GRAVEYARD, BOMBUS - Praha, Futurum, 23.září 2018
Docela hezký nedělní večer připravily ve smíchovském klubu Futurum fanouškům dvě švédské rock´n´rollové (lze však použít i přesnější škatulku stoner-metalové) formace BOMBUS a GRAVEYARD, jen co je
pravda. Musím potvrdit, že se koncert nakonec vydařil a byl zajímavým výletem
do časů rockového dávnověku, zvlášť když zážitek zprostředkovaly hudební tělesa, která sem do České republiky příliš často nejezdí. A zvlášť když třeba GRAVEYARD nedávno vysloveně vstali hrobníkovi z lopaty a navíc stále patří mezi špičku evropské retro
produkce.
Z počátku to vypadalo na tristní návštěvu, klub zel dlouhou dobu prázdnotou, ale ve výsledku se v pražském Futuru objevila více než stovka příznivců. Zatímco venku v ulicích fičel orkán Kyrill a Slávisté se o pár kilometrů dál na druhém břehu Vltavy radovali nad vítězstvím svého fotbalového týmu nad Bohemkou, já v útrobách smíchovského klubu trnul, kdy že ti severští svobodomyslní pánové, stále tak nějak ležérně popocházející prázdným klubem (a to ještě snad okolo deváté), vlastně svůj program začnou. Vzhledem k času odjezdu mého posledního vlaku z Prahy do Plzně (krátce po půl dvanácté) jsem opravdu mimořádně nervózněl. Odhadnout v jaký čas ta která pražská koncertní akce začne, je dnes tedy sázkou do loterie. Už jsem zde zažil koncerty odstartované okolo sedmé, tento nedělní však nezačal před půl desátou.
„Neřeknu, kdyby byl pátek nebo sobota, ale vždyť je neděle? To
snad chtěj začít v deset?“ Říkal jsem si pořád. Šokovaně koukám každých
pět minut na hodinky, zatímco šéfovská figura od GRAVEYARD, zpěvák a kytarista Joakim Larsson, tradičně se sabatoidní pěšinkou uprostřed hlavy a dlouhými
rovnými blond vlasy, oděn do koní, úzkých kalhot a košile, blazeovaně popochází interiérem
podniku a čas jej vůbec netrápí. Docela jsem si chvíli pohrával s představou, že
jej chytím pod krkem a začnu s ním cloumat a řvát na něj: „Tak sakra
hrajte!“ - což by asi u tohoto švédského odtažitého rockera vychovaného bytelným sociálním
systémem, který navíc dost pravděpodobně nechodí do běžného zaměstnání, vyvolalo
minimálně velmi údivnou reakci. Nebo třeba vypustit po odložení igelitky se
svačinou (neměl jsem jí sebou, ale pro dokreslení vtipnosti scény je to dobrá
pomůcka) na něho vypustit další perlu: „Kolik si myslíš, že těch piv během čekání na váš
koncert mám ještě vypít?“ 😊 Muzikant (soudě dle jeho rachitické tělesné konstituce), jehož denní příjem potravy spočívá na malé porci rizota a jednom jablku, by asi sotva chápal úzkostné pocity nějakého vypapaného Čecha, co musí druhý den dost pravděpodobně do fabriky.
Takže k akci samotné, kterou zde zahájila gothengurská pětice
BOMBUS (mimochodem naprosto skvělý název pro rockový band). Jejich hutný a valivý heavy metal s kytarovým trojzápřahem a chlapáckými
nápěvy měl zpočátku docela charisma, postupem doby se ale kapela ukázala jako
vcelku neoriginální: sice docela sympatické, ale nikterak výjimečné těleso.
Zajímavostí zůstává skutečnost, že jde o jakousi farmu pro stylově spřízněné
WITCHCRAFT, a tak řada odpadlíků ze sestavy Pellangerovi kapely vlastně skončila
zde. Charakteristické pro BOMBUS byly mohutné riffy, skvěle šlapající rytmika a
střední tempa, často obohacena chlapáckým zpěvem a výjezdy několika sólových
kytar, občas připomínajících spletité hadí výjezdy metalovějších LYNYRD SKYNYRD nebo také
způsob sólování, jakým vešel ve známost především kytarista od KISS Ace
Frehley. Obstojný set obsahoval devět skladeb a bavila mě z něho zejména jeho
první půle. Z nahrávek kapelu neznám, ale stačil jsem si zjistit, že mají
na svém kontě tři řadová alba a od druhé, mimochodem na metalových archívech vysoce ceněné desky již náleží pod známé vydavatelství Century Media. Nevím, nikdy dříve jsem o nich neslyšel.
To GRAVEYARD už byli prověřenějším artiklem, byť to s nimi ještě nedávno vypadalo všelijak. Kapela však po personálním zemětřesení, kdy byli z jejich řad odejiti hned dva členové (a chvíli to dokonce vypadalo i na rozpad), nahrála letos novinkové album „Peace“ a dnes působí i po koncertní stránce velmi semknutě. Kdo čekal retro té největší kvality, se spoustou energie, autenticity, skvělým hardrockovým zvukem a atributy, co k hudbě oslavující přelom šedesátých a sedmdesátých let patří, ten jej taky dostal. Já zaujal místo po pravé straně pódia hned v první řadě, tedy nejblíže k novému baskytaristovi Trulsi Mörckovi, abych udělal nějaké ty fotografie a musím říct, že čtveřice vypadá velmi sladěně a působila jako správně semknutá jednotka táhnoucí za jeden společný provaz.
Starověký rock nejvyšší jakosti
Joakim Nilsson pěl svým vysokým ječákem jako o život, aby songy šlapaly v dobrém tempu se vším, co k hudbě GRAVEYARD patří. Největší ohlas samozřejmě vzbudila titulní skladba z alba „Hisingen Blues“, tedy v pořadí druhé a zjevně nejúspěšnější řadovky, ale i songy z posledního počinu (jako třeba „It Ain´t Over Yet“, „The Fox“ nebo „Walk On“) nestály moc stranou a patřily k ozdobám. Musím potvrdit, že se s příchodem GRAVEYARD na pódium kvalita zvuku a muzikantského umu o třídu zvedla, a tak si stovka příchozích mohla vychutnat špičkový hard rock od jedné z nejlepších švédských kapel současnosti.
Král slunce
Přistihl jsem se, že v průběhu tohohle vystoupení jsem si několikrát vzpomněl na Jirku „Ozzyho“ Kubíka, jak by se tahle právě jemu na míru dělaná muzika líbila (a na situace z těch desítek až stovek koncertů a zájezdů na kterých byl také přítomen, nebo na to, jak mě vždy zhruba jednou za dva týdny volal s dotazem: kolik si myslím, že by přišlo na jím potencionálně zorganizovaný koncert FASTER PUSSYCAT (dosaďte si libovolnou polozapomenutou kapelu Hard N´Heavy) v České republice? Vždy měl ten dotaz dvě části: Praha? Zlín? Chci slyšet číslo. A tak obvykle povídám: Praha - necelá stovka, spíš padesát než sto. Zlín - stodvacet max. A on: Hm hm, dobře, dobře, vidím to podobně. Úplně ho vidím na druhej straně toho telefonickýho spojení s kalkulačkou v ruce, jak přemítá, jestli se mu do té akce chce jít. Někdy mu možná věnuju celej článek, protože těch debat z osobního auta mířícího na metalový koncert do Německa bylo nepočítaně. Zároveň jsem si jako Plzeňák po stopadesáté uvědomil, jak tady ten zdánlivě bezstarostný týpek chybí (Hele, Ozzy, a co je vlastně tvoje nejoblíbenější česká kapela? A on se zasněným indiánským pohledem kamsi v dál řekl jenom: PUMPA, jižanský rock!).
Osobně jsem bohužel musel klub opustit asi čtyři skladby
před koncem (nakukoval jsem totiž muzikantům na papír se seznamem skladeb položený u nohou), jinak bych mohl noc z neděle na pondělí tak akorát bloumat po
obou březích Vltavy a skřípat zubama nad tím, jaký ti rockeři mají ale
bezstarostný život, a tak spěchám z Futura prázdným nočním Smíchovem, a cestou kolem pivovaru,
jehož produkty pijí a vyrábí jen ti správní, drsní, smíchovští chlapi, mi silný vítr duje do zad, všude lítaj igelitové sáčky, a já s docela dobrým pocitem asi
po dvaceti minutách spěšné chůze vcházím do auly jednoho z nejodpornějších vlakových nádraží,
jaké jsem kdy v naší republice viděl. Ještě mám před sebou sice asi hodinu čekání
v útrobách náhle kdesi v Dobřichovicích nebo Zadní Třebáni zastaveného rychlíku, a po odstranění škod na trati kdesi u
Karlštejna, už nic nebrání návratu domů, kde mě v nočních ulicích Města piva vítá obvyklý pach sladu, ... ale jinak je hezky takhle při
pondělku.
25.09.2018 | Diskuse (1) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
gaspoda | 01.10.2018 17:35 |
děkuji za fajnovej clanek bylo hezky si pripomenout tu atmosky z onoho vecera |