FLYING COLORS - Third Degree
Tak odolám, nebo ne? Čemu? Přeci srovnání s jednou newyorskou partou,
která mě už nějaký ten pátek nezajímá, a není to ani má vina. Recenze
by se mi psala mnohem snadněji. Zkusím na sebe být přísný a svými stesky
nikoho neobtěžovat.:-)
Třetí deska FLYING COLORS měla
ukázat, jestli se v žáru kreativity Neala Morse nerozpustí naděje, které
jsem do kapely po vynikajícím debutu vkládal, jako Němci v závěrečné
scéně Dobyvatelů ztracené archy. Přetavení talentu čtyř špičkových
muzikantů do formy dalšího Morseova spirituálu by byla škoda. Jakkoliv
jsou jeho sólové desky kvalitní, mají společný jeden duchovní aspekt,
díky němuž jejich poslech vede ke stále stejnému cíli. Jednoduše řečeno,
jakmile začnu poslouchat některé z alb zmíněného rockového „misionáře“,
vždycky se nakonec octnu v kostele. Nejde přitom jen o složku textovou.
I ta hudební vás pomalu tlačí ke kritickému náhledu na dosavadní
životní pouť, pak k prozření a přijetí pomocné boží ruky, která chápe a
odpouští. Vyvrcholením by měl být mír v duši a poté láska v každém vašem
počínání. Uvedené schéma může být někdy pěkně otravné; zvlášť po střetu
s realitou všedního dne, k níž běžně patří patologické prvky.
Při
poslechu první desky FLYING COLORS jsem popsanou katarzí neprošel.
Nezaregistroval jsem ani nějaké zvláštní úsilí o její nastartování.
Pouze jsem se dobře bavil. Zásluhu na tom přisuzuji ryze „světské“
produkci, o kterou se nepostaral nikdo jiný než Peter Collins, což je
ovšem zatraceně těžká váha. Spolupracoval například s RUSH a produkčně
zaštítil třeba geniální „Operation Mindcrime“ od QUEENSRŸCHE. Vírou
kontaminovaný patos byl tudíž protentokrát odfiltrován. Produkce rovněž
respektovala původní ideu zmiňovanou v jednom z prvních rozhovorů
kytaristou Stevem Morsem, tj. nahrání všeobecně přístupného prog
rockového alba, na kterém by se nové spojovalo se starým. Na druhou
stranu, jak sám Steve uvedl, na úplném začátku FLYING COLORS měla být
spolupráce Neala Morse s Kerry Livgrenem (ex-KANSAS), kterého lze řadit
mezi významné osobnosti křesťanské rockové scény. Tak si vyberte.
Druhé
album si naše superskupina každopádně produkovala sama. Příjemný odér
legendárního kanadského tria se vypařil a s ním i určitá lehkost a
otevřenost. Progresivnější okamžiky odkazovaly spíše ke SPOCK´S BEARD,
některé další zas k art rockově hutným kázáním extrémně produktivního
Neala, který se stejně jako Bach považuje jen za nástroj boží. S takovou
motivací se to pracuje. Zbytek kapely zůstal nutně trochu ve vleku. Již
zde nebyl nikdo, kdo by se jich zastal, dotáhl jejich nápady, více
podtrhl popové a pomáhal modelovat skutečně progresivní elementy, popř. z
alba vyhodil jinak nádhernou agitku „Peaceful Harbor“. Ostatně,
prostoru ke hraní dostal každý z instrumentalistů dost. Staly se z nich
také nástroje, bohužel „jen“ Nealovy. Schválně se podívejte na studiový
klip k „A Place in Your World“. Uvidíte spokojeného mistra, jak s
nezlomnou vírou v srdci a jiskrou v oku diriguje rutinně krásnou
skladbu, kterou v odzbrojující kvalitě přednáší profesorská sešlost
výjimečných muzikantů. Potíž je v tom, že podobný výstup podává v
podstatě každý soubor, s nímž se Morse spojí.
Od
novinky jsem „vzpouru na lodi Bounty“ zrovna nečekal a také jsem se jí
nedočkal, nicméně i na ní čelí Neal jakési „konstruktivní opozici“,
která se navzdory velké tvůrčí převaze pana kapelníka snaží naplňovat
původní záměr. O Mikeu Portnoyovi nemluvím, ten ke svému pastorovi
vzhlíží s naprostým obdivem (nedivím se mu). Mám na mysli zejména
kreativní duo Steve Morse, Casey McPherson, jehož kořeny v nabubřelém
art-prog rocku či metalu netkví. Problém spočívá v tom, že po stránce
kompoziční jsou dotyční málokdy schopní nabídnout lepší kvalitu než
Neal. Takže i když prvním dvěma progresivnějším písním dominují, žádné
velké vzrušení necítím. V podstatě jen vzpomínám na skvělé „Muse –
Octavarium“ od DREAM THEATER a oceňuju vynikající groove. Casey mě v
„More“ dokonce lehce irituje.
I na „Third Degree“ proto
všichni povolaní instrumentalisté nejlépe fungují jako autonomní,
zároveň však poslušné nástroje. Jejich nevšední schopnosti jsou zde,
klidně i za cenu drobných kompozičních ústupků typu soulující
„Geromino“, využívány především k naplnění „díla božího“, které zřím
např. v triu skladeb „Cadence“, „Guardian“, „Last Train Home“. V daném
případě nejde ovšem o nic jiného než o další variaci na staré prog
rockové standardy s pozitivní atmosférou známou z klasických alb KANSAS a
JOURNEY a syrovějším zvukem. Právě „Guardian“ dokazuje, jak dobře může
být s hlasem McPhersona naloženo. Žádné otravné polohy jako v rádoby
moderní „More“. Uměřenost, prožitek a bezchybné sbory pod fantastickým
sólem Stevea. Jakmile krátce poté sólově udeří baskytarista Dave LaRue,
dostávám se do vytržení.
Obávám se, že přesně v takovém stavu jsem měl skončit. Když to nešlo přes katarzi, dostal mě čirou krásou. Jak laciné! Nové album je prostě nejsilnější ve chvílích, když velebné chrámové tóny přednáší opravdové osobnosti. Jen takové mohou, alespoň podle Neala, přesvědčivě zprostředkovat tíhu lidské existence zobrazenou na obalu, učinit ji podobně krásnou, a strhnout tak i tu část hudbymilovného publika, která by přímočařejší ideové působení nemusela vydýchat. Neal to ví. Ví, že s touhle sestavou mu projde i balada „You Are Not Alone“, proto si FLYING COLORS hýčká stejně jako Terrence Malick kameru Emmanuela Lubezkiho. Původně jsem chtěl dát o chlup méně, pár procent nakonec dorovnali rajským plynem sjetí „Brouci“ v „Love Letters“.
14.10.2019 | Diskuse (4) | Pekárek hackl@volny.cz |
horyna | 03.06.2020 12:49 |
Geniality debutu se dvojka ani trojka už nedotkli, ale přesto to pořád nejsou špatná alba. Chce to čas, ale dvacet járů… abys to stihnul :-) |
Louža | 03.06.2020 11:31 |
Zajímavá filosofie :-) Je fakt, že někdy to dozraje časem. Například jsem nedávno po dvaceti letech upřímného nemítrádní zjistil, že Shadow Gallery jsou jedna z mých nej prog kapel s absolutně top vokálními aranžemi. No ale musím říct, že mě fakt překvapilo, když jsem si uvědomil, že zdaleka nejpoužívanější části z limitky posledních FC nejsou CDčka samotný, ale ty bonusový podtácky na pivo. O něčem mi to vypovědělo. No nic. Počkám dvacet járů a ono se to třeba usadí. |
Pekárek | 02.06.2020 23:13 |
Být tebou, ještě si ji párkrát poslechnu. Jde o dost syrovou desku. Právě, že k ní přistoupíš s tím, že nemůže dělat problémy, a ona je dělá:) |
Louža | 02.06.2020 15:00 |
Líbilo se mi první album FC a jsem velkým fanouškem druhého, které mělo velmi unikátní atmosféru a feeling. Takže tohle byla jasná volba. Nicémně ačkoli ho mám už půl roku doma, skoro ho neposlouchám. Nemám co bych mu formálně vytknul, ale ten obsah prostě brutálně nudí. |