Boomer Space

CRADLE OF FILTH - Další česká stopa na ostrovních blatech (Ashok)

Když se na počátku roku 2014 tehdejší kytarista od brněnských ROOT Marek Šmerda alias Ashok náhle objevil v koncertní sestavě CRADLE OF FILTH, vlastně se nad tím ani moc lidí nepozastavilo. Z nouzového záskoku je dnes již dlouhodobější spolupráce a Ashok právě ve svém novém hudebním působišti věnuje hodně energie tvorbě a nahrávání nového alba, už svého druhého s těmito britskými zhýralci. Nebylo lepší příležitosti než s ním navázat spojení právě nyní, kdy je mimo koncertní zápřah a své působení u sympho-blackové stálice může zhodnotit už s tříletou zkušeností a patřičným odstupem. Tak tedy Suffolk volá!
 

 
 
Jsi druhým českým zástupcem v řadách CRADLE OF FILTH, můžeš prozradit jak se ony věci seběhly? Co tvému angažování předcházelo a jak bylo náročné se do kapely prosadit?
 
 
Jak víme z rozhovoru, který jsi zde se mnou dělal před již téměř třemi lety, tak na začátku roku 2014 jsem dostal nabídku zaskočit na kytarovém postu pro nadcházející evropské turné s CRADLE OF FILTH. Věci se nakonec seběhly jinak a z původně měsíčního účinkování jsou momentálně tři roky, počet absolvovaných koncertů, turné a festivalů také vzrostl a letos s kapelou natáčím už druhou studiovou nahrávku! Stálejšímu angažmá tedy předcházelo již výše zmíněné turné, během kterého se ukázalo, že nová sestava šlape výborně a od té doby pokračujeme společně dál. Předtím jsem ale musel dodat videonahrávky, na kterých hraji songy CRADLE OF FILTH. Samozřejmě toto celé proběhlo na základě předchozích referencí od Marthuse, kterému zřejmě nikdy nebudu umět adekvátně poděkovat, že mi takto pomohl nahlédnout do vyšší ligy a poznat pro mě tak trochu nový hudební svět.
 
 
Tři roky jezdíš s CRADLE OF FILTH po koncertech, byl jsi i u realizace jejich dosud poslední řadové desky Hammer Of the Witches, můžeš tedy říct, že ses ve svém novém působišti dobře etabloval? Ptám se, protože by mne tak trochu zajímalo, co bylo pro Tebe největší školou či nejsilnějším momentem?
 
 
Největší školou je de fakto všechno, na co jsem byl zvyklý už dříve (koncerty/festivaly a s tím spojené cestování, nahrávání ve studiu, atd). Vše se ale posunulo o další úroveň výše, což sebou samozřejmě nese zvýšené individuální nároky na celý team, ale s tím nemám problém. Jinak těch silných momentů bylo víc: Headline show na Wackenu 2015, 70000 Tons of Metal 2016, Knotfest 2015, Pulp Summer Slam 2015, EU Tour 2014 i 2015, US Tour 2016 (speciálně show v Detroitu měla pro mě, vzhledem k místu konání, specifický význam) atd., atd. V podstatě ale každé turné nebo i samostatný koncert/festival byl a je další zkušeností plnou spousty silných momentů.
 

 
 
 
Sledoval jsem tvé foto postřehy z amerického turné CRADLE OF FILTH, jak na tebe vlastně působila země nekonečných možností? Teď to myslím, jak v rámci běžného života obyčejných lidí, který cestovatel pozoruje, tak i co se týče metalové scény. Jaké tam vlastně mají postavení podobně velké, avšak evropské metalové bandy?
 
 
Turné bylo termínově i logisticky hodně náročné a časově nabité. Navíc jsme v jeho rámci před každým koncertem absolvovali takzvané Meet & Greet, což je setkání s fanoušky za účelem VIP autogramiády a společného focení. Na každé takové Meet & Greet byl vydán omezený počet vstupenek, proto asi nikoho nepřekvapí, že kapacita byla stále vyprodána a jednotlivá setkání často překračovala i dvě hodiny čistého času. Tento vymezený čas byl tak vlastně naší největší porcí strávenou s místními lidmi a musím říct, že reakce fanoušků byly naprosto úžasné. Bylo to ostatně první Severoamerické turné CRADLE OF FILTH po zhruba pěti letech, takže lidé byli logicky hodně natěšeni. My sami jsme byli rádi i za několik málo hodin procházek po blízkém okolí. I tak jsou tam ale místa, která jsem si oblíbil a kam bych se moc rád podíval znovu. 
 
 
Osobně jsem už z tvé účasti v podobě desky Hammer Of the Witches vysledoval, kterak se zvuk kapely posunul směrem k melodičtějšímu, dalo by se říct až ke klasicky heavymetalovému, deska si však držela i jistou ponurou auru a měla hodně daleko do obecných klišé, jaká metalová muzika od mnohých vysílá. Jak dalece jsi se podílel na Hammer Of The Witches?
 
 
Na finální podobě materiálu se podílela celá kapela, můj konkrétní vklad je zde v podobě dvou kompozic, které jsem složil společně s Marthusem, konkrétně se jednalo o skladby Deflowering the Maidenhead, Displeasuring the Goddess a  The Vampyre at My Side. Na zvuku desky se pochopitelně promítl i vliv jiného hudebního cítění všech zúčastněných, kteří se v nové sestavě podíleli na procesu skládání materiálu.
 
 
Momentálně jste ve fázi příprav a nahrávání dalšího alba, co zatím můžeš o chystaném materiálu prozradit? Už máte představu kam se, byť zjevně nepatrně, budou CRADLE OF FILTH posouvat?
 
 
Materiál se určitě trochu posunul, celkově jsou aranže ještě více propracovanější, dá se i říct, že deska bude znít hodně kytarově! A podobně jako na minulém albu nás čeká příjemné ozvláštnění v podobě méně tradičních živých nástrojů a jako jeden z bonusů coververze naprostého milníku a zásadního pilíře metalové kytarové hry! Dál ale asi nemá cenu víc vyzrazovat, neboť můj subjektivní popis by mohl být dost zavádějící a za druhé bychom všichni přišli o ten krásný moment překvapení, který v případě této desky bude myslím enormní. Celý proces příprav tentokrát zabral ještě více času a úsilí, než tomu bylo u předchozí nahrávky Hammer of the Witches a všichni se máte hodně nač těšit!
 
 

 
 
Kde a s jakým producentem nová deska vzniká? Existuje už hrubá představa o datu její realizace?
 
 
Natáčení již vlastně probíhá a stejně jako v případě několika posledních desek CRADLE OF FILTH je oním místem Grindstone Studio producenta Scotta Atkinse, který má opět celý proces nahrávání na starost. Zatím jsou natočeny party bicích a kytar a aktuálně jsme tento týden začali s baskytarou.


Zajímavé. Teď něco osobnějšího. Jak často ještě dnes cvičíš na kytaru a jak vůbec u Tebe taková domácí příprava vypadá?


Snažím se cvičit na denní bázi, samozřejmě podle času. Osvědčila se mi spíše pravidelnost, raději i jen třeba deset minut denně než nárazově deset hodin jednou týdně o víkendu. Tomu je potřeba přizpůsobit aktuální cvičební plán, abych pokud možno stihnul to nejpodstatnější. To znamená různá rytmická cvičení, stupnice, legáta, hammeringy, vytahování tónů. Oblíbil jsem si také kombinovaná cvičení, kdy současně procvičuji několik technik. Možná to bude znít jako klišé, ale můžu říct, že mě to baví stále víc!
 
 
Rád bych se tě teď zeptal na Tvé spoluhráče. Kytarový tandem utváříš s Richem Shawem, který je v kapele stejně dlouho jako ty, neboť naskočil na ono evropské turné s BEHEMOTH v roce 2014, jak se ti s ním hraje? Co můžeš říct o jeho stylu hry, jeho hudebních inspiracích?


Richard má vystudovaný kytarový institut v Británii, na kterém už dnes působí jako lektor. Krom toho má spoustu jiných hudebních aktivit jako například soukromou výuku, semináře, studio sessions a jiné hudební projekty. Je to velmi mnohostranný kytarista, který dokáže zahrát snad vše od country až po metal, navíc na precizní úrovni skutečného virtuóza. To, že mám možnost být v kytarovém tandemu s tak všestranným a talentovaným muzikantem mě hráčsky velice obohacuje a zároveň nakopává k ještě větší píli a výkonům! To ostatně platí i o ostatních muzikantech v kapele. 




Jak se vůbec objevila v řadách CRADLE OF FILTH kanadská zpěvačka a hudebnice Lindsay Schoolcraft? Ona má vlastně jeden z nejvýraznějších pěveckých partů (Right Wing of the Garden Triptych) na minulé desce, chystá se něco podobného i nyní?

 
Lindsay je v kapele od roku 2013. Podrobnosti jejího angažmá úplně přesně neznám, ale tuším to bylo na základě předchozích referencí, jak to ostatně v řadě případů chodí. S využitím ženských vokálních partů se samozřejmě počítá i tentokrát. Jsou přece jedním z poznávacích znamení CRADLE OF FILTH.
 
 
 
Je Dani Filth diktátor nebo pohodovej týpek? Čím se vlastně tento chlapík zabývá, když zrovna nevystupuje se svými CRADLE OF FILTH? Jaké jsou jeho zájmy?
 
 
Dani určitě není typický příklad diktátora. Má svoji vizi, kam kapelu vést, což se mu dlouhá léta daří. Takže například při skládání materiálu na novou desku CRADLE OF FILTH dostali všichni vcelku neomezený prostor (OK, funkové beaty ve stylu EARTH, WIND & FIRE neprošly, ha ha). Jak je Ti možná známo, Dani krom CRADLE OF FILTH působí ještě ve druhé kapele DEVILMENT, která je také vcelku slušně aktivní. Na podzim 2016 jim vyšla druhá deska, kterou v závěru roku podpořili v rámci turné po Británii. Mimo jiné je také fanouškem fantasy filmů, aktuálně se ve studiu velmi pochvalně zmiňoval o nových Star Wars. Opomenout nesmím ani jeho vášeň pro fotbal, který kromě jeho sledování i sám aktivně hraje.


A co baskytarista Daniel Firth?


Highlander, pocházející ze souostroví Orkney Islands v Severním Skotsku. V jeho podání skutečně platí, že basa tvrdí muziku a jeho party jsou ozdobou rytmické sekce CRADLE OF FILTH! Výborný společník na party, který nepokazí žádnou zábavu! Krom baskytary hraje i v několika jiných kapelách a projektech na kytaru a podílí se i na skladatelském procesu CRADLE OF FITLH. Mezi jeho záliby patří také horolezectví.    
 

 

 
Teď k Marthusovi, ten je znám, že se hodně aktivně podílí na skladatelském procesu CRADLE OF FILTH, což je u bubeníka zvláštní, ale dost pravděpodobně umí hrát i na jiné nástroje, že? Vzhledem k tomu, že zaskakuje za bicími i u řady českých kapel, je pro mne záhadou, jak tohle tento workoholik může všechno stíhat? Snad bych se jej měl někdy pokusit oslovit k rozhovoru...
 
 
Marthus je absolvent Brněnské konzervatoře v oboru bicí nástroje. Krom nich zvládá bravurně hru na klávesy a dokonce i kytaru. A to vše  nejen jako interpret partů, které složil někdo jiný, nýbrž i jako velmi kreativní a výjimečný skladatel! Na novou desku CRADLE OF FILTH složil opět největší porci materiálu a postaral se kromě bicích i o všechny klávesové party, orchestrace i celkové aranžmá. Bez přehánění je to ten nejtalentovanější muzikant, se kterým jsem doposud měl možnost spolupracovat a navíc obrovský srdcař, dříč a perfekcionista! Čímž jsem asi i trochu osvětlil, jak může stíhat tolik hudebních aktivit. Je to prosté: Talent a tvrdá dřina!
 
 
Novou desku nahráváte v Suffolku, už ses trochu seznámil s tamním prostředím a zvyklostmi? Co lze o té části Británie, ze které pocházejí CRADLE OF FILTH, říci?
 
 
Suffolk je nádherné místo v Británii s velmi zajímavou historií, kulturní minulostí a vlastně i díky CRADLE OF FILTH také současností. K vidění je tam mnohé, od krásné přírody, přes památky, například i z doby kamenné a bronzové, až po typickou architekturu. Na podrobnější průzkum jsem zatím bohužel neměl mnoho času. Každopádně se mi tam moc líbí a pokaždé, když přijedu, na mě dýchne místní originální atmosféra. 


  

 
Fotografie: Leonardo Treviňo, Paul "Asti" Bond, Marek Poláček.


01.02.2017Diskuse (3)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Pekárek
04.02.2017 16:05

Díky za fajn rozhovor.

 

Louža
02.02.2017 09:38

Supr rozhovor. Podle mě si Cradle touhle sestavou dost pomohli. Přeju to jak kapele tak i hudebníkům samotným a jsem rád, že tahle stálice nebere tak blbý konce jako třeba soudobí Megadeth.

 

Bluejamie65
01.02.2017 22:42

jedním dechem:-)