ČETA - Sžíravá introspekce v bouři vietnamské války
Prozradil ho lesk v očích a ten všeříkající pohled, který během
několika vteřin udělal v nastalém okamžiku jasno. Ústí nenasytné hlavně
si vybíralo místo na jeho těle, ale on nespouštěl oči z té upřeně
hledící tváře. Děsivé tváře zbrázděné nemilosrdnými doteky války. Byli
tam jen oni dva, stojící proti sobě, obklopeni divokou přírodou a
vzdálenými výkřiky štěkajících zbraní. V momentě, kdy si uvědomil
neodvratný konec, odumřel jeho vlastní úsměv a náhle byl opět tím malým
chlapcem, co se po ulicích amerického zapadákova prohání s partou na
kolech. Prožil znovu svou první lásku i útrapy školních let. První auto,
první bouračka. První pivo a nepříjemná paní kocovina. Lékařská vstupní
prohlídka, výcvikový tábor, Vietnam, džungle a chladný pohled jeho
bratra ve zbrani, co nyní stiskl spoušť. Úderník splní povel a útočná
puška M-16 vyšle pozdrav smrti. Kořist padá k zemi a bezcitný predátor
opouští místo činu.
Bolest v obrazech
Válka ve
Vietnamu je jedním z nejznámějších vojenských konfliktů novodobých
dějin. Varovné signály budoucí bouře s sebou přinesl Ho Či Min už v roce
1945, kdy se v zemi draků ujal prezidentské funkce. V dlouhém,
táhnoucím se konfliktu sehrálo později svou nezanedbatelnou úlohu angažování armády Spojených států amerických. Klíčové bylo v tomto
ohledu devítileté období mezi léty 1964 – 1973. Období, které se navždy
vepsalo do dějin, vědomí a srdcí miliónů lidí. Byla to válka, co
podkopala základy neochvějné hrdosti Američanů a stala se jejich
největším traumatem 20. století. Nejen vojensky a politicky, ale také
morálně a lidsky. Je samozřejmé, že tato historicky významná událost
zanechala nesmazatelnou stopu i v tváři popkultury. Potřebu se vyjádřit a
reagovat cítilo či stále cítí nepřeberné množství hudebníků,
spisovatelů, politiků a pochopitelně i filmařů. A právě poslední
jmenované odvětví nás bude zajímat.
Je přirozené, že drtivá většina
filmové produkce zabývající se válkou ve Vietnamu pochází právě z USA,
přičemž se některá konkrétní díla a jejich tvůrci dokázali zapsat
nesmazatelným písmem do zlatého fondu kinematografie. Prvním opravdu
významným příspěvkem byl Lovec jelenů (1978) od Michaela Cimina.
Intenzivní drama vypovídající o trvalých šrámech na duši, které na
lidech extrémní prostředí bojiště může zanechat. Bizarní plavba proti
proudu řeky Mekong až k samotným branám šílenství, to je Apokalypsa
(1979) Francise Forda Coppoly. Za zmínku stojí jistě i akční klasika Rambo (1980) se stejnojmenným hlavním hrdinou. Sylvester Stallone tímto
snímkem přivedl k životu své druhé, slavné alter ego. Málomluvný veterán
se zjizvenou duší byl natolik populární, že Sylvestra věrně doprovází
do dnešních dnů. Zapomenout se nedá ani na Olověnou vestu (1987).
Předposlední režijní počin geniálního vizionáře Stanleyho Kubricka se dá
s chirurgickou přesností rozdělit na dvě poloviny, kde každá dýchá
jinou atmosférou a rozdílným tempem narace. Pokračovat by jsme mohli
opravdu dlouho, neboť i devadesátá léta mají ve svém zásobníku několik
cenných příspěvků na dané téma.
Své filmové putování tentokrát
zastavíme v roce 1986 a zaměříme se na film Četa. Jeho tvůrce, věčný
provokatér a dráždič amerického svědomí Oliver Stone se totiž od drtivé
většiny jiných, mnou jmenovaných filmařů v jedné podstatné věci
odlišuje. Válečné peklo si zažil na vlastní kůži. A to teď nemluvím o
čištění latrín za jídelnou na periferii výcvikového tábora, ale
opravdové bojové střety v hlubinách vietnamské džungle. Všechny své
neradostné zážitky z Vietnamu se Stone pokusil vtěsnat do zmiňovaného
snímku a celek podtrhnul osobitým umem režijního řemesla. Výsledkem je
cenami ověnčené dílo a klasický zástupce válečného filmu, byť se tehdy
premiéra neobešla bez menší kontroverze. Ostatně i to je jeden ze
specifických rysů v tvorbě tohoto režiséra. Jeho filmy obecenstvo, a
společnost obecně, vždy spíše rozdělovaly a jitřily vášnivé emoce. Je
snímek J.F.K. (1991) paranoidní a historii překrucující dílo, nebo jím
režisér pouze pootevřel dlouho zavřené dveře? Jsou Takoví normální zabijáci (1994) chytrou provokativní satirou, nebo jde o
nebezpečný film, mající devastující účinky na psychiku mládeže?
Protichůdné
reakce vždy vyvolávala i samotná osobnost režiséra, který má v oblibě
svými politickými postoji a palčivými názory přilévat olej do ohně, což
však nikdy nedělal pro laciné získávání pozornosti, ale především ze
svého vlastního přesvědčení. Vleklé strasti s drogovou závislostí,
veřejné kritizování americké zahraniční politiky a rýpání se v citlivých
záležitostech. Ano, Oliver Stone si označení kontroverzního člověka
jistě zaslouží. Pro jedny horlivý pochlebovač současných diktátorských
entit a pro druhé především politicky nekorektní režisér, hrdě stojící
za svými filmy. Osobně ho vnímám jako umělce, který se vehementně vyhýbá
zavedeným hollywoodským postupům. Umělce, co ke svým dílům přistupuje
po svém, bez bázně a hany z budoucích reakcí a finančních zisků. Pojďme
si tedy Olivera Stonea a jeho stěžejní filmový opus trochu blíže
představit.
Zlatá klec
William Oliver Stone se
narodil 15. září 1946 v New Yorku. Celé dětství a dospívání strávil na
Manhattanu a později ve Stamfordu v Connecticutu. Jeho matka Jacqueline
Goddet pocházela z Francie a otec Louis Stone se s ní seznámil během
druhé světové války, kdy se na straně spojenců prodíral nacisty
zamořenou Evropou. Malý Oliver v dětství rozhodně nestrádal, neb jeho
otec coby úspěšný burzovní makléř a ekonom rodinu štědře dotoval.
Oliver, vyrůstající v přepychu už od dětství, velice rád četl, a to
literaturu všeho druhu. Měl rád příběhy, psal neustále nějaké povídky a
vášnivá četba jakoby prorokovala jeho budoucí cestu úspěšného
scénáristy. Coby mladý student navštěvoval nejprve elitní Trinity School
v New Yorku a později na přání rodičů přesedlal na přípravnou akademii
Hill School v Pensylvánii. Stone trávil pravidelně a velice rád část
letních prázdnin ve Francii, se svými prarodiči z matčiny strany, díky
čemuž umí dodnes bezvadně francouzsky.
Idylu bezstarostného
života utnul velice nečekaný rozvod jeho rodičů v době, kdy mu bylo
téměř patnáct let. Jako jedináček nesl tuto nepříjemnou nástrahu osudu
velice těžce a vztahy mezi ním a oběma rodiči záhy ochladly. Možná i
díky tomu jsou problémové rodinné vztahy součástí některých jeho filmů.
Po dokončení studií na Hill School si troufl na slavnou Univerzitu Yale,
kde však vydržel pouhých šest měsíců a poté vypadl. Důvod? Náročné
studijní martyrium a jeho neutuchající zájem o literaturu a psaní
povídek se jaksi neslučovalo. Navíc se psal rok 1965 a osmnáctiletý
Stone stále častěji upínal zrak k daleké Asii. Jeho dobrodružná duše
chtěla víc. Jako dobrovolník vyučoval v Saigonu šest měsíců studenty
středních škol angličtinu na Free Pacific Institute v jižním Vietnamu.
Poté
chvíli pracoval na palubě velké obchodní lodi, se kterou absolvoval i
plavbu přes Tichý oceán. Staral se především o úklid paluby a zastával
pomocné práce v kuchyni. V této době si hlavně třídil myšlenky a
přemýšlel o budoucím životě. Sám, daleko od všech a hlavně od rodičů. Po
návratu zkusil opět štěstí na Yale a vypadl podruhé. I přes jeho
vysokou míru inteligence a vrozený smysl pro povinnost se nedokázal plně
odevzdat náročnému studiu a nevěděl, jakým směrem se má dále vydat. To
už se ale pomalu blížil rok 1967 a Stonem stále silněji zmítal
znepokojivý vývoj událostí ve Vietnamu, kde už tou dobou operovalo více
jak tři sta tisíc vojáků USA. Jeho přesvědčení a míra patriotismu
dosáhly vrcholu a Oliver v dubnu roku 1967 vstoupil do služeb armády,
splnit svou občanskou povinnost. Bojovat za zájmy své země ve válce, o
které nevěděl vůbec nic.
Hrůzy zeleného pekla
Po
pětiměsíčním drilu v prostorách výcvikového tábora stanul Stone 16.
září 1967 na horké vietnamské půdě a započal svou sedmiměsíční službu
vlasti. První týdny strávil u pěšího pluku, 25. pěší divize a později
byl převelen k 1. jezdecké divizi, kde se účastnil dlouhých průzkumných
hlídek na velké vzdálenosti. Oliver Stone ze svého přesvědčení o konání
správné věci velice brzy vystřízlivěl. Účastnil se otevřených bojových
střetů i nekonečných pochodů divokou džunglí. Viděl umírat své bratry ve
zbrani, utrpení civilního obyvatelstva, pochopil nesmyslnost celé
válečné mašinérie a pocítil na vlastní kůži, co je to dotek smrti.
Bojovníky Vietkongu byl dvakrát zraněn v akci, přičemž vážné zranění v
podobě průstřelu krku se mu málem stalo osudným.
Frustrace,
zmar, děsivé výjevy, ale i noční můry plné vybuchujících nášlapných min
pod vahou armádní obuvi se mu navždy vpálily do hlubin mozkových
závitů. Neutuchající řež, stesk po domově a opakující se dlouhé pochody,
kdy se každý krok mohl rovnat smrti, ho doháněly k samotným hranicím
psychického kolapsu. Poprvé se tu také dostal k drogám, ve kterých hledal
alespoň chvilkový únik z reality a rozhodně nebyl jediný. Drogy v jeho
životě sehrají ještě zásadní roli a budou ho s přestávkami pronásledovat
po celý život. Vietnam v něm také zanechal prvotní zárodky antipatií
vůči establishmentu a silně ovlivnil jeho budoucí politické myšlení.
Současné označování Olivera Stona za krajního levičáka je dle mého
názoru trochu nepřesné a řekněme, že výraz antiamerikanista vystihuje
nedílnou součást jeho osobnosti daleko lépe.
Pomalý start
Po
návratu do vlasti se okamžitě vrhnul na studium filmové teorie a
definitivně tak rozhodl o své budoucnosti. Konkrétně se zapsal na
prestižní Univerzitu v New Yorku. Za zmínku jistě stojí, že dnes
uznávaný režisér Martin Scorsese byl jedením z jeho prvních profesorů a
měl na něj nemalý vliv. Svůj pobyt na univerzitě dokončil s bakalářským
titulem v kapse. Stone uměl skvěle psát a byl si toho vědom, zajímal se
však i o filmovou režii, se kterou měl doposud pouze teoretické
zkušenosti. Pochopitelně, že jako začínající umělec cítil potřebu
vyjádřit svůj postoj k dlouhé a nesmyslné válce, do níž se nechala
vtáhnout jeho zem i on samotný. Zatím byl ovšem pan nikdo a vzletné,
ambiciózní plány mohl spřádat pouze ve své hlavě. První vlaštovkou byl
jeho krátkometrážní film Last Year in Viet Nam (1971). Slušný pokus,
potvrzení dřímajícího potenciálu a předzvěst budoucích věcí.
Následovalo
několik let temna, kdy si Stone psal víceméně do šuplíku a živil se
vším, co mu osud přihrál do cesty. Taxikář, prodavač či poštovní
poslíček. V roce 1973 od něj malá koprodukční společnost koupila jeden
scénář a následně mu nabídla i režii. Výsledkem byl dnes polozapomenutý a
veskrze průměrný horor Seizure (1974). Poté se Stone utápěl v deziluzi,
vykonával podřadné zaměstnání, které z duše nenáviděl, a propadal
frustraci. Se svou první ženou Najwou Sarkis se v roce 1977 rozvedl.
Krach manželství se dá přičíst jeho tehdejší výbušné povaze,
neuspořádanému životnímu stylu a také občasným drogovým záletům. V tomto
nejistém období dokončil i velice osobní scénář s pracovním názvem Četa. Do něj promítl všechny své válečné zážitky a pocity hořkosti, jež
ho v sedmdesátých letech provázely.
Bohužel o scénář, do kterého
vkládal Stone velké naděje, nejevil nikdo zájem. Ty důvody byly
především tři. Lovec jelenů, Apokalypsa a Návrat domů (1978). Filmová
studia se doslova topila v záplavě témat zpracovávajících válku ve
Vietnamu a mladý tvůrce se o slovo hlásil v nesprávnou dobu. Svůj scénář
si tedy zatím nechával pro sebe a neustálé jej piloval. Roku 1977 vyšla
kniha s názvem Půlnoční expres, ve které spisovatel Billy Hayes popisuje
své neuvěřitelné zážitky z tureckého vězení, do něhož se dostal za
pašování drog. O částečně autobiografický román projevil zájem nedlouho
po jeho vydání Hollywood. Post režiséra získal tehdy ještě ne moc známý
Brit Alan Parker a o adaptaci scénáře se měl postarat Oliver Stone.
První velký úspěch byl téměř na dosah.
Jednou nahoře a podruhé dole
Film Půlnoční expres (1978) zapůsobil a strhnul k sobě pozornost. Pro
Olivera Stona to byl Oscar za nejlepší adaptovaný scénář a pro Alana
Parkera zajištění raketového startu kariéry. Vůbec poprvé se také na
hlavu scénáristy snesla ostřejší kritika. Stone některé pasáže obsažené v
knize tak trochu přibarvil a vyšrouboval na maximum, což se příliš
nelíbilo zastupitelům turecké vlády. Film byl obviněn z hanobení
tureckého lidu a do roku 1992 se v zemi nesměl promítat. Sám autor knihy
Billy Hayes se snažil nastalý mezinárodní skandál zmírnit a reagoval
slovy: „Tou knihou jsem nechtěl říct, aby jste nechodili do Turecka,
ale aby jste nebyli stejní idioti jako já a nepašovali drogy.“ Oliver
Stone přispěchal s dodatečnou omluvou, ale valivý tok dějin se již nedal
zastavit.
S ukořistěným Oscarem nabylo jméno mladého filmaře na
váze a jeho mnohaleté úsilí začalo konečně nést plody ovoce. V první
pětiletce osmdesátých let ho čekal jeden režijní počin a dvě významné
scenáristické zakázky. Vkročení do nové dekády se bohužel pro Stona
neslo ve znamení těžkého průměru, neboť horor Ruka (1981) byl v jádru
všelijaký, jen ne dobrý. Tímto kouskem snaživý filmař díru do světa
rozhodně neudělal, byť si k němu napsal i scénář. Nečekaný režijní
nezdar, finanční debakl a pocit zklamání se Stone rozhodl vyřešit za
pomoci kokainu, který si ho pomalu omotával okolo prstu. Jeho raná
kariéra připomínala jízdu na horské dráze a po každém dosaženém vrcholu
následoval sešup dolů. Tou dobou se na obzoru objevil kultovní
italsko-americký producent Dino De Laurentiis a Oliver Stone získal
zakázku na sepsání scénáře pro chystaný fantasy projekt. Šlo opět o
adaptaci, tentokrát na motivy povídek slavného amerického spisovatele
Roberta E. Howarda. Výsledkem byl legendární film Barbar Conan (1982).
Následovala
úspěšná spolupráce s režisérem Brianem De Palmou, na konci které stál
dnes už kultovní nářez Zjizvená tvář (1983). Je celkem paradox, že
příběh pojednávající o vzestupu a pádu drogového barona napsal Stone
během svého vlastního boje s návykovými látkami. Z obou žánrově
rozdílných filmů se staly hity a dnes jde o výstavní zboží
kinematografie osmdesátých let. Po celou dobu se Stone snažil udat a
zafinancovat i svůj srdeční scénář. Díky dvojitému úspěchu a neustálému
pohybu na filmové půdě si získal nejednu cennou známost, leč bohužel, Četa zůstávala stále bez povšimnutí. Karta se začala trochu obracet
během prací na snímku Rok draka (1985) režiséra Michaela Cimina. Stone
napsal scénář za menší honorář než obvykle a doufal, že Cimina přesvědčí
ke spolupráci na svém vysněném válečném projektu. Jenže tu byl opět
problém.
Michael Cimino na začátku kariéry vzplanul jako zářící
pochodeň a film Lovec jelenů (1978) ho katapultoval ke hvězdám. Ovšem v
osmdesátých letech na svých zádech nesl tíhu jednoho z největších
finančních propadáků všech dob, Nebeská brána (1980). Ona příslovečná
pochodeň tak rázem zhasla jako sirka uprostřed deštivého lijáku. Cimino
o realizaci Čety projevil zájem a distribuci byl ochoten zajistit již
zmiňovaný Dino De Laurentiis, horší to ovšem bylo s financováním. Rok
draka si nebyl schopen vydělat ani na náklady a jméno kdysi slavného
režiséra přestávalo přitahovat pozornost producentů. Nekompromisní
mašinérie Hollywoodu z Michaela Cimina učinila muže jednoho filmu a
Oliver Stone se začal smiřovat s možností, že snímek Četa patrně nikdy
nevznikne. Světlo na konci tunelu bylo ovšem blíže, než si myslel.
Spása na obzoru
De
Laurentiis začal shánět vhodnou osobu, která by Četu zafinancovala a
Oliver Stone zatím odcestoval na Filipíny, kde si dopředu vybíral vhodné
lokace pro potřeby budoucího filmování. Hodlal také co
nejrychleji natočit i nízkorozpočtový snímek Salvador (1986)
vypovídající o občanské válce v maličké středoamerické zemi EL Salvador.
Šlo o další projekt, jenž měl zoufalému režisérovi zajistit finanční
zisk, který by vzápětí vložil do Čety. Samozřejmě se věci zkomplikovaly.
Salvador měl problém s rozpočtem a uprostřed natáčení jednoduše došly
prachy. Stone si vzal hypotéku, aby byl vůbec schopen film dokončit.
Náhle však přišla spása v podobě muže jménem John Daly. Člověka z
produkční společnosti Hemdale Film Corporation. Dino De Laurentiis
dodržel slovo a našel toho pravého. Daly si scénář Čety zamiloval a ne
jen to. Automaticky přispěl finanční injekcí a projekt Salvador
zachránil. I s osobním vkladem režiséra tak snímek vznikal za necelých
pět milionů dolarů.
Ač na Salvador pěla kritika většinou
chválu, po komerční stránce nešlo o žádnou slávu. Tento fakt však snímku
ani v nejmenším neubírá na kvalitě a nadčasovosti. James Woods v roli
špičkového novináře uprostřed válkou zmítané země opravdu září a Oliver
Stone předvádí jistou režijní ruku. John Daly se finančním neúspěchem
rozhodně nenechal odradit a do Čety jeho společnost nasypala šest
milionů dolarů. Projekt dostal konečně zelenou. Režisér měl během
předprodukce hlavní slovo ve výběru herců a už od začátku mu bylo jasné,
že autenticita bude stěžejním bodem filmu. Potřeboval tak herce, co
zvládnou drsné podmínky v divoké přírodě a ostrý vojenský výcvik. O
hlavní roli zelenáče Chrise Taylora projevil zájem Johnny Depp. Režisér
si ale pro své alter ego představoval někoho trošku staršího a Depp ve
filmu získal podstatně menší roli. Finální volba nakonec padla na
Charlieho Sheena, potomka slavného herce Martina Sheena. Morálně
založeného seržanta Elliase ve filmu ztvárnil Willem Dafoe a seržanta
Barnese, z něhož válka učinila monstrum, připadla Tomu Berengerovi.
Nastal čas přemístit se na Filipíny.
Těžko na cvičišti, lehko na bojišti
Oliver
Stone byl ve skvělé kondici a své temné démony držel pevně pod zámkem.
Konečně se mu plnil sen, doslova vydupaný ze země. Politické otřesy ve
Filipínách sice oddálily cvaknutí první klapky, ale nešlo o nic
dramatického. Natáčení započalo začátkem února 1986, trvalo celkem
padesát čtyři dnů a filmovalo se výhradně na ostrově Luzon. Ihned po
příjezdu nechal Stone podrobit téměř celé herecké osazenstvo
třítýdennímu vojenskému výcviku pod vedením instruktora, jímž byl
veterán z vietnamské války jménem Dale Dye. Ten si ve filmu střihnul i
menší roli kapitána Harrise. Dye se s výcvikem opravdu nepáral. Nutil
herce absolvovat mnohakilometrové noční pochody džunglí, střílel jim nad
hlavami slepými náboji kdykoliv usnuli a citelně jim redukoval zásoby
jídla. Výjimkou nebyly ani fingované noční přepady, kdy kolem tábora
začala explodovat filmová pyrotechnika doprovázená hlasitou střelbou.
Ke konci výcviku uměli herci kopat zákopy, perfektně ovládat zbraně a
citelně se zvedla jejich fyzická výkonnost. Navíc je společný intenzivní
zážitek stmelil a upevnil vzájemné vztahy.
Armádní techniku a vybavení zajistila filipínská armáda, protože americké straně ve scénáři vadily některé citlivější pasáže, které Oliver Stone pochopitelně odmítal změnit. Bojovníky Vietkongu hráli skuteční vietnamští uprchlíci, jež na Filipínách našli své útočiště a nový domov. Režisér měl po svém boku vskutku výborného a dodnes vyhledávaného kameramana Roberta Richardsona. Současný držitel tří Oscarů s pomocí Olivera Stonea nastartoval svou kariéru a jeho bravurní obrazovou práci můžeme krom Čety obdivovat ve filmech jako: Pár správných chlapů (1992), Casino (1995) nebo Tenkrát v Hollywoodu (2019). Richardsonův cit pro propracované záběry a brilantní užití zpomalovaček režisér využil do posledního filmového okénka. Především díky precizní kamerové práci jsou bojové scény v Četě tak přehledné a působí celistvým dojmem. Popisovat a chválit naprosto famózně nasnímanou pasáž, v níž umírá jedna z hlavních postav, by bylo nošením dříví do lesa. Ikonická, emočně vypjatá scéna, zakončená odevzdaným gestem v podobě rukou vztyčených k nebi, patří mezi nejsilnější okamžiky filmových dějin.
Pro režiséra šlo o
nesmírně citlivé natáčení, plné vracejících se vzpomínek. Jeho touha po
bezchybné řemeslné dokonalosti tak byla opravdu vysoká. Na place si
nebral servítky a z herců doloval maximální výkony, což bylo především
pro mladé pušky, jako Charlieho Sheena či Foresta Whitakera velice
náročné a stresující. Některé záběry se musely opakovat i patnáctkrát,
než byl šéf spokojen. Film se natáčel celkem netradičním chronologickým
postupem. Důvodem byla snaha o docílení emoční konzistence všech herců.
Když tedy nějaká postava v ději zemřela, bylo to definitivní, bez
jakýchkoliv pozdějších dotáček. Daný herec si zkrátka sbalil věci,
opustil plac a do konce filmování už se s kolegy nesetkal. Tímto tahem
se urychlil i proces postprodukce. Chronologické natáčení totiž v mnohém
usnadňuje práci střihači, který nemusí jednotlivé kusy filmu sestavovat
do pořadí, v jakém mají být prezentovány ve finální verzi. Střihač
Claire Simpson se tak soustředil především na přesnou návaznost obrazů a
gradaci vypjatých momentů. O kvalitě výsledného produktu nelze
pochybovat. Film jako celek drží skvěle pohromadě a svou funkci plní na
sto procent.
Válka bez patosu
Nával melancholie
nás jako přílivová vlna smete už v prvních záběrech. Mladí rekruti
vstupují na vietnamskou půdu. Ostré sluneční paprsky se boří do jejich
těl a písek, zvířený těžkou vojenskou technikou, dráždí jejich oči.
Jeden ze zelenáčů Chris Taylor po nějaké chvíli zaostří a před sebou zří
vojáky, kterak z valníku sundávají těžké černé pytle, o jejichž obsahu
nemá smysl polemizovat. Celou scenérii umocňuje tklivá smyčcová tryzna Adagio for Strings od skladatele Samuela Barbera. Zelená masa noviců se začne pomalu
přesouvat z prostor vojenského letiště do tábora. Cestou si je dobírají
mazáci a Chris se mimoděk střetne s pohledem veterána, ploužícího se
kolem jako mrtvá schránka bez duše. Je umouněný, plný podlitin a v
očích má vepsanou veškerou bolest světa. Jakoby tím pohledem Chrisovi
předával krutou depeši o neodvratném osudu, který jej čeká.
Ani
se nenadějeme a už jsme s četou na nekonečném pochodu uprostřed
nehostinné džungle. Vlhkost ovzduší sto procent, nesnesitelné dusno a
všudypřítomná únava. Rozpraskané puchýře na chodidlech se louhují v
tělní tekutině sražené uvnitř těžké vojenské obuvi. Maskovací blůza se
lepí k tělu a potem slepené prameny vlasů, skryté pod vojenskou helmou
M1, připomínají kluzké hadí ocásky. Nováček Chris je na dně.
Dehydratace, únava a sedřená kůže na dlaních od neustálého máchání
mačetou, co si svým otupělým ostřím razí cestu skrze husté stěny
zeleného pekla. Rozkládající se mrtvola příslušníka Vietkongu opřená o
strom. Nasládlý pach smrti se mísí s vlhkým vzduchem. Chrisovi se motá
hlava, ozvou se žaludeční křeče doprovázené zvracením. Padá vyčerpáním k
zemi a v tu ránu se do jeho krku začnou pouštět krvelační mravenci.
Tohle je zlý sen!
Úvodních deset minut filmu by se dalo popsat slovem prozření. Mladíček plný ideálů a odhodlání opouští ve své nažehlené zelené blůze letiště a neví, co ho čeká. První obrazy v džungli představují ostrý kontrast. Na Chrise se lepí první špinavé nánosy války doprovázené vnitřními pochybnostmi. Jednotlivé hodiny se slévají do jednoho odporného celku. Celodenní pochody, kopání zákopů, noční hlídka, tři hodiny spánku, a tak stále dokola. První otevřený střet s nepřítelem svou intenzitou připomíná brutální vytržení ze spárů letargie. Vědro ledové vody, chrstnuté do obličeje.
Oliver Stone
kašle na patriotismus a klasické hrdinské archetypy. Členy čety
nevykresluje jako neohrožené prince na bílém koni, nýbrž jako bandu
obyčejných zmatených lidí, bojujících nejen na válečném poli, ale
převážně se svými vlastními démony. Snímek zprostředkovává jedinečnou
perspektivu války obecně a té vietnamské obzvlášť, především proto, že
Stone sám ve Vietnamu sloužil a filmové médium používá jako prostředek k
vyjádření vlastních zkušeností mladého vojína. Ve filmu je tím mladíkem
právě postava Chrise Taylora. Učiněná nevinnost a naivita nacházející
se mezi dvěma mlýnskými kameny.
Těmi jsou seržant Elias a seržant
Barnes. Ten první si snaží zachovat jisté morální hodnoty, humanitu a
skrze občasné drogové povyražení zmírňuje surovou tvář reality,
překypující smrtí a bezohledným násilím. Naproti tomu Barnes už
překročil Rubikon. Válka z něj učinila chladné, vypočítavé monstrum a
zohyzdila jeho tělo i duši. Svým chováním si navíc vysloužil cejch jedné
z největších sviní filmového plátna. Jak Chris postupuje cestou
lemovanou bezútěšnými kulisami zmaru a válečného běsu, mění se střídavě i
jeho náklonnost k oběma seržantům, kteří navíc svým vzájemným názorovým
rozporem vtloukají klín doprostřed čety.
Psychologický rozpad
uvnitř jednotky, kdy jedna polovina mužů stojí za Eliasem a druhá za
Barnesem, eskaluje během přepadení malé vesnice plné civilního
obyvatelstva. Chuť po pomstě za padlého bratra a nával agrese si vybírá
svou daň na nevinných obětech, přičemž psychopatický Barnes je oním okem
tornáda, hybnou silou, skrze níž vojáci ventilují svůj nahromadění
hněv. Oliver Stone se nebojí střílet do vlastních řad, předkládá nám
nekašírovanou realitu a část historie obnažené na kost. Je to obraz
úpadku lidskosti, dokonalá ukázka vzteku a neomezené moci v rukou
frustrovaných lidí, jimž válka otupila zdravý úsudek a smazala hranice
morálních zásad.
Bojové scény jsou na svou dobu opravdu skvěle
natočené a působivé. Režisér a kameraman zapojují často do akce až čtyři
kamery naráz a bojiště snímají z mnoha úhlů. Patrně nejlépe je to vidět
v závěrečném masakru inspirovaném skutečnou bitvou, ke které ve
Vietnamu došlo. Celá scéna, odehrávající se v noci, je mistrně
vygradovaná a do poslední chvíle nemůžeme tušit, zdali ji někdo z
hlavních postav vůbec přežije. Z okamžiků, kdy naši hrdinové pozorují
průzorem bunkru tmavou džungli před sebou a očekávají útok obrovské
přesily, mívám dodnes srdce v krku. Následná frenetická řež pak zkrátka
nemá chybu. Válečné inferno dosahuje vrcholu při pohledu na adrenalinem a
šílenstvím omámeného Chrise, který pobíhá mezi nepřáteli, střílí na
všechny strany a hystericky křičí: „Tohle je kurva krása!“
Rebel na stupni vítězů
Četa
se na plátna kin dostala 19. prosince 1986 a byla to velká událost. Šlo
o první válečný film produkovaný Hollywoodem, který napsal a režíroval
veterán z vietnamské války. Přes deset let se Oliver Stone snažil
projekt realizovat a jeho úsilí bylo konečně korunováno grandiózním
úspěchem. Celosvětový výdělek okolo sto šedesáti tří milionů dolarů a
čtyři ceny akademie, včetně té za nejlepší režii. Oliver Stone se stal
doslova přes noc hvězdou. Film si vysloužil i uznání od vojenských
špiček, především za věrohodné bojové scény a správné zacházení se
zbraněmi.
Samozřejmě se ozývaly i kritické hlasy. Režisér není
správný vlastenec, proč se musí vytahovat stará špína, černoši jsou ve
filmu zobrazeni vesměs jako zbabělci a tak podobně. Už od počátku bylo
jasné, že Oliver Stone nikdy nebude filmařem, který by šeptal, když může
řvát a vždy si rád rýpne do citlivých míst. Četa byla prvním dílkem takzvané vietnamské trilogie, kterou režisér završil v první polovině
devadesátých let. Jmenovitě jde ještě o snímky Narozen 4. července
(1989) a Nebe a země (1993). Doporučit se dá s klidným svědomím celá
trilogie.
Osobně považuji Četu za režijní vrchol Olivera Stonea a zároveň si myslím, že jde o absolutní špičku na poli válečného filmu. Jeho následující tvorba rozhodně také stojí za pozornost, ostatně pod kotel začal Stone pořádně přikládat až mnohem později. Konspirační teorie, brutální satira, dýchánky se současným prezidentem Ruska a mnohé další libůstky. Jako o člověku si o něm můžeme myslet cokoliv, ale nikdo nemůže popřít jeho nezpochybnitelný přínos světové kinematografii. Oliver Stone je totiž především pan režisér a svérázný umělec. Tak ho vidím a tak si ho chci i pamatovat!
Hodnocení: 100%
18.06.2021 | Diskuse (15) | J.Rose DeathVale@seznam.cz |
Pekárek | 30.06.2021 07:20 |
Ano, s těmi filozofy ve válce je to pěkné:) Samozřejmě jde o jeho uměleckou licenci, jakkoli tam přemýsliví lidé určitě byli. A všem se také něco honili hlavou. Ostatně v první sv. válce přišla Evropa o masu těch nejlepších, což otočilo kolem dějin. Souhlas se vším. Ryana mám rád taky hodně, V Linii prostě Malick využil válečné plátno pro další "boží dílo". |
J.Rose | 30.06.2021 06:13 |
Pekárek: Terrence Malick je výborný v menších dávkách. Tedy s některými filmy z jeho celkem skromného portfólia se velice peru a jiné zase nepokrytě žeru. Famózní režisér, to ano, ale vypravěč... jak kdy. Nejraději mám jeho tři, za sebou jdoucí snímky. Zapadákov (1973), Nebeské dny (1978) a právě Tenkou červenou linii (1998). |
Konnie | 29.06.2021 13:38 |
Pekárek: Jj, Červenou linii jsem kdysi viděla. Ale Četa je Četa! .-) |
Pekárek | 28.06.2021 22:18 |
Díky recenzi jsem se o filmu a Stoneovi dozvěděl fakt hodně. Pochopitelně populárně-vědeckou:) zábavnou formou. Jsem třeba netušil, že Stone se účastnil bojů ve Vietnamu. Díky moc Džej;) |
Konnie | 28.06.2021 22:09 |
J.Rose: :-) A tak to má být... .-) |
J.Rose | 28.06.2021 14:31 |
Konnie: Tak to mám velkou radost. Jedna věc je, když člověk získá pochvalu za článek a úplně jiná pokud se povede někomu jinému rozšířit obzory. Vlastně u nás je to vzájemná záležitost, viz Mark Lanegan. Vůbec jsem netušil o co jde a nyní album Whiskey For The Holy Ghost, proháním ušima velice často :-) |
Konnie | 27.06.2021 21:58 |
J.Rose: Nevím, jaks to udělal, ale nakonec jsem to skoukla. S válečnými filmy mám občas problém, jsem srab a dávám spíš ty staršího data, něco na způsob Mostu přes řeku Kwai atp. :-) U těch novějších musím pěčlivě vybírat, jinak to skončí jako např. s Černým jestřábem, který jsem nedala snad ani do půlky... Ale tohle je něco jiného. Výborná věc. Díky MOC za zážitek. |
romant | 20.06.2021 15:12 |
Nejlepší (proti)válečnej film a spolu s Vetřelcem nejsilnější kinozážitek mého dětství. Ve 14 letech jsem z toho byl úplně paf. |
Prowler80 | 20.06.2021 11:07 |
J.Rose: Díky za upřímnost. Podobnou odpověď jsem očekával.:-) Pana Suchánka znám, přednášky jsem doposud neslyšel. Díky za odkaz, snad to někdy prubnu. |
Kelly | 18.06.2021 20:33 |
Film, který umí dokonale vtáhnout do děje. Viděl jsem ho mnohokrát a vždy mám na konci husí kůži a zpocená záda. 100% |