EXTREME - Six
Přiznávám, že novinka amerických EXTREME zatím nenaplńuje zcela má očekávání, která mám u kapely, jež dala v průběhu devadesátých let světu hned několik mimořádných alb. Budu se vám tedy snažit přiblížit, proč nejsem se „Six“ až tak spokojen, jak bych si býval představoval po patnácti letech studiového pauzírování této bostonské hardrockové čtveřice. Asi nemá cenu opakovat, že EXTREME tvoří samí úžasní hudebníci a že Nuno Bettencourt, jako jeden z posledních skutečných kytarových hrdinů, má stále neuvěřitelný potenciál. Od EXTREME se zkrátka očekává, že vše bude prostě jeden velký nadstandard, kde výslednému efektu písní dodá onen specifický ráz také vokál Garyho Cheronea, zpěváka s velkým nadžánrovým přesahem, schopného se velmi přirozeně pohybovat nejen v prostředí hard rocku, ale také funku, blues či swingu.
Asi nemusím připomínat, jak moc jsem byl na novinku zvědav. Bohužel, výsledek z mého pohledu nedrží příliš dobře pohromadě. Silné a pro kapelu typické hardrockové motivy se zde mísí s univerzální pospolitostně písničkářskou hmotou a vše je malováno až příliš v růžových barvách. „Six“ zkrátka vlastní také slabší specifika - má méně výrazné DNA a působí méně kompaktně než všechna předchozí alba EXTREME. Svým způsobem za to může i méně přesvědčivý paklík skladeb, z nichž část na mne dělá dojem zaměnitelnosti. V podstatě EXTREME nikdy dříve nepřišli s deskou, u jejíž skladeb by posluchač řešil, zdali ten který song na něj působí spíše jako něco od VELVET REVOLVER, či zdali zde není těch ulítlých poloakustických balad víc, než je zdrávo. Na mne je tady toho korektního a z letní prázdninové perspektivy přijatelného prostě až moc, jakkoby se kapela snažila zalíbit většímu počtu lidí a zapomínala by trochu na staré fanoušky zpřed třech dekád.
Jestli v sobě něco album „Six“ opravdu nemá, je to ucelený osobitý výraz a jasný názor, naopak jakoby se pokoušelo oslovit co nejširší spektrum posluchačů, od akustickým kytarám hovících uvolněných písničkářů sledujících aktivity v rámci nejrůznějšího street buskingu, po hardrockery pohybující se okolo dění historicky dlouho. Aby jste mi rozuměli, když bychom si desku rozdělili na třetiny, tak ta první na mne dělá dojem konzervativního rockového alba se skvělými hráčskými výkony a průměrným skladatelským vkladem, druhá třetina skladeb naopak ujíždí v éteru prosluněnosti a rozněžňuje se nad rozmarem všedních dní, zatímco ta poslední vnáší prostřednictvím netradičních elektro vlivů do hudby EXTREME trochu jiný rozměr, takže kapela má chvíli tendence k změnám identity, ale nakonec ony netradiční prvky nejsou až tak specifické, aby hudbu této kapely hodily zcela jinam. Na druhou stranu ji ani neposouvají správným směrem.
Úvodní „Rise“ je obstojná hardrocková vypalovačka, jízda postavená na hutném riffu, rtuťovitém groovu a krátkém a úderném refrénu. V druhé polovině se Nuno blýskne naprosto fantastickým kytarovým sólem, které již s několikaměsíčním předstihem vyrazilo leckomu dech. Nakonec tahle věc namlsala na něco, co se posléze nedostavilo. Při srovnání s perlami historie EXTREME je úvodní song novinky pouze vcelku dobrý. „#Rebel“ i „Banshee“ jsou rockové dusárny konzervativního ražení a prosviští kolem netečného posluchače nenápadněji než nová alba daleko konzervativnějších institucí. Pak zde máme rozněžnělé pomaláče, které formálně slyším jako povedené, byť přímo nadšen z nich rovněž také nejsem. „Other Side Of Rainbow“ jakoby se snažila propojit šedesátá léta se stylizací uvolněných devadesátek a o něco přesvědčivější akustická „Small Town Beautiful“ posluchače vyloženě zahltí všudypřítomným mírem. Společným jmenovatelem je skvělý Cheroneho hlas a povině výborná instrumentace. Každopádně druhá jmenována balada je o dost přesvědčivější než první věc, která vlastní i klipové zpracování. Na rozdíl od toxicky letní limonádky „Beautiful Girls“ i hromadné mantry „Here´s To the Losers“, které obě celé album zakončují a působí na mne svou pozitivitou až otravně, je právě „Small Town Beautiful“ prostě zdařilým pomalým songem.
Pochodovým rytmem krájená „The Mask“ působí jako boogie pro zhypnotizované davy, kde Cheroneho nezvykle neživotný hlas zní spíše jako Scott Weiland. Nevím, co touhle skladbou kapela sledovala, každopádně k tomu uznat ji za naprosto skvělou píseň, jsem vážně dalek. Jejím dodavatelem by mohl být leckdo z amerického rockového mainstreamu. „Thicker Than Blood“ je podbarvena industriálními elektro zvuky, nicméně její devadesátkový ráz není úplně špatný, jakkoliv nelze říct, že by celková změna stylového kabátku EXTREME někam posouvala. Spíše experimentální položce vlastně schází větší nápaditost a tak je prostě jen netypickou skladbou EXTREME, o které se příliš mluvit nebude.
„Save Me“ je obstojný groovy hardrockový kus postavený na bytelných riffech, opatřený povedeným kytarovým sólem. Naproti tomu baladický duet „Hurricane“ (ve vokálním podání dvou hlavních představitelů kapely) může leckomu navodit vzpomínky na celosvětový šlágr „More Than Words“. Není to vůbec špatná píseň, ale potenciál někdejšího mostr-hitu prostě nemá. Každopádně mezi zdejšími jemnůstkami jde o jednu z těch lepších položek. Vrcholem alba je pro mne tedy song „X Out“, který funguje jako pohupující se karavana opatřená elektronickým podložím a hypnotizujícími kytarovými výjezdy plnými skvostných exotických motivů. Ukazuje hlas Garyho Cheroneho v plné síle a především tak, jak jej mám asi nejraději.
Novinka „Six“ je pouze obstojným albem od dnes sporadicky aktivní a stále neuvěřitelně nadané kapely, od které očekávám obvykle alba skvostá a co do chuti mnohem specifičtější. Tahle směs polovičatých nápadů a pokusů o úkroky kamsi stranou rozhodně nedosahuje ani kvalit jejich milníků z devadesátých let, ani svého přímého předchůdce „Saudades de Rock“ z roku 2008. Pamatujete jakou desku Gary Cherone na konci devadesátek nazpíval se slavnými VAN HALEN? Tak podobného levelu dociluje i tahle novinka, ukazuje pouze hru na odvahu od druhdy slavné kapely, která se po dlouhé pauze dala znovu dohromady, ale výsledek o ucelenosti a trvanlivém potenciálu moc nevypovídá, jakoby EXTREME byli, ale zároveň moc nebyli znovu přesvědčeni o společné dlouhotrvající cestě.
22.06.2023 | Diskuse (11) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Kropis | 26.07.2023 22:44 |
Prošel jsem si zahraniční fora, hlavně discogs a moje nejhorší obavy se potvrdily. Novinka má zprasenou produkci a asi za to může sám Nuno. Vinyl nic neřeší. Mě ten zvuk ten uráží hodně a zní to špatně téměř všude, sluchátka, auto atd. S odstupem času asi mohu prohlásit, že tahle deska je a zůstane největší zklamání roku. |
spajk | 18.07.2023 21:03 |
Dneska přišlo cd, tak jsem to pouštěl přes moje železo a je to plus/minus jak píše PK přede mnou. Někdo to prostě na 5kHz uříznul a basta. Činely jsou téměř neslyšitelné a dole těch basů mohlo být klidně o chlup víc. Nuno nám z toho udělal pěknou empétrojku (je podepsán pod produkcí, inženýrem a mixem). Na druhou stranu je zachována solidní dynamika (dr8) a poslouchá se to vcelku pěkně, žádná koule a nástroje jsou pěkně čitelné. Ani mě to ve finále nijak neuráží. Ale časy velkonákladových produkcí jsou zřejmě nenávratně pryč. |
PK | 10.07.2023 22:04 |
Sweet chesus, konecne na to niekto upozornil, uz som si myslel, ze som sa zblaznil, ze nik nepocuje ten zvuk, basova bublina, bicie orezane o akekolvek vyssie pasmo a navyse hraju takmer mono?!? Ako som rad, ze to nema ten smiesny genericky bakelitovy zvuk sucasnosti, ale toto znie proste ako chyba produkcnej prace. Verim tomu, kedze aj onoho casu Nunova solovka znela pekne na rit. Pokial ide o hudbu, akokolvek tej platni chcem fandit, seru ma skoro vsetky refreny prvych 4 skladieb :) |
Kropis | 10.07.2023 00:00 |
S tím luxusem jsem také dost skeptický. Nevím, asi jsem měl velké oečkávání, až mě to zklamalo, časem si to sedne a docením. Ale třeba song Banshee mě vyloženě sere v tom refrénu jak se tam ječí Sheeeee, Bansheeeeeee, Sheeeee, Screeeeeams... strašný |
Stray | 09.07.2023 22:02 |
spajk: U mne byla očekávání trochu větší než je výsledek, ale pořád tvrdím povedená rocková deska, byť k úplnému nadšení mírně ztrácí absencí větší míry rtuti. Asi mě trochu vadí žánrové kroužení okolo přímé funk/hard rock podstaty zahrnující i ten éter, co zřejmě dýchali ve studiu.:-) |
spajk | 09.07.2023 17:17 |
Konečně jsem se k tomu dostal. Ani recenzi jsem nečetl. Dal jsem to na dvakrát na koupališti. První dojmy? Skvělý otvírák, poté mírná letargie a od pětky do desítky to šlape náramně. Luxusní skladby. Tam měla deska skončit. Bezduchou regé odrhovačku bych vystřihl jako bonus pro Japonce a poslední balada není vůbec špatná, ale v rámci dramaturgie desky (aspoň u mě) nefunguje. |
Robert | 30.06.2023 10:22 |
Je to podobný jako u předchozí řadovky, jako by tomu něco maličko scházelo proti 2,3,4. Protože to byly všechno výjimečný alba. Ale jakmile tomu člověk dá víc času, pomalu začne měnit názor. Obě desky Saudades i 6 se dají točit dokola a pořád nacházet další parádičky...ale hlavně je tam stále ta pestrost a barevnost jako nikde jinde. |
Miso | 29.06.2023 09:15 |
Pochodovým rytmem krájená „The Mask“ působí jako boogie pro zhypnotizované davy, kde Cheroneho nezvykle neživotný hlas zní spíše jako Scott Weiland.... - tipujem, ze ten "neživotny hlas" je Nuno :D |
Patrik | 23.06.2023 07:25 |
"Nakonec tahle věc namlsala na něco, co se posléze nedostavilo." |
Pekárek | 22.06.2023 22:09 |
... poslechu, psaní. |