CANDLEMASS - House Of Doom
Nerozumím tomu, co značí taktika: šest let od posledního
alba vydat již druhé EP po sobě a stále se nemít k tvorbě dlouhohrající
nahrávky, a to ještě ke všemu ve chvíli, kdy kapela působí s novým
zpěvákem Matsem Levénem již pár let velmi konsolidovaně a s podporou vydavatelství
v zádech. Dost možná za to může zdravotní stav šéfa, hlavního skladatele a
baskytaristy v jedné osobě, Leifa Edlinga, kterému byl před časem diagnostikován
únavový syndrom, možná je však za tím i něco jiného. Mistři doom metalu, stejně
jako před dvěma lety v případě EP „Death Thy Lover“, přicházejí dnes s materiálem,
který je tvořen pouhými čtyřmi songy a trvá necelých dvacet minut. Nové EP nese
název velmi charakteristický pro hudbu této švédské metalové legendy - „House
Of Doom“. Vstupme tedy do onoho domu osudu.
O CANDLEMASS lze mluvit jako o kapele vyznačující se pevně danou sestavou, ovšem až na jednu podstatnou výjimku. Pokud pomineme pozici frontmana a zpěváka, samozřejmě. Ten se v průběhu jejich historie vždy čas od času měnil. Krom něho však máme
co do činění s kapelou, kde hrají všichni členové již od osmdesátých let –
kromě Edlinga ještě kytaristé Lars Johansson a Mats Björkman a samozřejmě také
bubeník Jan Lindh. Pokud se vrátím k pozici zpěváka, vždy po stránce
kvality v případě CANDLEMASS velmi osobitého, tím nejvýraznějším zjevem za
mikrofonem byl samozřejmě obtloustlý mnich s hlasem schopným svou
naléhavostí a smutkem bortit středověké hradby, podivín přezdívaný Messiah
Marcolin, který nejen že proslul svou přítomností na důležitých albových milnících
CANDLEMASS z osmdesátých let, ale byl po letech strávených se svými MEMENTO
MORI opět u comebacku doomových stockholmských bohů v roce 2005. Jenže
znovuobnovená spolupráce drhla hlavně po lidské stránce a byla záhy ukončena. Na
několik desek se tak u mikrofonu v CANDLEMASS objevil další zkušený borec,
Američan Robert Lowe, mnohým dobře známý ze SOLITUDE AETURNUS. Lowe vydržel
dekádu na tři řadová alba a odvedl dobrou práci.
Nyní je u mikrofonu již zhruba tři roky Mats Levén a tento
spíše hardrockový zpěvák dostal zatím příležitost jen na výše zmíněném EP z roku 2016 a
letos na jeho stejně dlouhém následovníkovi (viz tato recenze). Myslím, že je to škoda, neboť jde
o skvělý hlas dodávající hudbě CANDLEMASS trochu citlivější melodický ráz. Je jasné,
že aktuální songy tím pádem nevyznívají až tak záhrobně a temně jako historické
kusy, rozhodně jim co do atmosféry oproti klasice dost schází, ale pořád se na
nich dá stavět a jejich devízu spatřuji v příklonu tvorby CANDLEMASS k Sabatím
časům Diovsko-Martinovským. Když Švédům v osmdesátých letech vycházela památná
alba jako „Nightfall“, tvořili CANDLEMASS dobovou evropskou scénu s takovými
jmény jako BATHORY, CELTIC FROST, KREATOR, CORONER nebo SABBAT, co jméno, to originální tvrdě metalová tvorba v časech pionýrských, dnes bych CANDLEMASS přiřadil spíše do podskupiny k mladým hardrockovým melodikům. Kapela si
stále zachovává skladatelskou kvalitu, EP je znovu vybroušené, ale ze skladeb
jde trochu něco jiného než za raných časů. Chybí mi záhrobní chlad a hororová
atmosféra neproniknutelné tmy a stesku, který se řinul z drážek památných
děl.
První dva songy na aktuální nahrávce jsou stěžejní, jde o
více než šestiminutové zatěžkané suity rozmáchlého ražení. Skladby stojí na zajímavě
houpavých riffech a v polovině své délky se lámou do svižnějšího tempa, po
kterém následuje sólování a navýšení dramatizace. Levénův hlas má onu vznosnost
školených pěvců BLACK SABBATH z osmdesátých let, jakkoliv na ně charismatem
hlasového projevu stále nemá. Přesto jej považuji za velmi dobrý výběr a pro
pestrost tvorby CANDLEMASS a její celkové zmelodičtění je to zásadní prvek. Jak
titulní věc „House Of Doom“, tak následující a o něco bouřlivější jízda „Flowers Of Deception“ se
povedly a jsou příslibem k regulérní řadovce. Třetí skladbou je akustická bardí
kytarovka „Fortuneteller“, zde značící na ploše čtyř minut jisté zklidnění, jde o
sympatický a vesměs komorní part kytaristy s Levénovým hlasem. Závěrečná „Dolls
On a Wall“ je valivou instrumentálkou, která také rozhodně není k zahození
a přes svou krátkou délku dokáže prostřednictvím burácivých kytar a rytmiky vystavět
určitý příběh. Celkově tedy velmi krátké, ale určitě zajímavé dílko z dílny
mistrů pravého doomu. Jestli něco, tak by EP alespoň na čas mohlo zaplašit hlad po
netrpělivě očekávané řadovce těchto strážců osudu.
29.06.2018 | Diskuse (3) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Valič | 04.07.2018 12:35 |
Leif Edling opustil Avatarium už před vydáním jejich třetího alba Hurricanes and Halos (2017), kromě Candlemass teď ale hraje ještě v The Doomsday Kingdom. Jeho další kapela Krux (působí v ní i Mats Levén) svou činnost sice nikdy oficiálně neukončila, ale od roku 2011 už nic nového nevydala. |
Corvus | 04.07.2018 11:09 |
Na "zhoubodům" jsem zvědavý. V každém případě je (podle mě) pro Leifa Edlinga už pár let prioritní jeho další grupa - AVATARIUM. Asi nemá čas. Jinak viz není zkratka. Tudíž bez tečky... |
Valič | 02.07.2018 16:24 |
80% S recenzí naprosto souhlasím a to, že kapely často místo nového dlouhohrajícího alba ztrácejí čas vydáváním různých minialb, singlů, splitů a podobných blbostí, taky moc nechápu. Mě to někdy přijde jen jako tahání peněz z kapes svých oddaných fanoušků (neříkám, že je to zrovna případ Candlemass). |