HEAVY METAL THUNDER IV. - Písek, Divadlo Pod Čarou, 8.-9.března 2024
Stále proslulejší přehlídka Heavy Metal Thunder nalákala již počtvrté do okresního města v jižních Čechách početné příznivce heavy metalu, převážně ze zahraničí. Nejčastěji samosebou ze sousedního Německa. Neobeznámeného příchozího, který prvně vstoupil ten večer v Písku do Divadla Pod Čarou, by určitě šokovalo retro-metalové oblečení fanoušků, které budilo zdání, že se dotyčný kouzelným prstenem přesunul o čtyřicet let nazpět. Valná většina zdejších totiž ctí módu osmdesátých let a to se vším všudy - s příslušnými účesy, oblečením a povinnými stylovými doplňky. I tohle dodává vyprodané akci na patřičné atmosféře, neboť ve vzduchu je cítit zaujetí pro metalovou hudbu zlatého věku. Předsálí bylo znovu plné pultíků s merchem od takřka všech vystupujících kapel a kolem baru se od začátku pohybovala slušná záplava lidí. Bylo zde tak možné slyšet rozličné cizí jazyky, neboť o akci se ví především napříč světovou vlnou NWOTHM.
Do hlavního sálu přicházím ve chvíli, kdy už na pódiu rejdí argentinská čtveřice RAPTORE a sál je již hodně zaplněn. Kapela, která vloni vydala své druhé album „Blackfire“, se vykazovala svižným heavy metalem staré školy, ke kterému vždy patřily bleskurychlé kytarové kejkle. V jejich případě byl dodržen i silácky přímočarý rytmický zápřah, pohánějící skladby tím správným způsobem. Účesy ctily hair-metalovou módu osmdesátých let, navzdory faktu, že jihoameričtí hudebníci v té době ještě určitě ani nebyli na světě. Frontman Nico Cattoni působil s podmalovanýma očima a havraní hřívou jako metalová verze Briana Molka, albínský kytarista Jannie Killhead působil jako dvojník Johnyho Roda (někdejšího člena W.A.S.P.) a baskytarové tóny toho kudrnáče zvoucího se Cristian Black si kolikrát proklestily cestu skrz kytarové valy a došlo tak v určitých momentech na vzpomínku helloweenských Keeperů a práci oblíbeného Marcuse Grosskopfa. Skladby se nacházely někde mezi power/speed metalem a glamem. Co však RAPTORE příliš nepomáhalo, byl poměrně nezajímavý hlasový projev právě zpěváka Nica Cattoniho, jehož ječák působil spíše formou „skřivánek“ než „siréna“.
Skandinávští pamětníci osmdesátých let MINDLESS SINNER se nemuseli ani příliš natřásat, natož pak dbát na nějaké ozdoby stran svého oblečení a všem bylo od prvních skladeb jasné, že jim to při vší úctě k RAPTORE hraje o poznání lépe. Tahle osmdesátková kapela, jejíž členům mohlo táhnout na šedesát, razila civilní způsob prezentace a tak na pódiu stála prakticky v tom, v čem její členové běžně chodí po městě a dost možná i sedí v dodávce. Švédové kdysi v polovině osmdesátých let fungovali po dobu pěti let, čehož výsledkem byla dvě dlouhohrající alba, a dnes se zkrátka vrátili na scénu s heavy metalem příznačným pro jejich původní etapu, za kterým byla cítit vyhranost a celková odžitost postupů pocházejících z osmdesátek. Velmi dobrý zpěvák Christer Göransson působil v rámci pětice i jako hlavní tvář a lídr. Na rozdíl od jiných kapel na to celé však měl i hlasově. Jeho intonačně pevný, nosný hard n heavy vokál bylo radost poslouchat, není divu, že má tahle kapela v post-comebackové éře již na svém kontě další dvě řadovky.
Tajní favorité a jedna z kapel, na kterou jsem se opravdu těšil, němečtí STALLION, selhali. Ne však stran odezvy fanouškovské obce, kdy bylo poznat, že spousta jejich krajanů za nimi dorazila z Německa až do Písku. Za mne to však byl výstup plný průměrnosti a klišé. Zpěvák nebyl zrovna pevný ve svém oboru a jeho průměrný vokál sotva stíhal. Stylově šlo o heavy metal staré školy, tak jak byl znám někdy v polovině osmdesátých let. Na rozdíl od Švédů MINDLESS SINNER však STALLION onu dávnou dobu nezažili a celkově působili jako nepůvodní derivát z metalových osmdesátek. STALLION mají sice na svém kontě tři řadové desky, ale dosud jsem s nimi neměl poslechovou zkušenost snad s vyjímkou asi dvou videoklipů. On by to byl bývat takový docela obyčejný metalový koncert, jenže pak se stalo něco neuvěřitelného. Když si totiž zpěvák Paul Ehrenhardt v jeden moment odběhl do zákulisí a záhy se vrátil s obří vlajkou v duhových barvách, se kterou se pak v průběhu prezentace skladeb dokonce producíroval po pódiu a různě s ní mával, ptal jsem se sám sebe, sním či bdím? Opravdu bude do budoucna heavy metal o tomto druhu aktivizmu? Povězte... (zesílený ťikot sloupových hodin, čekání na převážení misek vah) ...Bude? A nebo nebude?
Naproti tomu švédské hvězdy z ENFORCER jako hlavní kapela pátečního večera doslova excelovali a předvedli skutečně mimořádně kvalitní metalový koncert, který měl dravost, chytlavost a skvělý zvuk. Kapela neustále sršela energií a měla v sobě zkrátka velké nasazení. ENFORCER provázela pověst trochu většího slaďáku, což se nakonec potvrdilo jen v tom dobrém. Jejich melodie totiž měly takovou tu správnou lehkost přiznačnou pro americké hard n´heavy formace, tak jak jí známé z některých skladeb PRETTY MAIDS, ale že bychom byli zaplaveni baladami, to se opravdu nestalo. Právě naopak. Za bezmála dvě dekády fungování se Švédové stali skutečně velkou senzací severské metalové scény, o čemž dnes svědčí i poslední a nutně říct že povedená deska „Nostalgia“. Jejich melodické a velmi dynamické songy stojí na pevném a znělém hlase kytaristy Olofa Wikstranda, bicích jeho bratra Jonase Wikstranda, prvotřídních kytarách, kde Olofa na tandem doplňuje ještě Jonathan Nordwall, a také na skvělé baskytaře Gartha Condita, excelátoru pohybu po pódiu. Na jejich koncertu jsem nenalezl snad jediný moment zaváhání, byť přiznávám, že v době kdy se hrála jediná balada koncertního setu, způsobila u mne na tři minuty tak trochu pokles zdravého zájmu o dění. Nejlepší koncert z obou dvou dnů.
Sobota se ukázala být krásným slunečným dnem a tak jsem si jí pěkně vychutnal. Vešel jsem do sálu až kolem páté večerní a hned jsem byl vržen do víru dění. Američtí GLACIER mne sedli se vším všudy. S novým entuziasmem zrenovovaní pamětníci původní americké vlny speed/power metalu doslova nadchli. Kapela z Oregonu, od mikrofonu vedená dnes již posledním původním členem, druhdy před svým rozpadem v roce 1988 stihla pouze jediné EP, aby se před dvěma lety dala po více než třech dekádách opět dohromady a nahrála v roce 2023 plnohodnotný debut „The Passing Of Time“, nutno říct že skvělý. Současníci a kolegové takových old-school smeček jako METAL CHURCH, AGENT STEEL, OVERKILL, HELSTAR či OMEN podle toho také zněli. Heroické, speedmetalově natlakované jízdy, někde mezi melodickým heavy metalem a úderným thrashem, v jejich podání dost často připomínaly projev newjerseyských OVERKILL z prvních dvou alb „Feel the Fire“ a „Taking Over“. Nemusím dodávat, že v ten moment jsem se v sále nacházel doslova v opojení.
Další, tentokrát britská kapela, pojmenovaná podle baskytaristy a jejího šéfa Keva Riddleho tedy KEV RIDDLE´S BAPHOMET vyznávala heavymetalové pojetí ovlivněné především odkazem sedmdesátkových hardrockerů URIAH HEEP a o něco novějším obdobím tvorby BLACK SABBATH. Tlouštík za mikrofonem Tony Coldham vládl obstojným hlasovým témbrem a celkově valivější doomed heavy metal působil v rámci festivalové nabídky trochu netradičně. Samotný Kev a několik dalších členů tohoto projektu působí souběžně v kapele TYTAN, starověké NWOBHM úderce, která v Písku vystupovala rovněž ten den a to ještě před GLACIER na začátku sobotního programu. Tu jsem však shlédnout nestihl. Švédové SCREAMER patří k aktuální vlně NWOTHM. Sice nepříliš originální, ale vůbec ne špatný heavy metal se držel zaběhlých motivů. Tito „Kabáti letošní akce“ nejen že sázeli na jednoduše střižené halekačky, ale oblékli se do jednotných dresů, což byli bílé džínové vesty bez rukávů, snad aby umocnili u příhlížejících pocit vlastní semknutosti a heavymetalové jednoty. Kapela má na svém kontě již několik alb a ta poslední z minulého roku má název „Kingmaker“.
O poměrně agilních Američanech HAUNT se tvrdilo, že jde o
heavymetalovou kapelu pro holky, tedy že jejich zvukem prostupují zásadní vlivy
spjaté rovněž s hair-metalovou vlnou. Nebylo tomu až tak docela, neboť
naživo jde o plnohodnotný nářez opatřený nosnou melodikou. Je pravdou, že jistá
odlehčenost této kapele rozhodně nescházela, ale byla tam cítit pouze ku prospěchu
věci, neboť všechny nosné party a zpěvové linky byly krásně slyšitelné a
vystoupení ani nemělo šanci dostat se do podoby hlukové koule. Z mého pohledu
šlo tak o jeden z vůbec nejlepších výstupů letošního ročníku, kde zazněly i skladby z teprve před
týdnem vydaného nového alba „Dreamers“, které je v rámci diskografie kvartetu
HAUNT v průběhu těch sedmi let existence už asi desátým počinem v pořadí.
Vypíchl bych pak především vynikající souhru obou kytaristů, zpívajícího Trevora Churche a bleskově sólujícího Asiata Andy Leie - jejich sólová výbava byla skutečně dechberoucí a melodický potenciál skladeb ten večer nedostižný, dále pak samozřejmě bicí salvy od Alejandra Saldata a prvotřídní basu Sammyho Harmanna, obsluhujícího do té doby rovněž stánek s merchem kapely HAUNT.
Angličtí veteráni SATAN patří coby pamětníci NWOBHM k legendám na tamní scéně a jejich opěvovaný comeback, po kterém se kapele začalo nebývale dařit a natočila v něm již čtyři alba, ji spousta lidí baští i s navijákem. Není divu, i já si uvědomil, jak velké charisma tahle letitá a dlouhá léta nefunkční skvadra má, zvlášť pak když spustí koncert. Znělý vokál Briana Rosse, prvotřídní kytarový dvojzápřah Steve Ramsey/Russ Tippins (první působil coby šéf nejen u SATAN, ale postupně v rámci těch čtyřiceti let u kapel BLIND FURY, PARIAH a SKYCLAD, zatímco druhý byl krom SATAN součástí BLIND FURY, PARIAH a nyní působí v kapele TANITH), dále zde byl Ramseyův spoluhráč ve všech výše jmenovaných kapelách, baskytarista Graeme English a rovněž také vynikající bubeník Sean Taylor. Tahle pětice je doslova nerozbouratelná, neboť v rámci členství u kapely SATAN, díky jejich souhře muzikantské a osobnostní, nikdy nedošlo k žádné personální změně. Více než hodinový koncert, který měl neuvěřitelný spád a celkovou hloubku, tak působil v nejlepším možném světle, protože po úvodní a legendární vypalovačce „Trial By Fire“ se všechny songy nesly na obdobně nadupané vlně a vše působilo jako velká oslava heavymetalové hudby. Ostatně, vždyť právě takovou oslavou akce typu Heavy Metal Thunder jsou. Není na světě mnoho podobných dýchánků bez účasti světově profláklých jmen, akce kam by se sjeli fanoušci prakticky z celé Evropy.
15.03.2024 | Diskuse (77) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Tomáš | 23.03.2024 21:42 |
Tak 90tky byly objektivně v hudbě nejlepší, takže když to tam zakonzervujeme, uděláme lidstvu v podstatě laskavost |
Stray | 23.03.2024 19:11 |
Já jsem si to myslel. U narozených v 80tých letech to začalo, ten neo-levicovej náhled. Potřeba měnit věci, vše staré je komoušské. Nezažili, jak padesátiletý týpci učesaný vodou a hřebínkem v zadní kapse u kalhot sprintovali ze Škodovky skrz bránu s koženou brašnou v ruce po šichtě rovnou na jižní nádraží. Ročníky 1986, 1987 to už byla úplná hrůza, moc dobře si v Lampě roku 2005 pamatuju ty progresivistické obličeje členů mladých metalcore kapelek s mnohoslovnými názvy. Už tehdy jsem měl rozscícenou červenou kontrolku - Na ty bacha!:-)) Ono stačí poslouchat chvíli toho rapera Řezníka, co říká za bláboly. Hele, proč se má měnit něco, co funguje? |
Ancient_Mariner | 23.03.2024 18:52 |
Narodil som sa v 80s, takže som generácia Y, alebo teda millenials. Už som to tu spominal, ale byť boomer je state of mind. Poznám nie málo 30tnikov, 40tnikov, ktorí sú úplne učebnicoví boomeri. Proste zakonzervovať spoločnosť v 90s a nič nemeniť. |
spajk | 23.03.2024 18:51 |
Taky Generace X. Husákovy děti. Az na nás budou zoomerský snowflakes platit důchody, tak se poserou :-) |
Tomáš | 23.03.2024 17:37 |
Nevím teda jak Spajk, ale Stray, a já taky oficiálně patříme pod generaci X, takže když už nás tady chceš peskovat, tak aspoň správně (joke), a v podstatě Ancient_Mariner budeš asi taky generace X. Jinak by ses divil, ale můj táta, ten je právě ten boomer, je technologicky proti mě superprogresivní. Jak zpívával Alkehol "holt jsem se vám moc nepovedl..." |
spajk | 23.03.2024 14:43 |
Treba ve vědě nebo technologiích taky fandím dnešním trendům a nemam doma pevnou linku a starou Tatramatku nebo CRT televizi. Vlastně i auto s elektromorem by bylo fajn, když si odmyslím ty politický bullshity kolem. Ale hodnotově jsem ukotvenej uz 30 let stejně. To je pravda. Kecy o tom že se svět pohnul? No a co? Nechte mi můj starej názor a svět. To je klasickej úkaz, že progresivisti nás nutí žít podle jejich hodnot. Ani hovno! Svět má být místo pro více myšlenkových proudů. |
Stray | 23.03.2024 14:42 |
Mě je jedno, zdali jsem se zasekl nebo nezasekl, každý člověk zcela přirozeně tíhne k době kdy dospíval. Svět se mění, jen v určitých oblastech ne k lepšímu.:-) Třeba o sobě si myslím, že jsem byl na fyzickém vrcholu zhruba v roce 2002, to mi bylo 27 let. Tehdy to zas až takový zlom nebyl, prostě se pár let šlo mírně do kopce a pak už spíš z kopce. To až o dost let déle člověk vnímal, že se na něj ženy přestaly usmívat a o pár let později už se začaly spíš jenom mračit. Na autobusových zastávkách, v restauracích, při příchodu na úřady. Je jasný, že si pak chlapík musí pokládat otázky, je chyba ve mě? To fakt radši budete koukat do toho mobilu než se mnou konverzovat?:-) Odřízly nás! |
Ancient_Mariner | 23.03.2024 14:27 |
Stray: Vekovo mám o veľa bližšie k 45 ako k "mladej generácii", len som sa nezasekol niekde v roku 1993. |
Ancient_Mariner | 23.03.2024 14:15 |
Boomeri si otvotili internetovú platformu a Ancient Mariner im tam chodí vypisovať ... OK :D. |
Stray | 23.03.2024 14:12 |
Ancient mariner je dle mého náš stabilní čtenář, fanoušek metalu. Pokud jde o týpka v našem věku, můžeme si položit otázku, jakto že zastává k celé věci takto podivné postoje, všichni chlápci nad 45 zkrátka musí vyznávat proboomerské hodnoty, jinak je něco špatně.:-)) |