BODY COUNT - Merciless
Přiznávám. Krvavá flákota „Merciless“ je vážně prvním albem od BODY COUNT, kterému jsem dal šanci na domácí poslech. Tečka.
O metalové kapele drsňácky se tvářícího Tracy Marrowa (užívajícího v hudebním průmyslu přezdívku Ice-T) jsem samozřejmě v devadesátých letech věděl, jenže jsem si jejich hudbu tehdy nepustil k tělu a vyhodnotil jako něco, co patří mezi hybné síly destrukce mých Hard N´Heavy oblíbenců. Tehdy čerstvě nastoupivší BODY COUNT nehráli v razantní proměně scény až tak klíčovou roli, ale prostě jen patřili k sortě nových uskupení, zdárně svým nezanedbatelným úspěchem přispívajících k upevnění nových pořádků. Na to, abych je tehdy začal poslouchat, by pravděpodobně nestačilo, ani kdyby mne přivedli v poutech na parkoviště na periferii nějakého amerického města a za neustálého pokřikování na mne mířili bouchačkou, nedej bože sáhli k ostříhání kudrnatých loken. Zkrátka a dobře, BODY COUNT stáli vždy na zcela opačné straně barikády.
Dnes, cca po více než třiceti letech, jsem posluchačsky radikálně otevřenější a tak jsem neměl problém s tím, si na jejich novou desku udělat čas. V rámci jejich tvorby to bylo poprvé. V proudu současné hudební přesycenosti je tedy doslova zázrak, že tak člověk činí u seskupení, které vždy považoval za bandu nesympatických individuí a gangsterů. Vždyť i ten jejich kytarista Ernie C. tehdy v roce 1995 producentsky vyloženě zazdil album mých oblíbenců BLACK SABBATH, což se ukázalo být poslední kapkou k tomu, BODY COUNT důvodně ignorovat. Nyní však dozrál čas zjistit, co tedy doopravdy ti BODY COUNT hrají. K poslechu desky nakonec přispěl i docela kontroverzní videoklip k titulní písni, ve kterém se Ice-T herecky vyblbnul nad nějakým spoutaným americkým bělošským politikem či obchodníkem. Po pravdě, nechtěl bych, aby mi někdo podobně vyhlížející šermoval mačetou před ksichtem.
.jpg)
Už ze singlu bylo patrné, že po zvukové stránce jde o obstojné řemeslo a že kapela převážně těží z crossoverového výrazu devadesátých let a ze spojení rapových deklamací, bytelného groovu a úderných metalových riffů, které mají paradoxně nejblíže k žánru thrash, respektive k jeho grooveovější devadesátkové podobě, a může tak prostřednictvím svého nastavení dodat nejednu bouřlivou hymnu. BODY COUNT sází na přímočarost a jednodušší struktury skladeb, které jsou jako dělány pro živou i živelnou prezentaci - v prvé řadě, tuhle desku si asi nebudu opakovaně pouštět, přesto jsem na ní dedukoval nejeden chytlavý vál. Už titulní „Merciless“ zaujala táhlým pochmurným riffem, který se k posluchači plížil zpoza ostrých, skoro až nasraných deklamací hlavního aktéra. Bylo však dobré postupem časomíry zjišťovat, že těch výrazných vypalovaček je zde poněkud víc, ať už mám na mysli výraznou skandovačku „Fuck What You Heard“ nebo nějaký jiný jedovatý štěk - např. se mi jeví zapamatovatelně třeba „Do Or Die“ se samplem výstřelů z pušky. Poznávacím znamením kapely samozřejmě vždy byl raper Ice T, ale skladatelskou práci mají kromě něho na bedrech i ostatní - baskytarista, příležitostný klávesák a současně i producent tohoto alba Vincent Price, znamenitý bubeník Will Dorsey jr., nebo třeba kytaristé Ernie C a Juan Garcia (ex-AGENT STEEL, EVILDEAD). Současná týmovost BODY COUNT nemůže být podceněna.
K současnému stylu. Většina skladeb se opírá o nosný riffový proud a vrcholí
v úderném vyřvávacím refrénu, což je vlastně recept na úspěch. Deska je
v rámci možností pestrá, ať už to myslím žánrově, vyzněním jednotlivých
skladeb, nebo třeba i tím, že je v ní zastoupeno hned několik vokálních hostů
(třeba Max Cavalera, Corpsegrinder, Howard Jones, nebo dokonce David Gilmour, sampl s jehož hlasem se objevuje v několika úsecích kuriózní předělávky „Comfortably Numb“).
O chytlavosti a nasazení díla svědčí, že kapela přesně ví, co chce v rámci
mapy tvrdého metalu reprezentovat a svým fanouškům nabídnout. Zaujme divokost
mordy „The Purge“ s vokální podporou Corpsegrindera, kde je ve veřejném prostoru vyobrazen dystopický horor s legalizací pouličního
zabíjení, dále pak zvuk motorové pily a dívčí vřískot v rámci skladby „Psychopath“
s účastí Joe Bada, nebo třeba melodický chorál Howarda Jonese v „Live Forever“, povyšující
tuto skladbu mezi nejlepší položky kolekce. Špinavý pouliční metal s patinou
devadesátých let, kterému nechybí náboj a vygradovanější fáze okořeněné drsným
rapovým feelem, to jsou i v roce 2024 BODY COUNT, kapela, která kdysi, podobně jako HELMET, RATM, BIOHAZARD a mnozí další, stála na zcela opačné straně barikády.
24.01.2025 | Diskuse (5) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
![]() |
obsolete | 21.02.2025 14:20 |
To nebyl politik nebo belošský obchodník ale člen KKK,viz symbol co má na hrudi. |
Stray | 25.01.2025 21:21 |
Zvyšoval jsem v poslední chvíli před zveřejněním z 60ti na 70%, což je určitě optimálnější. Nemyslím si, že je Comfortably Numb nejlepší skladbou alba, ten mluvenej part mi tam spíš vysírá, páč mi připomíná songy Leoše Mareše. Mojí nejoblíbenější je určitě Fuck What You Heard. S kapelou jsem nikdy neměl zkušenost a tak jsem nic nečekal, tudíž zklamán být ani nemohu. |
Widl | 25.01.2025 17:30 |
Tohle mě dost zklamalo. Když je nejlepší skladbou alba cover, tak je něco špatně. Za mě strašná hra na jistotu a vůbec se albu nepovedlo si mě zaháčkovat. |
Mickej | 25.01.2025 00:41 |
Samozrejme tam malo byť "hitovy". To sú tie automatické opravy. |
Mickej | 25.01.2025 00:21 |
Mimochodom, Gilmour nahral kompletne celý gitarový part v spomínanej coververzii PF. Dal by som s kľudom 80, tento rok má ten hotový posluch veľmi bavil. |

