DANZIG - Danzig 4
Poslední ze čtyř alb DANZIG nahraných pro American
Recordings (v osmdesátých letech vydavatelství fungovalo pod názvem Def American) se vyznačovalo do té doby největší odvahou a touhou po experimentech. Přestože
kapela stále naplňovala model temného a na blues orientovaného metalu,
v celkovém vyznění docházelo k určitým dekorativním změnám, které
zvuk kapely udělaly ještě tíživějším a šly ruku v ruce s dobovou módou a celkovým přitvrzením, zhutněním a potemněním soundu mnohých kapel. Tou hlavní vlastností byla určitá
neučesanost až bordeloidnost vyznění, kdy se hudebníci snažili o
bezprostřednost a ve studiu se cílilo na zachycení primární energie. Rytmy už zkrátka
nepůsobily úhledně seřazené jak na deskách AC/DC, ale vyznačovaly se větší
chaotičností a skoro až jazzovou nesvázaností.
Kytary prostřednictvím nejrůznějších zvukových efektů rovněž docilovaly
špinavějšího soundu a na desce bylo využito i širšího spektra nástrojů – od klavíru,
přes melotron, až po některé exotické strunné prvky. Potřeba posunout se hlouběji
byla cítit za každou skladbou, ale nešlo jen o snahu samoúčelnou. „Čtyřka“ totiž do dnešních
dní vyznívá jako to nejdokonalejší dílo od oné původní čtveřice vystupující pod logem DANZIG: Glenn Danzig (zpěv), John
Christ (kytary), Eerie Von (baskytara) a Chuck Biscuits (bicí), což bylo zřejmě
díky skladatelské potenci dané doby a že sestava skladeb měla zkrátka pořádné
charisma. Rozhodně zde není na místě mluvit o nějaké labutí písni původních členů.
Soudě dle jedné z dobových recenzí (viz. Spark 1993), poslouchat hudbu DANZIG bylo jako řítit se v zavřeném a z lana právě urvaném výtahu kamsi do hlubin temnoty. Nezmůžete
se zkrátka v tom paralyzovaném stavu ani na slovo odporu. Tak démonizující měl být údajně efekt. Čtvrté album, posíleno dekadentní módou poloviny devadesátých let a příklonem ke všemu hrubému a neotesanému, naplnilo ty nejmorbidnější představy. Tak schválně si
poslechněte záhadný předěl „Sadistikal“, kde je k slyšení na pozadí podivné
satanské mantry jen jakési hučení, přerušované něčím jako práskání bičem, za tím
vším lze ono (v Danzigově tvorbě stále zmiňované) zlo jen tušit. Deska však
krom podobně extrémních momentů nabídla i mnoho poutavější skladeb a dominantních
metalových hymen.
Od běsnícího riffového úvodu v „Brand New God“, kde soubor
hned zkraje odhalí svou nabušenost a koncentraci na znamenitý výsledek, přes
parádní démonický vál „Little Whip“ s výrazným Glennovým přednesem po
vzoru jeho opěvované předlohy Jima Morrisona z THE DOORS, až třeba po moderními prvky
poznamenanou singlovku „Cantspeak“, prostřednictvím které se soubor snažil
přiblížit samotnému peklu. Dál zde je několik zadumaných a vesměs houpavých
válů, které v sobě kloubily metalové prvky s bluesovým fundamentem - konkrétně „Going Down to
Die“, „Until You Call On The Dark“ nebo „Son Of the Morning Star“. Všechny
songy operují s pojmy hrdinství, kuráž či válečnická nezdolnost a stejně
jako je tomu u řady starších metalových souborů, vychází jejich téma ze starověké
mytologie. V jistém smyslu by se tak fanouškovská základna DANZIG mohla v onom
období prolnout s příznivci starých alb dalších amerických legend heavy
metalu, MANOWAR a DIO.
Jednou z nejlepších skladeb na desce je mocná suita „Bringer
Of Death“, kde se Glenn a jeho kapela představí v tom nejlepším možném
světle. Song je typickou ukázkou tvorby DANZIG v době jejich vrcholné
formy. Silné riffy, ďábelské rytmy, esprit temnoty i originální pěvecký projev
hlavního aktéra. Deska ve svém závěru obsahuje i nostalgickou bluesovou perlu „Let
It Be Captured“, při jejímž poslechu musí fanouškům naskakovat husí kůže.
Celkově jde tak o vrcholné dílo tvorby DANZIG, jakkoliv není přijímáno
jednoznačně, neboť staromilcům nesedla ona hrubiánskost a příklon k zvukovým
experimentům devadesátých let. Z mého pohledu se prostě muzikanti
soustředili na vytvoření materiálu, který by na jednu stranu byl poplatný jejich tradici a na druhou stranu jako by toužili po posunu k zvukové moderně. Šlo
o poslední album této původní sestavy, neboť krátce po vydání „Danzig 4“ se
poroučel bubeník Chuck Biscuits (byl brzy nahrazen Joeym Castillem), což určitě
nebylo způsobeno zvukovým posunem, neboť Chuck onen zvukový progres k větší špinavosti
a neočekávanosti ještě dnes chválí, a posléze i dvojice John Christ/ Eerie Von,
která to s Glennem vzdala až po odježdění koncertních tras na podporu
desky v červenci roku 1995.
Materiál „Danzig 4“ více méně uspěl nejen u kritiky, ale také fanoušků,
i když zejména názor posluchačů se dělil na ty, kteří album oslavovali jako
dalece nejodvážnější z oněch klasických, a na ty druhé, kteří jej kvůli oné
odvaze ne zcela doceňovali stejným způsobem jako tři díla předešlá. I co se
týče prodejnosti se deska nepřiblížila předchozím. Co do umělecké podstaty šlo, dle mého, o zcela jasně vrcholné dílo od Glenna Danziga, tou dobou (a po vypršení
smlouvy s vydavatelstvím Ricka Rubina) stojícího na prahu nových kapitol,
které, jak již dávno dobře víme, nevyšly zcela ideálně. Obliba dobového
industrialu se totiž týkala i pozdějších DANZIG, kam záhy naskočil kytarista PRONG Tommy Victor, takže určité prvky tohoto žánru,
špinavé zvuky a ruchy prosakující mírně i do „Danzig 4“, byly nakonec pouhou předzvěstí
jeho dalších a vesměs necitlivých stylových manévrů vyvřelých na průserovém albu
následujícím „Danzig V: Blackacidevil“. Tento materiál však zcela propadl a
uvrhl sebejistého umělce do dlouhého období nejistoty a kariérního tápání.
08.07.2018 | Diskuse (1) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Valič | 08.07.2018 22:56 |
Danzigovo poslední velké album a spolu s tím předchozím i naprostý vrchol jeho tvorby. |