IGGY POP - Návrat idiota (1976-1977) 7/12
Už v průběhu svého pobytu v Los Angeles se David Bowie snažil
reaktivovat hudební kariéru Jamese Newella Osterberga, alespoň tedy
tím, že si několikrát pronajal studio, kde by s Iggym, tou dobou díky
jeho heroinové závislosti nezadržitelně se řítícím vstříc smrti, zkoušel. Z
těchto pokusů nakonec nevzešlo nic, byť Iggymu rozhodně přišla představa
nastartování vlastní sólové dráhy jako zajímavá. Nakonec jej však
zatkla kalifornská policie za narušování veřejného pořádku pod vlivem drog, dostal se na pár
dní do vězení a jedinou možností, jak se odtamtud dostat byla odvykací
kůra. Z této doby se traduje historka, že jediným člověkem, který ho tam
byl navštívil byl pouze David Bowie, který sám nebyl v příliš dobrém stavu. Na rozdíl od Iggyho byl
však stále ještě trochu při smyslech a úspěšně plnil svůj pracovní program,
tj. nahrával desky a koncertoval.
Po návratu z léčebny žil Iggy v Městě
andělů jako kočovník a přespával kde u koho, naštěstí se na začátku roku
1976 mohl připojit k Bowieho koncertní karavaně propagující tou dobou
jeho album „Station To Station“, kde se občasně mihl i na pódiu v roli
doprovodného zpěváka. Na konci turné se oba muzikanti dohodli, že na
nějaký čas zůstanou v Evropě s cílem vyčistit si hlavu a zahájit práce
na dalších hudebních aktivitách, konkrétně pak na debutové sólové desce
Iggyho Popa.
Nahrávání bylo nakonec zahájeno ve studiu Chateau
D´Herouville nedaleko Paříže, za asistence majitele a zvukového inženýra
Laurenta Thibaulta, aby se po několika týdnech přesunulo do Musiclandu v
Mnichově, výsledek byl pak doladěn v berlínském studiu Hansa. Je
zřejmé, že David Bowie měl od začátku připravených několik motivů a
skladeb, které se ve studiu postupně rozvíjely a získaly tvar.
Nejvýraznější položkou z těchto úvodních nápadů byla nakonec skladba
„Sister Midnight“, která zazněla už na posledním Bowieho turné, takže se
jednalo již o prověřenou věc. Už z ní bylo poznat, že nový materiál
bude na hony vzdálen předchozí Iggyho tvorbě s THE STOOGES. Funkový
rytmus, tak trochu podobný tomu ve skladbě „Golden Years“ nemohl zahnat
celkově temnou až zlověstnou náladu této písně, umocněnou elektronickými
zvuky, Bowieho totiž právě tenkrát přitahovala zejména německá hudební
scéna, kde se nejvíce mluvilo o skupině KRAFTWERK.
I další skladby jako třeba beatnická „Dum Dum Boys“, kde Iggy Pop do abstraktního podkladu odříkává
svoje teorie, co zrovna dnes asi dělají jeho bývalý kumpáni z THE
STOOGES a proč jim to tenkrát nakonec nevyšlo, nebo náměsíčná „Nightclubbing“,
která asi nejvíce vypovídá o atmosféře tehdejšího Berlína, kam se mezi
tím nahrávání přesunulo a byl k němu přizván i Bowieho starý známý Tony
Visconti. Berlín tehdejší doby to bylo vyprázdněné město plné
nejrůznějších sociálních případů, odpíračů vojenské služby a živořících
umělců, město, kde o vás nikdo nezavadil ani když jste byli, tak jako
Bowie, známou osobností, a které skýtalo mnoho prostoru pro anonymní
tahy do nočních podniků, kabaretů či galerií, a rovněž mnoho času pro
tvoření stranou veškerého oficiálního kulturního dění. Všudypřítomná
atmosféra melancholična a v určitém smyslu i vzpurného odpadlictví, v
kombinaci s Bowieho zájmem o tamější předválečné expresionisty, rozhodly o
tom, že se zde muzikanti na nějaký čas usadili.
V době vydání alba
„The Idiot“, prvního sólového počinu bývalého lídra THE STOOGES, čekali
fanoušci již dlouhé čtyři roky, než si od Iggyho budou moci poslechnout
něco nového. Stačí si však poslechnout již výše zmíněnou úvodní skladbu
„Sister Midnight“ a člověk neuvěří, že jde o jednu a tutéž osobu. Je
jasné, že celé album bylo silně ovlivněné Bowieho vkladem, ale rozhodně
to není na škodu věci, protože i po pětatřiceti letech je zřejmé, že jde o jedno z vůbec nejlepších alb Iggyho Popa a rovněž klasiku
prvopočátku žánru později nazývaného jako post-punk. Pokud THE STOOGES
hráli zkraje sedmdesátých let syrový rock, pak Iggyho první sólovka
pracuje především s atmosférou a napětím. Celé dílo bylo velmi pečlivě
promyšlené a připravené. Staré hřmotné kytary nahradili temné basové
linky a strojová tempa. Po hlasové stránce se Iggy držel mnohem více na
uzdě a v hlubokých barytónových polohách (zkrátka už neječel jako smyslu
zbavený).
Nejhitovější položkou je zde zřejmě „China Girl“, která
vznikla již ve Francii díky Iggyho románku s asijskou přítelkyní
majitele studia Chateau. Skladbu později Bowie převzal a zařadil na své
album „Let´s Dance“ z roku 1983, ovšem opatřil jí mnohem popovějším
slunečným zvukovým kabátkem. Zde je „China Girl“ rovnocennou temnou
záležitostí ponurého kraut-rockového celku. Repetitivním rytmem poháněná
„Mass Production“ znamená opravdový pochod šílenství, kde robotickou
atmosféru umocňují chladné synťákové zvuky. Tahle věc měla
rozhodně nepopiratený vliv na rodící se britskou post-punkovou éru a
zejména na tvorbu kapely JOY DIVISION. Skvělou hymnou je disharmonická
„Fun Time“, která je jakousi neurvalou oslavou životního stylu THE
STOOGES. Ze skladby „Baby“ je cítit typická německá atmosféra kabaretů a
předválečného nočního života. Je plná disharmonických hlukových stěn,
synťáků a rovněž Iggyho nepříčetného vytí. Byť je Bowieho vliv na „The
Idiot“ nepopiratelný, protože byl to právě on, kdo měl prvotní představy o
nastylizování celého projektu, je třeba dodat, že veškeré texty pochází
z pera Iggyho Popa (třeba v „Tiny Girls“ si stěžuje na vlastní milostné
trable, tentokrát však dochází k závěru, že pro něj by byla tou pravou
„asi nějaká drobná dívka, bezelstná a nezkažená“).
Z velmi plodné a evolučně přínosné spolupráce Bowieho s Iggym tak nakonec vzniklo album, které je i z dnešního pohledu považované za základní stavební kámen Nové vlny a post punku, a nic na tom nezmění ani řeči škarohlídů, kteří od počátku tvrdily, že Bowie akorát zneužívá Popa jako pokusného králíka, na kterém si zkouší své prvotní plány před další změnou vlastního hudebního směru. Každopádně to tenkrát v Berlíně celé vyšlo znamenitě a „The Idiot“ platí za jedno z nejpozoruhodnějších rockových alb druhé poloviny sedmdesátých let.
28.06.2013 | Diskuse (0) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |