HIGH ON FIRE - Cometh The Storm

Oaklandští HIGH ON FIRE jsou dnes již dávno velkou stálicí amerického sludge metalu, na svém kontě mají za těch pětadvacet let existence devět velmi slušných řadových alb a taktéž početnou fanouškovskou základnu. Patří mezi popřední kapely právě té subžánrové škatulky, ze které se dosud nejvíce proslavili MASTODON. Na rozdíl od nich se však vykazují více garážově stylizovaným a řevnivějším pojetím sludge a jejich vývoj není zdaleka tak dobrodružný a barvitý, jako je tomu v případě atlantských blouznivců. Zatímco slavnější z obou kapel razí progresivnější směr, právě pro HIGH ON FIRE je typická dřevní nekašírovanost a surovost. Asi jako kdyby většina jejich nahrávek nechtěla opustit území, které si u MASTODON přivlastnilo druhé řadové album „Leviathan“ a drželi se té formy do skonání světa. Podobných nestvůr mají totiž HIGH ON FIRE na svém kontě několik.

Je nepochybné, že i v tříčlenné sestavě HIGH ON FIRE umí udělat pořádný bordel a je o nich sakra vědět, neboť tahle valící se masa riffů prokazatelně využívá pouze naturálních prvků. Jejich frontman, řvoucí kytarista Matt Pike je hodně výrazným elementem a katalyzátorem energie, kterou tahle trojice vždy zejména na koncertech vykazovala požehnaně. Nové album „Cometh The Storm“ se jeví velmi nadějně a prakticky naplňuje očekávání hutného a valivého nářezu, na jaký má tahle kapela zkrátka patent. Z produkčního místa jim letos vypomáhá Kurt Ballou, kytarista a hlavní skladatel CONVERGE, který je v oboru již ostříleným pojmem a legendou americké alternativní scény.

Z jinak velmi sevřené a nahuštěné desky se vyjímá instrumentální skladba „Karanlik Yol“, která vlastní strunné motivy evokující exotické prostředí Indie/Pakistánu a je tak určitým spestřením celku. I vzhledem k celkové tvrdosti materiálu mne příjemně překvapil onen perfekcionismus, jaký HIGH ON FIRE věnovali zvukové stránce a muzikantskému vkladu. Bravurní rytmika tak pohání všechny ty riffovité songy, z nichž za jeden z nejzdařilejších považuji právě ten titulní, navíc takřka v každé skladbě zní výtečné kytarové sólo a vše je jaksi vyhlazeno k dobré poslouchatelnosti, ne však podbízivosti. Onu chytlavost asi nejlépe charakterizuje hitovka „Hunting Shadows“ s klenutějšími zpěvy a přímočarou strukturou.

Pro fanoušky kapel jako MASTODON, BARONESS, RED FANG či KYLESA tak mohou být HIGH ON FIRE další variantou kvalitní metalové masáže, zde podpořené mocně burácivým hlasem Matta Pikea. Ale to dozajista jejich fanoušci všechno vědí. Vůbec se nedivím, že největšími hudebními vzory jsou pro Matta legendární kapely BLACK SABBATH a MOTÖRHEAD. Kvalitní sada sludge!