FLOTSAM AND JETSAM - I Am The Weapon

Arizonští FLOTSAM AND JETSAM patří po skoro čtyřiceti letech od založení stále k těm žánrovým kapelám, které si ještě v současné době dokáží udržet vysokou kvalitu a relevanci na scéně. Jejich alba se vždy vykazovala vysokým potenciálem a v rámci zaoceánského speed/thrash metalu patřila k obohacujícím počinům a k žánrové špičce. Nicméně jejich jméno náleží rovněž do kategorie kapel nepříliš doceněných, protože si vždy užívali přízně spíše fajnšmekrů a stylových specialistů, povětšinou zaměřených na americký power/speed/thrash formát, než aby dokázali oslovit širší pole metalových příznivců. Každopádně nálepka té kapely, ze které v roce 1986 přešel k METALLICE Jason Newsted, je vzhledem ke kvalitě jejich alb až příliš povrchní a přezíravá.

Z původních členů jsou v pětičlenné sestavě dnes přítomni už jen dva hlavní tahouni – zpěvák Eric A.Knutson a kytarista Michael Gilbert, nicméně sestava byla vždy doplňována dalšími zajímavými hudebníky, se kterými se oběma podařilo udržet jménu FLOTSAM AND JETSAM vysoký standard a lesk. Ne jinak je tomu v roce 2024, kdy soupisku doplňují druhý kytarista Steve Conley (před dekádou v sestavě nahradil dalšího dlouholetého člena Eda Carlsona), baskytarista Bill Bodily a bicman Ken Mary. Posledně jmenovaný je zkušeným borcem, bubenickým esem majícím za sebou dlouhodobá účinkování v sestavách takových kapel jako CHASTAIN, IMPELLITTERI, ale také FIFTH ANGEL, či několik let strávených v koncertní sestavě Alice Coopera.

Novinka „I Am the Weapon“ tudíž naplňuje očekávání, byť je třeba dodat, že po všech těch letech má kapela na svém kontě celou řadu lepších alb. Do novinky kapela vletí skrze tajemný akustický úvod skladby „A New Kind Of Hero“, aby se tento rozmáchlý „power“ song záhy rozjel ve velkém stylu. Upoutá rovněž titulní svižná hymna v řevnivějším thrashovém tempu, ale také moderním groovem a celkovou mohutností vyznění opatřená „The Head Of the Snake“, jejíž dopad záhy vkusně odlehčí riffové boogie „Beneath the Shadows“. Podstatné je, že Eric AK je stále ve skvělé hlasové formě.

V druhé půlce alba se dočkáváme znovu vyšší míry rtuťovitosti, protože jak nekompromisní „Gates Of Hell“, tak třeba kvapíková „Cold Steel Lights“ přinesou potřebnou vzpruhu a v rámci muzikantského vkladu i skvělé řemeslo. Skladbám je vlastní více melody speedmetalová podoba, a tak oblaží i nějakým tím rozmáchlým refrénem či zapeklitým sólíčkem, což je především případ druhé jmenované. Když tak nad tím přemýšlím, tak FLOTSAM AND JETSAM asi nikdy nebyli podobně blízko škatulce melodického speed metalu, než je tomu v určitých fázích tohoto alba. K heavy metalu má vcelku blízko i „Kings Of the Underworld“, kde Eric AK v refrénovém nápěvu může leckomu evokovat dokonce Bruce Dickinsona. Závěrečná „Black Wings“ patří k vůbec nejzdařilejším kusům na novém albu, které ve výsledku sice působí více heavymetalově a pateticky, ale i tak je za ním poznat další porce znamenitého vkladu.