FLOTSAM AND JETSAM - The End Of Chaos
Během přípravy recenze se
seznamuji většinou jen s fakty, jiným hodnocením se každopádně vyhýbám
jako čert kříži. Čtenář CrazyDiamond prostě musí dostat originál, byť třeba i
nepřiléhavý. V případě „The End Of
Chaos“ jsem však zhřešil. Při nedávné návštěvě Metal Archives jsem jednou
spontánně kliknul, no a stalo se. I když jsem příslušnou stránku okamžitě opustil,
do mozku se mi stejně vryly dva klíčové poznatky. Album recenzoval sám velký Autothrall a hodnocení činilo 85 %.
Neshodnu se s ním vždy, ale pokud se jedná o vysoká hodnocení tak téměř
vždy. Přestože se cítím silně kontaminován, jsem si jistý, že mé závěry nakonec
konkurenční zátěž neponesou. Snad mi při tom pomůže i skutečnost, že velezkušené
phoenixské metalisty poslouchám téměř třicet let.
K FLOTSAM AND JETSAM mě přivedlo album „When the Storm Comes Down“, které bývá považováno za pěkný
průšvih. V té době jsem se ovšem vezl na vlně techno thrashe, z uvedené
desky jsem byl tudíž nadšen. Zpětně opatřená první dvě alba, která i dnes
velebí kdekdo, mě naopak tehdy trochu nudila. Ve vztahu k jejich rané
tvorbě necítím žádnou nostalgii vlastně ani dnes, i když „No Place for Disgrace“ je jízda vskutku parádní. Nečekám proto žádné
návraty odněkud někam, nic ničím nepoměřuji, zajímá mě výhradně aktuální metalová
kvalita a popřípadě i další posun, protože dotyční už mnohokrát překvapili.
Pravda, řadu svých fanoušků ne vždy pozitivně.
Takže jaké „The End Of Chaos“ vlastně je? Dalo by se shrnout, že má mnohem
blíže třeba k VICIOUS RUMORS (např.
„Recover“) či ICED EARTH (úvodní riff „Architecs
Of Hate“ je na žalobu) a německým PARADOX
(„Control“) než k METALLICE (např. jakási příjemně pokřivená
verze „Blackened“ ve formě „Slowly Insane“). Všechny uvedené a
další vlivy mocně fúzují. Thrashové riffy se v tomto zkušeně koordinovaném
„grupáči“ samozřejmě objevují, ale pouze jako nutná stafáž. Nosným subžánrem se
tentokrát jeví být power metal, a to ve velmi melodické variantě, jejíž kořeny
tkví v klasických albech IRON
MAIDEN a JUDAS PRIEST.
V případě posledně uvedené legendy mám na mysli hlavně tvrdost „Painkillera“, který se nám ozývá třeba
v již zmiňované jízdě „Control“.
Výsledkem je směs, která uším konzervativnějšího metalového posluchačstva přímo
lahodí. Pozor, nejde o příklad zbytnělé europrodukce, která bývá charakterizována
jako melodický power metal, i když určité styčné prvky by se možná našly i zde.
Možnou ukázku v tomto směru představuje skladba „Demolition Man“, v níž po typickém F&J frázování přichází refrén jako od
GAMMA RAY; a zase ti ICED EARTH.
FLOTSAM AND JETSAM model 2019 prostě
hrají pro evropské posluchače, s čímž má podle kytaristy Michaela Gilberta ostatně korespondovat
i obal. Jako by ono americké – blues rockové fluidum odešlo
s kytaristou Edem Carlsonem. Protentokrát
plakat nebudu. Pokud se totiž nynější sestava jednoznačně podbízí evropskému publiku,
resp. trhu, zdůrazňuji, že tak činí s noblesou a na úrovni, o níž se jiným
může jen zdát.
Tak zaprvé, album skvěle zní. Jacob Hansen sice dodal svůj typický
„euro(pro)tlak“, v němž ale slyšíte, podobně jako u posledního studiového
počinu HEATHEN, úplně vše, a to velice přehledně. Ze sytého zvuku bicích by
mohl bubeník Ken Mary vyučovat. Pohlídal
si ho osobně. Svému studiu tak udělal nejlepší možnou reklamu. O jeho hráčských
schopnostech nemá smysl diskutovat. Ve FLOTSAM AND JETSAM vždycky hráli skvělí
hudebníci, tedy i bubeníci. Ken Mary je ovšem extratřída. Nejedná se pouze o
důstojnou náhradu za adorovaného, či zatracovaného Jasona Bittnera, který s přehledem nabubnoval minulé album.
Mary, alespoň podle mého názoru, hraje odlišnou ligu. Zkuste třeba vynikající
comebackovku od HOUSE OF LORDS „The Power and the Myth“. Myslím, že
brzy pochopíte. Poslouchat, jak špičkový Hard´n´Heavy bubeník, milující
swingové postupy, hraje thrashové kvapíky, představuje nevšední zážitek. Razance,
dynamika, fórky, tempo, vše prvotřídní. Do toho krásně zvoní baskytara. Oba
kytaristé předvádějí vysokou školu metalového řemesla. Jejich sólové výměny
berou dech, perfektní doprovody zas pumpují energii až na kritickou úroveň. Významnou
roli přitom, jak už jsem naznačil, sehrává zvuk. Kapela od svého „dema“ „Dreams Of Death“, na němž zazdila jinak
vynikající materiál, prostě už neponechává nic náhodě.
Za druhé, kapela složila výborné
písně. Že jde pouze kompiláty nepůvodních momentů? Koho to proboha zajímá!
Jednak mají „odslouženo“, o progresi ať se starají jiní, jednak jsme svědky
mocného upgradu, díky němuž nádhera zašlých postupů a fines získává nový lesk.
Vše funguje na jedničku, a proto i náramně baví. Co kupříkladu spojení kytarového
rojení ve stylu DESTRUCTION s heroicky
klenutým refrénem, podaným s nasazením, o které takoví HAMMERFALL ani neusilují. Nemožné? S FLOTSAM
AND JETSAM zatraceně příjemná realita, přetavená do skladby „The End“, jež příznačně obstarává
grandiózní finále.
Konečně, tj. již za třetí, na postu zpěváka září Eric A.K. Doopravdy nevím, co všechno se dnes po vokální stránce nechá ve studiu vylepšit. Nedělám si iluze, dozajista hodně. I kdyby byl však výkon již třiapadesátiletého Erica z poloviny fakeový, stále se pohybuje mimo mé chápání. Těch poloh, ano i na Geoffa Tatea v „Survive“ dojde. Rovněž nevím, jak se dají podobné skladby náležitě prezentovat živě, aniž by si při tom zpěvák jednou provždy neodpálil hlasivky. Doufám tedy, že tento rok bude možné si vše poslechnout v nějakém důstojnějším prostředí a s jiným než „zábavovým“ setem, který obstarávají omleté klasiky. „The End Of Chaos“ by mohlo být i v tomto směru určitým zlomem. Sakra, přece nenatočím takhle našláplou a zároveň hitovou desku jen proto, abych z ní hrál dvě skladby?
12.02.2019 | Diskuse (27) | Pekárek hackl@volny.cz |
gin | 02.05.2021 14:25 |
Stefanos: Mám to úplně stejně. Když deska vyšlo, tak jsem ji nedocenil. Nedávno jsem si pořídil a točím několikrát denně. Včera jsem kouknul na dva nové songy na youtube a vypadají náramně. Už se těším na 4.června. |
stefanos | 05.03.2021 18:04 |
Je to naprosto úžasná deska, už týden se pořád k ní vracím a nemůžu se jí nabažit. V době vydání jsem jí slyšel, ale nějak jsem koukal jinam. |
peliculiar | 03.07.2019 21:18 |
Parádní, novinka The End of Chaos se zařadila mezi ta alba Flotsam & Jetsam, která považuju za povedená, tj. Cuatro (1992), Drift (1995), My God (2001), The Cold (2010) a titulní Flotsam and Jetsam (2016). |
Meres | 28.03.2019 19:14 |
Kvalitný album. Veľmi dobrá práca! |
DarthArt | 14.02.2019 11:46 |
To mě napadlo hned, že ta bestie asi symbolizuje návrat ke kořenům, i když teda tvorbu FaJ vůbec neznám. Ale to jméno Flotzilla je naprosto geniální! |
Demonick | 14.02.2019 10:52 |
Valič: mne osobne nevadí, ak je na obale Flotzilla, ale vadí mi celkové prevedenie obalu, ktoré pôsobí velmi lacno a ako nejaká PC hra z roku 2000. Ak by bol obal nakreslený iným spôsobom, tak fajn. Takto len rozmyslam či je Flotzilla vlastne žena či muž, kedze jej na obale chýba penis :-D |
down | 14.02.2019 09:54 |
Valič: Jak se jmenuje vím. Nějak aktivně je nesleduju, ale první desku jsem si koupil hned jak vyšla. Ta otázka byla víceméně řečnická ...napadlo mě: "První a poslední", ale nic neavizovali, takže pokud bude mít deska úspěch, tak asi ještě něco natočí. |
Pekárek | 14.02.2019 07:06 |
Ano, je to návrat, ale euro-návrat, a to té nejvyšší jakosti. |
dedek666@gmail.com | 14.02.2019 05:15 |
7/10 |
Mirdasm | 14.02.2019 01:09 |
Valič: Ty jsi uhodil hřebíček na hlavičku! Ano předchozí deska ten návrat naznačila, tahle ho dokonala. Já jsem z novinky nadšený. Vzhledem k tomu že miluji jejich první dvě desky nemohu jinak 10/10 :-) |