FACE THE DAY - Stuck In the Present
Když jsem před rokem objevil debut „Corroding Dreams“ od
pražského projektu FACE THE DAY, měl jsem po hodně dlouhé době pocit, že jsem
natrefil na skutečně zajímavý úkaz na tuzemské rockové scéně. Očekávání
následovníka byla tudíž obrovská a druhé album „Stuck In The Present“, vydané
právě v těchto dnech, potvrzuje neobyčejnost formace, která ačkoliv svým
naturelem může být řazena do progresivního ranku rockové hudby, neschází muzikantům schopnost složit
chytlavé písničky, jaké se dokáží v hlavě posluchače dlouhodobě zahnízdit.
Materiál odhaluje pečlivou přípravu a do detailu promyšlený koncept
inteligentního rockového muzikantství, které v žádném případě neztrácí
kontakt s aktuálními proudy podobně smýšlejících interpretů
v západním světě. Lze zde mluvit o inspiracích u takových pojmů jako MUSE,
STEVEN WILSON, RIVERSIDE a dalších, ale to by bylo vůči šikovnému kapelníkovi Martinu Schusterovi
nespravedlivé, protože jeho způsob prezentace hudby je natolik svěží, že u něj
opravdu nálepka jakéhosi epigona vůbec nesedí. Pro mne je tahle osmipísňová
nahrávka s nádherným fantaskním obalem důkazem toho, že u nás ještě může
vznikat melodická kytarová hudba, co nepotřebuje ani moc tlačit na pilu a je
prostá buranského étosu.
Po melancholickém intru „Stuck In Verona“, kde se autor
procítěně vyzpívává ze vzpomínek na jedno charismatické italské město,
následuje ostrá „The Remainer“, skladba ve svižnějším tempu, hozená díky ústřednímu podladěnému riffu do
stylu MUSE, ovšem s vlastní košatou výstavbou hlasů a harmonií. Song je ve srovnání s tvorbou britské trojky jaksi
hladší a prostupují jej fáze vypovídající spíše o impresivním stylu
prezentace, píseň tedy nepostrádá dravost, ale zároveň dokáže pracovat kromě
gradace i s atmosférou. Už od zimy známá „Sympathy To Sin“ je zřejmě
největší hitovkou kolekce. Jde znovu o píseň opředenou záhadnou aurou a
zajímavou nostalgickou atmosférou. Silná melodie, vytříbená akustika, vše obalující závoj noci a
vzpomínek po odloučení od kohosi blízkého. Navíc ten vygradovaný
závěr má v sobě opravdovou vášnivost, ještě jednou bravo!
S „With Faith On My Side“ vstupujeme na území
melancholického kytarového rozjímání. Ve skladbě převažují pomalá tempa a až na
závěrečnou bezútěšnou pasáž, kde song začne nabírat na tempu a do popředí se
dostanou nejrůznější sólíčka a vyhrávky, máme co do činění hlavně s onou něžnější
stránkou moderního rocku. Skladba „Elevator To the Sky“ by se mohla uchytit
dokonce u příznivců DREAM THEATER nebo OPETH a jiných, neboť zde se posluchač dočká
skutečně metalově-progresivních hodů a vlastně všech vlastností tvořících
pestré spektrum tvorby FACE THE DAY.
V zasněné „Settle Down“, která se znovu drží akustické
kytary a spíše pomalého tempa, se dočkáme parádního saxofonového sóla
v závěru, ale i klavírních preludií. Atmosférická kytarovka „In The Dying
Sun“ prokázala svou písňovou kvalitu a uhrančivost už v zimě, neboť spolu
se songem „Sympathy To Sin“ byla vypuštěna již před desíti měsíci. Titulní song
„Stuck In the Present“ představuje jakési grandiózní finále, ve které se
kumuluje všechno, co bylo projektem v předchozích písních prezentováno,
nejzajímavější je však zřejmě ona kaskádová fáze s navyšující se
vrstevnatostí zvuku a jakýmsi mnohohlasým osudovým chórem. FACE THE DAY se
každopádně podařilo sestavit skvělou sadu a opatřit ji moderním, velmi atraktivním zvukem. Chytrá rocková deska s potřebnou
skladatelskou kvalitou, nadhledem a jasnou představou o tom, co lze považovat
v tomto druhu hudby za aktuální, správné a hodnotné…
23.10.2018 | Diskuse (1) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
NDR | 26.10.2018 10:30 |
hm dalsi epigon band... 80perc ? |