Boomer Space

FIDDLEHEAD - Death Is Nothing To Us

Post hardcore, melodický hardcore, emocore. Tyhle škatulky lze nalézt v souvislosti s bostonskými FIDDLEHEAD. A každá je svým způsobem pravdivá, za mě teda nejvíc ten melodický hardcore. Je to taky prý „superskupina“ složená z členů jiných úderek, pohybujících se v různých zákoutích moderní americké hardcore scény. Já teda nejsem žádný expert na tuto subkulturu, vybírám si z ní jen pár kapel, které mě něčím specifickým zaujmou, proto ani názvy domovských kapel tohoto ansámblu mi bohužel nic neříkají. Tak či onak se mi do hledáčku dostali právě FIDDLEHEAD, a to díky kombinaci zvuku, melodičnosti a poselství, které je z jejich hudby cítit.


Letos je to už deset let, co fungují na scéně. První EP „Out Of The Bloom“ vydali právě v roce 2014, a až pár let nato, v roce 2018, pak plnohodnotný debut „Springtime And Blind“. Narazit na ně v tomto období, asi bych je přešel bez většího zájmu. Melodicky ještě lehce nevýrazné, zvukově víc alternativní, prostě jedna z mnoha podobných kapel. Věci se pak výrazněji změnily k lepšímu s albem „Between The Richness“ v roce 2021, kde modifikoval zvuk, zlepšilia se produkce a kapela se nebála použít výraznější melodické linky. Pořád bylo jasné, že tohle není mainstreamové album, ale studiová práce je zde na velice slušné úrovni. Na rozdíl od aktuálních hvězd hardcoru TURNSTILE nejsou FIDDLEHEAD tak agresivní, a místo metalu mají zvukově blíž spíše k alternativnímu rocku. Slyším tam odkazy na kapely typu THRICE, QUICKSAND nebo RIVAL SCHOOLS. Zároveň si ale zachovávají přímočarost a údernost hardcorové filozofie. Písničky mají málokdy delší než 3 minuty, alba se pak vejdou do 30ti minut. Nechodíš kolem horké kaše, vyzpíváš (vyřveš) co tě trápí a fertig. Zajímavé je i jejich živé koncertování. Protože zpěvák a autor většiny textů Patrick Flynn je na plný úvazek středoškolským učitelem historie, nepořádají dlouhá turné, spíše vystupují jednorázově, případně dělají kratší, víkendová turné v konkrétním regionu. Známka punku. Patrick není žádný velký zpěvák. Jeho hlas není nijak vábný, rozsahově je to taky spíše bída. Vynahrazuje to ale nasazením. Celou deskou se vysloveně prořve velice primitivním a dřevním způsobem, jen v některých pasážích se pokusí o něco, vzdáleně připomínající zpěv. A takhle je to úplně v pořádku. Je to intenzivní, je to živelné, má to koule.



Muziku samotnou drží pevně za pačesy rytmická sekce, zejména bicí. Bubeník Shawn Costa hraje jak o život. Precizně, aktivně, tvrdě. Bicí jsou v mixu hezky vytažené do popředí, mají správně alternativní, syrový zvuk a dominují tomu celému. Basák Nick Hinsch hraje slušný standard, škoda jen, že v momentě, když se zapojí kytary, ustupuje zvuk basy trochu do pozadí. Přitom když dostane prostor, tak společně s bicími parádně budují pevnou kostru skladeb. Kytary v podání dvou Alexů, Heneryho a Dowa, pak tomu všemu dodávají správnou šťávu. Jejich zvukový repertoár je celkem pestrý. Kromě moderního hardcoru je tam slyšet alternativní rock devadesátkového ražení, někdy dokonce lehce i stoner rock. Jestli to srovnám opět s TURNSTILE, tak místo jejich typických rychlých sekaných riffů se tady hrají spíše rozsáhlejší kytarové plochy, které mají podpořit vážnější témata textů písní. Život a smrt, radosti, každodenní boj, úzkosti, deprese. Každý to asi známe, život je komplexní, jak v pozitivním, tak negativním smyslu. Důležité je to nevzdávat, vstát, jít dál, bojovat. A to je zřejmě i hlavní poselství ukryté v písních.


Album odpálí minutovkou „The Deathlife“. Výrazné bicí, hezky spolupracující kytary, melodický řev. Následující „Sleepyhead“ ubere z agresivity, ale přidá na komplexitě, pestrosti zvuku, košatosti melodie. Přesně takhle to mám rád. A už přichází první z vrcholů alba, „Loserman“. Opět v mírnějším tempu, skvělé bicí, teď se i basa neztrácí tak moc v mixu a je to hned jiný level. Tohle byla zatím nejdelší skladba, dvě a půl minuty. A to tam nacpali dvě sloky, dva refrény, i post refrén. A když čekáte, jak se to dál vyvine, nebo alespoň ještě jednou se vrátí k refrénu, tak šmitec. V nejlepším je konec. Jak říká Flynn, jeden z producentů, se kterým kdysi spolupracoval, mu dal radu, že dobrá písnička musí ve dvou minutách říct vše podstatné. A jestli to nezvládne, tak pak musí mít naopak víc než sedm minut. FIDDLEHEAD se drží toho prvního, i když to někdy teda o pár vteřin protáhne. „True Hardcore“ je krásný příklad trochu podivného mixu, specificky s basou. Rázné intro bicí plus basa připraví půdu, ale po nástupu kytar basa ustoupí zbytečně moc. Škoda. Další z vrcholů přichází v podobě dle mě nejlepší skladby celého alba - „Sullenboy“. Jasný hiťas. Sonické kytary připraví na začátku scénu, zní to téměř jako nějaký space rock. Jednoduchá, ale úderná melodická linka vybuduje atmosféru. A pak to celé exploduje v téměř stoner rockovém refrénu, který jako by vypadl z některého z prvních alb QUEENS OF THE STONE AGE


Album zní velice živě a autenticky, s citlivou produkcí a s důrazem na živelnost. „The Woes“ má dvě tváře. Hlavní část skladby je postavena kolem lehce podivného riffu a nevýrazné melodie, aby se v poslední části překlopila do tvrdší polohy, kytary začnou pořádně tlačit na pilu, a najednou to má šťávu. Lehce do indie rocku je pak hozená „Fifteen To Infinity“ s refrénem typickým pro moderní melodický hardcore. Vynikne zde i spolupráce kytar, kdy zejména ve sluchátkách je rozdělení do samostatných kanálů krásně čitelné. A závěr? Dáme slaďák? Ani náhodou. „Going To Die“ je další parádní vypalovačka. 27 minut, ani o chlup více. FIDDLEHEAD mají zatím stoupající tendenci, co se týče kvality alb. Doufám, že jim to vydrží i do budoucna, protože tento melodicky výrazný a zvukově pestrý hardcore mě vážně baví.


29.07.2024Diskuse (0)Tomáš