Boomer Space

DARK ANGEL - Darkness Descends

Přestože metalová historie si bude již navždy se závěrem roku 1986 spojovat třetí řadovku „Reign In Blood“ od kalifornských zabijáků SLAYER, je nesporné, že v tom samém období vyšlo skvělých thrashových jízd hned několik (mimo jiné také „Pleasure To Kill“ od essenských KREATOR a právě „Darkness Descends“ od DARK ANGEL). Tato alba dokázala ve své době znatelně posouvat hranice tvrdosti a jsou považována ještě dnes za zlatý fond žánru, zažívajícího tehdy svůj neuvěřitelný boom.


Když souběžně s nástupem Genea Hoglana za bicí artilerii podepsali američtí DARK ANGEL smlouvu s agilním labelem Combat, aby pro ně nahráli svou příští řadovou desku, kapela již byla v Kalifornii etablovaná a nějaký ten pátek reprezentovala to nejlepší z rychlé a tvrdé scény západního pobřeží USA. Více než rok stará debutová deska „We Have Arrived“ značila spoustu nadějného, s čím mohla kapela inspirovaná ranou tvorbou METALLICY a SLAYER zacházet, byť nahrávka z dnešního pohledu může leckomu připomínat spíše kvalitní demo. Rychlá tempa se spoustou riffů, neúprosné rytmy vybízející k headbangingu a zanícený přednes kultovního frontmana Dona Dotyho činil z DARK ANGEL poloviny osmdesátých let velmi divoké těleso, na jehož plnohodnotný thrashový atak se v rámci nastupující generace čekalo.



Když „Darkness Descends“ v listopadu 1986 vyšlo, bylo to jako vydráždit boha masakru na maximum. Album nejenže vládlo neuvěřitelnou divokostí, ale i jeho vyznění se vykazovalo takřka hororovým soundem poplatným temnotě, jaká obestírala stále tvrdší metalové kapely. Zlovolné vyznění bylo umocněno nahallovaností kytar, působících zde i na poměry žánru vcelku neučesaně a jakoby prasácky, a pak také rozechvělé ozvučení bicích, které působilo jakoby každý úder provázela ozvěna. Dojem z alba opatřeného skutečně morbidním obalem, na němž vidíme noční scenérii náhrobku a ruce sápající se z hlíny před ním, byl vážně strašidelný.


Jestliže Don Doty na debutu „We Have Arrived“ ještě přecházel od křičeného projevu k speedmetalovému ječáku a skladby nabídly alespoň špetku melodického světla, pak zde se o něčem podobném nedalo vůbec mluvit. Dotyho rozběsněný projev udával ráz celé té vřavě, na které se kromě něj podílela rovněž dvojice kytaristů Eric Meyer a Jim Durkin, v jejichž případě šlo zjevně o vůdčí duo, na jejichž riffech a vřeštivých sólech ráz „Darkness Descends“ vlastně stál. U alba byl v řadách DARK ANGEL naposledy také basák Rob Yahn (bezprostředně po nahrávání nahrazený zřejmě spolehlivějším Mikem Gonzalesem) a pak zejména bubeník Gene Hoglan. Ačkoliv Hoglanovi v té době nebylo ještě ani dvacet, především on svou hrou znamenitému výsledku přispěl a dostal svým umem DARK ANGEL mezi nejtvrdší tělesa v časech před vznikem death metalu a grindcore.


Kytarový sound na „Darkness Descends“ mohl být posléze chápán jako jedovatá a dráždivá masa fungující zde buď jako méně dokonalá předzvěst slayerovského masterpieceu „Reign In Blood“, či alba „Schizophrenia“ coby zhudebnělé temnoty v kryptě od brazilské SEPULTURY, nebo dost možná i Schuldinerovského pojetí z prvních dvou desek DEATH. Nahrávkou se v zápětí mohli inspirovat i další thrashové grupy promluvivší do dění v závěru osmdesátých let, především pak ty tvrdší jako Němci SODOM nebo Američané SADUS. Pokud titulní skladba po bordeloidním rozjezdu zaujala nesmlouvavě thrashovým postojem držícím se rychlých riffů a celkové razance, zde umocňované souhrou Hoglanovy palby s baskytarovými stěnami, pak druhá „The Burning Of Sodom“ dostala celou jízdu do ještě vyššího tempa.


Záhy následovaly zřejmě dvě nejlepší písně, takže ať už mám na mysli mlaskavě hnilobný groove „Hunger Of the Undead“, zde tak nějak samozřejmě souznící s obalem nahrávky, nebo klasiku thrashového pravěku „Merciless Death“, rozjíždějící se z poklidného baskytarového intra k velmi přímočarým strukturám (song se ve starší verzi nacházel již na debutové desce), nahrávka se právě v těchto místech dotkla svého maxima. „Darkness Descends“ po celou délku pětatřiceti minut nezná úlev a jeho sedm skladeb do dnes platí za skvělý pomník své doby a neuvěřitelného vzedmutí thrash metalu. Je zároveň i vzpomínkou na excentrický křik u fans oblíbeného vokalisty Dona Dotyho, který byl záhy, z pro mne neznámých důvodů, nahrazen Ronem Rinehartem.


Zajímavostí tohoto článku je, že jde o jediný text na těchto stránkách, u kterého až po jeho napsání autor zjistil, že recenzi na stejnou nahrávku již kdysi (konkrétně před sedmi lety) napsal, tudíž zde budou holt dvě.:-)



15.01.2023Diskuse (5)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Kelly
16.01.2023 06:54

Dark Angel mě nikdy úplně neoslovili, u mě asi důvodem v té době byl poslech daleko známějších kapel. Ale určitě první deska je velmi originální fošna a v diskografii thrashmetalisty by neměla chybět.

 

Pekárek
15.01.2023 15:15

Pár kliknutí a koupím si to také, záleží ovšem za kolik:-) Nicméně přijít do krámku a odnést si odtud takové desky je ... romantické.:-)
Zatím mám jen cd reedici od Century média. Pěknou vinyl reedici vydali svého času High Roller.

 

Ancient_Mariner
15.01.2023 14:31

Prave pocuvam vinyl. Na mojej nedavnej sluzobke vo Francuzsku som kupil 1st UK pressing od dnes uz neexistujuceho Under One Flag vydavatelstva a spolu s nim 1st UK pressing Exodus - Pleasure of the Flesh a French pressing Queensryche - The Warning.

Zatial najlepsi record store, aky som navstivil. Mat v rukach original prve vydania Dark Angel, Possessed, Testament, Queensryche alebo kultove veci ako Nasty Savage, Manilla Road bol "jizz in pants" :)

 

Stray
15.01.2023 13:03

Díky za zajímavé upřesňující informace. Ta autonehoda a její následky všechno vysvětlují.

 

Prowler80
15.01.2023 12:01

Pročetl jsem tedy obě recenze najednou.:-) Hodnotil bych stejně, možná 85%. Jen bych drobně doplnil, že album produkoval mnou oblíbený Randy Burns. Doty měl roku 1987 poměrně těžkou autonehodu během turné Gates of Darkness, na němž DA logicky předskakovali POSSESSED. Zbytek turné následně zrušen. Doty nebyl pojištěn, v důsledku čehož se dostal do jistých finančních potíží, do toho se mu narodil synek, během krátké doby dostavil se blíže nespecifikovaný psychický diskomfort, jeho chování začalo býti nevyzpytatelným, nedorazil na několik koncertů, načež byl definitivně odejit, vokální part ve zbytku nasmlouvaných vystoupení zaň převzal Jim Drabos, o němž jsem od té doby neslyšel.
Jinak Pleasure to Kill se zjevilo již na Apríla 1986. Sám jsem jej prvně vyposlechl devátého dubna. Vím, že doposud jest někde mylně uváděn jako den vydání 1.listopad. Tato chybná informace zřejmě vychází z faktu, že Banzai Records oficiálně toto album vrhli na severoamerický trh právě dne onohoť.
V dubnovém čísle západoněmeckého MH toto legendární album obdrželo ostudný průměr 3,5/7 od deseti hodnotitelů. Mj. Reinhard Harms a Metal Mike(Aardschok) nadělili pouhou jedničku, jakýsi jedinec s českým jménem Adam Zapletal(Radio SR) trojku, Lee Tarot ze STORMWITCH čtyřku, čtenář Ingo Kattanek sedmičku. Albem měsíce Russian Roulette s průměrem 5,5/7. Bez záruky.:-)