CHRIS CORNELL - Euphoria Morning
Náhlá a nečekaná smrt Chrise Cornella šokovala zástupy rockových fans napříč celým světem, a protože zmíněný hudebník patřil i mezi mé velké oblíbence, považuji za vhodné uctít jeho památku připomínkou v podobě recenze jeho prvního sólového alba, od jehož vydání uplynulo již osmnáct let. Nahrávka vznikla v roce 1999, přesně v mezidobí mezi zpěvákovým veleúspěšným účinkováním v čele grungeových SOUNDGARDEN, které postupem doby dostal na piedestal nové rockové revoluce zažehnuté kapelami ze Seattlu v průběhu první poloviny devadesátých let, aby je v roce 1997, tedy doslova na vrcholu popularity, rázně uťal, a jeho následným účinkováním v groove-rockové super-skupině AUDIOSLAVE, kde se zpěvák setkal s třemi hudebníky do té doby známými z řad levičáckých agitátorů RAGE AGAINST THE MACHINE. Navzdory faktu, že album „Euphoria Morning“ má do dnes pozici opomíjené a vcelku podceňované desky, šlo na sklonku devadesátých let o úspěšný projekt, kterého prodeje se pouze ve Spojených státech vyšplhaly k téměř čtyřsettisícové hranici. Je však pravdou, že ve srovnání se stěžejními alby SOUNDGARDEN deska trochu zapadla, to však ještě dnes nic nevypovídá o její kvalitě, nezpochybnitelném niterném kouzle a poctivosti.
Chris Cornell tehdy po rozpuštění své mateřské úderky ustoupil sice trochu do ústraní, ale právě jeho sólový debut, na kterém pracoval s dvojicí přátel z branže – Natasha Schneider, Alain Johannes (manželé tehdy působili ve společné kapele ELEVEN, která na podzim roku 1996 dělala SOUNDGARDEN předkapelu na jejich koncertě v Praze v Malé sportovní hale), připomenul, že z hlediska výpovědní hodnoty a muzikantské vitality má stále co říci. Byť deska působí o dost introvertnějším a komornějším dojmem než alba bouřliváků ze SOUNDGARDEN, může se vedle nich směle postavit. Firmou Interscope byl nakonec název díla změněn z původního „Euphoria Mourning“ na konečné „Euphoria Morning“, jakkoliv si některá pozdější vinylová vydání zachovala onen původně zamýšlený název. Materiál zde zachycený, kterému je vlastní ona vroucně melancholická nálada a jistý prvek nervnosti, neodmyslitelně patřící ke Cornellovu pěveckému projevu plnému jisker, výrazně čerpá z psychedelických nálad a obrací pozornost k hlavnímu aktérovi nejen jako ke skvělému zpěvákovi s originálním hlasem, ale i jako výtečnému skladateli a hudebnímu aranžérovi uctívající historii rocku. Dílo totiž oplývá chutí po dobrodružném blouznění a svou náladou může leckomu evakuovat zvuk THE BEATLES z druhé poloviny šedesátých let, velkých to zpěvákových vzorů, ke kterým stylem komponování tíhl již v pozdní etapě SOUNDGARDEN, zejména tedy na albu „Down On The Up Side“ (1996). Ospalá nálada, ve které Cornellův hlas teskní nad dojemnými kytarovými vyhrávkami a občasně si pomůže i nějakým tím barovým piánem, plouživě osvěžujícím kocovinovou mlhu přetěžkých rán, má velké charisma a nepopiratelnou srdnatost.
Deska začínající skladbou „Can´t Change Me“ (tahle věc byla nominována v roce 2000 na cenu Grammy, jinak na albu se nachází ještě její verze s francouzsky odzpívaným textem) platí za jeden z nejosobnějších materiálů, co Chris Cornell ve své bohaté kariéře stvořil a všechny skladby, a to i téměř dvacet let po svém vydání, stále dýchají obrovským vnitřním kouzlem a univerzální dokonalostí, nepokřiveny uměle vynucovanými módními prvky. V díle jde zkrátka o písničky a ty zdejší se zkrátka povedly, neboť nosné melodie a vypjaté zpěvové linky a refrény jsou ještě dnes schopny oslovovat mnohé a to velmi trvanlivě. Výrazným prvkem je přirozený akusticky kytarový základ, spojující dílo do jakéhosi folk-rockového paklíku, který Chrisovu hlasu sluší. Když budu rozebírat skladbu po skladbě, zřejmě nenarazím na slabší chvilku, takže tak učiním jenom zběžně. Posluchačovu mysl rozjitřil již onen singlový úvod v podobě „Can´t Change Me“, což je samo sebou jedna z nejvýraznějších položek už kvůli těm originálním psychedelickým zvukům, které se skrz ní plazí. Teskná „Flutter Girl“ s čvachtavou funky kytarou a karovanovým rytmem Chrisovi tehdy zbyla ještě z jamů k albu „Superunknown“ od SOUNDGARDEN, zatímco „Mission“ byla později použita k soundtracku k filmu Mission Impossible 2 s Tomem Cruisem v hlavní roli. Mne osobně nejvíce oslovují vypjatější věci jako rozmáchlá „Preaching The End Of the World“, dojemná „Moonchild“, nebo intenzivně prožívaná „Steel Rain“ (zde se jedná zřejmě o nejlepší pěvecký výkon) či šedesátkově vláčná „Disappearing One“ zkrášlená decentními hammondy, které odhalují Cornellovu schopnost dostat do skladeb obrovskou dávku srdce a tím tak bez problémů všechny přikovat. Album odhalilo tužby po větší eklektičnosti a hudebníkův velký potenciál i mimo kapelu, s kterou pár let před tím doslova a do písmene dobyl celý svět.
20.05.2017 | Diskuse (21) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Louža | 23.05.2017 13:39 |
Velmi výborná recenze, která přesně sedí k obsahu alba. Civliní, úsporné, řemeslně úplné. Lidské. Škoda že Chris neudělal žádné album s Iommim, který o to svého času stál. Byla by to zajímavá fůze. |
Sulphur | 23.05.2017 12:32 |
Imothep: tak na toto slova nestacia :D :D... |
Imothep | 23.05.2017 12:11 |
Sulphur: uzivej :o))))) ... http://bandzone.cz/sunsetstrip |
Sulphur | 23.05.2017 09:56 |
Vecna skoda Cornella, moj oblubeny spevak...inac uz ked sa to tu tak prepiera, zaujimal by ma nazov tej kapely kde spieva autor toho prudko debilneho uvodniku na metal forever. |
Imothep | 22.05.2017 15:15 |
Stray: dostihl me vyssi vek, takze se zklidnuju :o). Jinak lepsi clanek na tema Chrisuv nekrolog je treba tady: https://thefirsttenwords.wordpress.com/2017/05/20/its-not-what-you-think/ |
Stray | 22.05.2017 15:08 |
Imothep: Ty mi dávás. Navíc mi v tomhle konkrétním případě velmi znepokojuje tvoje benevolence a smířlivý tón. |
Imothep | 22.05.2017 14:13 |
spajk: no ja myslim, ze kdyby zustal POUZE u toho psani, tak by lidstvu asi prospel nejvic(sem tam z nej vypadne zajimavy clanek/recenze) = ROZHODNE BY NEMEL ZPIVAT :o). Tento clanek se mu ovsem velmi nepovedl, ale nemusime ho brat az tak vazne mebo si ho nedejboze brat prilis k srdci. Autor je vcelku znamy svou nenavisti vuci grunge(kam teda ja osobne ani Soundgarden, ani Alice In Chains moc neradim). |
Subeer | 22.05.2017 12:07 |
Jeden z hlavních problémů sociálních sítí a života na internetu je, že je až příliš jednoduché se ke všemu vyjadřovat a to hlavně rychle, což by možná ještě nevadilo, ale druhotný důsledek tohoto je, že si někdo, kdo se nevyjádří dost pohotově může připadat méněcenný, no a to potom vznikají podobné povrchní(v tom lepším případě) hrom-bleskově-expresní úvahy jen aby se něco v éteru dělo. Kdysi se tomu říkalo, přemýšlet nahlas, teď by se to klidně mohlo jmenovat přemýšlení na netu. |
Stray | 21.05.2017 20:29 |
Já se k tomu nebudu vyjadřovat. :-) |
spajk | 21.05.2017 20:16 |
A jeho zpěv v té strašné kapele kde zpívá ho snad ani neopravňuje psát o jiných muzikantech. Tam chybí úplně sebereflexe... |