Boomer Space

CAVALERA - Morbid Visions

Pokud s půlročním spožděním zaměřím svou pozornost na práci bratří Cavalerů na jimi znovu nahraných verzích nejstarších děl jejich mateřské kapely, pak musím stvrdit, že tohle jsou počiny, na kterých stará SEPULTURA ožívá v plné parádě, tak jak jsem ji na přelomu 80-90tých let miloval. To se můžou odpůrci všemožných reedicí a znovunahrávání třeba stavět na hlavu, protože právě zde dává veškeré snažení o resuscitaci smysl. Je to síla!


Nejstarší díla Brazilců totiž nikdy nebyla po zvukové stránce bůhvíjaká. Nápad znovu se vrhnout do zpracování debutové desky „Morbid Visions“ z roku 1986 a jí předcházejícího, o rok staršího EPka „Bestial Devastation“ se mě od bratrů Cavalerových jeví jako velmi dobrý krok. Kdo jiný by tak mohl učinit, než dva největší tahouni tehdejší původní sestavy? Absence kytaristy Jaira ani baskytaristy Paola jr. nikomu nemusí vadit, neb výsledek je rozhodně o dost lepší, než původní pásy zaznamenané náctiletými floutky v laciném brazilském studiu poloviny osmdesátých let a záhy vydané obskurním labelem Cogumelo Records. Posluchač si tak bez větších problémů může zhodnotit, že se Cavalerovcům podařilo prvotní nahrávky svou úrovní alespoň trochu přiblížit následující a z mého pohledu vynikající desce „Schizophrenia“ z roku 1987, na které již nescházel Andreas Kisser a od které se počítá nejslavnější fáze kariéry jihoamerické thrashmetalové legendy...



Oceňuji, že si zde zvuk nejstarších děl SEPULTURY drží stále temný undergroundový ráz, na druhou stranu však navíc získal na plnosti a větší dynamice. Skladby opravdu vyznívají, jakoby byly hrány v nějaké Mezopotámské skalní jeskyni staré miliony let, a tak se před posluchačem otevírá jáma pekel, ze které prýští nejen oheň a síra, ale především plameny hladové budící patřičný respekt. Nechybí potřebná agresivita ani temná atmosféra, zde navíc umocňovaná zkušeným muzikantským vkladem všech zúčastněných. Hlas Maxe Cavalery má stále ohromující sílu a jeho démoničnost výsledek udržuje ve správných mezích. Kytarová bouře hordy headbangerů masíruje neoblomným riffingem a ani sólová složka nebyla nikterak podceněna, neb kvílivé výjezdy vřeští prostorem jako v raných časech Kisserových. Vše má po zvukové stránce o mnoho masivnější ráz, než jak jej z počátků brazilských thrashových hvězd znají pamětníci. Igor Cavalera byl vždy bubenickým pojmem, takže zde dochází pouze k stvrzení jeho kvalit, neb se skladbám dostává prostřednictvím jeho nástroje na energii a patřičné nadupanosti...


Aktuální verze již nezačíná oním pateticky stylizovaným intrem v podání sekvence z díla Carmina Burana, ale vystřelí přímočaře rovnou titulním songem „Morbid Visions“, který nastolí divoký a pochmurný ráz celého znovunahraného alba. Pořadí skladeb zůstalo zachováno, takže nechybí největší perly z dob kdy se metalový extrém teprve začal na svět klubat, divoké a temné mordy, kterým neschází odér old-school blacku, ale svou podstatou a energií již odpovídají tužbám thrash/death generace. Mluvím o zběsilé „Mayhem“, houpavé a pekelně dunivé mordě inspirované tvorbou švýcarských CELTIC FROST „Troops Of Doom“, o světě po nukleární válce vypovídajícím varování „War“, ďábelsky rychlé „Crucifixion“ nebo další blasfemii „Show Me The Wrath“...


Zde navíc byla na chvost alba umístěna bonusová vypalovačka „Burn The Dead“, jejíž původ mne není znám. Album tak hodnotím jako velmi zdařile znovuzpracované. Být to zcela nové skladby, mé hodnocení by šlo možná ještě o nějakou tu desetinku výše, takhle alespoň mohu konstatovat zdařilé nové zpracování pravěkých klasik extrémního metalu, kterým nic nebylo ubráno na autenticitě, v tomto případě právě naopak. 


Co se týče EP „Bestial Devastation“, je mé hodnocení v podstatě shodné. Po intru („The Curse“) a čtyřech základních skladbách „Bestial Devastation“, „Antichrist“, „Necromancer“ a „Warriors Of Death“ byla však do paklíku přidána z mého pohledu vcelku zbytečná a nepadnoucí punkovka „Sexta Feira 13“, která od prvního poslechu čpí proletářskou levotou. Těmto tendencím, zvlášť v současné době, nebývám nakloněn. I když v současném kotli všech politických odrůd a trendů čert aby se v tom všem vyznal. Pro nás je podstatné, že čert zavelel Cavalerovcům k znovunahrání jejich ďábelských prvotních děl a oni tak učinili s grácií.



18.12.2023Diskuse (6)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Marty
05.01.2024 12:37

Tohle znovu nahrání je za mě super a dávám tomu palec nahoru. Původní nahrávky měly co si budeme povídat otřesný zvuk a pro mě byly neposlouchatelné právě díky tomu zvuku. Až dnes když jsem tohle slyšel s novým zvukem tak musím pochválit jakou mají tyhle desky kvalitu když vezmeme v potaz kolik těm klukům bylo tehdy let! I co se týče dnešního hlasu Maxe tak je pořád prostě dobrý a tady to všechno sedlo jako prdel na hrnec! Tohle znovu nahrání mělo prostě smysl a ukázalo jak jsou tyhle desky dobré! Na rozdíl třeba od Icon30 kde nevidím žádný smysl původní nahrávka byla skvělá.

 

taťka Gargamel
19.12.2023 08:41

myšlenka mi nevadí, povedl se obal, zpěv mi nesedí, celkově se návrat Cavalerů na mé posluchačské výsluní nekoná … naopak Max mi vadí stále víc a víc … zejména to dementní pokřikování NO CAVALERA NO SEPULTURA má opravdu úroveň. Za mne 70% a jdu si užívat ICON 30

 

afro
19.12.2023 08:32

Už asi tak hroznou kvalitu nahrávky jsem měl kdysi ještě "vylepšenou" přehráním z kazety na kazetu a ten zvuk byl totálně šílenej. Takže až teď na starý kolena zjištuju, že je to dobrá deska. :-)

 

Kelly
18.12.2023 12:35

PA-RÁ-DA!!! Samozřejmě z dobového hlediska původní verze mají svojí historickou hodnotu ALE takto dokonale zahrané od bráchů Cavalerovců, kdy na to mají techniku se jasně ukazuje, jak skvělý to byl materiál. Bravo, chlapci.

 

a
18.12.2023 10:12

ja by som špeciálne pochválil aj vylepšenie obalov.

 

Widl
18.12.2023 08:48

Já jak jsem zvyklý na původní verze, tak tady mám hrozný problém s vokálem. Ta tam je ta štěkavá naštvanost.