BETWEEN THE PLANETS - Paralelní svět na dosah (rozhovor)
V poslední době neustále chválím českou scénu. Moná proto, e se málo věnuji té zahraniční a ztrácím přehled. Moná proto, e se domácí nahrávky snaím více proít a ony se pak více otevřou. Nevím. Novinka BETWEEN THE PLANETS se stala mou privátní cestovkou po mimozemských světech, jak jsem si je kdysi dávno vysnil, resp. branou do harmonické dimenze plné dobrodruství s dobrým koncem. Vzruení, krása, maximální relax a svoboda. Pocitově jsem se letos s jiným albem dál nedostal. Za sluncem, které u nějaký ten pátek prosvítá mou dui, stojí velmi talentovaný muzikant a producent Martin Spacosh Peřina (mj. ELBE a MARTIANS). Tak tedy něco za něco. Kdy se Martin tak příjemně vetřel do mé hlavy, nemohl se divit tomu, e se pak budu zajímat o tu jeho.:-) Neměl s tím problém. Přeji příjemné počtení.
Mohl bys naim čtenářům BTP na úvod trochu přiblíit, a to i v relaci ke tvým dalím projektům? Jak si vůči nim vlastně stojí?
Ahoj Vláďo, BTP původně vznikli jako můj sólo projekt. Zhruba od roku 2014 má ale i ivou podobu. Za tu dobu jsme u pár akcí odehráli, a to i jako předkapela v rámci praských zastávek UNEVEN STRUCTURE a MESHUGGAH. Máme tři alba Immersion Into the Unknown z roku 2013, Of Inner Sight (2017) a Parallel World, které vylo letos na konci září.
Mám-li nějak shrnout záběr BTP, hudebně jde o mix několika podánrů metalu progressive, groove, djent, a rocku post, art, prog, space, psychedelic; to celé dobarvené ambientem a jemným samplingem.
Co se týče mých hudebních aktivit, potamo kapel, tak je vnímám rovnocenně. ádnou z nich vědomě neupozaďuju. Kadá má u mě rovnocenné místo a opodstatnění.
Kdy jsem si sednul k otázkám, znovu jsem si pustil Parallel World a stejně jako při psaní recenze jsem se probral a po x minutách. Kolik přemýlení a strohé hudební logiky vůbec stojí za tak meditativní (pocitově-únikovou) deskou a kolik práce za tak přirozeným plynutím?
Přemýlení ádné, pro mě jde spí o intuitivní proces, který s přemýlením a tak nesouvisí. Něco jiného představuje objem celkové práce. Času zabrala tvorba dost, ale tak je to vlastně vdycky. Na druhou stranu, ve je rozloené do 4 let s různě dlouhými pauzami (třeba i půl roku), take se to dá zvládnout.:-)
Měl jsi na začátku nějakou osnovu, zbytky z jiných projektů, nebo si zahájil komponování ničím nepopsán?
Ono se to moc nepojí z mými jinými projekty. Snad jen takové ty odlehčující skladby (jako např. track Intuition) bych moná mohl pouít třeba v ELBE nebo SOUSEDECH (kdyby byli aktivní:-). Občas jsem vytáhl nějaké starí nápady ze sloky pro BTP a zjistil, e s odstupem se s některým z nich dá pracovat a e mě baví; třeba u skladby Waves of Consciousness, která vznikla z nápadu, který mi do BTP dřív moc neseděl. Dost často to taky probíhalo tak, e jsem měl rozděláno pár nápadů a nějaký čas jsem s tím nemohl pohnout dál. Uběhlo několik měsíců a odstup zapříčinil, e jsem v nich nael nový potenciál, který jsem dál rozvíjel a do hotové skladby.
Během ponorů mě nepronásledovaly ádné negativní mylenky ani pocity, resp. proíval jsem jen vítězné boje.:-) Souhlasil bys s výrokem o nevtíravě pozitivním vyznění a působení celé desky? Do jakého rozpoloení (světa) by se měl posluchač vlastně dostat?
Moná to trochu souvisí s mým vlastním nastavením. Nemám rád negace a pokud se ke mě nějaké dostanou, snaím se je rychle vyhodit pryč.:-) Nedělají mi dobře.:-) Take z toho moná plyne i tvůj dojem týkající se pozitivního vyznění. Ono je ale tohle trochu relativní, protoe kadý posluchač můe ve vnímat jinak. Někdo poslouchá rád hudbu depkoidní, resp. temnou, protoe mu pomáhá se z něčím vyrovnat, nebo to prostě nějak ladí z jeho vnitřním nastavením. Sám mám rád i různé temnějí hudební záleitosti, vdy hraju i v post rockové/doomgaze kapele.:-) Jinými slovy to, jak bude posluchač vnímat album, je jen na něm. Ideálně, kdy mu poslech dá něco, co s ním bude nějak v souladu a z čeho bude mít dobrej pocit, to mi bude asi úplně stačit.
Předpokládám, e jsi s novinkou spokojen, s čím úplně nejvíc?
Asi nejvíc jsem spokojený s tím, e jsem ji zdárně dotáhl do konce.:-) Nějak jsem pořád neviděl na konec. V závěru minulého roku jsem měl pocit, e uplyne jetě tak měsíc a nahrávku budu mít připravenou na mastering, ale vlastně celé jaro 2021 jsem na ní nakonec jetě pracoval. Překvapivě mě napadaly dalí a dalí monosti, jak ji vylepit, nebo spíe finalizovat. Pořád mi nepřipadala hotová. Ale zase tahle poslední etapa byla taková pěkně tvůrčí. Docela zábavnej kreativní proces, tyhle finální postprodukční úpravy. Nečekal jsem, e se skladby jetě tak mocně otevřou.
Z hlediska produkce, resp. po stránce zvukové mi album přijde absolutně dotaené. Můe stručně popsat nahrávací proces? Nahrával jsi ve doma a potkal jsi se jetě s někým kromě Filipa?
Kromě Filipa jsem se osobně potkal jetě s Bárou Likovou při nahrávání zpěvů a s Martinem Schusterem. S ostatními spolupráce probíhala na dálku. Velmi mne těí, e ti album přijde zvukově dotaené, dával jsem si na zvukové sloce dost záleet.:-) Pracoval jsem na něm ve svém studiu, včetně nahrávání a mixu.
Asi nemá smysl nějak hlouběji popisovat technickou stránku, to by bylo spí na nějaký příspěvek do zvukařského fóra. Napadá mne k tomu napsat, e jsou u mě při mixu a vůbec ve tvorbě (a pro BTP to platí obzvlá) důleité odstupy. Kdybych to měl drtit jak na běícím pásu co den to track protoe mi za zády u čeká dalí kapela na mix, tak by ta deska nikdy nebyla tak dotaená. Viz singly, které mi v době vydání přily hotové, ale za nějaký čas, po dostatečném odstupu mně do nich začaly napadat dalí a dalí věci a nejraději bych je teď z YouTube stáhl.:-) Finální podobu tedy mají a na desce.:-) Ale odstupy, i kdy kratího charakteru, dělám, i kdy mixuju desku někomu jinému. Tak dlouho, a je ve vybroueno k plné spokojenosti. Samozřejmě svou roli má i charakter té které hudby. Nějakou přímočarou záleitost bych asi zmixnul daleko rychleji. Jinak pro kytary a basu pouívám různé simulace aparátů, které jsou ji dnes na velmi vysoké úrovni. Ale to u není nic neobvyklého.
A malá perlička violoncello Karla ďárského jsem vysamploval z jedné nepouité nahrávky naeho společného příleitostného improvizačního ansámblu, kterého jsme oba členy. Čas od času se sejdem v nějakém neobvyklém prostoru, jamujem a já to nahrávám. Vyla nám u i jedna deska u vydavatelství Polí 5 (https://poli5.bandcamp.com/album/gajamajaroka). Naposledy jsme něco točili a zdá se, e se to nikdy nepouije, ale kousíček z celého dvou-víkendového materiálu jsem si vypůjčil se svolením mistra violoncellisty na nové album BTP. S Karlem mám jinak kapelu SOUSEDI a jedno album (https://poli5.bandcamp.com/album/purpura-echo).
Bere studiové angamá bubeníka Filipa Kittnara jako dalí posun? A propos, mám pocit, e se Filip stále zlepuje, míní toho vyuít i v budoucnu?
Filip se mnou hraje u od roku 2014, take to není nikterak nová spolupráce. Je to bezpochyby nadaný bubeník, který dané bicí party vdycky posune jetě o kus dál, zároveň jde i o velmi pohodového člověka, se kterým se dobře spolupracuje. Předpokládám, e nae spolupráce bude trvat i nadále.:-)
Kdy jsi dospěl k závěru, e by výsledku prospěl mastering Jacoba Hansena? Proč zrovna on? Podle mě má určitě důvod ke spokojenosti
Od určité doby dávám skoro vechny moje mixy na mastering někomu jinému. Na Jacoba jsem narazil, kdy jsem brouzdal po Facebookovém profilu Bustera Odeholma z HUMANITY´S LAST BREATH a VILDHJARTA.:) Dotyčný zrovna sdílel nový singl EVERGREY, a protoe zněl fakt dobře, začal jsem se dál zajímat, kdo za ním po zvukové stránce stojí. Zjistil jsem, e se jedná o jistého Jacoba Hansena z Dánska a je to děsnej machr.:-) Napsal jsem mu ohledně masteringu pro nový singl BTP, a jeliko byl výsledek kvalitní, nechal jsem u něj masterovat i celé album. Mimochodem, je to dost pohodový chlapík, který je zároveň i velká kapacita v oboru. Dělal třeba na deskách KATATONIA, VOLA apod.
Můe prozradit, jak spolupráce proběhla a jak dlouho se u takového esa čeká na výsledek, popř. jetě nějakou dalí zajímavost?
Jak u jsem uvedl, Jacob je úplně pohodový maník, zareagoval do několika dnů a celá dalí komunikace probíhala velmi přirozeně a plynule. Nemá ádné hvězdné manýry, mastering dodal asi do dvou týdnů, práci odvedl skvěle. V rámci celkové ceny za album dodává i mastering pro vinyl, pokud si to kapela přeje. Zrovna před nedávnem jsem se s ním navíc domluvil, e mu polu na master desku jedné kapely, kterou teď mixuju a která si myslím, jeho mastering zaslouí. Dle stylu komunikace byl rád, e jsem se mu znovu ozval, co vnímám pozitivně.
Jak jsi u zmínil, i tentokrát jsi nechal zaúřadovat řadu hostů, nerad bych někoho upozaďoval, vichni odvedli vynikající práci, nejvíc mě ovem zaujala hostovačka kytaristy Sama Vallena. Ani v jeho případě si neodpustím otázku, proč právě on? Jak proběhla spolupráce? Byl jsi spokojen hned s první verzí?
Měl jsem ho v hledáčku u nějaký čas, nějak jsem pořád koketoval z mylenkou, e bych chtěl na album pár kolenějích kytarových sól a e by bylo skvělé, kdyby je dodal právě on. Jen jsem si nebyl jist, zda se na mě nevykale.:-) Mám samozřejmě rád i jeho kapelu CALIGULA´S HORSE. Nakonec jsem mu tedy napsal a vechno probíhalo úplně v pohodě. Hned jeho první verze jsou ty, které jsou na albu. Naprosto přesně vystihl atmosféru toho kterého tracku a svým sólem se do ní vdy perfektně strefil. Podle jeho slov se mu ty skladby líbily a dokonce na svých profilech sdílel i finální verzi Waves of Consciousness. Celkově na mě z komunikace působil také dost pohodově.
Právě v jeho případě jsi svou moderní atmosféričnost asi nejmarkantněji kompromitoval brilantní, a hlavně klasickou metalovou technikou, co můe být ovem přijímáno i s rozpaky. Lákají tě podobné kontrasty klasického a nového, hráčsky okázalého a ambientně subtilního a co jimi sleduje?
Je to vdycky spí o tom, o co si která skladba řekne. Neplánuju to nějak dopředu. Ani samotnou finální podobu alba v hlavě nemám od začátku. Postupně si prostě materiál říká o dalí polohy, vrstvy, zvuky a někdy jsem sám překvapen, co z původního nápadu vlastně ve finále vyrostlo.
Zahostoval i Martin Schuster. Jak dlouho u se vlastně znáte? Zdá se, e si rozumíte čím dál víc
S Martinem se znám asi od roku 2012 a posledních pár let spolu máme kapelu, nebo spíe projekt MARTIANS, se kterou budeme brzy vydávat debutové album. Jsme taky kámoi a hudebně se myslím pěkně doplňujeme. Spolupráce s ním mě hodně baví. Mám tu taky v záloze jetě jeden singl pro BTP, který celý nazpíval a zbývá ho jen zmixovat. Zatím jde o nejvíc písničkovějí věc, jsem zvědav na reakce.:-)
Přijde ti, e jsi s novým albem určitou fázi zavril, nebo spí započal novou?
Já nějak nic neuzavírám ani neohraničuji.:-) Věřím, e je nové album zase posun o nějaký ten krok dál, jinam. Kadopádně bych na dalích albech byl rád jetě víc odvánějí a vstoupil částečně třeba i do úplně jiných vod, nechávám tomu ale volný průběh, uvidíme, kam mne to dál povede.
Ví u tedy či alespoň tuí, kam bude s BTP směřovat v budoucnu?
Pár vizí u v hlavě mám. Dost se mi líbí poslední skladba na albu Distortion of Reality. Je trochu zvukově i náladově jiná ne zbytek alba. Lákalo by mne posunout zvuk nových skladeb více tímto směrem fuzzy/zkreslené kytary, víc psychedelie, post metalu, podivných zvuků a nálad. Na druhou stranu, některé songy můou být v podstatě dost posluchačsky vstřícné, viz připravovaný nový singl s Martinem Schusterem. Ale tím, co se v budoucnu jetě přihodí, se nechám trochu překvapit.
Přiznám se e jsem se starím deskám BTP dosud moc nevěnoval. Mohl bys je dát nějak do kontextu s novinkou? Jakou cenu pro tebe v uvedeném kontextu mají?
Debut Immersion into the Unknown byl takový můj příspěvek do v té době kulminující djentové vlny, která byla kolem. Prostě mne to nakoplo a chtěl jsem k tomu taky něco říct. A myslím, e se docela povedl. Zaznamenal poměrně sluné ohlasy. A je jen dobře, e to vlastně djent nikdy nebyl, ostatně jako celá tvorba BTP. Debut mám rád, je takový spontánní. Mám rád práci na prvních albech, kapela zatím nemá ádnou minulost, nemusí na nic navazovat a řeit, aby nové album bylo jiné, ne to předchozí:) No, dělám si teď trochu legraci, baví mě práce na kadém albu.
Kadopádně první album vzniklo jako projekt, nahrál jsem si ho sám včetně naprogramovaných bubnů a jen na mix a mastering ho dal jinam. Neměl jsem ze začátku ani ambice hrát tu hudbu na ivo, co se vak postupem času měnilo a já k sobě nael dalí hráče.
Druhé album Of Inner Sight u tedy mělo ivé bicí, i kdy zbytek procesu se u vlastně od přípravy debutu moc neliil. Kromě ivých bubnů je ale velký vklad bubeníka Filipa ten, e vdy krásně dofinalizuje mnou navrené MIDI bubnů. Dodá jim brejky, dynamiku, různé parádičky na činely atd. kadou notu pak hraje i na ivo. Také zde ve dvou skladbách hostuje na saxofon Jorgen Munkeby z norských SHINING.
Aktuálně vytváří sám i v kooperaci (ELBE, DYING PASSION, udeřit se chystají MARTIANS) velmi kvalitní nahrávky. Kdy sis vlastně uvědomil, e má na to být opravdu hodně dobrý, e dokáe převzít odpovědnost za materiál jiných a posunout ho o level vý? Byl zde nějaký zlom, nebo lo spí o evoluci?
Ó, děkuji za kompliment. O nahrávání a mix se zajímám u dlouho. Začalo to potřebou umět si nahrát svůj nápad na kytaru, nahrát demo. Na to navazoval můj zájem o dalí věci jako mix, nahrávání, produkci apod. Pak jsem dostal monost zmixovat album jedné praské kapele a od té doby v této činnosti průběně pokračuji. Neivím se tím, ale vlastně mám u sebe pořád něco na mix od jiných kapel nebo interpretů. Myslím, e jsem se za tu dobu u cosi naučil, ale vím také, e je stále co objevovat. Uvedená oblast je pro mne kadopádně něco, co mě hodně baví, a jsem vděčný, e mi ostatní dávají svou důvěru.
Jako praktikujícího metalistu mě zajímá, zda jsi někdy poslouchal či jetě poslechne kanonizované metalové klasiky?
Ale jo, poslouchal, v minulosti dost.:-) Mám to pořád v sobě, take si čas od času i nějaké ty klasiky poslechnu.
Inspiruje tě metal i dnes a čím, nebo jde u jen o eventuální kostru, základnu, popř. platformu, kterou můe, ale nemusí vyuít? Jak to má s jinými ánry?
ánrově se nikterak nevymezuji, mám rád vemonou muziku napříč vemi hudebními směry. Metal mám vak pořád nějak "v kostech", ale dost si vybírám, co si z něj poslechnu.:-)
Jsem fakt rád, e Parallel World vylo i na fyzických nosičích. Nakolik a v čem je pro tebe uvedený aspekt důleitý?
Zatím jedu starou kolu, neměl bych kompletní pocit z desky, kdyby byla pověená jen někde na netu. Druhá věc je ta, e CD se prodávají stále míň a míň a stále více lidí poslouchá desky např. ze Spotify apod. Uvidím, jak to bude dál, třeba to přítě vydám jen v texáku, co by mohlo vypadat třeba nějak takhle:-):
´_ą _2^ ˙űŕ@ _ü K _*V Ůp"¨ Ö@ű°5ő A Ď1b9Hd ÇŻp
Můe jetě něco uvést ke svým nejbliím aktivitám, předpokládám, e jednou z nich by mohla být i koncertní podpora nové desky
Na koncerty jsme připraveni, ivá sestava je ji aktivní. Kromě mě a Filipa ji tvoří jetě basák Radek Bure, který dříve působil např. v DYING PASSION. Nějaké koncerty se ji rýsují, rádi bychom album někde pokřtili. V dohledné době taky uveřejníme nový singl se zpěvem.
Na závěr takový testík. Ocenil bych, kdybys uvedl pár asociativních poznámek (doslova pár slov) k těmto deskám:
PANTERA Vulgar Display of Power
Deska , kterou jsem svého času dost poslouchal, ty riffy a energie jsou neskutečné a nezaměnitelné.
CYNIC Focus
Jsou to bohové, ale popravdě tohle je jediná celá deska, kterou jsem svého času dost sjíděl. Ke zbytku jsem si vlastně u nějak nenael cestu, i kdy jejich aktivity průběně sleduji. A teď u vlastně jen Masvidala.
MESSHUGAH I
Poslouchám je u od dob vydání Contradiction Collapse, tak krásně zariffovanej a technickej thrash aby člověk v té době pohledal.:-) EP None pak nasměrovalo cestu k albu Destroy Erase Improve a to u jsem je fakt ral. Líbí se mi od nich vechno, snad jen album Koloss moc poslouchat z desky nemusím, sere mě její a moc dřevní zvuk.:-) Líto zvuku je mi i u Chaosphere, které je podle mě úasné, ale zvuk má takovej a trochu placatej, asi díky ne úplně ideálnímu masteringu. Ale nevadí mi to a tolik, velmi rád si ji čas od času poslechnu. I je super EP - jedna 21min. skladba a nálo a do konce, tak jak to od Meshu známe.
DREAM THEATER Six Degrees of Inner Turbulence
DREAM THEATER jsem vlastně nikdy a tak moc nemusel. Měl jsem ale svého času dost rád album Awake, moná i díky přitvrzení, protoe Petrucci začal pouívat sedmičku a zatěkanějíma riffama jsem byl u v té době infikovanej právě od MESHUGGAH (a vlastně i od té PANTERY). Taky jsem v té době měl rád Falling Into Infinity a pak Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory. Poté u to lo zas trochu mimo mě.
STEVE VAI Sex & Religion
Tady hostuje Devin Townsend, ne? To album vlastně moc neznám, ale Devina mám hodně rád. Vaie mám asi nejraději z dob jeho působení u Zappy.
THE DEVIN TOWNSEND BAND Synchestra
Devina jsem objevil deskou Ocean Machine, kterou jsem hodně poslouchával. Pak hned Infinity. Zpětně pak STRAPPING YOUNG LAD a album City. Tyhle věci mi zněly v té době fakt futuristicky a moderně. Nejsem ale ádnej ortodoxní vyznavač ničeho:-), co vyplívá i z faktu, e jsem si Synchestru aktuálně nějak nemohl vybavit.:-) Teď jsem si ji ale pustil a ihned poznávám píseň Gaia, kterou snad tehdy pustil jako první singl a dost jsem ji poslouchával. Devina mám fakt rád, ale zároveň mi některá jeho tvorba docela splývá dohromady. V oblibě ho ale mám i jako producenta a sound engineera. Má prostě svůj ksicht.
CALIGULA´S HORSE Rise Radiant
Borci z Austrálie. Na Rise Radiant jetě víc vybrousili svůj rukopis, i kdy o něco víc se mi přece jen asi líbí album In Contact. Skvělý prog metal. A jak u ví:-), jejich kytarista Sam Vallen nahrál dvě úasná sóla na Parallel World.:-)
MILES DAVIS Doo-Bop
Od Milese mám asi nejraději jeho jazzrockové období ze 70tých let. Hodně rád mám také např. album The Man with the Horn (já taky:-), pozn. autora) z roku 1981 s kytaristou Mikem Sternem. Miluju z ní skladbu Fat Time.
Díky moc za zajímavé otázky a přeji, a se tobě i celému zinu daří.
23.11.2021 | Diskuse (2) | Pekárek hackl@volny.cz |
Pekárek | 24.11.2021 17:10 |
No super:) Já jsem vzal zas ty Sousedy, líbili se mi takhle na první:) |
Kelly. | 24.11.2021 08:05 |
Prima rozhovor se zajímavou hudební osobou. U mi pota veze jeho 3 CD BTW 👍 |