CRUEL FORCE - Dawn Of The Axe

Od vydání třetí řadovky „Dawn Of the Axe“ od německých old-school speed/thrashem nadšených revizionistů CRUEL FORCE uběhl už celý rok, přesto jsem rád, že jsem nahrávku od této nepříliš známé kapely, která se navíc za měsíc objeví na písecké koncertní akci Thrash Nightmare, nakonec neprováhal. Se zpožděním zjišťuji, že i v ranku zhusta prověřeném, lze ještě dnes přijít s albem, které má šanci doslova vyrazit dech. Osmdesátá léta v tom metalově nejlepším možném totiž v podání této kapely ožívají v plné intenzitě a jsou, od prvních paprsků krvavého úsvitu, až po intenzivní slunečnou záři spalující vrcholky děsivých teras obětních indiánských pyramid, esencí všeho, co na podobné hudbě obdivuji. Originalitu u CRUEL FORCE nečekejte, špičkový šrumec na trase raných děl osvědčených kapel jako MEGADETH, METALLICA, EXCITER, SLAYER, RAZOR nebo EXODUS však na 100% ano.

Nepíše se rok 1984, ale 2024, přesto podobná hudba stále láká nespočet nových příznivců a současné metalové omladiny. Čtveřice velmi zručných Němců, jinak fungujících již zhruba patnáct let, o tom moc dobře ví, ačkoliv původní vlnu žánru nikdo z nich nemohl na vlastní kůži prožívat. O to více těší, jak intenzivní a autentickou speed/thrash smršť můžou hudebníci z jejich generace docílit. To nejpodstatnější je zachyceno ve skladbě „At The Dawn Of the Axe“, kdy má člověk pocit, jakoby poslouchal nějaký ultrarychlý kytarový výpad od nasupěného Davea Mustainea, který hnán touhou po trumfu svých bývalých spoluhráčů, to skrze songy z alba „Killing Is My Bussiness... And Business Is Good!“ toužil všem okolo natřít. To je dobré, tomu rozumím a to se mi líbí!

Na desce zaujme sevřenost i slušná muzikantská stránka, znalost nejen obecných stylových postupů, ale také nápaditost. Leckomu se může zdát, že hlas zdejšího křiklouna, říkajícího si Carnivore, je docela podobný projevu Paula Baloffa, někdejšího kultovního vokalisty EXODUS, nicméně tón hudby CRUEL FORCE v sobě ukrývá přeci jen o kousek více melodického heavy usazení. S kalifornskými legendami SLAYER německou kapelu zas pojí zpěvákova dikce a způsob zadrhávané vystřelování slov, které připomene období „Show No Mercy“ či „Hell Awaits“, s někdejší světa ještě neznalou METALLICOU roku 1983 pak potřeba být v samém základu co nejrychlejší. Okultní a mystické propriety, zde dotvářející obraz kapely a chuť být nic než METAL, upomenou na vliv nejen VENOM a právě SLAYER, ale i dalších kapel dávných dob jako POSSESSED či CELTIC FROST. Němci mají poměrně blízko také ke kanadským EXCITER, se kterými je pojí poněkud hejvíkovější uchopení kytarových vyhrávek a sól, celková bezstarostná přímočarost a také fakt, že jejich sestava nenabídne kytarový tandem, ale pouze jediného šestistrunného sekerníka.

Když album zahájí instrumentální jízda „Azrael´s Dawn“, stojící na cválavém rytmu a oslavně znějící exotické vyhrávce, tu a tam podpořené nějakým tím mystickým výkřikem z povzdálí, posluchač ani nemůže cítit větší natěšenost na věci příští. Se strhujícím výpadem mega-rychlé „At The Dawn Of The Axe“ dochází k vyložené speed/thrash extázi. Zkrátka, kapela jakoby deklarovala: Mějte se na pozoru krysy, běžíme si pro vás! Deska však ani nadále nepolevuje a skladby jako hejvíkově hymnická „Night Of Thunder“ nebo nekompromisní rychlovka „Death Rides The Sky“ jsou nosnými spojnicemi současnosti se světem eighties metalu. Zavedou totiž každého do epicentra kovové horečky.

Deska posléze nabídne i o něco větší rozmáchlost a propracovanost, a to aniž by kapela ubrala z nasazení a intenzity. Klipová „Devil´s Dungeon“ je jednou z nejsilnějších skladeb nahrávky a je jí podřízena i atmosféra, dostavující se skrze zpomalení uprostřed časomíry a mystické fáze jdoucí skrze akustickou mezihru, díky které jakoby hudba CRUEL FORCE začala více dýchat a song tím pádem dosáhl takřka sedmiminutové hranice. Strhující se pak jeví i třeba závěr alba v podobě nadmíru zdařilé a zřejmě nejkomplexnější skladby celku „Realm Of Sands“, ve které jsou koncentrovány další strhující party, včetně vícehlasých chórů. I jí předcházející vypalovačky „Cross The Styx“ či „Power Surge“ za poslech stojí a deska je tak tvořena samými zdařilými kusy. Z celku bych nakonec vypíchl především práci kytaristy Teutonic Slaughtera, jehož nástroj je nosným prvkem hudby CRUEL FORCE, ale také fakt, že kapela ví čeho chce docílit a není jen retro projektem fungujícím zbůhdarma na vlně nějaké pofidérní módy. Tohle je zatraceně silná 80´s metalová smršť!