Boomer Space

ČAD - Veľký tresk

ČAD model 2024. Je to jiné, než doposud? Ve své prapodstatě NE. A to je dobře! Mám rád ČAD přesně takové, jací jsou. Podobnou muziku, thrash/crust metal, téměř vůbec neposlouchám, a oni jsou právě jednou z těch mála výjimek, která mě baví. A „Veľký tresk“ je skutečně velký. Dle mého názoru je to jejich nejlepší deska po legendárním „Bastard“ z roku 2017.


Vzhledem ke stylu, který si ČAD už v relativně ranních dobách existence vybudoval, je asi jasné, že nemají moc manévrovacího prostoru. A hodně to u nich stojí a padá s tím, jaké texty z Pišty Vandala tentokrát vylezou. Budiž jim ke cti, že vysloveně špatný album v rámci diskografie nemají a drží si svojí kvalitativní laťku na slušné úrovni. Na druhou stranu si ale přiznejme, že předposlední deska „Medvede“ z roku 2021 byla spíše průměrná. Nevím, jestli byla kapela otrávená a unavená z covidového šílenství, ale nemělo to ten pravý drive. Texty byly nemastné neslané, neměly jasné poselství ani náboj a celé to připomínalo snahu hlavou prorazit zeď. A to se nepovedlo.



O tři roky později je ale kapela původem ze Svätého Jura nedaleko Pezinku ve skvělé formě. Možná až trochu zamrzí, že zatímco při vydání „Medvede“ se o nich psalo všude, byl jich plný internet, „Veľký tresk“ proběhl téměř v dokonalé tichosti. Sám jsem věděl, že album má vyjít někdy na podzim, ale vůbec jsem to nezaregistroval a musel jsem ho objevit až zpětně. Hlavně, že to dobře dopadlo. Nahrávalo se znova ve studiu SONO, kde už jsou ČAD jako doma a zvuk je opět velice slušný. Bez producenta, s podporou Milana Cimfeho. S každým albem se těším na videa, kde Valér Tornád nahrává bicí. On nemůže být z naší planety, nebo je to robot. Ta chirurgická přesnost a zároveň lehkost s jakou jeho ruce lítají po bicí sestavě je fascinující. Ve finální hlukové kouli to možná někdy lehce zaniká, nebo spíš je to převálcované Pištovými riffy, ale když se oči můžou zadívat jen na jeho hru samotnou, mozek se až zavaří. Ačkoliv se pořád točíme primárně kolem dřevního thrash/crust metalu, Pišta ho přece jen lehce dochutil a obarvil. Zajímavá intra, zajímavé mezihry, a i zvuk samotný někdy nabere alternativně metalovou, nebo až heavíkovsko/speedovou aromu.


Album je tvrdé. Po všech stránkách. Zvukově, kompozičně a zejména textově. Baví mě, že se nebojí pracovat s dynamikou a místo neustálého punkového honění rychlosti jsou schopni z tempa ubrat, ale s o to větším důrazem bušit do songů mohutnými salvami masivních valivých riffů. Co ale považuji za absolutní vrchol alba, jsou texty. Pišta se vrátil k vážnějším tématům reflektujícím život obecně a zejména společnost a její neduhy. V tom byl vždy silný a i teď nastavuje nemilosrdné, někdy až kruté zrcadlo aktuální době. Neúprosně, bez servítek, s jasným názorem, a se silným poselstvím. A dokazuje, že i tento typ muziky se může dělat v rodném jazyce. Dokonce i s tím jeho milým (tvrdým) pezinským nářečím. Druhou stranou mince je pak humor, který je pro kapelu vlastní. Že některá vážná témata dokáže odlehčit a dát do úsměvných souvislostí jim vždy bylo ke cti, zároveň se sami neberou nijak vážně a dokážou pálit i do svých řad. A ještě jedna vrstva se v jejich textech objevuje pravidelně – nazvěme to klidně metalové klišé, ale nemyslím to ve zlém. Hrdinové, meče, boj dobra se zlem, zbrojnoši, satan, peklo. Asi by bylo divné, kdyby zpívali o lásce nebo krásné rozkvetlé louce, takže je vše, jak má být.



Vždy jsem na ČAD oceňoval i Pištův zpěv, který je celou dobu srozumitelný. Nejsem fanouškem growlu, takže jeho mix dřevního zpěvu, řevu, případně ječení mi bohatě postačuje. A když vystřihne záhrobní skřekot v úvodu songu „Pesimisti“, tak se člověk až ohlídne, kde se otevřel hrob a vylézá z něj nemrtvý. Sekaný riff a lehce old schoolový nádech písni vysloveně sluší. Z rychlejších věcí se mi hodně líbí „Keď satan chodil po zemi“. Šílené tempo, šílený text.


Nejsilnější kousky ale ČAD tentokrát předvádí v momentech, když zvolní tempo. Nene, žádné rockové balady ani slaďáky se samozřejmě nekonají, ale doomové podladění a valivější tempo s větším akcentem na přízemní tvrdost zabírá naplno. „Kromaňon“, zvukově s nádechem devadesátkové SEPULTURY, zajímavě zdvojeným zpěvěm, power metalovou vložkou a zejména perfektně vypointovaným textem, je asi nejlepší věc z celého alba. Ale má silnou konkurenci i v „Thrashtalk“ řešící násilí obecně, i když s odlehčeným humorným koncem se seznamem bojových umění, a textově ekvilibristická „Abeceda nenávisti“. Spousta nadávek, které ale perfektně padnou do kontextu a sdělení. A kdo jiný než Pišta by do metalové skladby vložil slova jako „Ježibaba už sa v ohni trepoce“. Na bojovnou notu pak zabrnká „Meče sú skrížené“, která má skutečný potenciál vést armádu do boje. Titulní „Veľký tresk“ je taková klasika, ale zaujme závěrečná instrumentální část, která má až „toolovský“ nádech.


Úplný závěr alba pak obstará instrumentálka „Dejiny apokalypsy“, kde jsem při prvním poslechu až do konce čekal, kdy Pišta aspoň něco zařve. Nezařval, je to skutečně bez zpěvu, a jestli se nepletu, tak poprvé v rámci jejich diskografie. ČAD se po třech letech vrátili ve velkém stylu a ve skvělé formě.


21.01.2025Diskuse (20)Tomáš

 

/PKR/
28.01.2025 13:53

mno, on je crust a crust :)... takovýty klasiky typu AMEBIX, NAUSEA, AXEGRINDER etc. u ČAD teda nějak neslyším... (ale s větším příklonem na stranu punku souhlas.)

 

Honza Š
23.01.2025 21:51

Tak Abeceda nenávisti je textový klenot :), Kromaňon a Pesimisti taky super. Pišta je hodně dobrý textař, já bych ocenil, kdyby přibrali sólovou kytaru, ale chápu, že to pro ně nedává smysl. Já mám vždycky takové Čad vlny, někdy je poslouchám hodně, pak mám pár měsíců pauzu a zase mě to popadne a baví.

 

Tomáš
22.01.2025 16:30

Tak ono to teď už zdaleka není grind, a je taky pravda, že na aktuální albu Pišta zdrsněl a holt říká všechno na plnou hubu bez servítek

 

Stray
22.01.2025 14:55

Nic nečekám, já ani pátrat po historii nebudu. S tím grind-crust-punkem je to zvláštní, leckdo s tím zachází a přitom jsem, ani kdysi dávno v mládí, nikdy nezažil u nás nikoho, kdo by to poslouchal. Na přelomu osmdesátek a devadesátek jelo dost lidí v metalu, a to mnohem ve větším počtu než kdykoliv později (a to třeba stačil jen posun o tři roky po proudu času), tohle bylo zjevný, ta metalová revoluce :-), v každý třídě 5-6 lidí co jeli v metalu. Grind-crust? K tomu jsem se v životě nedostal.

 

Widl
22.01.2025 08:13

Stray: Začínali jako totální grindový chlív, nečekej nic vypointovanýho :D Co si tak matně vzpomínám, tak on ten název byl prý původně z více slov, ale Čad už v tom byl. Pak už si to zkrátili jen na Čad. Už si nevzpomenu, kde jsem to četl, ale není to zase tak dlouho.

 

Petroza
21.01.2025 23:13

Když jsem poprvé v autě poslouchal ,,keď satan chodil po zemi " tak jsem si málem ucvrnk do trenek. Pecka jak sviňa.

 

Stray
21.01.2025 21:40

ČAD jako čoud, kouř nebo dým, jakože "rozpálíme to tak, až se z nás začne čoudit":-), tak to MI dává větší smysl, než název africké země. V tom případě by to byl vypointovaný název.

 

Widl
21.01.2025 20:41

Tlenek wegla je CO. Czad je prostě dým, čoud.

 

panteraj
21.01.2025 20:27

Stray: Pišta Vandal vyštudoval a aj prekladal z poľštiny, czad je v poľštine CO, oxid uhoľnatý, v prenesenom význame sa používa napr. vo fráze dać czadu, čiže po našom hobľovať, nakopať riť, robiť veci výnimočne energickým spôsobom. Možno odtiaľ vietor fúka. A možno si domýšľam🙂.

 

Widl
21.01.2025 20:23

Jestli si to pamatuju, tak jim byl název úplně putna. Bylo v tý době nějaký neštěstí v Čadu a jak toho bylo všude plno ve zprávách, tak zvolili prostě Čad :)