DARKTHRONE - Under A Funeral Moon
Když nezaujatý člověk poslouchá album „Under A Funeral Moon“, musí
nechápavě kroutit hlavou, proč je tahle nahrávka tak slavná. Není se
čemu divit – třetí studiovka norských DARKTHRONE má příšerný zvuk,
amatérské instrumentální výkony, v podstatě minimum hudebních nápadů a
naprosto odfláknutý vizuál. Bicí se sypou jako brambory po schodech,
kytarové party by člověk zahrál snad po dvou týdnech od prvního uchopení
nástroje, sound zní jakoby hráči vůbec nevěděli jak co nastavit …. tak
co je na téhle nahrávce do prdele tak zásadního? My to samozřejmě dobře
víme – je to dokonalá atmosféra a jedinečnost okamžiku, ve kterém
vznikla!
DARKTHRONE začínali v druhé půlce osmdesátých
letech jako deathmetalový spolek a už v roce 1991 vyprodukovali velice
slušné debutové album „Soulside Journey“. Pak ale propadli černému kovu a
ovlivněni svým kámošem Euronymem poplivali dosavadní tvorbu, kopli do
připravovaného druhého alba „Goatlord“ a začali produkovat úplně nový
styl, tzv. „true norwegian black metal“. Členové kapely začali žít velmi
zvláštní život – v podstatě se uzavřeli do sebe, prolévali se
hektolitry alkoholu a hledali nejextrémnější možné hudební vyjádření.
Vypěstovali si image uctívačů zla odvržených na okraj společnosti,
začali se fotit mezi hroby pod příkrovem neprostupné tmy a všechno to
obalili hromadou extrémních keců na hranici přijatelnosti. Prostě
partička „k pohledání“. Zafungovalo to ovšem dokonale a přes všechen
odpor kapely k mainstreamu se postupně DARKTHRONE stali jedním z nejznámějších
souborů na tvrdě metalové scéně.
Prvním zásekem
DARKTHRONE v „true norwegian“ stylu je samozřejmě druhé album „A Blaze
In The Northern Sky“ z roku 1992, které však sami hudebníci prohlásili
za první, když se předtím zřekli svého debutu. „Blaze“ je všeobecně
považováno za přelomový okamžik v severském black metalu a jednoznačně
nejslavnější počin DARKTHRONE, pro mě ale vrchol kapely nastává až na
třetím albu „Under A Funeral Moon“, vydaném hned v následujícím roce
1993. Jestliže je totiž „Blaze“ jakýsi přechodový stav mezi smrtelným a
černým kovem, „Funeral Moon“ je již naprosto krystalický „true norwegian
black metal“. Nesnesitelný, primitivní a hrubiánský, přesto ale tak
uhrančivý, že během pár let očaroval doslova celý metalový svět!
Těžko
říct, jestli tohle výsledné zlo DARKTHRONE nějak naplánovali nebo je
dílem čiré náhody (to bych tipoval spíš). Faktem ale je, že „Under A
Funeral Moon“ je ojedinělá a fascinující nahrávka, jakou jinde
neuslyšíte. Nemůžu si pomoct a za následující výrok mě asi fanoušci moc
nepochválí, příběh DARKTHRONE mi ale silně evokuje pankáče SEX PISTOLS.
Ti také svoji kultovní desku zplodili spíše náhodou a formálně je hrozně
špatná, přesto otočila směřování celé jedné hudební generace a dokonale
převálcovala dobové hvězdy a profesionální muzikanty. A co je důležité –
byli ve svém ranku jedni z vůbec prvních! Ok, sound „true norwegian
black metalu“ kromě DARKTHRONE samozřejmě formovali i kolegové z MAYHEM,
EMPEROR, ENSLAVED nebo IMMORTAL, jenže ještě než většina z těchto kapel
vydala své zásadní počiny, měli DARKTHRONE za sebou už tři kultovní
alba, která šířila onen pověstný severský zápach po celé zeměkouli!
„Under
A Funeral Moon“ mají na svědomí tři lidé – bubeník a ksicht kapely
Fenriz, vokalista / basista Nocturno Culto a kytarista Zephyrous. Své
třetí album DARKTHRONE zplodili v červnu 1992 v norském studiu Creative a
podařilo se jim tehdy naprosto dokonale zhmotnit všechen ten hnus a
negativismus, který má skandinávský black metal představovat. Na obalu
jsou členové skupiny vyfoceni kdesi u zatuchlých hrobů a přesně taková
atmosféra čiší i z hudby. Žádné načančané džísky s pyramidami
podle pravítka, žádné křiváky zakoupené v klimatizovaném shopping centru
– ve světě DARKTHRONE je přece studené mokro až k poblití, v
neprostupné tmě šlapete po ostrých šutrech, hubu máte plnou pavučin a z
oblečení jsou za pár minut smrduté hadry. Tenhle odporný svět neobývají
žádní prima kámoši na mejdan, nýbrž nebezpečné, bezcitné kreatury, které
vás nemilosrdně sejmou, ať je uctíváte nebo odmítáte. A přesně tohle se
line z „Under A Funeral Moon“. Osm monotónních, špatně zahraných a
nahraných skladeb, které drží mizerně pohromadě a každou vteřinou se
mohou rozsypat – jenže ono to má fakt kurevskou atmosféru !! Všechno
ještě umocňuje škleb Nocturna Culta, který na přední straně obalu desky
působí jako hrubě nasraný sklípkan zavěšený na jedovaté pavučině.
Na albech typu „Under A Funeral Moon“ většinou není zvykem hledat nejlepší skladby a jde spíš o výsledný dojem, tahle špinavá a nakažlivá masa ale pár svých „hitů“ má. Za mě je to určitě nesmírně mrazivá píseň „Natassja In Eternal Sleep“, kde alkoholem zdecimovaný Nocturno Culto lká nad smrtí milované čarodějnice, „Summer Of The Diabolical Holocaust“ s šíleně skličující atmosférou nebo šamanská „Unholy Black Metal“, kde těch pár riffů a nelidský skřekot vytváří jakousi až pseudonáboženskou seanci. A podobně by se daly charakterizovat snad všechny věci na albu. S podobným konceptem se pak DARKTHRONE ohlásili i na čtvrté desce „Transilvanian Hunger“ z roku 1994 a dopsali tak poslední kapitolu tzv. „Nesvaté trojice“ – souboru tří blackmetalových alb, která pomohla v první půlce devadesátých let namířit metalovou muziku novým směrem. A která jsou pro uctívače černé hudby dodnes nezpochybnitelnou autoritou!
08.12.2020 | Diskuse (58) | DarthArt lubor.lacina@centrum.cz |
Stray | 11.12.2020 12:37 |
Cóžé? Oni už sem chodí snad i transky nebo co? Bože.:-) |
čubírková | 11.12.2020 12:26 |
To Valič: |
Hivris | 09.12.2020 22:25 |
Valič: ty máš ale fakt neskutečnej přehled, švédskýho folku bych se od tebe nenadál. Tyhle tři kapely byli fantastický, GARMARNA je dobrá pořád, teď vydala novou desku, která vůbec nezní špatně. OTYG byli taky kvalita, ještě si pamatuju na ÁSMEGIN, ty byli taky hodně do folku a tradicionalismu. |
DarthArt | 09.12.2020 22:23 |
Vlastně druhý album to bylo. |
DarthArt | 09.12.2020 22:22 |
Valič: Taky mi to přišlo dost diletantský. Norský etno mnohem líp uchopili ULVER na první desce "Kveldssanger". |
Valič | 09.12.2020 22:15 |
Ten projekt Storm se mi moc nelíbil. Pokud se nepletu, tak to byly převážně předělávky nějakých skandinávských lidovek, ale strašně amatérsky udělané. Já už jsem někdy v té době poslouchal věci jako Garmarna, Hedningarna nebo Triakel, ve kterých hráli výborní muzikanti, kteří s metalovou scénou neměli nic společného, a té lidové hudbě se věnovali nesrovnatelně seriózněji. Jinak si vzpomínám ještě na Vintersorgovu kapelu Otyg, která zněla podobně jako ti Storm s tím rozdílem, že hrála své vlastní skladby. |
DarthArt | 09.12.2020 22:13 |
Valič: To Ti můžu říct úplně přesně - pozérská kapela byla každá, která vydala album. Pravá kapela vydávala pouze demáče. |
Alda | 09.12.2020 22:11 |
Valič: Nexus Polaris, At the Heart of Winter, Volcano... super sqvělé věci ! |
DarthArt | 09.12.2020 22:09 |
Tady jsem to našel - reakci Kari a Satyra: |
Valič | 09.12.2020 22:06 |
Já jsem dnes ten výraz "pozér" použil opravdu pouze jako vtip a netušil jsem, že tyhle věci ještě dnes někdo bere vážně. Žádné ortodoxní stránky nenavštěvuji (hlavně proto, že je tam většinou strašná nuda a nechodí tam žádné holky; tady se občas objeví aspoň ta Čubírková), a na těch ostatních se většinou scházejí stejně staří dědci jako já, kteří si tak navzájem občas ze srandy říkají. Vlastně ani nevím, jaká byla v devadesátých letech přesná definice pozéra, ale když se tak dívám na ten svůj seznam (Nexus Polaris, At the Heart of Winter, Volcano...), tak já bych do té kategorie nejspíš taky spadal. :-) |