DEEP PURPLE - Fireball
Pokus o překonání nepřekonatelného byl od počátku odsouzen k nezdaru, neboť DEEP PURPLE v sobě tehdy nosili tužby po jistém vývoji, nechtěli se opakovat a věděli, že další deska bude ve všech směrech odlišná od svého majestátně rockového předchůdce, který na podzim 1
Koncertní karavana se brzy přesunula i na kontinentální Evropu, kde Párplové na několika místech slavili velké úspěchy, zejména v hlavním městě Francie, dále pak v Dánsku, Německu a zemích Beneluxu. Když došlo na přesun do Spojených států část šňůry musela být zrušena kvůli akutním zažívacím potížím Iana Gillana. Stroze naladěný Ritchie Blackmore nepříjemnost komentoval sobě vlastním způsobem a sice, že až Gillan skoná, mohli by jeho tělo zapálit na pódiu a využít pro potřeby velkolepé pyrotechnické show.
Pomalu se uvažovalo o albovém následovníkovi a k jeho realizaci byl znovu přizván Martin Birch. Ačkoliv se kapela nejprve zařekla, že deska bude rozhodně tvrdá a de facto hlučnější než „In Rock“, už od počátku prací bylo zjevné, že tomu tak ani omylem nebude, neboť první skladbou, která z oněch studiových session vzešla, byla „Anyone´s Daughter“. Jednalo se klokotavý poloakustický song mající v sobě mnohem spíše vlivy Boba Dylana a americké písničkářské tradice, než hardrockové majestátnosti. Hammondy v tomhle songu nahradilo barové piáno a Blackmore k dosažení civilního přírodního zvuku využil několika slide kytar. Deska nakonec dostala název po nejtvrdší a nejdynamičtější skladbě „Fireball“. Ta celý komplet otvírala prostřednictvím několikasekundového sci-fi úvodu, který byl nahrán při zapnutí jakéhosi větráku a stala se zřejmě nejvýznačnější položkou, o které lze ještě dnes říci, že drží úspěšně krok s otvírákem desky předcházející („Speed King“), a při troše dobré vůle i s tím z desky následující („Highway Star“). Jakkoliv jde o dynamický song, kde se Ian Gillan vydá z maxima a znovu najede na onen hysteričtější pěvecký projev, schází zde kytarové sólo a valnou část vyhrávek obstarává Jon Lord.
Některé skladby působily poměrně nepřekvapivě a obsahovaly stále dokonala se opakující motivy. Ony repetetivní riffy značily, že se začíná hrát na jistotu. Týkalo se to zejména druhého songu „No No No“. Byť nikterak neobyčejný, přeci jen o poznání zdařilejší se ukázal šamansky vyklidněný „Demon´s Eye“ pohupující se jak karavana na podkladě ospalého groovu. Dominantní hypnotické vyhrávky a zvuk exotických dálav je vlastní „The Mule“, skladbě, kterou opanují hlavně Lordovi klávesy a která budila respekt a představovala čerstvý vítr. Snad díky své uhrančivé atmosféře, snad díky jinakosti. Jakkoliv se mnoho fanoušků muselo i během ní ošívat a zabývat se otázkou, kde že je Ritchie Blackmore, neboť oproti „In Rock“ byla jeho pozice vydatně upozaděna.
Když prostřednictvím „Fools“ došlo i na trochu vytříbené psychedelie a do Lordovi hypnotizující pasáže vstupovala Blackmoreova riffohra, došlo k zajímavému výsledku. Vliv Martina Birche je poznat právě v jedné zdlouhavé atmosférické mezihře, kterou vykreslují kromě neměnné rytmiky zvuky ševelící kytary, tento model byl o třináct let později využit ve skladbě IRON MAIDEN „Rime Of the Ancient Mariner“. Album vlastně působil temnějším dojmem, nebyl tak rockově rozmáchlý a Blackmore mnohdy okouzlil především tišší pasáží. Jen málokdy se Gillan byl schopen tak rozeřvat, jako tomu bylo v minulosti u „Speed King“, ale nové nižší polohy mu ovšem také svědčily. Osobně však za naprostý vrchol této desky považuji až poslední skladbu - „No One Came“, která na podkladě svého takřka jazzového groovu (vynikající spolupráce Glovera s Paicem) umožnila vyniknout pestré paletě výbojů a štěbetání mezi Lordem a Blackmorem. Ještě před realizací „Fireball“ vyšel hitový singl „Strange Kind Of Woman“, jednoznačná hymna, která rozhodně zastínila předchozí singlovku „Black Night“. Přestože „Fireball“ působil oproti „In Rock“ trochu rozpačitě a určitě nedosáhl ani shodných komerčních výsledků, ze zpětného pohledu jde rovněž o naprostou hardrockovou klasiku, ke které se dodnes hlásí mnoho následovníků. Zajímavé je, že album je uznáváno i celou řadou muzikantů pohybujících se mimo rockové a metalové teritorium.
08.02.2017 | Diskuse (95) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Valič | 21.02.2017 10:32 |
Já si z Too Old To Rock ´n´ Roll vzpomínám snad jen na povedenou titulní skladbu, jinak mě ta deska vůbec nebavila. Trojice alb Songs From The Wood, Heavy Horses a Stormwatch je opravdu hodně folková, ale já mám tohle období kapely celkem rád. Pokud vím, tak minimálně to první mělo v době vydání hodně dobré recenze. Poslední album kapely, které se mi opravdu líbí, je Stormwatch. Pak sice ještě občas nějakou celkem slušnou desku vydali, ale všechna jejich nejzásadnější alba vyšla v 70. letech. |
Stray | 21.02.2017 10:18 |
Valič: Stand Up určitě zkusím. Thick As A Brick si určitě pořídím, to jsem si dal nedávno zatím z youtube a má to vcelku dobrej náboj a takovou tu rtuť počátku 70´s, i když je to tedy výpravnější, ale vypadá to asi na poslední jejich desku, co bych mohl mít i v oblibě, od té následné - A Passion Play (1973) už se mi to moc nelíbí. Považuješ Too Old To Rock n Roll za slabší než Songs For Woods a Heavy Horses? Já obě projel tak nějak napůl ucha, zatím, ale neřekl bych, že tam prožívali nějakou obrodu nápadů. pro mne zatím jasně vede období 1970-72, pak už pořád takový nemastný neslaný. :-) "A" a ta po ní s tím dementním čarodějným obalem z roku 1982, to je peklo, nuda. |
Valič | 21.02.2017 10:09 |
Stray: Jestli se ti líbí ty starší desky, tak můžeš zkusit ještě Stand Up (debut bych moc nedoporučoval). Na A Passion Play se kapela snažila hudebně navázat na své hodně úspěšné album Thick As A Brick, ale ty ohlasy tenkrát nebyly příliš nadšené a ani dnes ta deska není fanoušky hodnocená tak vysoko jako ta předchozí. Minstrel In The Gallery nebylo v době vydání hudební kritikou také příliš chváleno, ale rozhodně stále patří k těm lepším deskám kapely. Já za jejich nejslabší alba ze 70. let považuji War Child a Too Old To Rock ´n´ Roll, ale v žádném případě se nejedná o nějaký neposlouchatelný odpad. Desky z 80. A 90. let moc neznám, ale třeba The Broadsword And The Beast se mi celkem líbí. Co se týče kontroverzního alba „A“, jedná se v podstatě o Ianovu sólovku („A“ jako Anderson), kterou nakonec pod nátlakem firmy vydal jako regulérní řadové album Jethro Tull. Ještě bych upřesnil, že k tomu trapasu s Grammy došlo v roce 1988, kdy vyšlo …And Justice For All a nikoliv černé album, jak tady někdo mylně uváděl. Samotní Jethro Tull tou situací tenkrát byli dost zaskočeni a o tom, že s udělením ceny vůbec nepočítali, svědčí i to, že se předávání nikdo z kapely nezúčastnil. Celkem zábavné mi připadá, jak Anderson reagoval na otázku, jestli se Jethro Tull cítí jako heavy metalová kapela: „No, občas na ty naše mandolíny hrajeme hodně nahlas.“. :-) |
Stray | 19.02.2017 12:10 |
Tak u mne co se týče těch JETHRO TULL, zatím Benefit a Aqualung v pohodě, tam jsem se docela chytnul, je to takový surovější, dokonce bych řekl, že jistá zdrsnělost grunge na začátku devadesátek se inspirovala právě tímhle obdobím, u alb A Passion Play, Minstrel In the Gallery a Too Old For Rock n Roll zatím trochu tápu, zatím mě to moc neoslovuje. |
Louža | 15.02.2017 14:54 |
Cohen je skvělej. I když to poslední extempóre s tím jak nahrál umíráček a pak umřel mě nebavilo. Ale Popular Problems byla super. A poslední ty novodobý živáky byly super... Velký umělec recitátor. |
Imothep | 15.02.2017 14:29 |
Ale to chlapi o mnohe prichazite . . . :o) |
Stray | 15.02.2017 14:11 |
"...já se zatím hudbě, u které bych bulel, vyhýbám" :-)) velmi dobře, Bluejamie, velmi dobře! |
Bluejamie65 | 15.02.2017 11:35 |
Samozřejmě, že Cohen je všude, ale já se zatím hudbě, u které bych bulel vyhýbám. Ostatní zřejmě neznám, Steeleye span a Maddy Prior mi zřejmě byli blízcí právě tím mýtem potrhlosti... další takové už jsem moc nehledal. |
Valič | 15.02.2017 00:38 |
Bluejamie65: Co se týče těch starších kapel, znáš třeba Pentangle (https://www.youtube.com/watch?v=mFuxq_J1VuA) nebo Malicorne (https://www.youtube.com/watch?v=eYW4Wx7sK3o)? A co třeba Nick Drake, Leonard Cohen nebo Tim Buckley? https://www.youtube.com/watch?v=vMTEtDBHGY4 |
Valič | 15.02.2017 00:26 |
Nevím, jestli Woven Hand patří mezi folkové nebo folk rockové kapely, ale jejich desky i koncerty jsou každopádně naprosto úžasné: https://www.youtube.com/watch?v=SGGU-ODYERw |