Boomer Space

CRIONIC - Different

Jednou z firem, které se v prvních polistopadových letech začaly věnovat vydávání domácích metalových kapel, byla i karvinská společnost Musical Agency Bona alias M.A.B. Records. Specializovala se sice především na import zahraničních alb, vybudovala si ale i malou stáj tuzemských kapel, kterým vydala album. Většinou šlo o death-grindové záležitosti (PATHOLOGISTDOBYTČÍ MOR apod.) nebo o nějaký ten experiment (SECTION BRAINTESTIMONY). V katalogu Bony se ale objevilo i jedno thrash-speedmetalové album. Tedy přesněji řečeno – naprosto skvělé thrash-speedmetalové album! Jmenuje se „Different“ a jeho autory jsou pro většinu metalové obce asi ne příliš známí CRIONIC.


Bay Area z Polabí


Předalbové aktivity kapely jen prolétneme. Prvotní sestava se dala dohromady v polabské Přelouči snad už někdy v roce 1987, tehdy pod názvem SAILOR. Následovalo klasické období hledání se, střídání muzikantů a problémů s vojnou. Po překonání všech trablů se kapela v září 1991 přejmenovala na CRIONIC. Začala se věnovat thrash metalu a v březnu 1992 se vydala do pražského studia Mr. Trans a nahrála tam dvanáctiskladbové demo „Trvalá nesvoboda“. Nejedná se o žádný zázrak, hlavně zvuk má velké rezervy, nicméně potenciál tam už je a ze dvou skladeb se později na debutním albu staly naprosto lahůdkové záležitosti.



Recenze ve fanzinech z „Trvalé nesvobody“ nebyly nijak nadšené. Pravý opak ovšem nastal, když se do redakcí a mezi fanoušky vřítilo další demo „Allegoric Tableau“. CRIONIC ho nahráli na sklonku roku 1992 v Praze u Zdeňka Šikýře a pod obalem s expresivní malbou Hieronyma Bosche se skrývala naprosto skvělá muzika – thrash-speed metal nejvyšší úrovně, pět skladeb plných nápadů, instrumentálně vyzrálých a zvukově perfektně ošetřených. Za necelého tři čtvrtě roku od předchozího dema to byl neuvěřitelný posun a zároveň jde možná o jeden z vůbec nejlepších počinů v tuzemské demohistorii. Nadšené recenze kapelu najednou vynášely do nebes, CRIONIC byli dokonce přirovnáváni k thrashovým hrdinům z americké metalové líhně v Bay Area. Všichni si svorně pokládali otázku, kdy se tenhle skvělý materiál objeví na desce.


Netrvalo příliš dlouho a CRIONIC chytila pod svá křídla už zmíněná karvinská Bona. Na začátku dubna 1993 kapela ve složení Martin Kočí (zpěv), Marcel Školník (sólová kytara), Petr Michálek (rytmická kytara), Petr Bína (basová kytara) a Zdeněk Vamberský (bicí) znovu zamířila k Šikýřovi, aby tam za jedenáct dní stvořila své debutní album „Different“. Kapela připravila deset skladeb – materiál z „Allegoric Tableau“, dvě ještě starší věci a několik novinek. Album zabalila do hypnotického surrealistického obalu s antickou tváří rozpadající se do hnědavé krajiny a deska mohla vyrazit mezi fans.


Different


Debutní album CRIONIC – to jsou hlavně kytary. Jsou všude. Naprosto všude! Už v krátkém intru, kde se šestistrunným vybrnkáváním proplétá sólová kytara tak lahodně, až je jasné, že tady půjde o něco mimořádného. Úvodní skladba „Difference“ vybuchuje v rychlopalnou thrash-speedovou hymnu, kapela do posluchačů posílá vynikající melodie a riffy, jeden za druhým, jako neutuchající mořský příboj. Vše má thrashový a přitom krystalicky čistý zvuk, výbornou dynamiku, občas se objeví excelentní kytarové sólo – no prostě fantazie! Skladba prolétne kolem ucha jako uragán a jednoho by ve snu nenapadlo, že trvala osm minut. Budou další věci stejně dobré? Žádný strach – dvojku „Mortal Anxiety“ ohlašuje příval dalších excelentních riffů a melodií, snad ještě lepších než v úvodovce. Třetí písnička „You Can Never Understand“ je věc z prvního dema – proti původní variantě se tady na albu nádherně vybarvila a zase ze sebe sype tuny melodií, které se proplétají celou skladbou. Čtyřka „For You“ je naproti tomu instrumentálka – drobná interní etuda navozující klid a mír. CRIONIC přesně vědí, kdy udeřit, sypat to dopředu riff za riffem, a kdy zvolnit, aby si posluchač odpočal a byl připraven na další thrash metal. Konkrétně na pátou skladbu „To Die For Descent“, kterou jako už několikátou zdobí naprosto skvělé sólo Marcela Školníka. Kytaristovo příjmení je opravdu příznačné – jako by to byl brácha jistého Alexe ze zámoří, oba mají podobně nápadů i talentu!


Druhá strana desky se rozjíždí ve volnějším tempu, ale jen chvilku – „The Pictures Of Torture“ se po pár taktech rozsvítí chytlavým refrénem a stejně jako zbytek desky je zajišťována excelentními výkony všech muzikantů včetně zpěvu, který na téhle desce funguje v podstatě jako další rytmický nástroj. Sedmá pozice na albu patří absolutnímu vrcholu desky – fenomenální instrumentálce „Irritating Inertia“! Z nicoty se přibližuje latinský rytmus, k bicím se přidává basa a šestistrunky a rozehrávají se skutečné hudební orgie. Do rytmu udržovaného celou dobu v jedné rovině si kytaristé vymýšlejí různé fígly a parádičky, předávají si je mezi sebou, střídají techniky, intenzitu, efekty, melodie – a celé to upaluje dopředu jako triumfální jízda nějakých nadoblačných stvoření! Po pěti minutách se skladba zase ztrácí v dálce a já mám jasno, že tohle je nejlepší instrumentálka, jakou jsem kdy slyšel. Zcela vážně! A to nám ještě zbývají tři další kousky. „Terrible Solitude“ jede opět v rychlém thrash metalu, zatímco předposlední, stařičká skladba „Absent-Minded“ je už třetí instrumentálka na albu, tentokrát klidnější, ale opět moc hezká. No a na konec to do nás CRIONIC ještě jednou vpálí – „About Tenor“ je masivní thrash metal, jak jinak, plný skvostných nápadů a strhujícího tempa!



Mezi styly


Že CRIONIC s albem sklidili nadšené reakce, asi není třeba nějak zvlášť rozebírat. V recenzích to v hodnocení byla samá desítka a i za mě tomuhle přeloučskému zázraku patří absolutorium. O to je smutnější, že další cesta kapely nesměřovala do zahraničí nebo přinejmenším na nejvyšší příčky domácí scény. Za začátku vše vypadalo nadějně – CRIONIC spolu s kapelami KRYPTOR a TARANTULA absolvovali turné, vznikl klip na „Mortal Anxiety“ a reklama na „Different“ se objevovala v dobovém čtivu. Brzy po debutu se ale kapela začala ubírat jiným směrem, k takovému tomu dobovému modernímu metalu s prvky grunge či crossoveru. CRIONIC v následujících letech vydali několik demosnímků – „Big Bug“ (1994), „Ninety Six“ (1996) a „Bring Out The Gymp“ (1998) – už to ale nějak nebylo ono a na kytarovou extázi „Different“ zbyly jen vzpomínky. Recenze na novější materiál byly v časopisech sice i dál převážně pozitivní, ale s takhle definovaným stylem kapela prostě zaplula do moře jiných, podobně laděných, i když třeba ne tak dobrých kapel.


V roce 2010 CRIONIC natočili své druhé (!) album „Hidden Inside“. Jedná se o velice slušný melodický, písničkový, ale pořád naboostrovaný materiál s několika kousky, které mají jasně hitový potenciál. Takové „Free Fall“ nebo „Nasty Deal“ jednoznačně patří do rádií – že tam nejsou a že ani takhle dobrá kapela bez krytí major labelu nemá šanci dostat se do éteru (nějaké noční metalové pořady nepočítám), je především ostuda tuzemských hudebních baronů a jejich divné obchodní politiky. Ovšem v pochybném světě českého šoubyznysu, kde ceny za popularitu přebírají jedni a titíž lidé už desítky let, je možné všechno. S tím nic nenaděláme. Můžeme si ale pustit některou z nahrávek CRIONIC sami. Všechny je najdete na webových stránkách www.crionic.cz.


17.01.2018Diskuse (25)DarthArt
lubor.lacina@centrum.cz

 

ber.tram
13.10.2023 11:31

LP reedice na světě!

https://www.monsternation.cz/cz/monster-nation-vinyl-e-shop/heavy-speed-thrash-metal/crionic-different-detail

Obal oproti původnímu kdovíproč takhle divnej... ale objednáno! :-)

 

Pavel Žabka
12.01.2020 11:17

Zdarec bando, Koukám, že si pamatujete téměř vše,nemá někdo, nebo neví kde se zkouknout/stáhnout video všech odvysílaných rockmap, které uváděl Petr Janda ?
V jednom dílu byli určitě Alien z Turnova pokud si dobře pamatuji a to by mi šlo nejvíc. Díky
žabák

 

Cyberolas18.01.2018 15:37

No jak tak pátrám po různých galeriích, tak to mohl být Erebus - song Fire on the Moon z dema The Jungle. Zvláštní, že by metalová kapela tak měkkou skladbou začínala demo? Ale ročník souhlasí, oni sami v jednom rozhovoru říkají, že po tomto demu v Rockmapě byli a natočili klip, ročník 1993 cca souhlasí...jen tu skladbu nejak pořád nemám... Nemáte ji někdo?

 

Cyberolas18.01.2018 15:17

Možné to je, neměli pomalou akustickou skladbu, kde se zpívalo
"Moon is all right and you are crazy...?"

 

wuxia
18.01.2018 15:13

Cyberolas: Nebyl to Erebus? Zpíval tam Aleš Materna, svého času redaktor Sparku.

 

Cyberolas18.01.2018 14:59

Mmm, kdepak, oni se jmenovali pokud se nepletu něco jako Erebos nebo tak nějak, nemůžu to dohledat... zpívali anglicky a začínalo to vyhrávkou a akordama (najazzlýma) na španělku. Často na tu písničku vzpomínám...

 

DarthArt
18.01.2018 13:36

Cyberolas: Nemůže to být ANACHRONIC, album Lame Gart... ? Ti hráli takový experimenty, vydali album v český i anglický verzi a vydala jim ho firma Petra Jandy, kterej dělal právě Rockmapu...

https://www.youtube.com/watch?v=x_rqffaCmKI

https://www.youtube.com/watch?v=o5hUA242IZM

Ještě mě napadla CHIRURGIA, ale ti zpívali, pokud vím, česky. Ale taky to byla taková solidní fúze...

https://www.youtube.com/watch?v=-l1c-wGVDdA&list=PLE54210F0AB46D11C

 

Cyberolas18.01.2018 07:23

Když tak koukám jací jsou tady znalci Rockmapy a porevolučních kapel, nedá mi to, abych se nezeptal. V jednom z TV pořadu Rockmapa byla zajímavá kapela, hrála akustickou skladbu - jakousi fůzi jazzu a metalu, což se tehdy moc nevidělo. V refrénu se zpívalo "Moon is all right and you are crazy..." nevíte někdo jak se jmenovala? Nemáte ji někdo v archivech? Díky.

 

DarthArt
18.01.2018 07:03

Jo, jde o turné, které KRYPTOR odehráli v provizorní sestavě s Krobem na kytaru a Reisichem za bicíma. Krátce potom, co vyhodili kytaristy Hereše a Kunu, kteří dali přednost Alkeholu, a odešel i bubeník Konvalinka.

 

Stray
18.01.2018 06:55

Já si to docela pamatuju, protože CRIONIC mne určo zaujal víc než KRYPTOR. Je to dávno, ale indicie odkazující až ke SLAYER nešlo přeslechnout, TARANTULA byla taková ta soft-thrashová věc ve středních riffových tempech, také nebyli špatní. Nejhorší byl fakt asi ten KRYPTOR, sice nevím jak je to možný, ale někde hluboko v paměti mám takové tušení, že ten koncert odehráli ve čtyřech a jedinou kytaru obsluhoval Dan Krob, ale třeba to byla jiná akce, už nevím. A ti skinheads, co tam házeli metlám pod nohy dělbuchy, přišli na songy jako "Hooligan", tenkrát ta jejich "subkultura" nebyla tak vyseparovaná od těch méně zakázaných/nebezpečných. Chodili prostě na oficiální tvrdou hudbu taky.