DARK GAMBALLE - O existenci musí u nás bojovat každý jeden tón (rozhovor)
Řada dalších poslechů alba „Dobrý lhář“, které jsem si dopřál
po napsání recenze, mě jen utvrdila v tom, že Vyškovští nejenže přišli
se skvělým materiálem, ale ani nestagnují. Kytarista Deady a Desed se
pak se mnou podělili o svou interní perspektivu. Jasně, kapela šlape a
všichni v ní dokáží bezpečně nahmatat jak reflexní body temnoty, tak
svérázu. Dámy a pánové, vítejte ve světě Dark & Gamballe, zkráceně
DARK GAMBALLE.
Nové album je už nějakou dobu
venku, proběhl křest. Jaký máte z dosavadních reakcí pocit? Jde o něco
jako obvyklou „uznalou rutinu“, nebo je dopad a ohlas o něco či
kvalitativně trochu jiný?
Deady: Já mám z reakcí fanoušků
radost a určitě to jako rutinu neberu. Mám pocit, že se nacházíme v
době „singlů“, a když si někdo udělá čas poslechnout celé CD, tak je to
super.
Desed: Reakce fans i publicistů jsou až
překvapivé, neboť čím jsem starší, tak tím víc nic nečekám. Vím, že žiju
ve svém světě a moje představy jsou zkreslené, a tak nad reakcemi už
moc nepřemýšlím. Někdy mi fanoušci píšou úplné romány. Rutinérsky je
určitě nevnímám, taky jsme mohli narazit na lhostejnost, nezájem, nebo
nás mohli poslat k šípku. Poprvé za existenci jsme realizovali
předprodej alba v CD, LP a trika s motivem „Dobrého lháře“ a to, co se
strhlo, bylo velice příjemné překvapení. Chvílemi jsme s Jaykayem
mysleli, že budeme bydlet na poště nebo na pobočce Zásilkovny. Bavíme se
opravdu o velice krásném počtu nosičů a triček. Rád bych poděkoval
fanouškům za podporu.
Moc neprožíváme nějaká výročí, křesty
apod. Křest byl nicméně divácky úspěšný, zvukově si pěkně sedl, energie
byla elektrizující a mě potěšilo, že jsem stihl pokecat po koncertu s
mnoha lidmi, kteří na koncert přišli. Někdy bývám po koncertě tak
unavený, že se prostě nezmůžu vůbec na nic, pak si to trochu vyčítám.
Tentokrát se konstelace sešla a všechny kolečka do sebe správně zapadly,
a tak je spokojenost na místě.
Mohli byste stručně
popsat proces vedoucí ke vzniku novinky. Něco ve stylu, kdy jste si
uvědomili, že devět skvělých autorských skladeb bude stačit?
Deady: Těch písní či jejich nástřelů bylo mnohem více, ale vždy
prochází nějakým kapelním sítem, kdy si narovinu řekneme, čemu budeme
chtít společně věnovat další energii. Někdy je to poměrně bolestivé,
protože na některé věci máme jiný názor, ale v tomto má většinou
poslední slovo Desed, protože na konci skladatelského procesu píše text a
dává písni svůj příběh. Těmi nepoužitými písněmi si postupně plním svůj
pomyslný šuplík a už je poměrně obsáhlý…
Desed: Co se
týká alba samotného, tak rozhodnutí, že je album hotové a půjde k lidem,
přišlo dříve, než jsme původně zamýšleli. Chtěli jsme ještě dopsat 3 až
4 písně – takže by jich bylo 14 – a pak vybrat 10 finálních, které
půjdou na album. Nicméně poté, kdy jsme obdrželi mix devíti autorských
písní a jednoho coveru, jsem poskládal písně tak, jak se mi to zdálo
nejlepší, a pak si sestavu několikrát poslechl. Došlo mi, že nejsem
schopen vybrat žádnou píseň, která by na albu neměla být, každá měla své
místo. Tak jsem psal klukům, jestli chtějí dál pracovat na písních,
nebo album považují za hotové. Názory nebyly jednoznačné, což je u DG
téměř pravidlo, ale nakonec jsme se přiklonili k variantě album uzavřít a
poslat do světa.
Minulé desky zas tak dobře poslechnuté
nemám. Z některých recenzí však vyplývá, že mustr jste na posledních
několika albech nijak zvlášť neměnili. Podobně striktní bych nebyl. Vaše
hudba se stále proměňuje a „Dobrý lhář“ není výjimkou. Řešíte ještě
takové věci?
Deady: Řekl bych, že žádný „mustr“
neexistuje. Jsme takoví, jací jsme, a děláme to nejlépe, jak dovedeme.
Někdy mám pocit, že jsme udělali na naše poměry něco opravdu
netradičního, ale pak si člověk například přečte nějakou recenzi a tam
zjistí, že je to vlastně ten klasický DG a nic nového se nestalo. Pak si
říkám, že ten člověk tomu buď nevěnoval náležitou pozornost, nebo že já
sám prostě žiju ve své bublině a nejsem schopný to rozlišit. Ať to je,
jak chce, ta diverzita názorů je zajímavá a jsem za ní ve výsledku rád. Každopádně mám svůj vlastní mikrosvět a jsem vděčný, že se v něm mohu realizovat.
Desed:
Myslím, že máme za sebou hotové evoluční veleskoky a že nás už nic
podobného pravděpodobně nečeká. Ale věř mi, že o existenci u nás musí
bojovat každý jeden tón, snažíme se rozšiřovat hranice v rámci
„Gamballského světa“, ale s tím, že ctíme jakousi kontinuitu z
předchozích alb. Pokud zůstane sestava taková, jaká je, tak bych nějaké
stylové veletoče neočekával. Tohle je trochu mimo otázku, ale osobně
velice často přemýšlím, jestli mě model celých alb bezvýhradně těší.
Obyčejně dáme do koncertního setlistu max 3 až 4 nové písně a pak mi je
líto, těch stovek hodin práce na písních, ze kterých se nestanou singly,
na které se prostě nedostane. Jestli prostě není lepší pracovat na
jednotlivých písních, kterým dopřát klip a další promo? Každopádně moje
názory se mění a nechám rozhodnutí uzrát.
Z hlediska
zvuku a výrazu se však styčné prvky najdou. Přijde mi, že se zvuk vašich
posledních dvou alb na novince tak trochu promnul. Zůstaly v něm
aktuálnost, tvrdost, chlad, ale i život s jeho emocemi. Našli jste
ideální polohu či styl právě teď?
Deady: O náš zvuk se
už velmi dlouho stará lipovský Rick Rubin, náš kamarád Staňa Valášek.
Troufám si tvrdit, že to je v našem zvuku hlavní styčný bod. Jinak na
každé nahrávání s sebou bereme spoustu různých aparátů a kytar, aby
každá píseň dostala to, co si myslíme, že potřebuje. Jinak zvuk poslední
nahrávky podle mě není poslední přístav, ve kterém chceme zakotvit. Rád
bych, kdybychom se s novou tvorbou opět vydali hledat na širé moře a
zase to někam posunuli, protože neradi stojíme na místě.
Desed:
Zvuk jako takový byl pro mě v minulosti megadůležitý a hodně jsem do
něj kecal, samozřejmě mi není lhostejný ani dnes. V současnosti mi více
než kdy jindy záleží na obsahu a hudebních nápadech, nemám puzení, že by
bylo nutné zvuk nějak extra kontrolovat, a tak jej nechávám na
Stanislavovi a klucích, důvěřuju jim, dělají to skvěle.
Dá
se v naznačené spojitosti hovořit o nějakém poločase, či dokonce
završení určité etapy, nebo budete pokračovat v něčem jako náladotvorné a
písničkové evoluci na kytarách? Nedostatek evolučních skoků vám určitě
nikdo vyčítat nemůže a máme tu i vedlejšáky, takže pro ně vlastně není
ani důvod…
Deady: Pro mě je každé CD završením určité
etapy, životního cyklu apod., protože každá z písní má svůj příběh a
vychází z toho, co v něm člověk prožívá, resp. já to tak mám. Co se týká
další tvorby, tak uvidíme, kam nás to zavede. Už se na to těším…
Desed:
Myslím, že poločas mám už dávno za sebou.:-). Doufám, že mě neopustí
chuť pracovat na dalších písních, taky že mi budou múzy nakloněny a že v
tom celém nadále uvidím smysl a hudba mě bude stále fascinovat.
Tipuju,
že rozdíly prostě tak nějak vyplynuly, jakmile se začaly rodit nové
skladby psané jinou rukou. Jak byste vlastně vymezili leitmotiv nového
alba po hudební stránce? Něco ve stylu spousta kytar, moře melodií a
jinak žádná omezení...?
Deady: Každý z nás má jiný
rukopis, nicméně vždy je to ve výsledku společné dílo a v tom si myslím,
že je i naše síla. Každý je jiná osobnost, má jiné životní zkušenosti a
pohled na svět, přitom průsečík toho všeho je společná píseň.
Leitmotivem po hudební stránce je podle mě nebát se dělat hudbu
autenticky, přesně tak, jak ji cítíme a věnovat pozornost i drobným
detailům, aby to výsledné dílo bylo co nejblíže naší představě, příp. ji
i překonalo.
Desed: Až na výjimky se písně nerodily
snadno, měli jsme mnoho „nástřelů” většinou z dílny Deadyho, ale ne na
všechny se povedlo adekvátně zareagovat, což vyvolávalo názorové
třenice, a několik písní se nepovedlo realizovat. Deady dokonce dospěl k
myšlence, že pokud vyhodíme nějakou jeho píseň, tak si ho nevážíme jako
autora, což je opravdu naprostý nesmysl. Nakonec sám pochopil, že tomu
tak není a že songy, které neprošly sítem, si realizuje ve svém osobním
projektu. Důkazem brutální účinnosti takového přístupu budiž šest
znamenitých autorských písní z jeho pera, které jsou na „Dobrém lháři“.
Každému z nás záleží na tom, aby byly písně co nejlepší, a tak se někdy
srazí odlišné přístupy, názory, cítění, tohle jiskření má taky lví
podíl na tom, že jsou DG rozmanití a široce rozkročení.
Co je pro vás při tvorbě a nahrávání absolutně nejdůležitější?
Deady:
Pro mě je zásadní tzv. „být v tom“, teď je módní mluvit o přítomném
okamžiku, v angličtině se pro to používá např. výraz „flow“. Pro mě je
důležité následovat ten proud a neunikat myšlenkami jinam. Někdy to
dopadá tak, že uplyne noc, ptáčci začnou cvrlikat a já si jdu teprve s
dobrým pocitem lehnout, protože čas pro mě plynul úplně jinak. Jindy si
začnu brzy ráno něco hrát nebo broukat, a tak si vezmu dovolenou a
dodělám to. A někdy to zase nejde vůbec….
Desed: Dobrý
riff, krásná melodie, pohlcení hudbou a taková ta dobrá husí kůže při
realizaci písně. Takové to, že ti chvíli mává vesmír a má z tebe radost.
V recenzi jsem uváděl spoustu argumentů a pořád kolem
toho kroužil, aniž bych použil ono klíčové slovo. V některých momentech
zní „Dobrý lhář“ vlastně dost progresivně. Souhlasíte?
Deady: To já neumím posoudit (viz výše).:-)
Desed:
Já souhlasím, „Dobrý lhář“ je svým způsobem velice progresivní album,
nebál bych se zmínit pocity, jako když poslouchám některé z alb A
PERFECT CIRCLE. DG melodie rozhodně nejsou hudbou do výtahu ani na
výstavu králíků ve Švábenicích.
Mám pocit, že kdykoliv se
ozve nějaký klasičtější motiv nebo riff, je podán trochu jiným
způsobem. Snažíte se o něco takového v nějaké míře programově, resp.
snažíte se vyhýbat klišé?
Deady: Já mám rád, když jsou
např. klasické akordy obohaceny o další tóny a ve výsledku potom
vznikají nevšední harmonie. Řekl bych, že to nedělám programově, ale
spíše podprahově…
Desed: Ano, to jsme skutečně my a
klidně se přiznám, že dokonce programově. Jakmile se trochu něco podobá,
nebo je tradiční, tak je u nás odsouzeno k zániku. Jednou mi Martin
Zeller z COCOTTE MINUTE napsal, že určitými nápady a rytmy velice
stěžujeme uchopení písní lidem. Akorát my jsme si mysleli, že v tu samou
chvíli pracujeme na největším gamballském hitu, chápeš, prostě máme
jiný úhel pohledu, žijeme ve vlastním akváriu.
Po
textové stránce se upadá do neveselých pocitů, byť světélko na konci
tunelu existuje „...a strach nás opustí...“ Z čeho máte momentálně
největší obavy? Válka, náboženský fanatismus, klima, technologie (AI),
rozpad demokratických struktur, akcelerace nenávisti mezi lidmi atd.?
Sakra, nabídka je v poslední době dost široká, ale lze se držet při
zemi. Vidíte pak někde také ono světélko?
Deady: Dokud
dýcháme, tak tu světlo vždy bude, jenom ho chtít hledat, i kdyby se
schovalo hluboko pod zemí. Více v písni „Ztracené světlo“…
Desed:
Jak už jsem psal v minulosti stokrát, jmenujeme se Dark Gamballe a
zvláště slovu temný děláme čest.:-) A řekněme, že Gamballe by mohlo být
synonymum pro „svojsky bláznivé“. Myslím, že tentokrát je na albu často
přítomna naděje, a dokonce i humor, např v písni „Třetí dech“, ale tak
to bylo asi vždycky u DG. Z čeho mám strach? Mám obavy z nemocí,
nebo v jaké kvalitě, kondici bude můj další život. Děsí mě diskuze
komenty na soc. sítích, nebo internetu obecně. Bojím se lidí, kteří jsou
nezvratní odborníci na všechno. Ale na druhé straně se těším z nové
písně, textu, z chycené ryby, ze dne stráveného u vody, nebo v lese na
kole, filmu, knížky, z toho, když se někomu z blízkých daří.
Budu-li
vycházet z dokonalého propojení nálad mezi hudbou a texty, nedá mi to
se nezeptat, co vlastně nejvíc platí na strach či temné životní pocity
autorů takové hudby? Pro inspiraci nabízím poměrně podivnou osu na bázi: tvorba – pařba – turistika – četba – jídlo – vztah. Desed už mi vlastně odpověděl...
Deady:
Já se mám vlastně pořád dobře, jen to někdy nevidím. Když se tato
slepota právě děje, tak skládání je pro mě osvobozující v tom smyslu, že
právě strach nebo temné pocity, které zmiňuješ, jdou přetavit na něco
pozitivního, v ideálním případě na novou píseň. Vždy se mi potom uleví,
resp. dost často se mi děje, že když se mám skvěle, vše je zalité
sluncem, tak potom nemám takovou potřebu tvořit. Jinak blbou náladu
kromě hudby zaháním s partnerkou a svými přáteli, četbou, cestováním a
občas i sportem.
Novinka každopádně přináší hodně pestrý
a štědrý proud nápadů a poloh, který však co do nálad působí velmi
sevřeně. Výsledek je proto natlakovaný. Přijde mi jako byste před očima
pořád měli něco jako červenou nit spředenou z vědomí reality a ozvěn
svědomí. Jako by něco takového hudbou totálně prosáklo a dotklo se vás
všech. Na nové desce působíte prostě dost kompaktně a kolektivně...
Deady:
Vždycky už to asi bude trochu „Dark“, protože nás ta temnota něčím
přitahuje. Tebou zmiňovaná kompaktnost asi plyne z toho, že každému v
kapele jde hlavně o to, aby byla daná píseň co nejlepší, nikoli aby
ukázal „své hráčské schopnosti“.
Desed: Opět souhlasím, lépe bych album nepopsal. K tomu vlastně není co dodat, trefil jsi hřebíček na hlavičku.
Teď
něco konkrétnějšího. V kytarách cítím poměrně často další verzi
moderního švédského (death)metalu říznutého kytarovým a
metalově-kytarovkovým uměním Gregora Mackintoshe. Nevyhýbáte se však ani
opravdu tvrdým riffům, ostatně ten úvodní ze skladby „Obyčejný příběh“
odkazuje až někam k PANTEŘE. Můžete prozradit, čí hra vaše kytaristy
formovala a co mají dotyční v poslední době ve sluchátkách?
Deady:
Přiznám se, že death metal není až na výjimky můj šálek kávy, ačkoli
některé kapely určitě respektuji. To platí i o PARADISE LOST nebo HOST,
kde vím, že zmiňovaný Greg Mackintosh působí. PANTERU mám moc rád, byl
jsem na jejich pražském koncertě, kde hráli místo bratrů Darellů Zakk
Wylde a Charlie Benante. Byl to slušnej nášup…
Co se týká
kytaristů, kteří mě nejvíce ovlivnili, tak kdybych měl vybrat tři, tak
to budou asi Jimmy Page, John Frusciante a Gary Moore. Nemyslím ohledně
techniky hry, protože tito pánové jsou jinde, ale spíše, co se týká
jejich nápadů a jejich okamžité rozpoznatelnosti po pár tónech, a to na
všem, kde hráli.
Dost si užívám krasné nahallované
sólo v titulní skladbě. Předpokládám, že ho nahrál autor skladby. Je na
něj Deady hodně pyšný?:-) A za jak dlouho při nahrávání takhle krásně
„zazvonilo“?
Deady: Tohle sólo vzniklo cca někdy ve tři
ráno v mém trochu temnějším období, kdy jsem si nahrál podkladovou
kytaru, která tam původně byla (teď už není), udělal jsem z toho smyčku a
stále dokola něco improvizoval a měl zapnuté nahrávání. Když jsem to
zahrál tak, jak to teď slyšíš, tak jsem nahrávání zastavil a řekl si, že
tohle je ta správná verze. Ve studiu jsem pak Staňovi řekl, že se mi to
takhle líbí, tak to v písni nakonec i zůstalo.
Desed: To sólo jsem miloval a miluju od prvního poslechu, a to nejsem přílišným zastáncem sól.
V
titulní skladbě mě ovšem odrovnala i závěrečná mezihra se španělkou.
Vznikají takové zpestřující momenty zpravidla dodatečně, nebo máte před
vstupem do studia vše hotové do puntíku.
Deady:
Závěrečná mezihra právě vychází z původní podkladové kytary pod sólem,
kterou jsem zmiňoval v předchozí odpovědi. Záměr, aby ta mezihra byla na
„španělku“, jsem měl od začátku, protože jsem věřil, že bude dobře
fungovat dohromady s klávesami, které jsem tam v taky v pozdní noční
hodinu nahrával. Tolik hudby už vzniklo díky panu Baldwinovi, který
vynalezl sluchátka, jinak by mě sousedi rozsekali na kusy.:-) V
předprodukci jsem to zahrál na čistý zvuk elektrické kytary a před
studiem požádal Deseda, zda by mi půjčil svojí, resp. Junovu (APLAUS PRO
DVA, pozn. Pekárek) akustickou barytonovou kytaru, protože klasická
„španělka“ by naše ladění neutáhla.
Když k
neutuchajícímu kytarovému ohňostroji připočtu vynikající klávesy, resp.
sampling, a mladou krev za bicími, vychází mi, že je aktuální sestava DG
stabilní a enormně silná. Vnímáte to podobně?
Deady: Já mám upřímnou radost z toho, že je v kapele dobrá nálada, vzájemně se respektujeme a společně děláme to, co nás naplňuje. Snad to takhle vydrží co nejdéle…
Desed: Jakkoliv není můj názor
objektivní, tak myslím, že nám to hraje tak, jako nikdy předtím, kapela
dobře šlape i vypadá, tým okolo je perfektní a je radost hrát za takové
konstelace. Odměnou budiž to, že žádný z koncertů za roky 2023-24 nebyl
špatný. V minulosti se totiž vždycky našly 2 až 3 koncerty za rok, které
pořádal člověk, jenž neměl páru o tom, jak se taková věc dělá, nebo byl
špatný zvuk, atd. Jasně, není to vyprodaná O2 aréna, ale moje pocity
jsou dobré, nebylo tomu tak vždy.
Vraťme se ještě k
textům. Netušíte, co by mohlo lidem vadit na tom, když se zpívá o
onanování?:-) Přiznám se, že skladba „Nikdy“ mě oním „pohledem do
zrcadla“ vcelku strhla. Na úvod docela síla. Bavili jste se o první
skladbě a jejím textu dlouho?
Deady: Nepamatuji si, že
by kolem něj byla nějaká zvláštní debata. „Onanoval přece každý, a kdo
říká, že ne, dělá to dodnes“, jak pravil Jaroslav Dušek ve filmu
Pupendo. Píseň je však ještě trochu o něčem jiném, k tomu ti asi více
poví Desed.
Desed: Na to, že bude píseň „Nikdy“
vyvolávat reakce, bych si vsadil hned ze startu. Současně vyvolává
nadšení i reakce opačné, znechucení, nikoho nenechá chladným, to je o
moc lepší, než kdyby byla ignorována a nikoho nezajímala. Nesmyslím, že
je „Nikdy“ sprostá, a taky si nemyslím, že je hloupá. Taky není jen o
onanování, ale o vztahu k Bohu, lásce, strachu ze smrti, hrdinských
prohlášeních, retrospektivě, a především o pohledu do zrcadla. Úplně
rozumím tomu, že mnoha lidem není příjemné, co tam vidí, a tak o tom
nechtějí ani slyšet.
„Obyčejný příběh“ je fakt pecka.
Zpočátku na měl působil text až příliš baladicky a „sociálně kriticky“,
ale nakonec mi hodně sedí a poslední dva verše míří fakt na komoru,
skoro až šokují. Nebyl ten baladický příběh napsán právě až po těch dvou
klíčových verších?:-)
Deady: Vnímám to podobně, téměř
pokaždé, když DESED zpívá: „Někdy se zdá být peklo na zemi, ale jsou to
jen obyčejné příběhy“, tak mám husí kůži.
Desed: Věty, o
kterých píšeš, vznikly až na úplný konec. Na těch pár slov na konci
jsem čekal několik týdnů, psaní mi až na výjimky nejde snadno. Na mě
působí velmi emotivně a to mi dělá radost.
Když teď
poslouchám mohutný nástup „Guru“ a jeho refrén, říkám si, tohle je nářez
jak hovado, finále, jak má být, a vrchol, na kterém stojíte. V takových
chvílích by se mělo pomalu bilancovat, a to nejen v textech. Takže na
závěr prosím nějaký alespoň trochu bilanční vzkaz na téma DARK
GAMBALLE...
Deady: Ačkoli jsem v kapele 16 let, tak jsem
druhým služebně nejmladším členem, takže bilancovat by měl za kapelu asi
někdo jiný. Za sebe můžu jen říci, že je to pro mě velký kus života,
kterému jsem toho spoustu obětoval, ale ještě více dostal a jsem za to
vděčný. Přál bych si, abychom udělali ještě spoustu dobrých písní a
neohlíželi se zpět, ale dívali se před sebe a dělali si naší hudbou
vzájemně radost.
Desed: Upřímně, poslední dvě odpovědi mi daly nejvíc zabrat. Napsal jsem mnoho odpovědí, ale vše smazal, zněly totiž jako esoterikův výron. Ať bilancují jiní, mě to nejde. Děkuju za tvůj čas, buď dobrý a jeď po cestě.:-)
05.06.2024 | Diskuse (3) | Pekárek hackl@volny.cz |
Cyberolas | 06.06.2024 07:32 |
Ale ale pane Macháně, já skladbu Nikdy taky moc nemusel, myslel jsem si že ji budu vždycky přeskakovat ale nakonec ne e. Ale to není podstatné. Ochudit se o tu spoustu bonbónků, nářezů, nadstaveb a kudrlinek jen kvůli kontroverzní skladbě v úvodu...dejte tomu ještě šanci pane!!! |
Stray | 05.06.2024 23:24 |
Tohle je výborný rozhovor, jsem rád, že tenhle formát tady krom MI dělá ještě někdo další a jde mu to. Důležitý prvek webu. |
Macháně | 05.06.2024 08:48 |
V historii DG jsou rozhodně výrazně lepší momenty, Merizo, Superstar, Bonboniéra.I pokud vezmu černobílou trojici z nedávné minulosti, tak je novinka horší. Pokud jde o skladbu NIKDY ... tak jde o příšerný text, bohužel i vysvětlení autorů je poněkud podivné... fakt hodně divný ... Momentálně se kochám novinkou Znouzecnosti a mám radost co lze s češtinou vykouzlit ... a skladba NIKDY je přesným opakem ... za mne škoda, celou kolekci to hodně zabíjí. Vůbec nepočítám, že si desku ještě někdy pustím |