Boomer Space

Crazy Diamond a jeho procházka Jurským parkem těch největších art-rockových dinosaurů

Art rock nebo chcete li progresivní dinosauří rock u mě vždycky v dávné minulosti vyvolával určité pocity nechutenství. Bylo tomu tak snad od doby, co se člověk o této hudbě na začátku devadesátek ve středoškolských letech dozvěděl, protože právě tehdy začal více pátrat v historii, a tak nějak poznávat, co se kdy a kde vůbec hrálo a zrovna tohle rockové odvětví mu tedy příliš nevonělo. Mluvím pouze sám za sebe. Je samozřejmě logické, že styl reprezentující určitý perfekcionalismus, hráčskou ekvilibristiku či intelektuální  pohled na rockovou hudební složku, bude  chtě nechtě postrádat jistou živelnost, přímočarost, energii a hlavně rebelii, které bylo v těch jiných větvích rockového stromu přeci jen o něco více.

 

Je jasné, že právě díky zvýrazněnému dospěláctví a absenci oné výše zmiňované rebelie a s tím rovněž související absence nějaké módní image hudebníků, musel (zejména u těch mladších ročníků a nespoutanců) vyvolávat tento styl nepříliš pochopení. Přeci jen vlastnosti, které člověku v určitém věku imponují, rozhodně nemají nic společného s nějakým chytrolínstvím, poučkami, životním filosofováním nebo dokonce předváděčkou hudební hry, která je jakože komplikovanější a tzv. pro chytrý. Art rock jsem vždycky bral jako hudbu pro starý a slyším ji tak stále. Osobně mě nikdy nestálo za to zdržování, poslouchat něco jenom proto, abych se pak mohl před ostatními cítit jakoby chytřejší a tvrdit, že poslouchám tohle a tamto, což je fakt děsně chytrá hudba, pro děsně chytrý lidi, tak se teď ze mě tedy poserte. :-) Mně se tohle prostě od začátku nelíbilo. Daleko víc pro mne znamenal přístup punkových newyorčanů RAMONES, protože jsem v něm cítil více opravdovosti a entuziasmu než u toho, co se snažili všemožnými vyhrávkami pracně ztvárnit kupříkladu britští YES. Kdysi v devadesátých letech jsem navíc zhlédl v nočním vysílání druhého programu  České televize nějaký jejich koncert z roku 1972 a onemocněl jsem z něj.


 

Svůj dávný odpor k tomuto žánru jsem si nyní vysvětlil jako setkání s učitelem, který se doslova škrobeným způsobem snaží nacpat vědomosti do hlavy někoho, kdo o ně nestojí. Když jsem nad tím tak přemýšlel a lámal jsem si hlavu, proč ve mně jako fanouškovi old-schoolové metalové hudby, případně britského hardrocku, punku a rock´n´rollu, bylo vždycky těžké přijít na chuť něčemu podobnému jako je art rock a progresivní rock, zatímco kapely hrající vždy vcelku normální tří až čtyřminutové songy jsem hltal úplně bez problémů od A do Z, přišel jsem tedy zhruba na následující vysvětlení. Člověk v dané době prostě neměl nějakou emoční kapacitu na to, aby se na podobný druh prezentace rockové hudby naladil. Je to přirozené. Někomu se ta hudba (nebo něco z ní) zalíbí až časem, jinému se nebude líbit nikdy, možná existují i jedinci, kteří jí začali hltat už od útlého mládí, ale o těch já nic nevím, protože asi nebudou z těch, kteří se setkávají i s jinými lidmi. :-) S věkem se však všechno pozvolna mění, člověk je určitě otevřenější a je schopen všímat si věcí, které jdou k němu až v druhém plánu a s tím souvisí i moje pomalé a velmi nenucené odkrývání kouzla právě komplikovanější hudby. Ne všechno jsem však vzal na milost. Těch pětadvacet let uplynulo a můžu říct, že jsem několika čelním kapelám art-rocku opravdu propadl, dvěma dokonce vcelku dost. Stalo se tak však až mezi třicátým a čtyřicátým rokem života a nešlo to naráz, ale tak nějak postupně. Zde je tedy má komentovaná projížďka po Jurském parku a názorové vyúčtování s některými předními dinosaury.

 

Že jsou legendární PINK FLOYD tou nejzásadnější kapelou z celé art-rockové sféry považuji osobně za chybu, protože určitými věcmi dokáží neobeznámené odradit už od základu. Mám to tak, že je dlouhá léta mám ve sbírce (vlastním většinu řadových CD od debutového Pištce až po „The Wall“) a líbí se mi. Považuji je samozřejmě za skvělou kapelu, ale určitě ne za věc, kterou bych si osobně beznadějně zamiloval, nejsou srdeční záležitostí, nejsou pro mne tou kapelou, co by u mne vyvolávala takové emoce jako kupříkladu LED ZEPPELIN, BLACK SABBATH nebo KISS, a nikdy se jí už asi nestanou. Zhruba od konce devadesátých let, kdy jsem jim začal přicházet na chuť, je tak nějak kontinuálně beru, pozitivně, občas (jednou za rok, když dá Bůh) si je pouštím, občas mne nudí, občas baví, ale můj vztah k nim prostě neroste. V určitých momentech se totiž jedná o hudbu, u které by - jak tvrdím - jeden usnul, což se mi vlastně kdysi v oněch devadesátkách v jedné kuriózní situaci stalo, když jsem si na cestě z Plzně do Prahy stopl auto a chlápek co mě tenkrát vezl, si v autě pouštěl „The Division Bell“, u Rokycan jsem o sobě už nevěděl a někde u Barrandova mě posléze zmíněný řidič budil. :-) Tohle jsou pro mne prostě PINK FLOYD, vcelku dobří, ospalí, nekonfliktní, životem naučení, stoičtí, chytří, velcí kluci. Vzory mnohých znamenající pro art-rock stejně mnoho, jako Jarda Jágr znamená pro český hokej. :-) K oněm dvěma kapelám, co mne nakonec zbořili, však bohužel určitě nepatří, což je vzhledem k názvu těchto stránek vlastně takovým paradoxem.

 

Do vyvoleného dua určitě nepatří ani již výše zmiňovaní YES, kteří mne svým pidlikavým soundem a nazdobeným rázem svých skladeb, kde většinou docházelo k nekontrolovatelnému hašteření mezi kytarou a klávesami, dokázali vždycky spolehlivě znechutit, dost tomu také dopomohl i vysoko položený, takřka chlapecky mladistvý, pěvecký projev Jona Andersona, který mě vždy silně znervózňoval, když už ne dopaloval k nepříčetnosti. Každý to má prostě jinak a já ani nyní nevlastním doma ve fyzické podobě jedinou nahrávku YES a vypadá to, že tomu tak ani nikdy nebude.


 

Přejděme ke KING CRIMSON. Moje peripetie s touto partičkou okolo Roberta Frippa měla natolik krátké trvání, že se opravdu omezím jen na takovýto komentář dění – „zatím jsem to moc nesledoval a nenaposlouchával.“ Faktem je, že když jsem si pustil debut „In The Court Of The Crimson King“, byly mé pocity více vyrovnané a prosté onoho nepříjemného rozladění („jako když se ocitnete v chumlu jedinců, se kterými nemáte vůbec ale vůbec nic společného – třeba jako knihovník mezi skinheady nebo tak nějak“), než když jsem do přehrávače vložil „Discipline“. Tahle comebacková záležitost z počátku osmdesátých let, uznávaná dnes všemi hudebními matematiky, byla zastavena prakticky hned v zárodku a i když tuhle mou několika minutovou peripetii plnou rozčarování nechci hlouběji komentovat, napadla mne v té době věta, která tvrdila že: „s těmi, co tohle poslouchají, asi nemám společný jen hudební vkus, ale nerozuměl bych si s nimi asi ani jako s lidma“, což se mi jako „bonmot“ natolik líbilo, že to sem prostě musím napsat. :-) Logicky tak zatím nevlastním žádnou nahrávku KING CRIMSON, ale jsem teprve ve fázi příchodu k hradbám, obhlédnutí vodního příkopu a následnému odchodu do svého stanu, kde si dávám šlofíka. Na dobývání této pevnosti prostě nejsou buňky ani nálada, třeba se to za dvacet až třicet let změní a před odchodem do důchodu si tu kapelu budu naopak vychutnávat. I když jistý si tím opravdu nejsem.

 

V Čechách nadstandardně oblíbení (jinak vcelku vysmívaní) JETHRO TULL jsou dle mého velmi pilnou kapelou bez sebereflexe. Na světě je opravdu jen velmi málo uskupení, která by za svou kariéru nahrála tolik řadových alb a to i v době, kdy o jejich hudbu už nebyl skoro žádný zájem. Nedávno jsem si uvědomil, že můj někdejší odpor k této kapele vlastně nevězel v hudbě, kterou JETHRO TULL hrají, vždyť jde v podstatě o takový pohodový a neškodný rock, s folkovými prvky, flétničkou a hlasem, který není ani příliš originální, ani nerozjitřuje žádné emoce. Mně prostě vždycky přišla směšná ta jejich bezstarostná „image“ vousatých trubadurů, lesních pištců či poutníků. JETHRO TULL kolem prostě stále tak nějak proplouvají, aniž bych měl zájem jakkoliv se jejich království hlouběji dotknout a prozkoumat jej. Co si tady budeme namlouvat, k BLACK SABBATH i DEEP PURPLE mám prostě mnohem blíže. A tihle? To je prostě béčková záležitost ve všech směrech. I když jim v této zemi tolik lidí fandí, osobně k nim žádný vztah nemám. Je to asi jako s vodáctvím, trampským způsobem života, nebo se zájmem o folkovou tvorbu z někdejšího festivalu Porta, jakmile k tomu nejste od útlého věku svými rodiči či kýmkoliv jiným vedeni, už se stěží někdy něčeho podobného budete účastnit.



A zde se tedy konečně dostáváme k těm dvěma kapelám, které jsem plně docenil opravdu až s postupujícím věkem a jejich hudbě naprosto nekontrolovatelně propadl, daleko více než ke všemu, co zde v tomto měsíčním úvodníku momentálně rozebírám. Hudba starých GENESIS je prostě báječná, skvělá, prostě jakkoliv nebesko-pekelná a naplňuje mne vynikajícími pocity a přemírou nadšení, až se opravdu divím, proč jsem je docenil tak pozdě a proč nad jejich úroveň většina lidí řadí právě PINK FLOYD, nerozumím tomu a je mi to záhadou. Nikdy by mne nenapadlo, že tohle budu vůbec někdy tvrdit o kapele, jejíž valnou část existence spoluutvářel a výrazně ovlivňoval někdo jako je zosobněný antihrdina Phil Collins, chlápek co vypadal jako starej páprda už ve svých pětadvaceti. :-) Tahle kapela mne svou tvorbou ze sedmdesátých let momentálně úplně zdecimovala, mám rád všechno od „Trespass“ až po „Wind And Wuthering“, přičemž za úplně nejlepší období považuji poslední fázi s Peterem Gabrielem těsně před jeho odchodem na sólovou dráhu a zejména pak také úvodní po jeho odchodu. Jakkoliv alba „Foxtrot“, „Selling England By The Pound“ a „The Lamb Lies Down On Broadway“ reprezentují uměleckou dokonalost stylu, který tito mistři vypilovali, za naprosto vrcholné považuji až album „A Trick Of The Tail“. Opravdu jsem už mnoho let neslyšel nějaké historické rockové dílo, které by mne doslova odpálilo na Mars. Naposledy to byla pravděpodobně před patnácti lety nějaká řadová deska Davida Bowieho ze sedmdesátých let, nyní je tomu tak v případě tvorby GENESIS z epicentra sedmdesátých let. Není na světě lepší kapely pocházející z tohoto Jurského parku, který tu tak příjemně projíždíme v golfovém vozíku. :-)


 

Druhou art-rockovou kapelou, kterou jsem plně docenil až s věkem, jsou samozřejmě kanadští RUSH, které jsem si oblíbil zhruba před třemi až čtyřmi lety, tedy někdy okolo vydání jejich dosud poslední řadovky a posléze sehnal celou diskografii a navštívil naprosto skvělý koncert v Berlíně v roce 2013 (report zde). V souvislosti s touto kanadskou trojicí oceňuji zejména jejich tvorbu z osmdesátých let, která je mi svou větší písničkovostí a přímočařejším rázem prostě mnohem bližší než ta z let sedmdesátých. Mým nejoblíbenějším členem je Alex Lifeson, ale bylo to těžké rozhodování. Na RUSH se mi líbí schopnost svou tvorbu neustále posouvat, občerstvovat novinkami, aktuálním zvukem, přístupem ke skládání. Ať už ve světě docházelo k změnám trendů, RUSH si vždy drželi osobitost a ještě dokázali rytmus a indicie dané doby vtěsnat do drážek svých nosičů, obohatit se jimi, případně i obohatit danou dobu. Co se týče Alexe Lifesona, zvolil jsem tak, protože mě prostě dokonale dostal čirý zvuk jeho nástroje právě na albech z osmdesátých let, který zde byl mnohdy kombinován se syntezátory.

 

Dostáváme se do finále. Nabízí se tedy otázka, co jsem tím článkem vlastně chtěl naznačit? Prostě to, že jakýkoliv vkus, nejen ten hudební, se může měnit, člověk v životě prochází určitými stádii, mnohdy se obohacuje, někdy to však není pravidlem, a tak po letech mnohdy objeví něco, o čem kdysi nechtěl ani slyšet, nebo nechtěl s tím mít nic společného. Ve svých patnácti nebo i dvaceti letech jsem nechtěl mít společného nic s žádnou z těchto kapel, opravdu s žádnou, ani s PINK FLOYD. V pětadvaceti jsem přišel na chuť právě PINK FLOYD, ale ne zas tolik, abych si o nich myslel, že jsou lepší kupříkladu než AEROSMITH. No a teď tu po dalších patnácti letech poslouchám místo thrashových EXODUS dinosaury jako GENESIS a RUSH. Jsem přesvědčen, že k takovému obratu třeba u KING CRIMSON nikdy nedojde, ale tohle je vlastně i hlavním mottem celého tohoto článku – co je na světě jisté? NIC! Na světě není nic pevně daného, nic jistého a proto platí ono zprofanované NEVER SAY NEVER! A stejně jako by tento úvodník vlastnil trochu jinou podobu před deseti lety, nepochybně by se lišila i jeho verze za deset let. Jsme prostě na cestě. Já si totiž určitě na ty KING CRIMSON počkám až do časů houpacího křesla. :-)


26.04.2015Diskuse (44)Stray

 

Bluejamie65
17.05.2016 20:30

Nesměle a mírně přisprostle a neuctivě přidám ještě svůj pohled na artrockově progresivní dinoše. Pro mě osobně je největším hudebním art umělcem člověk, který si sedne na podium s kytarou napojenou na reprák a do jednoho mikrofonu zpívá a druhý namíří k podlaze, aby bylo dobře slyšet jeho nohu dupající do rytmu a roztančí každý večer na 6 - 8 hodin desítky až stovky lidí v lokále hudbou, jejímž textovým základem jsou skutečně básnické texty(což je typizovaná první třetina kariery všech velkých bluesmanů). Takže artrockovou hudbu rozhodně nepovažuju za nic vyššího nebo důležitějšího nebo chytřejšího než jiné rockové žánry. Mohu taky potvrdit, že u mě existoval pohyb v různých směrech, tzn. některé věci mě braly okamžitě ještě ve velmi mladém věku (třeba P. Gabriel, Hawkwind nebo Can) a s dospíváním jsem je opustil nebo jsem k nim získával vztah až teprve s přibývajícími lety (Pink Floyd, Yes, Jethro) a některé jsem bláznivě miloval od prvního setkání a v dávném věku půjčovaných a kopírovaných kazet díky špatným popiskám ani kolikrát nevěděl co to je (Genesis, Eloy) a přitom poslouchal do omrzení. Moje subjektivní posluchačská zkušenost mě vedla k tomu, že pokud mám mít z hudby radost, musím z ní mít taky dobrý pocit, takže mnohé věci v tomto žánru jsem hledal případně kompletoval (Gabriel, Genesis,Pink Floyd, Eloy, Marilion s Fishem, Barclay James Harvest, Nightwing, Arena, Kansas ....) a přitom se vždy odrážel právě od toho pocitu, jaký ta alba ve mne spouštěla. Asi nemůžu říct, kolikrát dávat albům šanci, nicméně většinou je cítit, co je uvnitř už po pár dnech. Zásadou bylo, když něco nejde a prudí a žádný rezonující pocit ve mně daná věc nevyvolává, raději to nelámat přes koleno, protože to může do budoucnosti znemožnit případný návrat k dalším poslechům. Ten přístup měl svou výhodu - klidně a hlasitě jsem přiznával, že ještě víc než Wonderous stories se mi líbí geniální Boat on the river a užíval jsem si, jak si spolužáci ťukají na čelo a myslí si o mě, že jsem diskofanouš. A když vyšla první Asia, byl jsem na vrcholu blaha (můžete mě sežrat:-)

 

Bluejamie65
17.05.2016 19:19

Zvláštní, že i u kapely, která je tak moc stará a od který mám opravdu hodně cd, za nejlepší oba považujem právě to jedno stejný album. Jen s tím rozdílem, že v mém srdci jde o dvojalbum, protože ten rok byli v tak parádní tvůrčí kondici, že vydali dvě téměř vyrovnaná alba v jednom roce - uměleckým přetlakem narvaná léta sedmdesátá (osobnostně a vztahově už ale byli zřejmě v loji, hlavně P. G. nikdy jsem nechápal hype provázející jeho solovky)

 

prasezlesa
22.06.2015 12:53

No vidíš, ono se ti to vlastně i líbí, jen jsi do toho ještě nedorostl :-)

 

Stray
24.05.2015 12:03

DEF LEPPARD byli vcelku dobří, viděl jsem je už v roce 1996, tenkrát tam víc řádili, ale vzhledem k tomu, že uběhlo skoro dvacet let, tak ta úroveň nebyla zas až o tolik horší, jinak samozřejmě hráli z 90% osmdesátá léta, kvůli tomu si myslím, že na ně lidi chodí.

 

rumcajs24.05.2015 11:54

Bych se neurážel:-). Jak říkám, je tam dost pravdy. Jací byli Leppards?

 

Stray
24.05.2015 10:30

Valič: Asi takhle. V článku nic netvrdím o tom, že JETHRO TULL stojí za hovno. Spíš že se mi je stále nepodařilo moc docenit. Aqualung jsem si dokonce letos koupil (no neber to za 120,- :-)), ale zatím tu schopnost nějak nad tím jásat v sobě nemám. Článek vlastně vůbec nebyl psán, aby určoval co je dobrý a co už ne. Víš já myslim, že obecně progres upřednostňuješ mnohem, MNOHEM víc než já, stejně jako bych kapely Cynic, Edge of Sanity, Gorguts nikdy u sebe v oblíbenosti neměl v místech, byť jen se přibližujících k Morbid Angel, stejně tak Jethro Tull nikdy nebudou konkurencí Df Leppard a Kiss. :-)Ale jak jsem článkem nastínil, snažím se tomu dávat šanci. rumcajs: no urážet se vůbec nemusíš, jednak to celé ber jako nadsázku a za druhé je tam spousta věcí, který ten posilovňáckej text hodily úplně jinam, než bych to kdy napsal. Jednak sám chodím cvičit a k lidem, kteří tak činí a neserou na sebe, mám kladný vztah, za druhé jsem v původním textu nic nenapsal o žádném maloměstě, místo dění sem bylo až dodatečně ohnuto a hlavně za třetí - s větou na konci "posilovna vždy spojovala to nejlepší z baru a vězení" přímo nesouhlasím, ani si nedovedu představit, že by mě to kdy napadlo. :-) Mou prací a cílem bylo zachytit scénky co jsem zažil, osoby a obsazení, hlášky atd. a předat je do tématu, ta obsahující pointa vlastně ani ne.

 

Stray
23.05.2015 18:15

Jsem na Bohemce a večer v O2 na DEF LEPPARD. Zítra odpovim. :-)

 

Valič
23.05.2015 16:04

Stray: Ještě k tomu žebříčku; překvapilo mě, že se v něm objevuje i celkem dost metalových kapel včetně Edge Of Sanity (s albem Crimson) a Opeth (ti tam mají hned čtyři desky). Z extrémního metalu jsou jinak na Prog Archives nejlépe hodnocení kromě Death (Symbolic) a Voivod (Nothingface) ještě Atheist (Unquestionable Presence), Gorguts (Obscura) a Cynic (Focus), což jen potvrzuje tvou domněnku, že by sis s posluchači prog rocku asi moc nerozuměl. ;-)

 

Valič
23.05.2015 13:30

Stray: Já s těmi názory na Jethro Tull taky moc nesouhlasím, i když vymlouvat ti je nebudu. Podle mě v sedmdesátých letech originální byli a to jak hudbou tak i image a texty. Určitě tenkrát nebyli jedinou kvalitní folk rockovou kapelou (dobří byli třeba Pentangle, Malicorne, Comus, Strawbs nebo Gryphon), ale řekl bych, že z nich byli nejvýraznější a pravděpodobně i komerčně nejúspěšnější. Jasně, že v současné době už v zahraničí kromě pamětníků podobnou hudbu moc lidí neposlouchá, ale u fanoušků prog rocku jsou některá jejich alba (zejména Aqualung a Thick As A Brick) hodně ceněná, viz třeba žebříček na stránkách Prog Archives: http://www.progarchives.com/top-prog-albums.asp?salbumtypes=1#list Já mám od nich ovšem raději ta folkovější alba z konce sedmdesátých let (Songs From The Wood, Heavy Horses a Stormwatch) a to podotýkám, že jsem nikdy na žádné Porty nejezdil a z českého folku mě zajímá tak maximálně Karel Kryl. Toho ovšem považuji spíš za zpívajícího básníka než za nějakého "kotlíkáře". :-)

 

rumcajs23.05.2015 12:49

Tak teď jsem dočetl ten článek o cvičení. Vzhledem k tomu, že jsem z Třince, který mám stále za maloměsto, bych se mohl i urazit, ale je to docela vtipné a je v tom dost pravdy :-).Pravda taky je, že z těch, co tam chodí cvičit, mimo děvčat, samozřejmě, jsem jediný s dlouhými vlasy, ostatní mají plešku (v lepším případě) nebo Biebera. Co však musím podotknout, je fakt, že 90 procent cvičících jsou chlapi, co právě že makaj u toho soustruhu (Třinecké železárny, že) a pak studenti. Podnikatelé mají svá fitka, kde je vstupné nad možnosti obyčejného člověka/zaměstnance. Ten kolega, co poslouchá Yes, dělá na údržbě kolejiště v železárnách :-).Co je na prd, je, že většina cvičících preferuje k poslechu hlasitostí přepálený hip-hop a podobné....hudbu. Nicméně mám štěstí, že chodím cvičit s lidmi, kteří v autě poslouchají best of Black Sabbath, případně, i když teď mají radši Beastie boys, vyrůstali a stále mají rádi Death a Slayer. Takže když dorazíme, většinou zavládne dobrá hudba a radost u 2-3 lidí a zděšení u dalších 10 :-).

 

 

 

 

TOPlist