HEAVEN´S CRY - Food For Thought Substitute
Rok 1997 byl jedním z těch, na který nemůže být metalová hudba zrovna
dvakrát hrdá. Prudký nástup neo-punku a alternativa frčící v plném
proudu, postupně vytlačovaly tento směr na úplný okraj zájmu už nějakou
dobu předtím. Bylo pár kapel, jež se zuby nehty držely, především pak
tolik populární doommetalové spolky, které se postupně tlačily na úpatí
zaoblených, gothic rockových skalisek. A právě v tomto roce vyšel i
dnes už památný debut jedné z největší naděje technického metalu té
doby, kapele HEAVEN´S CRY. Ti vznikli na počátku 90tých let
a své první demo nahráli v roce 1993. Zakládajícími členy kapely jsou
Pierre St-Jean (zpěv, kytary) a Sylvain Auclair (zpěv, basa) z
kanadského Montrealu. K nim se přidali Olaf Quinzanos (akustická
kytara), Luc DAoust (bicí) a Sebastian Boisvert (kytary). Po výše zmíněném debutu je další kariéra kapely značně nestejnoměrná. Svá alba
vydávají buď s pětiletou, nebo desetiletou přestávkou. I když ani
dvojka „Primal Power Addiction“ špatná není, kultovního postavení,
kvality a ambicí debutu se jí už dosáhnout nepodařilo. Ten se tak stal
jednou z vůbec nejlepších nahrávek stylu zvaný techno metal, či
chcete-li raději progresivní metal.
Pokud jste se u
jména Pierre St-Jean pozastavili, pak vězte, že se vaše smysly nemýlí.
Tento kytarista se totiž jako basák podílel na nám všem tu jistě dobře
známé a dle autora recenze stěžejní (jasně nejlepší) nahrávce sousedů
VOIVOD, albu „The Outer Limits“. Tenkrát kapele vypomohl za
odcházejícího Jean-Yves Thériaulta.
Jistě nejsem sám,
kdo se nebojí album „Food For Thought Substitute“ označit nálepkou -
klenot prog-metalu. Bohužel jsou tito neuvěřitelně kreativní hudebníci
mnohem méně populární, než by si ve skutečnosti zasloužili. Samotný
debut může snadno konkurovat těm nejlepším dílům zmiňovaných VOIVOD,
MEKONG DELTA, QUEENSRŸCHE či PAIN OF SALVATION. Zároveň se od
jmenovaných dosti podstatně liší. Tito frankofonní Kanaďané mají rovněž jedinečný přístup k psaní písní, většinou dost vzdálený od klasických, v
metalu nastavených kritérií a struktur. HEAVEN´S CRY stojí poměrně vzdáleni od tvorby někdejších jedniček žánru, DREAM THEATER. Jsou ochotni experimentovat a mají svůj vlastní zvuk, i když i u
nich existuje spousta rozpoznatelných prvků příbuzných s progresivním metalovým
žánrem. Jednou z nejúžasnějších věcí kterou používají, je trojice
zpěváků i kytaristů zároveň a i když zpívají všichni tři většinou
společně jen ve sborech, síla a originalita jejich dispozic je
záviděníhodná. Dovedou zaujmout i textařsky, kde se opírají o sociální
problematiku, životní prostředí a další vážné problémy, jež sužují
dnešní společnost. Hudba má docela bohatě strukturovanou a košatou
povahu a čerpá vlivy z mnoha různých žánrů, jako jsou metal, jazz, hard
rock a prog rock. Ty jsou smíchány do odzbrojujícího zvukového
koktejlu. Nálada písní se pohybuje od temné a rozzlobené po krásnou až
melancholickou. V písních je spousta podkladových kláves a syntezátorů,
které však nejsou dominantní součástí hudby. Výrazná basa tu má svůj
vlastní bohatý život, místo aby ledabyle sledovala pouze před
definovanou kytarovou stopu. To znamená, že máte tři kytary, jednu basu, mimořádně zdatného bubeníka, klávesy, syntezátory a tři zpěváky,
jež společně soutěží v centru vaší pozornosti. Motivy většiny skladeb
jsou obecně dosti složité, rozdělené na spoustu různých částí, ale stále
s ucelenou myšlenkou, což je velmi důležité a kladně svazující. Každá
píseň je velkým solitérem s nebývale silnou nápaditostí, čehož si já
osobně velmi cením. Nemám rád hudbu, která je jen technická, avšak
skladatelsky prázdná. To tady absolutně nehrozí.
Na
albu je tolik skvělých skladeb, silných a originálních míst. Hned
první, temně zlověstný otvírák „Your God´s Crime“ má v sobě příchuť
něčeho nového, přitažlivého a běžně ne vždy slyšitelného. V jeho závěsu
pak exceluje každá další skladba, ať je to technicky precizní „Out Of
Me“, dle samotného názvu pochodující, dunivá „March“, éterický klenot
„The Alchemist“, či osudově patetická, avšak nikdy ne přehnaně
skličující „Gaias Judgement“. Pětice mimořádně nebušených písní strany
A nasytí každého prog rockera/metalistu tím nutričně nejvýživnějším
anabolickým koktejlem, jaký si v prodejně s hudebními nosiči jen dokáže
představit. A to na něj čeká ještě další nášup v podobě strany druhé.
Jednotlivé songy už nemá cenu jmenovat, protože kdo tuto techno –
hudební manu neslyšel, neuvěří. Snad jen zmíním svého osobního favorita,
progresivní svatyni „The Horde“, která mne svou všeobjímající silou a
sofistikovanou intenzitou pokaždé položí totálně na lopatky. Zkrátka
jeden z těch songů, bez kterého Váš muzikální život nedokáže existovat.
Toto je bezpochyby jedno z vůbec největších překvapení v progresivním metalovém žánru, které jsem za svá léta věnovaná objevitelské hudební činnosti vystopoval. Důrazně vás proto žádám, abyste si album „Food For Thought Substitute“ sehnali rovněž. Pokud máte rádi progresivní metal v silně originálním střihu, plný neobvyklých proporcí a invenčně zauzlovaných struktur, garantuji vám, že po jeho pečlivém a opakovaném naposlouchání nebudete zklamáni.
09.02.2021 | Diskuse (2) | Horyna marekdt@seznam.cz |
Tom | 14.02.2021 19:07 |
Těžká poslechovka. Náročná deska nedoceněné kapely. HC svým debutem předběhli DT o koňskou délkou, o outsiderech Mekong Delta a jiných techno drtičích nemluvě. Tak hraje špičkový muzikant, intelektuál. V našich končinách jde o dost neznámou věc. O to větší pak překvapení, když zde někdo něco podobného zveřejní. Brilantní, bravo. |
Majk | 09.02.2021 19:27 |
Jo! |