BLACKOSH - Jak udělat z lejna bič (rozhovor)
Na začátku léta jsem věnoval určitý čas poslechu sólové prvotiny Petra Blackieho Hoška „Kurvy chlast a black metal“, známé to figury tuzemské rockové potažmo metalové scény. Nahrávka přes svůj hodně dynamický blackmetalový tah vlastní dost nadsázky a poněkud svérázný druh humoru, takže jsem se nakonec rozhodl tohoto všestranného hudebníka, z dřívější minulosti známého především díky působení u brněnských ROOT, ale také díky vlastnímu projektu CALES a řadě dalších skupin, trochu vyzpovídat. Zde je tedy aktuální rozhovor.
Máš venku prvotinu pod logem BLACKOSH, kde a jak dlouho materiál vznikal? Jsi s albem spokojen?
No, vznikal fakt různě na koleně, což by leckdo asi nechápal. Pořád ještě na jeden notebook, ani ne moc výkonnej, se kterým jsem začal dělat „KRF“ někdy od roku 2008. Zatím to nekleklo, takže neřešit. Jinak nějakej ten HW, klasika, moc to neprožívám. Fakt se mi ani přesně nevybavuje, jak dlouho co mohlo vznikat, když je tam pár riffů z dob ENTRAILS, možná i CRUX. Kompletně jsem to, myslím i s texty, dával zhruba dohromady v létě 2014, nebo možná 2015 ? Byl jsem u toho imrvere nachcanej, takže už ani nevím…
Kde deska „Kurvy chlast a black metal“ vyšla a jak se k ní fanoušek může dostat?
Počínaje Iron Bonehead, je v distribuci určitě všude na správných místech. U nás klasicky přes můj email nebo si vybrat z nabídek Monster Nation, Nasphyr Records, Murderous prods atd.
Co bylo v případě prací na „Kurvy chlast a black metal“ po tvůrčí stránce nejsložitější a čeho si na tom materiálu nejvíc ceníš? Existuje už něco jako zpětný sebereflexivní pohled na věc?
Edit, mix, master, už nejsou tak záživný. Víc se sedí na zadku, ale taky dobrá zkušenost. Nevím, neřeším a už neposlouchám. Dělám buď ještě na jiných věcech nebo se vůbec nevěnuju hraní. Je to prostě zase nějakej další počin, kterým jsem se během toho tvůrčího procesu náramně bavil a dál kolem toho nemá možná ani smysl nějak moc žvanit. Každej má možnost si to nejprve sosnout a pak uvidí, respektive uslyší sám.
Slyším tam inspirace skandinávskou blackmetalovou scénou, řekl bych, že jde oproti tvé minulé tvorbě o mnohem divočejší matroš. Co můžeš říct o hudebních chutích a tvých inspiracích právě v době vzniku novinky?
Takhle…opravdu nejsem ten typ maniakálního stárnoucího fanouška s onášivkovanou džískou a vypelichaným hárem, kterej detailně sleduje scénu a požírá kdejakou nedomrlou pičovinu. V podstatě vůbec nic neposlouchám. Není na to nějak čas. Dělám tohle prostě léta a prakticky mě ten vlastní randál celkem stačí. Ovšem, kdysi jsem letmo poslouchal kapely jako MARDUK apod., ale dá se říct, že mě vlastně inspirovaly jenom rychlostí bicích. Byl to prostě trochu jiný způsob blast beats než předtím u death metalu a grindcore. Jinak mi ta scéna nijak zvlášť neimponovala, ale IMMORTAL i DARKTHRONE byli dobrá prdel. Nějak jsem asi ustrnul u těch BATHORY nebo poslouchal úplně jinou muziku, které je vždy spousty. Abych pravdu řekl, tak mě moc nebavila ta vlna, která pak s tím nastoupila....to stádní líčení...celková demence a nuda do zblbnutí. Mám raděj disco z osmdesátých let.
Přestože se v dávno nahraných věcech nerad hrabeš, stejně by mne zajímalo tvé hodnocení starých řadovek ROOT. Aspoň dle mého nejlepší úsek, od „Temple Of the Underworld“ po „The Book“ , co na to říkáš? Stojí nějaká z nahrávek nad ostatními? Můžeš nějak charakterizovat okolnosti vzniku těch věcí?
Ani ne, tvl já se z tebe snad poseru...
Takže tudy cesta nevede, z jiného soudku. :-) Deska „Pass In Time“ byla od CALES zjevně nejúspěšnější, mne však mnohem víc zaujala až následná „Uncommen Excursion“ , která naznačila jiné, rockovější stezky než opěvovaný pagan předchůdce, jak nyní na tuto etapu hledíš? Tenkrát to přeci musel být poměrně odvážný krok do neznáma, ne?
Proč? Normální rock´n´rollovej albáč, bylo to stejně skvělé jako všechna jiná období. Zabedněný metly, který maj úzkej záběr bych neřešil, dostalo se to i k jiným posluchačům.
Vraťme se k nové desce, konkrétně naťuknu pár skladeb. Zajímal by mne vznik skladby „Bič z lejna“, která se jeví jako hodně nekompromisní a charismatická a zároveň jí neschází onen civilně humorný náhled?
Jedna z těch WC karaoke improvizací. Prostě mikrofon postavenej na hajzlu. Je to bezpečný, můžeš vajgly rovnou házet do mísy a splachovat.
Na desce se mírně vyjímá i skladba „Funeralismus“, která vlastní rozmáchlejší kytarový part a její tempo není zas až tak zběsilé. Song trochu připomíná staré BATHORY. Jak tuhle skladbu slyšíš a co o jejím vzniku můžeš říct?
Jo, jako
jediný takový epický pozůstatek z předchozí CALES éry ...pomalá, funerální. Mám
ale raděj skladbu „Peklo nás baví“. Vznikla jako každá jiná, během nějakých
chvilkových improvizací, které zaznamenávám.
Všiml jsem si, že skladba „6,66 promile“ před dvěma lety vyšla na splitku se singlem „Pod vrstvou prachu“ od MASTER´S HAMMER, takže jí lze brát jako určitou předzvěst alba. Jak k spolupráci došlo?
Byla to
jedna z X spoluprací, čistě náhodná a spontánní. Prostě všechno co se týče
umění, nemusí být cíleně plánovaný s nějakejma úmyslama. Natož si vést nějakej
kalendář, kdy co člověk udělal nebo má udělat. Faktem ale je, že se s tím začalo
nějak po „Mantras“, kdy jsme s Frantem zas po delší době vešli v kontakt a
trochu se zapařilo. Občas někdo zmáčkl tlačítko record a bylo.
Zajímavý text vlastní „Kancelář s číslem 666“, jak tento song slyšíš?
Jako takovej klasickej hevík alá MOTÖRHEAD. Opět improvizace i co se týče textu, přímo na mikrofón. Takový příjemný karaoke z šatny.
Budeš s novinkou i koncertovat a nebo půjde, tak jak odhaduji, striktně o studiový projekt? Jaké jsou vlastně v současnosti u tebe motivace k živému vystupování?
To už je nějakou dobu starý, není už rok, co to vyšlo? Čéče, na koncertech nejraděj stojím fronty na pivo. Neuvažoval jsem o tom vůbec, ale zkusil bych to možná někdy v budoucnu více komorní formou, třeba se španělou a přimontovaným vozembouchem na kopejtku.
01.08.2016 | Diskuse (24) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Norr | 19.08.2016 10:23 |
Jo a zapomněl jsem napsat, že byť ještě v rozkvětu, nejsem metalák s onášivkovanou džískou a vypelichaným hárem, přesto patřím do skupiny maniakálních fanoušků, kteří detailně sledují scénu a požírají kdejakou nedomrlou pičovinu a tohle album tomuhle zmrdovi fakt žeru a spolu s novým albem Masters Hammer je to pro mě tuzemská bomba tohodle roku. |
Valič | 10.08.2016 14:25 |
Já bych tu současnou situaci neviděl zase až tak černě. Pokud tomu člověk věnuje trochu času a sleduje kvalitní specializované stránky, tak se ty zajímavé a originální kapely v té záplavě průměrnosti najít dají. Co se týče vydávání fyzických nosičů, tak ty prodeje šly v posledních letech samozřejmě dost drasticky dolů, nicméně metal je pořád jedním z mála žánrů, mezi jehož posluchači se ještě najde dost lidí, kteří jsou ochotní do nákupu originálních CD a vinylů investovat. Problém je ale v tom obrovském množství vydávaných titulů, ani ti největší maniaci si už dnes nemůžou dovolit kupovat všechno, co by chtěli, zvláště pokud preferují různé limitované luxusní verze, případně platí nehorázně přemrštěné ceny za špatně dostupné rarity. |
Pekárek | 10.08.2016 12:38 |
Blackosh: Fajn, hlavní je, že budeš pořád dělat muziku. Jen na vysvětlenou, mám za to, že stejně jako já zde většina čtenářů i pan šéf:) cítí velký respekt k tomu co jsi dosud natočil, ostatně proto byl asi "spáchán" i ten rozhovor. Že někdo neodolá a udělá si v podstatě v dobrém z něčeho prdel, je druhá věc. Každopádně hodně zdaru do budoucna. |
Euronyňoumos | 09.08.2016 16:12 |
Tak to souhlas. Většina lidi konzumuje to, co se jim podsune. Jsou moc líný mít vlastní vkus a pátrát po věcech trochu do hloubky, ať už se to týká hudby, nebo třeba politiky a věcích týkajících se společnosti obecně. Na druhou stranu pokaždý je to záležitostí vkusu a subjektivního pocitu, takže říkat někomu "posloucháš špatnou muziku", to bych si asi nafackoval. Nicméně i navzdory tomu je většina lidí hloupý nemyslící stádo.Ty pseudookultní black metaly, co teď frčej, většinou je to o hovně. Devítiminutový rozplizlosti, ale že by si člověk řekl, to je dobrej motiv, nebo dokonce dobrej song, to vůbec. Hlavně že to má rádoby obskurní zvuk zahalenej v reverbu, ale jinak je to jenom roztahaná nuda. Nic pro mě. |
Blackosh | 09.08.2016 12:25 |
Pekárek : Chyba .. asi tak : Dnes mám pocit že je špatně úplně všechno. Zhruba 80 % celkové populace, nepozná rozdíl mezitím, co je špatný a co dobrý. Je to protě pod jejich rozlišovací schopnosti, takže konzumují a podporují to, co je špatný a ty dobrý věci je složitější mezi tím vyhledat. Na tom jsme se shodli i s Marthusem. Smutný je, že mezi ně patří i vydávající. Prostě už nebudu dělat celý albáče, ale jenom jednou za čas vypustím nějakou tu skladbu nebo asfaltovej singl. |
Pekárek | 08.08.2016 19:18 |
Iron Bonehead jsou dobří a je určitě pecka, že to vychází jejich péčí, což také o něčem svědčí. V undergroundu stavím výš už jenom Hells Headbangers. Zkuste od nich Diavolos. Jinak bez pořádného nosiče mi nedává hudba smysl (nejlepší je nakonec asi ten vinyl). Spoustě jiným asi ano, což je chyba. |
DarthArt | 08.08.2016 16:45 |
Koukám, že rozhovory s Blackoshem jsou jen o něco málo "přínosnější" než rozhovory s Big Bossem. Roky jsem si říkal, proč mi Root nikdy neseděli, i když hudba byla chvílemi dobrá. Byli/jsou prostě divní... :) |
Blackosh | 08.08.2016 16:45 |
IBP vydává kapely, který vůbec nejsou o dobrým zvuku. Co se na mne valí celkově z netu od těch mladejch, tak jsou to chaotický zvukový koule a lidem se to líbí :-) Vůbec netvrdím že zvuk mám skvělej. Je to schválně šmrcnutý takhle do grindu. Mě to ale hraje všude dobřea srozumitelně, první kritika na které asi něco je, nicméně já s vydáváním nosičů pravděodobně končím a budu dávat vše free na net. Jo, přiště to samozřejmně udělám jinak a třeba líp. |
Pekárek | 08.08.2016 14:46 |
..., na hudbu se každopádně těším. |
Euronyňoumos | 08.08.2016 11:13 |
Blackosh: Bez urážky, vážim si tvý hudební práce, jinak bych se koneckonců neobtěžoval sem něco psát. Ale nemůžu si pomoct, ten zvuk je prostě prasárna. Kytary plochý, bicí jsou taková nedynamická klikačka pod povrchem, vůbec to zvukově neprolejzá (hlavně teda kopák). Celý se pak to slejvá do přebasovanýho bordelu. Ta verze pro LP je na tom o něco líp, ale problém je podle mě v mixu, ne v masteru pro LP nebo pro CD. Přitom samply bicích, který jsi použil asi nebudou špatný, to samý kejtra, ale jde o tu postprodukci.Já to chápu, alba se dneska neprodávaj, nechce se ti nikoho platit na dobrej mix, myslíš si že to zvládneš v pohodě sám. Asi to máš i tak trochu na háku. Ale fakt to není dobrý. Přitom hudebně se mi to líbí, ta deska by byla bejvala fakt slušnej nářez. Přál bych si, aby ti příště dal Patrick třeba nějaký prachy na to, poslat to k někomu na mix. Ta hudba za to stojí.Klidně to můžeš smést ze stolu, zas nějakej samozvanej amáterskej zvukovej inženýr hází moudra, takovejch je plnej internet. Je to tvoje muzika, dělej si to jak chceš. Jen mi to přijde škoda. |