DANZIG - Danzig
Jak známo, u vzniku DANZIG stál v roce 1986 producent
Rick Rubin, který po jednom z koncertů kapely SAMHAIN přiměl zpěváka
Glenna Danziga (vlastním jménem Glenn Allen Anzalone), aby začal budovat zcela nový hvězdný band a na kostrbatě se
rozjíždějící undergroundový projekt zapomněl. Těžko říct, jaké temné vibrace
přiměly samorostlého pěvce, aby Rickovu vizi vzal vážně. Obdivovatel Elvise Presleyho a fanoušek komiksů
a hororových propriet tak brzy odsoudil své SAMHAIN k zániku. Každopádně s Glennem
to nebylo jednoduché již v dobách THE MISFITS, které po pěti letech
opustil v roce 1982, a sice bezprostředně po realizaci jejich netrpělivě
očekávaného debutového alba „Walk Among Us“. SAMHAIN se v letech 1983-1986
stali tedy jen jakýmsi mezistupněm mezi punkovou neurvalostí Glennovi původní
kapely a pozdější bluesy metalovou stylizací jakou vyznávali DANZIG.
Nápad, že by chystaný projekt nesl název podle příjmení
svého hlavního člena, byl okamžitě přijat. Majitel vydavatelství Def American
tedy vnukl Danzigovi myšlenku ohledně založení zcela nové kapely vyznačující
se hlubším metalovým soundem a trvanlivějším písňovým základem a její existenci
podpořil okamžitou smlouvou na několik alb. Sehnat muzikanty pro cílevědomého
borce nebyl velký problém, a tak rozervaný kníže temnot s vízorem zatvrzelého
lamače lebek nabral do sestavy pouze sobě rovné, ačkoliv se dnes, při vzpomínce
na své spoluhráče, se kterými kdysi nahrál všechny čtyři první (a do dnes nepřekonatelné)
desky, velice ošívá. Baskytarista Eerie Von mu sice zůstal z časů SAMHAIN,
ale na BLACK SABBATH orientovaný kytarista John Christ se stal později ozdobou
prvních čtyřech kultovních řadovek DANZIG, stejně jako bubeník Chuck Biscuits,
který přišel z řad BLACK FLAG.
Debutové album „Danzig“ se stalo skutečnou kultovkou dané doby a platilo za občerstvující počin na americké metalové scéně, málo kdo však dnes ví, že v doprovodných vokálech u skladeb „Twist Of Cain“ a „Possession“ hostuje James Hetfield, který si jako velký fanoušek THE MISFITS a SAMHAIN do newyorského studia odskočil, aby podpořil s napětím očekávanou nahrávku vznikající ve stejné době jako letargické garážové období k nové kapitole se nadechující METALLICY, tou dobou zrovna, díky vlastnímu koncertu, dva dny pobývající v New Yorku. Deset skladeb se vyznačovalo temným zvukem, ne až tolik dlouhou stopáží a dunivými riffy, nad které čněl znělý a pro mnohé ne až tolik uchu lahodící vokál Glenna Danziga. Ten byl vždy neotesanou verzí Elvise, i když mnoho lidí mu hází na krk i přirovnání k Jimu Morrisonovi, které také není v žádném případě od věci. Stejně jako metalový projev jeho kapely, který v sobě pojit bluesové prvky s temnou sabatoidní hmotou. Z dnešního pohledu je album pouhým rozjezdem před třemi po něm následujícími počiny charakterizujícími tvorbu v prvé půli let devadesátých. Vlastně se ani největší hitovka „Mother“ nestala hitem v době svého prvního zveřejnění, ale až o pět let později, díky masivní klipové rotaci podporující vydání EP „Thrall/Demonsweatlive“ z roku 1993.
Dobré bylo, že o sobě zajímavý band dal vědět a sběratelé
zajímavostí si jej zapsali do paměti, pak už bylo snadné svůj sound rozvíjet,
což se také na dalších albech vydaných u Def American dělo. Celkově bezejmenný
debut upoutal osobitým vyzněním, protože kapelu si skutečně, už tenkrát, nešlo
splést s žádnou jinou. O obstojném skladatelském vkladu svědčilo, že i
taková mistrovská hymna jako „Mother“ zde stála obstoupena dalšími démonickými
vály. Ať už zmíním přísně riffové kusy „Twist Of Cain“ a „Possession“, houpavé Morrisonovské
blues „She Rides“ se sexistickým naturelem, trefně nazvanou „Am I Demon“ s vyloženě
bolestným vokálním projevem Glenna, a nebo předělávku bluesového standardu z šedesátých
let od Alberta Kinga „The Hunter“, vždy se jednalo o povedené věci.
02.07.2018 | Diskuse (14) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
DarthArt | 02.07.2018 21:21 |
Valič: Moc díky za objasnění. Teď koukám, že to jméno se občas někde objevuje, například ministr námořnictva USA za Clintona byl taky Danzig: |
devin | 02.07.2018 20:16 |
tvrdé palice ... skoda, že nic k veci ... len egá |
Valič | 02.07.2018 19:56 |
DarthArt: Glenn na otázky, které se týkají jeho pseudonymu, většinou reaguje dost podrážděně. Prý je to pro něj hodně osobní a nějak to souvisí s jeho rodinou. Kromě italských předků má údajně i skotské a německé a příjmení Danzig se v Německu v různých podobách začalo objevovat už někdy ve středověku (pravděpodobně to bylo původně označení člověka, který z Gdaňsku pochází), takže je možné, že ho Glenn převzal od některého ze svých příbuzných (samozřejmě se jedná pouze o mou spekulaci a ve skutečnosti to může být úplně jinak). |
Stray | 02.07.2018 18:20 |
A co vás tedy zajímá když né "výmluvy"? |
Imothep | 02.07.2018 18:06 |
Stray 02.07.2018 16:54 = obavam se, ze "pacient" ses v těchto pripadech spis ty :o) |
DarthArt | 02.07.2018 17:59 |
No jo, jenže já bych tam musel sám nejdřív zajet, abych to nepsal jen podle wikipedie a záběrů z Cirkusu Humberto :):):) |
Stray | 02.07.2018 17:22 |
Udělej, co Ti brání? :-) Nemám pocit, že sem chodí jen lidi, kterým stačí projít se Krušnohořím. :-) Hned bych do Gdaňska zajel. |
DarthArt | 02.07.2018 17:09 |
A nevíte někdo, proč se pojmenoval právě podle Gdaňsku? Mimochodem, je to moc hezké město a kdyby to nebylo tak daleko, hned bych o tom udělal Metalovou turistiku :) |
Stray | 02.07.2018 16:54 |
V pořádku. I Imothep má podobnou nemoc.:-) |
Valič | 02.07.2018 16:28 |
Stray: Však v pohodě, vždyť se nic neděje. Nemyslel jsem to špatně, u mě se už v tomhle směru asi vážně jedná o psychickou poruchu, takže si to neber nijak osobně. :-) |