EVILE - Hell Unleashed
Na úplný začátek si dovolím malou lekci anglické výslovnosti. Recenze
na „Hell Unleashed“ mi totiž konečně donutila ke zjištění, jak že se
ten podivný název EVILE vlastně vyslovuje. V záhadné IPA transkripci
vypadá výsledek nějak takto [ˈivaɪl]. Kdo se v podobných značkách stejně
já moc neorientuje, pro toho uvádím fonetickou verzi „ívajl“. Jde o
jakousi slovní hříčku spočívající ve spojení dvou zábavných slov „evil“ a
„vile“. Jejich význam by měl znát každý správný správný metalista, ve
výhodě budou určitě fanoušci black metalu a CANNIBAL CORPSE.
Britští
EVILE jsou nicméně kovaní thrasheři, drtící tenhle styl už dvacet let.
Jejich začátky tedy spadají do doby, kdy se o nějakém thrashovém
revivalu mohlo všem vlasatým hlavám jenom zdát. Jmenovaní ostrované
vždycky čerpali inspiraci převážně ze zámoří, a to jak u legendárních
part z Bay Area, tak i u kanadských borců ANNIHILATOR. Tvorba EVILE
nebyla nikdy extra originální a převratná, ale zachovávala si vysokou
úroveň nejen v rámci thrashových mantinelů. Aktuální nahrávka „Hell
Unleashed“ ovšem zachycuje kapelu v jakémsi stádiu umělecké
transformace. Ne snad, že by se z ostnaté thrashové housenky stával
nadýchaný hevíkový motýl. Změna míří spíš opačným směrem a byla vynucená
výraznou personální změnou. Matt Drake, frontman, kytarista, a hlavně
majitel specifického hlasu, jenž dodával EVILE charakteristikou tvář, se
před rokem rozhodl ukončit své působení v kapele. Uvolněné místo za
bráchu zastal mladší ze sourozenců Ol Drake, doposud sólový kytarista,
který si po vzoru svého idolu Jeffa Waterse přibral k první kytaře i
vokál. Vědom si skutečnosti, že se zpěvem má pramálo zkušeností,
navštěvoval pěvecké hodiny a soustružil nový profil kapely.
Sympatické
je, že se Ol nesnažil obout do bráchových pěveckých bot, na které
zřejmě nemá dostatek talentu ani zkušeností. Mladší z Drakeů je zkrátka
divoký thrashový křikloun, jehož vrcholem jsou občasné vyřvané refrény.
Jakožto kapelník tedy nasměroval tvorbu kapely agresivnějším směrem, do
kterého lépe zapadá jeho neurvalý vokál. Přibylo něco germánské
strohosti a útočnosti, naopak zcela vymizely epické vsuvky jako „Tomb“
nebo „In Memoriam“ slyšené na minulých deskách. Je to trochu škoda,
taková decentní zvolnění na novince malinko chybí. Pokud ale není na
něco podobného potenciál, nedá se svítit. Zůstal nám tedy zas jen
samotný thrash, občas nasmrádlý deathovými melodiemi ze slunné Floridy.
Skladby si to vesměs upalují v hodně ostrém rytmu, aby po breakdownech
zhutněly do drsnějšího středního tempa. Časomíra se až na výjimky
pohybuje kolem pěti minut, což se může zdát moc, ale dlouhou chvíli jsem
u poslechu rozhodně neměl. Jakkoli je totiž Ol Drake průměrný zpěvák,
tak sólový kytarista je oproti tomu vynikající. Kytarové linky jsou
skvěle vygradované, někdy výpravně rozmáchlé, jindy neuroticky bodavé.
Většina písní má svůj silný okamžik spočívající právě v takovém sólu.
Škoda, že riffy a vyhrávky za kvalitou sól trochu zaostávají a nevyjíždí
z hlubších kolejí řemeslného standardu.
Ze skladeb mi
přijde jako nejsilnější záležitost song s názvem „The Thing (1982)“.
Čtenáři Pandemonia asi zpozorněli a dělají dobře. „Věc“ je skutečně
inspirována legendárním dílem Johna Carpentera. EVILE ovšem chápou
hororový soundtrack poněkud odlišněji než mistr Morricone. Po
disonantním úvodu následuje učebnicový pozvolný rozjezd se skvělou prací
obou kytar a pěkně přišlapávaným dvojkopákem. Chvíle napětí se překlápí
do tradičního kytarového hoblování a rychlého Oleho frázování. K
dokonalosti chybí snad už jen ono energické „uh“ z úst frontmana.
Zběsilé tempo podpírá refrén i první řezavé sólo, aby v půlce stopáže
došlo ke zpomalení, ale nikoliv k uvolnění. Kousavé groove/thrash riffy
ženou metalové monstrum přes zasněženou pláň až do dalšího sóla, se
kterým přichází vyvrcholení a definitivní zkáza. Peklo je rozpoutáno,
polární stanice hoří v antarktické tmě a přichází čas na mohutný hlt z
láhve skotské.
Ostatní kousky už nejsou v důsledku tak
dramatické, ale z každého z nich vykukuje nějaký ten zajímavý nápad nebo
hudební téma. Ve skladbě „Incarcerated“ zazní vlastní parafráze na
„Seasons In The Abyss“ takovým způsobem, že Jeff Hanneman
pokyvuje na onom světě uznale svojí blonďatou hřívou. A zatímco v
„Control From Above“ se k drnčivým basovým tónům přidává povedená
kytarová vyhrávka, v kratší mezihře v úvodní písni „Paralysed“ si oba
nástroje svoje úlohy chytře prohodí. Překvapivě svěže a energicky pak
zní thrash/deathový cover „Zombie Apocalypse“ a jednoznačně válcuje
původní verzi od řezníků MORTICIAN.
Když to vezmu kolem a kolem je „Hell Unleashed“ povedená thrashová deska s nespornou žánrovou kvalitou a s jedním potencionálním metalovým hitem. EVILE na albu udělali první krok od kalifornských pláží směrem ke křivákům a nábojovým pásům a nezní to vůbec špatně. Hlubší ponor do temnějších a brutálnějších hlubin bych ale nedoporučoval. Byla by totiž velká škoda, kdyby Ol a ostatní definitivně ztratili svou lehkost a melodiku, která se stále vynořuje i mezi jejich současnou agresivnější produkcí.
05.05.2021 | Diskuse (2) | Hivris riha.kamil@gmail.com |
Carloss | 05.05.2021 15:35 |
Demonick:Tak co se týká Gojiry tak s tebou absolutně nesouhlasím.:DAle tu téhle party se shodnem. |
Demonick | 05.05.2021 08:30 |
Treba to povedať jednoznačne nahlas a bez okolkov - tato kapela potrebuje noveho spevaka ako soľ! Drake je sice fantasticky gitarista, ale ako vokalista stoji za uplne h#ovno. Žiadna charizma, zaujimavy hlas, emocie, variabilita, iba ako keby čital text z papiera... Žial, toto mi velmi kazí dojmy z inak zaujimavej novinky. Takisto suhlasim s autorom, že citelne chybaju pomalsie a melodickejšie zaležitosti, takto je to trochu jednotvarne. Zatial 70/100. PS: Skull zostava zatial u mna jednoznacne naj album ÍVAJL |