CAT PEOPLE - Úchvatná hra světel a stínů
Nechci nadhodnocovat staré filmy, jenom proto, že jsem
jejich velký fanoušek, ale Cat People
z roku 1942 si chválu skutečně zaslouží. Dnes už je to opravdu filmová
klasika. Ne tak sice u nás, kde je film
mainstreamovému publiku prakticky neznámý, přestože ho odvysílala i ČT,
v našich končinách prostě zůstává ve stínu hororů studia Universal
z té doby a je to vidět i na značném podhodnocení na Československé filmové databázi. Ale v zahraničí, zejména ve
Spojených státech, to je jiná písnička. Na Rotten
Tomatoes se může chlubit krásnými 93% kladných hodnocení kritiků,
spokojených 74% hlásí i IMDB a
v roce svého vzniku byl Cat People zařazen kritickou obcí mezi 10
nejlepších filmů roku. A hlavně se filmu režiséra Jacquese Tournera dostálo té cti, že byl zařazen do seznamu NFR (National Film Registry), což je
jakýsi VIP klub nejvýznamnějších filmů americké kinematografie všech dob, kdy
je s jeho kopiemi se speciální péčí zacházeno při obrazových remasterech,
či pouhém skladování a obnovených uvádění
v kinech. V hezké, opravdu hezké společnosti je tento malý velký
film, pravdaže. O čem tenhle netypický horor vypráví? A je to vlastně vůbec
horor?
Vypráví příběh mladé ženy ze Srbska, jménem Irena Dubrova.
Žije už nějakou dobu v Americe a pracuje coby módní návrhářka, ale během
těch měsíců zdejšího pobytu si nikdy nevyvinula ani základní společenský život.
Mezi lidi nechodí, natož za nějakou zábavou, přátele vlastně nemá žádné, ani
blízkého přítele. To se má změnit, když se v ZOO setkává s lodním
inženýrem Oliverem Reedem. Líbí se jí natolik, že ho pozve na čaj k sobě domů
a zdá se, že náklonnost je oboustranná, protože Oliver se do Ireny zamiluje a po
několika týdnech setkávání jí požádá o
ruku. Irena souhlasí, má to ale malý háček. Dívka se bojí o Oliverovu
bezpečnost. Vypráví mu o svých srbských předcích ze zapadlé horské vesnice, kde
rolníci vyprávěli legendu o rase „kočičích žen“, pocházející ze středověkých
čarodějnic, které by mohly nabýt podobu černých panterů, pokaždé,
když se v nich probudí nenávist, strach, či žárlivost. A co víc,
tyto kočičí ženy žily s děsivým prokletím, které způsobovalo, že zabily ve
formě šelmy každého muže, který je políbil. Samozřejmě, je to velmi divná
legenda a tak časově vzdálená, ale Irena věří, že je jednou z těch
legendárních koček.
Oliver nevěří těmto legendám, je přesvědčen, že Irena jim
zbytečně podléhá, přesto přistoupí na její podmínku, že dokud si jeho
nastávající nesrovná pochybující mysl,
bude trpělivý a vyvaruje se jakéhokoliv milostného kontaktu. Po dvou měsících,
aniž by jí třeba políbil na čelo, Oliverovi dochází trpělivost s Ireninými
vrtochami a rozhodne se věc zásadně řešit. Na doporučení kolegyně z práce-
Alice Mooreové – domluví své manželce schůzku s psychiatrem Dr. Luisem
Juddem. Zpočátku sezení u doktora probíhají bez problémů. Doktor je přesvědčen,
že Irena netrpí žádnou duševní nemocí, a prostě, že to chce čas, než si srovná
myšlenky. Zlomem je situace, kdy se Irena dozví, že psychiatra jí doporučila ve
skutečnosti Alice, a celá zlostná uteče z bytu. A to je místo v ději,
kdy skutečné problémy začínají. Oliver – frustrován jistým emocionálním
„zatažením“ a sexuální frigiditou své manželky - je čím dále tím více přitahován Alicí a
jejich náklonnost je oboustranná. Irena odmítá léčbu u Dr. Judda a tráví
většinu volného času v ZOO pozorováním kočkovitých šelem, zejména černého
pantera. A ke slovu se dostávají záhadné, nevysvětlitelné události – někdo
v ZOO zmasakruje několik chovaných ovcí, přestože žádné divoké zvíře
neuteklo, Alice ve dvou scénách je konfrontována s intenzivním strachem, že jí
někdo sleduje. Jakou roli v tom všem hraje Irena a je skutečně panterem ve svém
těle, jak si ona myslí? Proč je tak přitahována řevem šelem z blízké ZOO, o kterém říká, že je až rajskou hudbou pro její uši? Proč vede ty divné
řeči, že miluje samotu?
OK. Tak asi jste si udělali základní obrázek. Z pozice
dnešního diváka prostě musíte přimhouřit oči. Cat People je opravdu VELMI NAIVNÍ, ale to nemyslím jako
zápor. Prostě jeho naivita je až roztomilá, svůdně přitažlivá. Takové tehdy
byly filmy. Opravdu by existoval chlap, který by se oženil s ženou, která
s ním nespí v jedné lóži, či dokonce ho ani nepolíbí? Tomu se
samozřejmě těžko věří, ale berte to, jaké to je, jinak si z až
bulíkovského chování Olivera ukroutíte hlavu. Bezpochyby, Cat People má u dnešních
hororových fandů svá léta. Horroristi dneška, odchovaní Freddym Kruegerem,
Jasonem Vorheesem a Michaelem Myersem asi ohrnou nos, ale byla by to velká
škoda a vlastně to není ani důležité. Tohle je film pro ty trpělivé přemýšlivé
diváky, kteří ocení ATMOSFÉRU. A k tomu….
…..ano, k tomu tu úžasnou, naprosto pohlcující
šerosvitnou kameru, která si dokonale hraje se světlem a stíny. Mnoho scén se
odehrává v příšeří, pouze za jemného svitu rozpáleného krbu a tady kamera
doslova čaruje. Kdyby kvůli ničemu jinému, tak pro dvě stěžejní scény má smysl
Kočičí lidi vidět. V obou figuruje Alice, která je přesvědčena, že jí
někdo sleduje a že jí hrozí nebezpečí. Napřed při pochůzce ztemnělým městem,
s náhle utichlými kroky za jejími zády, šelestem ve větvích a s tím
doprovázeným strachem z neznáma. A pak, v ikonické scéně celého filmu
(a nebojím se říci, že i ikonické scéně celé hororové kinematografie 40.let,
srovnatelné snad jen se sprchovou scénou v Hitchcockově Psychu), kdy si jde Alice zaplavat o
půlnoci do krytého bazénu a zachvácena strachem uprostřed koupele sleduje
působivou hru stínů na okolních zdech
plavecké haly. Vytváří se zde pocit
jakéhosi neznámého nebezpečí, které je přítomno uprostřed zvlněného světla vln
bazénu, odrážejícího se na stropě. Žádné monstrum nevidíme, pouze slyšíme slabý
vrčivý zvuk a tvar stínu, který prochází po stěně a schodech. Krátká, subtilní
scéna a přitom tak intenzivní! Paráda! Na vyčištěném blu-ray remasteru je to
pastva pro smysly, která přispívá ke strašidelné náladě celého filmu.
Na začátku článku se ptám, zdali vůbec je Cat People horor. Ptám se proto, že mnozí
kritici klasifikují tento film spíše jako psychologické drama. Jeho producentem
byl v té době slavný Val Lewton.
Muž, který je dnes modlou pro mnohé fandy, zajímajícími se o horory staré doby
(např. na proslulém Cinemageddonu má
vlastní sekci). Lewton, ve spolupráci s Tournerem (velmi, velmi doporučuji jeho
skvělý Night of the Demon
z roku 1957) proslul tím, že jím produkované horory byly tak trochu jiné.
Že více spoléhaly na postupně budované napětí a představivost diváka, což bylo
v té době nevídané. Nesázely na bububu efekty, neukazovaly strašidelná
monstra v celé jejich kráse, aby se mohly předvést schopnosti maskérů a
hororových kreativců. Prostě nechal vše na představivosti diváků, po vzoru
„nejvíce se děsíme toho, co není vidět“. O několik desetiletí později se této
formulky úspěšně chopil Steven Spielberg
v jeho slavných Čelistech, kdy
žraloka v celé své hrozivé kráse ukázal až v poslední třetině filmu.
U Cat People je to podobné. Monstrum vlastně nevidíme, mord je tu jen jeden, a
všechno proběhne jen v náznacích. Spíše, než na efekty, se tu sází na
charakterovou jemnokresbu postav. Jasně, leckterý divák si může říci, že na
nějaké psychologické prokreslení tu není příliš prostoru, protože film je krátký
(něco málo přes 70 minut) a některé postavy i vztahy mezi nimi by potřebovaly
lépe rozvinout. Ano, je to pravda, nicméně ten film funguje i tak dobře.
Zejména – a musím to znovu zopakovat – kvůli té dechberoucí kameře a
šerosvitným hrátkám.
Film měl velký úspěch a dočkal se o dva roky později i
pokračování, které jsem zatím neviděl (chystám se na to) a jenž je prý také
výborné. Jmenuje se The Curse Of The Cat
People, natočil ho zdatný řemeslník Robert
Wise, se stejnou hereckou sestavou a stejnými postavami, akorát je tentokrát
hozený do jakéhosi duchařského tématu, tolik vzdálenému od prvního dílu.
V roce 1982 pak Paul Schrader
„poctil“ původní film svým remakem s Nastassjou Kinski a to poctil
skutečně píšu v uvozovkách, protože film je prý výrazně podprůměrný a není
proč ho vidět. Nechápu tu neustálou potřebu hollywoodských producentů vyrábět
předělávky starých slavných filmů a převážně je tak prznit. Prostě money,
money, money, jak zpívají PINK FLOYD, že ano. Ale to už je skutečně jiná
písnička a jiné téma. Vám přeji hezký zážitek ze sledování Kočičích lidí, pokud
máte rádi tyhle staré filmy a není vám trnem v oku jejich bezelstná
naivita. Tyhle staré filmy jsou pro mě osobně jako droga, já se jich nikdy
nepřejím.
Filmu zdar a za týden zase nashle.
Hodnocení: 80%
12.12.2018 | Diskuse (0) | Lima fulci@seznam.cz |