DONOR - Devět křížů
Výběr dalšího recenzovaného titulu byl opět ovlivněn určitým
absťákem. Klid duše si žádal něco energického, přímočařejšího a
libozvučného. Ve chvíli, kdy jsem začal hledat nějaké cd z ranku
speedové melodiky:-), dorazil shodou okolností mail, který spustil
komunikaci, na jejímž konci bude následující text. Poslech melodické
smrště servírované metalisty, jejichž datum narození povětšinou
koresponduje se startem druhé vlny evropského power metalu, mi život
sice nezměnil, ale bavil jsem se dobře, moc dobře.
Moravští
DONOR na svém druhém albu nabízejí aktuální žánrovou kvalitu velmi
decentně modifikovanou zábavově-bigbítovou a možná i (někde v skrytu)
folklórní tradicí. Kromě důstojně pojatých a provedených odkazů na své
vzory tedy přinášejí i něco domácího. Hudba tím rozhodně netrpí, naopak,
řekl bych, že zní o to poctivěji a procítěněji. Pominu-li perfektně
zvládnutou instrumentaci, cením si právě onoho zápalu pro věc. Hudbu by
měl doprovázet vždy, jenže když musíte stavět na řemeslu spíše než
umělecké ambici či vizi, probouzí se o něco hůř. Neúprosné žánrová
omezení totiž brání v rozletu. Navíc se dostáváte pod tlak, protože úzký
prostor „mezi ploty“ byl již dávno do mrtě vytěžen těmi, kteří talent
opravdu měli.
DONOR se na svém druhém albu s názvem
„Devět křížů“ nejen hodně snaží, ale naštěstí (se) i baví. Podařilo se
jim tudíž napsat pěkné melodie a ty poté seskládat v solidní písně,
které jsou schopni velice přesvědčivě zahrát. Na posluchače čeká poměrně
ortodoxní kolekce. Přesto bych mezi její potenciální adresáty nechtěl
řadit pouze starší, střední a mladší generaci fanoušků melodického power
metalu, ale všechny milovníky dobrých melodií. Útočí se totiž přímo
srdeční sval. „Síla melodie“ koncentrovaná ve zpěvu spolehlivě udává
tón. Dominantní vokální linky neruší ani sympaticky řízný zvuk kytar,
ani občasná kvapíková tempa. Kdo si chce zazpívat, může, kdo si chce
užít klasické písňové výstavby v metalovém hávu, může. Stačí zajít na
koncert nebo zmáčknout play a očekávané se dostaví; v potěšující míře i
kvalitě, dodávám. A Když už vám v hlavě nějaký moment spontánně
vytryskne, můžete si „Kříže“ zapískat v podstatě od začátku do konce.
Taková alba mám hodně rád.
Největší zásluhu na tom má
hlas Josefa Fritschky. Zní příjemně, a přestože si na rozdíl od jiných
vystačí s relativně malým rozsahem, dokáže skladby natlakovat emocemi až
po okraj. Nikde se neječí, nic se vyloženě nepřepíná. Jeho projev
prvoplánově nedojímá, spíše baví a intenzivně vtahuje do děje(!), což je
markantní třeba v titulní skladbě, kde navíc odhaluje i svou
agresivnější tvář. Zpočátku jsem ho považoval za tuctovější, ale nakonec
mi sednul opravdu hodně. Svou hladkostí, uměřeným patosem a rozumnými
polohami vybízí k následování. Koncerty se tudíž mohou transformovat ve
velkolepou hodinu sborového zpěvu. Samozřejmě bez adekvátního materiálu
by nic takového realizovat nešlo, jenže DONOR vytahují z rukávu jednu
pěknou melodii za druhou takřka po celou hrací dobu. Jasně, některé
motivy sice poznáte, ale výsledek na nich nestojí. Z desky se prostě
valí solidní materiál, který, když už zjevně inspirovaný, nemíří do sfér
vyhrazených bezduchým plagiátorům.
Na úvod nemůže
přijít slabá skladba. „Lovec duší“ má ty správné parametry, aby slušně
zatopil pod kotlem. Sloka i refrén nabíjí, poctivá speed riffařina
zabíjí:-), resp. svou razancí překvapuje. Elektrifikované struny proto
plenta z košatého symfonizujícího aranžmá neohrožuje. Kvintetu bezesporu
vládne kytarista. Jeho kořeny tkví někde mezi JUDAS PRIEST, METALLICOU,
GAMMA RAY, ACCEPT a tvorbou švédského melody Magnuse Karlssona. Uvedený
výčet nepokrývá zdaleka vše, stačí si poslechnout např. jízdu „Marie
Antoinetta“. Kytarová práce dua Miroslav Husek, Michal Banovský posouvá
DONOR opravdu vysoko, minimálně na evropskou úroveň. Sóla jsou
virtuózní. A jak už jsem naznačil, tvrdosti se pánové nebojí. Dost
zajímavě zní dokonce i trendová kombinace hutných riffů s discem v „Až
jednou“.
Produkční stránka onen kytarový aspekt
podchytila dokonale. Zvuk jako takový se povedl. Snad jen baskytara
Miroslava Šipuly měla brumlat více vpředu, ale nejsem si vůbec jistý.
Možná měla být spíš o chlup ostřejší, k některým „harrisovským“
okamžikům má ostatně nakročeno. Velmi pěkně zní především v baladických
pasážích typu meziher v hymně „Divoká řeka“ nebo v závěrečné jízdě
„Posel smrti“. Precizní výkon předvádí i bubeník Roman Mužikovský.
Pestřeji můžete hrát v daném žánru stěží, hrozilo by rozbití
celku. Roman předvádí dynamickou, mnoha fórky vyšperkovanou hru.
Schválně se zaměřte na pochodovou „Proč“. V takových skladbách není
vůbec jednoduché hrát variabilně. Dotyčný to zvládá s lehkostí.
DONOR jsou všestranně vybavení k tomu, aby hráli první ligu. Fakt, že sází na češtinu, je ovšem odsuzuje k účasti v té národní. Velké věci se nicméně dají předvést i doma. Mají enormně vyrovnaný mančaft i herní pojetí. Prakticky si nevybírají slabší chvilky. Předvádějí strhující akce typu „Utopia“ či „Nemám strach“, nebojí se měnit tempo, aby pak nečekaně udeřili. Bezesporu tedy budou bojovat o špičku tabulky. Doporučení? Hm, texty slušné. Šlo by ubrat na klávesovém aranžmá? Nejsem si jistý ani tady. Takže žádnou zásadní připomínku nakonec nemám. Na koncert bych si šel každopádně zazpívat zfleku.
21.06.2022 | Diskuse (1) | Pekárek hackl@volny.cz |
Igor Stríž | 22.06.2022 07:44 |
včera jsem to po přečtení zkusil, není to můj šálek, ale špatné to není, každopádně začal jsem na terase prokládat kozlíky Steinem a Barbičem a na netu též zachytil, že (mě neznáma) Rosa nocturna (asi stylově podobné Donoru) chystá nové CD a ty středověký detektivky mne navedly a tak jsem Rosu nocturnu zkusil a líbí se mi to víc než Donor. |