaháčkování - doma nemám ani jednu jejich nahrávku. Stačí to takhle? |
Sagi | 27.03.2022 13:38 |
To Stray:A o dalších nahrávkách "Between" si myslíš co? Za mně stale propracovavaji záležitostí zaznamenané na tomto kompletu,vyjma fosny "Automata 2",kterou zpestrili zvuky dechoveho big bandu či foukaci harmoniky...Celkově velká kvalita v rámci křížení stylů i časových úseků vývoje rockové hudby,inspiraci Dream Theater nezapřou,rozvíjejí ji a posouvají dál... |