EXCALIBUR - Mýtus o Artušovi ve fascinujícím zpracování
Milí filmoví fandové! Pokud jste pamětníci jako já, jistě si
vybavíte některé zásadní audiovizuální vrcholy z odříkaného „Západu“,
které hýbaly českou společností za minulého bolševického režimu. Zrovna teď si
vybavuji pět z nich. Ať to byl Spielbergův E.T. - Mimozemšťan, kdy si lidé navzájem sdělovali a doporučovali,
jaký to byl „doják“ a mít figurku Ítýho, koupenou kdesi na Matějské pouti, bylo skoro povinností každé české rodiny. Byl
to britský seriál Já, Claudius, o
kterém lidé na autobusových zastávkách cestou do práce vášnivě diskutovali a
byli šokováni scénou, kdy Caligula požírá plod svého nenarozeného dítěte. Byl
to určitě Sandokan, kdy jste viděli
na ulicích měst skoro každého druhého Čecha s tričkem vousatého bojovníka,
natištěném neuměle kdesi ve východních fabrikách. Patří sem určitě i Scottův Vetřelec, který provázely pověsti o
tom, jak někteří diváci šokovaně odcházeli se vyzvracet před kino, když byli konfrontováni
se scénou vycházení vetřelčího zárodku z břicha jedné z postav. A pak
– ano – byl to Boormanův Excalibur,
uváděný v roce 1981 na 70mm panoramatickém formátu, dlouhé týdny dopředu
beznadějně vyprodán, o kterém se bavili i učitelé na naší Základní škole (můj
osobní zážitek coby studentíka).
Excalibur…. Hodně bych se divil, kdybyste tento film dosud
neviděli, nebo aspoň o něm neslyšeli a nevěděli nic o artušovském mytickém
podhoubí. Pokud opravdu ne, asi jste dosud vyrůstali někde na širokých
mongolských stepích, nebo byli vychováváni vlky někde hluboko v Karpatech.
Excaliburu nešlo uniknout. Přesto, že filmových a seriálových adaptací artušovského
mýtu je bezpočet, sám jsem jich na filmové databázi napočítal přes čtyřicet a
to určitě není konečné číslo, tak právě Boormanova verze z roku 1981 nad
nimi ční neochvějně, a do dnešních dnů se na tom nic nemění. Nespočívá slepě na
zaprášených stránkách starých knih, není to otrocká adaptace, ale výživné
vyprávění, plné vášní, páchnoucí špínou rytířů, jejich potem a krví, břinkotem
železných ostře nabroušených zbraní, plná kouzel, bojů, čisté lásky a hanebné
zrady. Asi nečekáte, že vám popíšu, byť i jen zhruba, děj filmu, že ne? U méně
známých filmů tak v poslední době činím, ale tady myslím, že bych nosil
dříví do lesa, tyhle stránky navštěvují lidé sečtělí, kterým určitě legenda o
rytířích kulatého stolu není cizí. Tak si teda pojďme přiblížit pozadí vzniku
filmu, které je téměř stejně zajímavé, jako film samotný.
Vraťme se do konce 60.let, kdy John Boorman, tehdy již známý tvůrce dvou chlapáckých filmů (z
nichž Tarantinův milovaný Point Blank
s Lee Marvinem mohu s klidem doporučit), pojal touhu natočit svou
verzi legendy o králi Artušovi skrze pohled kouzelníka Merlina a se svým
čerstvým scénářem navštívil pohlaváry studia United Artists. Těm se scénář líbil,
překvapili ho však velkorysou nabídkou: „Co kdybyste místo toho zrežíroval Pána prstenů?“ Do té doby si na to
nikdo netroufal, Tolkienova kniha byla v podstatě považována za nezfilmovatelnou,
ale Boormana tahle nabídka nadchla a začal pracovat na scénáři se svým
kamarádem Rospo Pallenbergem, který
byl takovým jeho pracovním dvojčetem až do konce 80.let. Boorman pracoval horečně
na Tolkienově adaptaci, byly zhotoveny koncepty, nákresy brnění, kulis, vybrány
lokace pro natáčení, ale když představil svoji rozdělanou práci studiu,
v pozici výkonného ředitele United Artists
byl již jiný člověk, který shledal nápad zfilmovat Pána prstenů za
finančně příliš riskantní. Boorman totiž nenašel způsob, jak „umenšit“ rozsah
knih, aby tak vznikl jeden jediný film a ne celá trilogie, což by bylo velice
finančně náročné.
Přesně tak to cítil i zbytek Hollywoodu, kterému nevoněla
představa svěřit velké finance nepříliš známému režisérovi a projekt tak šel ke
dnu. Do té doby jsme se museli spokojit pouze s animovanou verzí
Tolkienova opusu od nekonvenčního Ralpha
Bakshiho, jehož pojetí mnozí zatracují a jiní na něj nedají dopustit. Ale když renomé Boormana v průběhu 70.let
vzrostlo, zkusil režisér opět nabídnout svoji verzi Artušovy legendy a studio
Orion Pictures po „návnadě“ sáhlo. Ba co víc, sáhlo i po rozpracovaných
konceptech k Pánu prstenů, jehož použitelné prvky využili při natáčení
Excaliburu. Shodě náhod tak můžeme děkovat vlastně dvakrát – za vznik
Excaliburu a pozdějšímu natočení Tolkienovy adaptace v podání šikovného
Novozélanďana. Když Boorman o 20 let později viděl hotovou verzi Pána prstenů
od Petera Jacksona, prohlásil něco
ve smyslu, že je šťastný, že se k natočení Pána prstenů nedostal, protože
teprve až nynější technologie umožňují vznik takto náročného projektu, a lépe
než Jackson by to nenatočil. Dvakrát hurá pro nás!
Jak jsem již uvedl, vím zhruba o 40 filmových a televizních verzích
Artušovy legendy, z nichž většina vznikla až po úspěchu Boormanova filmu
začátkem 80.let. Do té doby to byly takové řídké pokusy, z nichž jeden
mělo na svědomí dokonce studio Walta Disneyho. Z těch „předboormanovských“
pokusů bych chtěl zmínit dva – Lancelot
od jezera od Roberta Bressona a zejména (!!!) Percival Galský (Perceval le Gallois), vizuálně velmi svébytný
počin Erica Rohmera z roku 1978.
Rohmer totiž celý film pojal jako raně středověké obrazy a rezignoval na
jakoukoliv proporčnost. Stromy jsou placaté, vyrobené z jednoho kusu překližky
a stejně vysoké jako lidé, herci stojí před hradem, který je jen o málo vyšší,
při dialozích vidíme tváře herců zásadně z profilu, zatímco jejich těla jsou
natočená čelně k divákovi. U nepřipraveného diváka to může vzbudit úsměv, je to
nezvyklé, ale je to pozoruhodné. Když k tomu připočtu dobové písně, je výsledný
dojem takřka perfektní. Ale jak je z názvů patrné, tyto a ostatní verze vždy
zpracovávaly určitý fragment legendy. Boorman se jí odvážil zpracovat v celé
její šíři – od „Temného věku“ vlády Uthera Pendragona až po skonání Artuše
samotného. Epicky, přehledně, byť trochu zkratkovitě, v celých dvou
hodinách a dvaceti minutách.
Artušova legenda je pravděpodobně nejdéle trvající mytický
cyklus v anglickém jazyce. Ačkoli neexistuje žádný jasný důkaz, že Artuš
někdy skutečně existoval, historici předpokládají, že mohl být vojevůdcem, kterému
se podařilo spojit velkou část Británie po rozhodující bitvě nad Sasy v 5.
století. Je tady hodně „kdyby“, nicméně to během staletí nebránilo, aby si lidé
z generace na generace předávali zkazku o rytířích kulatého stolu, o
moudrém panovníkovi a jeho mocném meči Excalibur. Příběh Artuše samozřejmě
zaznamenávaly i kroniky klášterních pisálků. Poprvé ve Walesu kolem 10. – 11. století,
kdy Geoffrey Monmouth ve své knize Historia Regum Briattaniae (Dějiny britských králů, 1136) vytvořil
podle vyprávění prostých lidí fantazijní popis panování Artuše. Zde je již
přítomná čarodějka Morgana, nevlastní
Artušova sestra (ve filmu v podání Helen Mirren) a její bastard Mordred, který na konci propíchne
Artuše, Excalibur je zde pojmenován jako Caliburnus
a v příběhu se nevyskytují žádná kouzla a magie, byť Geoffrey jako první
do příběhu uvedl i samotného Merlina,
coby jakéhosi alchymistu a kořenáře. O 40 let později jistý Chretien de Troyes ve svých svazcích
představil rytíře Lancelota, Percivala a Svatý grál, jež je
ústředním prvkem poslední třetiny filmu. Trvalo dalších zhruba sto let, než
francouzský básník Robert de Boron
představil romantický koncept meče v kameni. Ale byl to až Thomas Malory, jehož román Artušova smrt (Le Morte dArthur)
z roku 1485 spojil Artušovy legendy do jednoho souvisejícího celku, jak je
známe dnes a ze kterých filmaři čerpali. Právě i Boorman, jehož scénář se přímo
opírá o Maloryho román.
Boormanův přístup k látce je dvojí – silně tradiční a
svým způsobem moderní. Např. skrze scénu souboje Lancelota s Artušem
ukazuje na tehdy tradiční pojetí společnosti, jež byla hnána ideály rytířství.
Ano, ty krásné ideály oddanosti a čestnosti, nad kterými by tlouklo vzrušením
srdéčko i Mirka Dušína a tady to není jiné. Postavy, zejména Lancelot samotný,
zde pronášejí vzletné proslovy o cti, že by z toho s prominutím jeden –
slovy Amadea Mozarta – sral mramor, ale to není výtka, je hezké něčemu takovému
uvěřit a podlehnout, když podobný pocit pro čest a spravedlnost tak v dnešní
společnosti citelně chybí. Moderní přístup pak Boorman ukazuje zejména skrze
postavu Merlina a jeho představitele Nicola
Williamsona. Jeho Merlin otřásá nějakým blbým klišé zobrazení čaroděje coby
postavy ve špičatém klobouku a dlouhém bílém vousu. Pohybuje se mezi jakousi
komickou uštěpačností a usedlou moudrostí. V jeho a Boormanově pojetí čaroděj
není ani tak mocná persona (i když pár vychytaných triků tady předvede), ale
spíše takový stárnoucí sarkastický glosátor, který si uvědomuje, že nadcházející
čas je pomíjivý a jeho už nebude třeba, ani jeho kouzel. Viz krásný dialog
s Artušem – „Mé dny jsou sečteny.
Bohové minulosti jsou navždy pryč. Tohle je doba člověka. Je to tvoje doba,
Artuši. Jsou i jiné světy. A tento už není pro mě.“. Boorman zde jasně
naznačuje, i skrze posvátný Svatý grál, který má křesťanskou symboliku, že za
Artuše již končí romantická doba pohanských lesních bůžků a čarodějů
s hadem na ramenou, ale přichází velký zlom ve společnosti – křesťanství
už pomalu klepe na dveře. Zatímco ostatní postavy v příběhu jsou možná až
příliš černobílé, Merlin a Morgana takové nejsou, procházejí nějakým složitým vývojem
a pozorovat hlavně Merlina je divácký požitek. Zejména když roztáhne ruce a
přivolává „dračí dech“ se slovy „Anal
nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénm“. Jeho kouzlo má i anglický ekvivalent, který
překládat nebudu, protože v originálním jazyce má krásný básnický nádech
– „Serpents breath, charm of death and
life, thy omen of making.“. Že potom následuje legendární soulož
v brnění, to asi každý z vás ví :o)
Ale i kdyby vás
myšlenky o rytířské cti a křesťanského uzurpátorství nezajímaly, jsou tu pořád
krásné obrazy kameramana Alexe Thomsona,
ze kterých nespustíte oči. Film je plný vášnivých barev, vše je natočeno ve
svěží, pestré irské krajině, kde se střídají hluboké lesy a holé pláně. Kde je
plno mimořádných obrazů rytířů ve zbitém zlatém pancíři, kde za
cvalu rytířských koní padají jabloňové květy na zem a kde jedna bitva proti
nádhernému rudému západu slunce střídá jinou, třeba při obléhání hradu, nebo
v noci, jen za světla pochodní. Po právu byl Thomson za svoji práci
nominován na Oscara. Vše pak perfektně dokresluje padnoucí hudba - tu od zkušeného Trevora Jonese si asi těžko
zapamatujete, ale ty hudební pasáže od Richarda
Wagnera a jeho motivy z oper Tristan
a Isolda, Parsifal a Zlato Rýna,
ty tu sednou jak prdel na nočník. Emocionální scény dokáže Wagnerova hudba
DOKONALE uvozovat, to ví i Lars von
Trier, kdy v jeho Melancholii
doprovází Wagnerova hudba úvodní vizuální obžerství a vlastně celý film. A
věděl to dobře i Boorman. A když v závěru při jízdě Artuše vstříc boji
s bastardem Mordredem zní Carmina
Burana od Carla Orffa, leze vám
mráz po zádech. Za zmínku stojí i krásná angličtina tehdejší britské herecké
špičky (s dabingem se VŮBEC, ale vůbec neobtěžujte, kazí to zážitek) a hvězd
let následujících. Vedle již zmíněné Helen
Mirren tu figurují hlavně pozdější jistota vedlejších rolí Gabriel
Byrne, dále startrekovský „kapitán Picard“ Patrick Stewart, nebo všemi milovaný „Oskar Schindler“ a hvězda
generických akčních filmů Liam Neeson
v jeho rozkošné roličce vzpurného rytíře Gawaina, který obviní královnu
z cizoložství a vyzve Lancelota na souboj (byl to jeho první filmový štěk
v kariéře).
Tak co napsat závěrem? Má smysl tuhle nádhernou pohádku pro
dospělé vůbec doporučovat, když jste jí stejně všichni viděli? Tak snad jen
upozorním na jeden vtipný moment. Jsem prostě zlomyslný rarach, tak to je a snažím
se na každé věci najít nějaké šprťouchle, něco co vyloudí úsměv na rtu. Takže
tady to máte – zkuste si zhruba ve 37. minutě stopáže rozkrokovat obraz a na
několik sekund tam uvidíte komparzistu, jak po hradbě běží v brnění a
popotahuje přitom z cigára :o) To víte, čekání na správný záběr je ze
strany chudáků komparzistů nekonečné, proč si to nějak nezpříjemnit, že ano?
:o)
Filmu zdar a za týden zase nashle.
Hodnocení: 100%
06.02.2019 | Diskuse (27) | Lima fulci@seznam.cz |
Obsolete | 28.02.2019 09:58 |
Kult.Film mého dětsví stejně jako třeba seriál Robin of Sherwood s Michaelem Praedem,kde taktéž hraje Robert Addie,tady jako Guy z Gisborne.Bylo by fajn si tady přečíst článek právě o Robinovi:) |
Valič | 09.02.2019 16:45 |
DarthArt: Já sice nepatřím k nějakým velkým fanouškům divadla Sklep, ale některé jejich scénky mě celkem pobavily: |
DarthArt | 09.02.2019 15:37 |
Si to přesně dovedu představit - tě tím svým přesvědčivým překotným způsobem namotivuje jít to zapnout, že se to zlepší, a on místo toho se znovu objeví Merlin s plechovou hlavou a zdrogovaným pohledem jak beze smyslu vykříkuje: "dračí dech - budoucnost nevidíš - vepsána je, vepsána - zkoumej, hledej - nedívej se na mě, já nic nevidím - chce se mi spát, už tisíc let". A v průběhu třetí hodiny filmu si říkáš: "Proč jsem to, já debil, dávno nevypnul?" To dobře znám, ale "Excalibur" mi naopak ohromně sedne. |
Stray | 09.02.2019 13:17 |
DarthArt: A přesně jako ty u Sklepáků si já připadám u tohohle filmu, tedy jako kdyby mě 20 cm širokej mozek někdo cpal do 8 cm široký plechovky. Plno zpitoměle významných pohledů a proslovů na téma časů co přijdou, válek, míru, přátelství, hrdinství, oddanosti i dračího nebezpečenství. Zvěrstvo, pánové, zvěrstvo! Kdyby mě Lima během telefonátu (ano, nejsem velkej kecal do telefonu, ale od doby co tyhle stránky mají tým, tak velice rád rozmlouvám s jednotlivými hráči) nevrátil naléhavě k dosledování díla, tak bych na to neměl sílu. :-) |
Valič | 09.02.2019 12:55 |
Já jsem Excalibur viděl až někdy během devadesátých let a přiznám se, že mě tenkrát zase až tak moc nenadchl a to jsem měl jinak kvalitní historické, dobrodružné nebo fantasy filmy celkem rád. Možná bych ho měl teď po letech zkusit ještě jednou, třeba bych ho dnes hodnotil pozitivněji (nebo by mi naopak taky připadal jako "debilita", čert ví). :-) |
DarthArt | 09.02.2019 10:01 |
Spíš člověku sedne nebo nesedne atmosféra toho či onoho filmu ... většina lidí okolo mě třeba miluje divadlo Sklep, a já to nejsem schopen sledovat dýl než pět vteřin - mám z toho pocit jako by mi někdo omotal kolem hlavy igelitku, mlátil mě štachldrátem přes chodidla a řval na mě, že jsem podřadná, omylem narozená nula. :) Opravdu hrozný! |
Stray | 09.02.2019 00:00 |
Tak jsem se nakonec kousnul a dojel jsem to slavné dílo :-), zrovna to skončilo. První půlhodina je opravdu příšerná, pak se to trochu zvedne, když na rytířském příběhu dedukuji alegorii koloběhu života. To teatrální patetický pojetí mě nadšením nenaplňuje, navíc vyobrazené nástrahy postupujícího života, slavné dny, léčky, zrady, nenaplnění i hořké konce na mě působí depresivně. O tom, kdy se co posralo, že se člověk ocitl tam kde je, já tedy vůbec nesmím přemýšlet, to bych se z toho musel zbláznit, to je mnohem snažší rovnou všechny hodit do jednoho vlčího pytle a mít za sráče, co po mě jdou. :-) |
DarthArt | 08.02.2019 22:28 |
Tak to je chyba někde v připojení - Excalibur je kult! Naprostý! |
Stray | 08.02.2019 20:20 |
Film Excalibur jsem musel zhruba po dvaceti minutách vypnout, strohý a patetický žvásty těch postav mě přiváděly k šílenství. Působí to na mě jako debilita, sorry. Už vím, proč jsem ten film do teď neviděl. |
Japko | 08.02.2019 05:42 |
Nesečtělý ignorant z pošty v Jablonci glosuje: toto dílko mám rád. Je fajn, že jsi o tom napsal. Upřímně - tolik filmových vazeb jsem si neuměl ani představit. Klobouk dolů. |