GRAVEYARD - Hisingen Blues
Vzhledem k tomu, že se na sklonku loňského roku dala švédská formace po několikaleté pauze znovu dohromady a na květen letošního roku chystá dokonce další řadovku (album se bude jmenovat „Peace“), je vhodné si připomenout jeden z jejich albových milníků, konkrétně druhou desku „Hisingen Blues“, která v roce 2011 zaznamenala zřejmě největší úspěch a byla debutem kapely pro metalový major label Nuclear Blast. Jak už napovídá okouzlující obal nosiče, švédští GRAVEYARD nás zvou na cestu do pravěku. V jejich případě se samozřejmě jedná o výpravu do pravěku rockové hudby. Přestože neznám kapelu, která by se více vyhýbala současnému pojetí kytarového zvuku, nebylo v tomto případě označení „retro“ zas až tak přesné, plně vystihující a na místě. Kapel přejímajících do své tvorby zvuky, prvky a rozličné elementy z hudební historie je ostatně všude hromada. Často se mezi nimi najdou i sezónní rychlokvašky (zejména v Británii a Americe) a bezobsažné partičky připitoměle se tvářících floutků, kteří svůj „retromilský“ výtvor stylizují podle momentálního trendu. Trendu, který do několika sezón pojde na úbytě, pokud za ním nebude patřičné zaujetí. Důležité je, že něco podobného u GRAVEYARD ani náhodou nehrozí, protože ti působí jakoby v době, ke které se váže jejich přírodní sound, opravdu žili a hráli. Natolik jsou dřevní a autentičtí.
Naprostá přirozenost
velela této kapele hrát jako v dobách, kdy britským pódiím, lačným po blues a
rocku, vládli slovutní CREAM a Hendrixovi EXPERIENCE. Navození atmosféry doby,
v níž se vydatně měnilo pojetí kytarové hudby a na světě ještě neexistovala
žádná velká hard rocková monstra typu LED ZEPPELIN či DEEP PURPLE (zato blues
rock a psychedelie slavili boom), je zde natolik silné, až člověk pochybuje,
zdali bylo tohle album opravdu nahráno v roce 2011. Je totiž vstupenkou do roku
1968.
GRAVEYARD se však nestylizovali do role obdivovatelů
dávno zašlých časů, oni jimi byli dokonale prorostlí. Je zřejmé, že o éře,
která je inspirovala k vlastní tvorbě, vědí mnohé. Pokud měli tito Švédové na
své druhé desce stále ještě nějaké rezervy, pak to bylo snad jen trochu v kompoziční
práci (mám dojem, že skladby zde umístěné mohly být o něco výraznější, opravdu
se mi totiž líbí jenom tři). Songy samotné neoplývaly až takovou gradací, za
jakou bych dal známky vyšší, přesto se však o kapele nedalo říct, že by
působila monotónně. Velmi silnou stránkou GRAVEYARD byla naopak autenticita
provedení. Ve chvíli, kdy se v „Longing“ rozezní květnaté zvuky hammondů,
zřetelně upomínající na rané PINK FLOYD, nikdo nemůže pochybovat, kde leží
jejich muzikantské srdce.
Švédská scéna už
mnohokrát v minulosti dokázala, že co se týče zhuleného garážového rocku je
světovou velmocí. GRAVEYARD však na rozdíl od toho, jak je tento subžánr
chápán, působí podstatně méně hutně (nikde žádní BLACK SABBATH), ale o to více
přirozeně a zajímavě. Spíš bych jejich vzory viděl u křížení britských blues
rockových formací typu CREAM s americkými LSD obry šedesátých let (GRATEFUL
DEAD, JEFFERSON AIRPLANE) nebo dokonce (a to je kontroverzní prohlášení) u
nezkrotných proto-punkerů MC5 z Detroitu (při troše fantazie), jejichž
neotesaná frackovitost je z tvorby GRAVEYARD rovněž cítit. Ze současníků bych
mohl zmínit například WOLFMOTHER, ale jen s tou dodatečnou podmínkou, že
Australané reprezentují spíše čistší, vygradovanější a hitovější stránku věci
(navíc orientovanou blíže k LED ZEPPELIN) - tedy stadiónovou polohu s mnoha obecně
danými pravidly, zatímco GRAVEYARD jsou po všech stránkách klubovou
záležitostí, zatavenou v oblacích sklepního kouře a neotesaném kytarovém
burácení.
Podlazené kytarové
vály zde však opravdu nečekejte. Tahle parta staví své písně spíše na
pocitovosti a energických vyhrávkách, takže pro jejich syrové riffy není
podstatná tonáž mohutně se valící masy, ale naopak radost, energie, feeling a
autenticita. Vrcholem jinak poměrně vyrovnané kolekce je bezesporu titulní
skladba, která má doslova zabijáckou atmosféru a všechny klady v recenzi již
popsané. Z mého pohledu tak jde o zdařilé psychedelicko-bluesové album.
02.04.2018 | Diskuse (0) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |