CHEVELLE - Niratias
Pete Loeffler, skladatel, kytarista a frontman amerických rockerů
CHEVELLE si v rozhovorech často posteskne, že jeho kapela není pevnou
součástí žádné subkultury a během svého fungování se vždycky pohybovala v
jakémsi osamělém a bezprizorním rozměru. Samozřejmě to nebude tak
horké, jak Pete tvrdí, ale pravdou je, že CHEVELLE jsou zkrátka pro
mainstreamová rádia pořád moc nabroušení a pro kované rockery nebo
metalisty zas postrádají tradiční kompoziční postupy společně s určitou
mírou tvrdosti a neučesanosti. Přesto si skupina užívá zasloužené
popularity už od dob debutu „Point #1“ z roku 1999. Největší boom
úspěchu CHEVELLE zaznamenali v období let 2002–2007, kdy jejich alba
získávala platinová a zlatá ocenění a rozjetá kapela bez problémů plnila
stadiony a hokejové haly. Publicita a celý humbuk sice v následující
periodě trochu utichly, ale i tak jsou jejich nové desky hlavně v USA
docela velkou událostí. A nejinak je tomu s novinkou „Niratias“.
Kompletní
CHEVELLE tvoří v současnosti pouze sourozenecká dvojice bratří
Loefflerů; zmíněný Pete a za bicími dovádějící Sam. V souvislosti se
studiovou prací je ale důležité zmínit i třetího mušketýra nebo spíš
šedou eminenci v pozadí. A tou není nikdo jiný než producent „Evil“ Joe
Barresi. Protřelý hudební podnikatel a mistr zvuku pracoval téměř se
všemi velkými jmény americké „alternativní“ a tvrdě rockové scény. Jeho
záběr sahá od KYUSS, NINE INCH NAILS nebo SLIPKNOT, až po ALICE IN
CHAINS nebo TOOL. A právě Barresi měl nemalý podíl na hudební složce
„Niratias“. Ne snad, že by se vrhnul i na psaní muziky, ale jako
neúprosný manažer oba bráchy střídavě péroval a motivoval, až vzniklo
dílo, pod které se mohl podepsat.
Koncepčně se
„Niratias“ věnuje futuristickým vizím mezihvězdného cestování a sci – fi
tématice obecně, přičemž záměrně brakovou ilustraci na obal vytvořil
renomovaný malíř svalovců a prsatic Boris Vallejo. Je s podivem, že i
přes své zaměření se jeho práce pro metalová alba počítá v řádu
jednotek. Za zmínku přitom rozhodně stojí třeba Borisovo pojetí rituální
sepukky na „No Place For Disgrace“ od FLOTSAM AND JETSAM nebo
andělskodémonická erotika zdobící „Deeper And Deeper“ našinců HYPNOTIC
SCENERY. Přes vědecko technické zaměření vzhlížející do budoucnosti není
ale muzikální stránka „Niratias“ nijak revoluční. Pete Loeffler opět
servíruje své hutné riffy a cíleně repetitivní vyhrávky, které jsou
podporovány strohou rytmikou zvýrazňující emocionální náboj vokálu a
kytar. Hlasově se Pete fantasticky vyzpíval, jeho výšky působí mocným
dojmem a neoriginální Maynardovské plochy se objevují stále méně. Na
druhou stránku je zpěv někdy zbytečně moc ufňukaný a ukňouraný, mužnější
projev by nebyl od věci. Sound desky je klasicky mohutný a přitom
svobodný, prim hrají znovu kytary a zpěv. Američané tuhle bombastičnost
prostě umí, ať si každý říká, co chce, ale nahypované kytarové stěny k
téhle hudbě perfektně sedí.
Rozpačitý začátek úvodní
instrumentálky „Verruct“ se otevírá právě do takového silného a
suverénního kytarového motivu, přes který rezonuje zahalované sólo.
Druhá píseň „So Long, Mother Earth“ už disponuje typickým Loefflerovým
zpěvem, který se nese v poctivě vystavěném klenutém refrénu. Inspirace
ve zvukových hradbách DEFTONES je zde zřejmá a stejně zřetelně se ozývá i
v jedné z posledních skladeb „Remember When“. Oproti kalifornským
svérázům jsou ovšem CHEVELLE výrazně přístupnější, a to i za cenu menší
hloubky. Aby se potencionální publikum trochu zahřálo a rozhýbalo, k
tomu slouží nakopávající nu-metalová jednohubka „Mars Simula“
přecházející do jednoho z krátkých tajemných zvukových předělů před
otevřením další kapitoly.
Po této vhodně umístěné pauze
přichází vyvrcholení desky v rockových hymnách „Self Destructor“ a
„Piistol Star (Gravity Heals)“. První z nich zrychluje tep vynikajícím
kytarovým námětem a rozjezdem ve stylu PLACEBO. Zatímco zmínění Britové
jsou aristokraticky decentní, CHEVELLE se nebojí být živelnější a
bezohlednější. Sebeničitel kulminuje v explozivním závěru, kde se Pete
Loeffler konečně pořádně rozeřve a dokáže, že disponuje i ostřejšími
hlasovými prostředky. „Piistol Star (Gravity Heals)“ si vystačí
se skromnější a temnější post – punkovou osnovou a nosnou vyhrávkou, na
níž se vrství refrény, sóla a opět skvěle posazený emotivní vokál.
Poslední
díl „Niratias“ uvozuje cyklický riff v songu „Peach“, u kterého mi
okamžitě naskočila asociace s geniálním kouskem „Warflower“ od
alternativních rockerů THE MAYAN FACTOR. Riffový kolotoč pak přechází v
rytmickou až hypnotickou část vzhlížející k šamanským mantrám TOOL. Ta
přenáší mystické nálady také do kratičké snové hříčky s ozvěnami a echy
pod názvem „Test Test…Enough“, po níž se harmonicky rozezní křehká a
přívětivá atmosféra „Endlessly“, která si v mnohém nezadá s odlehčenými
hity éterické ANATHEMY. Celou nahrávku uzavírá intimní recitace
mluveného slova za doprovodu klavíru v písni „Lost In Digital Woods“,
před níž ještě zazní méně výrazná hard rocková skladba „Ghost And
Razor“.
Když se vrátím na začátek, tak CHEVELLE opravdu stojí symbolicky rozkročeni mezi dvěma hudebními světy komerčních hitparád a uzavřenějších žánrových fans. Muzikální a kompoziční kvalita spolu s prostou hitovostí „Niratias“ ale určitě přispívá k většímu prolnutí obou uměleckých sfér i životních postojů. CHEVELLE se tak ještě více usazují v této široce otevřené a neortodoxní oblasti, která možná nepůsobí tak oddaně a aktivně, ale umožňuje oslovit rozsáhlé spektrum posluchačů. A právě v této univerzálnosti je jejich největší síla.
12.05.2021 | Diskuse (3) | Hivris riha.kamil@gmail.com |
DarthArt | 08.06.2021 23:06 |
Vidíš, já je vůbec neznal. Ozvu se mailem. |
Hivris | 08.06.2021 19:25 |
To jsi mi potěšil, já na CHEVELLE nedám dopustit už skoro dvacet let. Přesně od alba Wonder What´s Next. Přestože mají v USA velké jméno, v Evropě se jim nikdy nepodařilo pořádně prorazit. |
DarthArt | 08.06.2021 16:27 |
Skvělá věc, opravdu skvělá. Místo dalších slov jeden koment, který vystihuje vše: "This band is criminally underrated." |