...jako k stádu ovcí
Zažil jsem to v poslední době několikrát. I když „zažil“
je asi nepřesné slovo, včas jsem unikl a nechal si to celé vyprávět, to je asi
přesnější popis událostí. Jde o dvě věci. Buď nevhodně vybrané prostory na
konání koncertu, a nebo v našem případě neomalenost pořadatele (majitele
klubu), který prodává lístky lidem ještě v době, kdy je zcela evidentní,
že se do sálu nebo na dvůr jeho malého podniku dotyční v takovém počtu nevměstnají,
ani kdyby se s upaženýma rukama spořádaně zhrocovali do řádků a zapomněli
už hodinu před koncertem na cokoliv jiného (třeba na chůzi k baru nebo na
záchod) než na čekání a posléze sledování onoho s velkým napětím očekávaného
hudebního vystoupení. Naštěstí jsem v obou případech předem lístek
nezakoupil, a tak jsem se pouze u vchodu po chvíli okounění a sledování
rozčarovaných majitelů lístku, kteří se dovnitř neměli šanci dostat ani kdyby
vládli takovým bodyčekovým nasazením jako legendární bek zámořské NHL Chelios,
otočil na patě a odešel radši někam na pivo.
První akce proběhla už v létě a šlo o koncert TATABOJS
v Zach´s Pubu, na jehož dvoře, kam se maximálně vejde zhruba něco přes dvě
stovky lidí (odhadem), obvykle koncerty probíhají. Co však posloužilo jako
příjemné a prostorné místo při akcích jako -123MINUT nebo ještě třeba ZNOUZECTNOST,
se ukázalo v případě hanspaulské úderky snesitelné asi jako těsná (a kdyby
chcalo tak i vlhká) cela kdesi v jihovýchodní Asii. Z ohlasů
vím, že řada lidí neměla šanci v průběhu celého koncertu zahlédnout
pódium, neboť to zpoza něho a nebo dokonce zpoza průjezdu, ze kterého lidi
spíše vypadávali pod kola aut na ulici, než aby měli šanci postupovat vpřed na
dvůr, zkrátka a dobře nešlo. Počet majitelů lístku totiž převyšoval kapacitu
místa zhruba dvojnásobně (budu-li tedy na organizátora hodný) a to ještě nemluvím
o těch, kteří zaplatili předem přes net, vykračovali si k místu konání procházkovou chůzí na čas a pak celou akci vzdali.
Druhý případ, který mne pobídl k napsání tohoto článku,
se udál tento týden a šlo o koncert brněnské folk-punkrockové písničkářky,
která si říká MUCHA. O tom, že jde o zajímavou hudebnici, která se těší
momentálně velké popularitě, jsem dobře věděl, neboť jsem před rokem navštívil zcela
zaplněný koncert v pražské Akropoli. Při dobrém odhadu návštěvnosti této
akce jsem zorganizování jejího koncertu v Music baru Anděl, kde kapacita
činí zhruba stopadesát osob (ve vší pokoře bych zájemce o lístek v krajském
městě ohodnotil počtem nad pět stovek lidí, na to bych si dokázal i vsadit),
jsem přistupoval s obavami, jedině snad, že by prodej majitel podniku
korigoval, což se zjevně nestalo a nebo stalo, ale bylo tak činěno jen
nenápadně a jakoby na oko, až v době když bylo „za pět minut dvanáct“,
tedy až když se před devátou do sálu marně tlačila fronta předem platících, působící
na mne dojmem, jako když do promrzlého Čeljabinsku dorazí kamión s banány.
Znovu ten stejný obrázek jako v létě, desítky rozčarovaných lidí s lístky
v rukách, vítězství neomalenosti a provinciálského myšlení.
Nemám nic proti organizování koncertů populárních muzikantů
v malých prostorách, ale když už na to dojde, měl by organizátor akce
rozhodně pomýšlet také na nějaký návštěvnostní strop a ne se snažit z události
vyrejžovat, co se jen dá, bez ohledu na běžné podmínky odpovídající kulturnímu
zážitku, na který se návštěvník těší a který si zaplatil. Připadá mě, že se
tohle v poslední době změnilo.
29.10.2017 | Diskuse (34) | Stray |
spajk | 16.11.2017 19:38 |
Koukam, ze vysly i u Attic |
Valič | 16.11.2017 19:15 |
Spajk: Valičovy obskurní nízkonákladové kapely se po letech často nedají sehnat vůbec. :-( |
Stray | 16.11.2017 19:00 |
Ale zas na druhou stranu, od majitele cd z nízkonákladovek pak ty věci nekoupí ani ten nejzablešenější a nejalternativnější cédečkový antikvariát. :-) |
spajk | 16.11.2017 18:52 |
Ale prodá. Jen si člověk musí pár let počkat. Dva, tři roky stará deska se nechá koupit do 150,- |
Valič | 16.11.2017 17:47 |
Chtít kupovat céda do 150,- Kč by chtěl asi každý sběratel, problém je ale v tom, že většině z nich je za tu cenu nikdo neprodá. :-) |
Stray | 16.11.2017 17:01 |
Imothep: Multižánrovce počítám do své skupiny, nesmí ale chtít kupovat céda vychcaně pouze do 150,-Kč. :-) |
Imothep | 16.11.2017 15:19 |
Jak k tomu ale prijdou multizanrovci, co maji radi SUNN:O), AC/DC, Sepulturu, Earth,Wind&Fire, Al DiMeolu, Whitesnake, Toto, Napalm Death, Aliciu Keys, apod??? :oDDD |
Stray | 16.11.2017 14:05 |
P.S. Ale hlavní je, že jsem tady vytvořil prostor pro určitý typ posluchačů kvalitního rocku a metalu, a tak ani nemám potřebu chodit k někomu jinému, vlastně ta zdejší diskuse probíhá přesně tak, jak bych si přál a ani jí nemusím nijak korigovat, chodí sem prostě ten, komu nastavení lidí na těchto stránkách vyhovuje, mě je docela jedno že sem nechodí melody děcka a nebo intelektuálové co se dojímají ze SUNN:O), někomu je prostě vlastní prostředí kde se do autora recek upoceně šije z pohodlí panelového bytu 2+1 na okraji Třince, jinému zas prostředí vychytaných alternativců a mp3 tahačů.:-)Já vyznávám třetí cestu, lidi pro který je to něco víc, životní style probíhající řadu dekád. |
Stray | 16.11.2017 13:55 |
wuxia: Ale zas si dovedu představit, že tu našpulenou mateřskou školku z hnědých stránek irituje diskuze tady, páč pan domácí všechno ví a všechno zná, já si docela dovedu představit, proč se tady do diskuse zapojuje jen někdo, ne každej tu situaci vyhodnotí tak, že na ní bez emočního pohnutí a s normální příspěvkovou mluvou má, navíc když jde třeba o dvacetiletého fanouška power metalu odkojeného současným Sparkem (tomu bych doporučil jít volit do retro Music Hall novou Metalovou Miss CZ). Pa, jazýček a paroháček, ty pyčo! :-) |
wuxia | 16.11.2017 08:03 |
Rozhodně se stavím za seriál o českých metalových deskách let devadesátých, všechno jsem kupoval poctivě na vinylu, o demo Kryptoru Sadistic Nun Genocide jsem si psal přímo kapele, odpověděl mi Ota Hereš, pričemž kazetu a dopis jsem střežel co relikvii. Žral jsem Kryptor, vadilo mi, jak je na debutu oproti demům zjemněný zvuk a potlačený Pípův řev. A dodneška si myslím, že nebýt místy opravdu debilních textů a upachtěného zpěvu, bylo by Propability of Doom od Terminator světová techno-thrashová deska. Samozřejmě s lepší produkcí. Prostě mi dělá radost se do časů poslechu Gung-Ho a četby Metaliště vracet a řeči o úpadku jsou zcela mimo mísu. Jakýpak úpadek, to by bylo jako vysmívat se slabikáři. A až půjdu letos už podruhé na Master´s Hammer, s chutí si zase s Frantou odeřvu poctivě všechny texty a kdo ví, možná se zase nefalšovaně dojmu. |