Boomer Space


Diskuse ke článku : KRYPTOR - Septical Anaesthesia
Vložit příspěvek
Jméno


Text příspěvku



 

1 2 3 4 5 6 7 8

 

DarthArt
28.10.2017 14:20

Ty Voivod mi evokujou taky tohle:

https://www.youtube.com/watch?v=mBWUDkEs-eU

A Kryptor tenhle motiv použili sami ještě jednou:

https://www.youtube.com/watch?v=rAqBINXznrY

A máš pravdu, člověka to někdy kopne až po sto posleších, úplnou náhodou :) Pak je těžko říct, jestli daná kapela (liboovolná) danej motiv jednoduše opráskla, nebo jestli ho prostě měla z předchozích poslechů svých oblíbenců někde v hlavě a při skládání vlatstního materiálu je pak nenapadlo, že to, co vymysleli, do tý hlavy odněkud vlastně dostali.

 

Valič
28.10.2017 13:30

Nevím, jestli to tak opravdu bylo, ale taky jsem to někde četl. Nejvíc se mi na tom klipu líbí, jak je na jeho začátku vidět na levé straně toho přešlapujícího a poskakujícího Pípu. :-)

Co se týče těch souvislostí a různých náhodných (případně ne až tak náhodných) podobností, mě většinou spíš překvapí, že si toho kromě mě nikdo jiný nevšiml. Vzhledem k tomu, že nemám žádné hudební vzdělání, tak je možné, že v případě některých kytarových riffů, tam tu podobnost slyším pouze já. :-) Nebo vám snad začátek Potkanů taky něco připomíná?

https://www.youtube.com/watch?v=BpMl9LSj_f0
https://www.youtube.com/watch?v=TfpYIPbrcdY

 

DarthArt
28.10.2017 12:55

Justiční omyl se nepovedl, protože byl omylem sestaven z vyřazených záběrů, které se při natáčení nepovedly :)

 

Valič
28.10.2017 12:43

DarthArt: Předpokládám, že se jedná o stejného Žáčka. Ostatně zkus si na internetu pro srovnání vyhledat jeho báseň „Jasná noci! Temná noci!“ (ty ostatní dvě se mi najít nepodařilo).

Co se týče toho Kovačiće, oba díly Genocidy jsou z té jeho poémy převzaté pouze s několika drobnými změnami. K tématu ustašovců už bych se raději moc nevyjadřoval, na tyhle stránky se to příliš nehodí. Pokud to téma někoho zajímá a umí dobře anglicky, na Youtube se dají najít nějaké dokumentární filmy a na Wikipedii jsou k tomu dost obsáhlé články včetně různých odkazů na další zdroje informací. Jen bych upřesnil, že katolická církev o těch zvěrstvech tenkrát nejen věděla a ustašovce podporovala, ale někteří kněží se na vraždění Srbů dokonce sami aktivně podíleli: https://en.wikipedia.org/wiki/Miroslav_Filipovi%C4%87

Jinak souhlasím s tím, že nemá smysl hledat v textech kapel typu Kryptor něco hlubšího. Kapela měla nicméně šťastnou ruku na celkem atraktivní témata a možná to i dost přispělo k jejich tehdejší popularitě.

Ještě jsem si v souvislosti s obalem debutu vzpomněl na to, že Pípa v nějakém rozhovoru zmiňoval, že byl „inspirován skutečnými událostmi“. Kapela prý musela absolvovat nějakou delší cestu letadlem během které „terorizovala“ své pohoršené spolucestující svým nezřízeným meteorismem. Tak vlastně vznikl i název alba „Narkóza smradem“. :-)

A pro úplnost ještě odkaz na (ne zrovna moc povedený) videoklip ke skladbě Justiční omyl:

https://www.youtube.com/watch?v=sw5mZrd2QJo

 

DarthArt
28.10.2017 12:39

Valič: A Tvoje souvislosti mezi texty různých kapel, inspirace a podobné vynikající postřehy zdejší čtenáře ROZHODNĚ VELMI ZAJÍMAJÍ !!!

 

DarthArt
28.10.2017 12:21

carcass: No tak paráda, jsem rád, že si to takhle sedlo. Na příští týden hlásím Time4Crime a Leprocide.

 

Stray
28.10.2017 12:13

Na ten záznam z února 1990 jsem hodil do článku odkaz, upoutá energie, jak do toho kapely šly tenkrát naprudko, dneska mi přijde, že se všichni moc ohlížej na to, jak kdo umí na svůj nástroj hrát a to je blbě! :-)

 

carcass
28.10.2017 11:56

Kryptor jsem sice už minimálně tak 20 let neslyšel, ale klobouk dolů před touhle skvělou recenzí a jejím valičovým geniálím rozšířením, což mně dokopalo si na youtube najít jejich starý porevoluční koncert z Novodvorské, a co k tomu říci více než "je to tam" :-) - a přenesl jsem se do té skvělé doby, kdy vše bylo možné a nic a nikdo nás nesvazovalo :-)

 

DarthArt
28.10.2017 11:25

Valič: Teda, nemůžu jinak než smeknout před Tvými neuvěřitelnými znalostmi! Natřikrát!!

Bez Tvých komentářů si svoje recenze už vůbec nedovedu představit.

Trochu si vzpomínám, že tenkrát padl komentář ohledně změny textu Vraždící řetězy ve smyslu, že za tu původní verzi by se kapela s odstupem času už dost styděla, tak tam udělala určité úpravy. K textům Marquis de Sade apod. se Pípa moc nehlásil, protože prý vznikly ještě než přišel do kapely. Byla to prostě klasická patlanina "negativních témat", aby to znělo drsně. Nic víc, nic míň, prostě, psal se rok 1988.

O tom Žáčkovi jsem vůbec netušil, jedná se o toho Jiřího Žáčka, co měl teď problémy s nějakými fanatickými genderisty?

Jinak to téma zpracovaný v Genocidě I a II (původně šlo o jeden textt, ale byl moc dlouhý, tak ho dali do dvou skladeb) se během WWII dělo úplně běžně, například ve východní Evropě po přepadu SSSR - na Ukrajině, v Bělorusku, v Pobaltí... doporučuju čtyřdílný dokument Einsatzgruppen, i když je to šíleně skličující. Po válce dokonce v Norimberku probíhal proces s veliteli Einsatzgruppen a pár jich dostalo provaz (třeba Ohlendorf). Nevím jak v Jugošce, jestli tam byli ustašovci nějak výrazněji potrestáni, ale třeba jejich velitele ochraňovaly určité kruhy v katolické církvi a válečný chorvatský kardinál, který ustašovce podporoval, byl ještě před nedávnem veleben Vatikánem. Fuj!

 

Valič
28.10.2017 10:46

Opět velmi kvalitně zpracovaný článek. Jen bych přidal pár (pro někoho možná zajímavých) informací.

Kapela bývala dost často kritizována za své údajně primitivní a násilné texty. Mnohé proto asi překvapí, že hned ve čtyřech skladbách z prvního alba Kryptor zhudebnili básně dvou uznávaných autorů. V případě Potkanů (na desce se objevili pod názvem Krysy útočí) a Neznámého vojína se jedná o Jiřího Žáčka (od toho také pochází text skladby Noc z alba United) a v písních Padesátý v řadě (Genocida I) a Genocida II byly zase použity části poémy Jáma od významného chorvatského básníka Ivana Gorana Kovačiće (na oficiálních stránkách kapely je to jméno zkomoleno na Kovačevič), která v roce 1965 vyšla i v češtině. Na internetu se mi podařilo najít pouze její originál s anglickým překladem:
http://www.almissa.com/povijesnitrenutak/jama.htm
Autor v ní popisuje zvěrstva, která páchali během 2. světové války ustašovci na civilním srbském obyvatelstvu. Pokud se snad někomu zdá ten text příliš přehnaný, doporučil bych mu, aby se s danou tématikou blíže seznámil. Ke všemu, co je v něm popisováno, opravdu tenkrát docházelo. Je dost smutné, že Kovačić ve svém díle do jisté míry předpověděl svůj vlastní osud (jako člen partyzánské skupiny byl o pár let později brutálně popraven srbskými četníky). Mimochodem, Kryptor nebyli jediní, které tato působivá poéma inspirovala:

https://www.youtube.com/watch?v=uFw96hb5O7A
https://www.youtube.com/watch?v=zIgoL3PkxhQ
https://www.youtube.com/watch?v=5mmpUAD9JF8

Skladba Vraždící řetězy byla skutečně inspirována filmem The Texas Chainsaw Massacre, o čemž svědčí i část textu z její verze, která se objevila jako jeden z bonusů na albu Time 4 Crime (…Ed Gein, chorý psychopat, Leatherface, z Texasu kat…). Leatherface je přezdívka hlavní záporné postavy tohoto kultovního hororu a Ed Gein je jméno vyšinutého sériového vraha, kterým se jeho tvůrci nechali inspirovat (stejně jako autoři románů Psycho a Mlčení jehňátek). Ve všech případech se jedná pouze o hodně volnou inspiraci. Ed Gein si sice skutečně vyráběl masky a různé další předměty z kůže svých obětí, ale rozhodně je předtím nehonil s motorovou pilou po lese. Celkem by mě zajímalo, proč kapela ten původní text u té druhé verze dost výrazně změnila. Ve větě „tvou zkrvavenou mrtvolu s chutí omrdám“ byl ten peprný výraz nahrazen slovem „vykuchám“ a taky byl vypuštěna věta „uřízlá hlava od krve kundu ti líže“, která v rámci toho textu nedávala moc smysl (ona vlastně nedává smysl vůbec). Mělo se snad jednat o nějakou cenzurovanou „radio friendly version“? :-)

Markýz de Sade samozřejmě pojednává o nejslavnějším zhýralci všech dob, ale kapela trochu popustila uzdu své fantazii. Skutečný markýz měl sice velmi často problémy se zákonem a značnou část života strávil v blázincích a kriminálech, ale rozhodně se nejednalo o sériového vraha. Je sice pravda, že při jednom ze svých „romantických dobrodružství“ přiotrávil pár prostitutek extraktem ze španělských mušek, ale to nebylo záměrně.

Těžko říct, jestli byla při psaní Klášterního tajemství kapela skutečně ovlivněna skladbou Nuns Have No Fun od Mercyful Fate, ale Pípa občas při jejím uvádění na koncertech Kinga Diamonda zmiňoval. Ten text je úplně jiný, jde jen o tu základní myšlenku (jestli si v klášteře jeptišky užijou nebo neužijou).

Název skladby Smrt je samozřejmost (Život nikoliv) bude nejspíš povědomý fanouškům Dark Angel. Může se samozřejmě jednat o náhodu, protože text skladby Death Is Certain (Life Is Not) nemá s tím od Kryptoru nic společného.
Na albech kapely se nicméně dá najít pár dalších podobností s texty různých zahraničních kapel, ale to už bych zase přenechal někomu jinému (obávám se ale, že sem moc lidí, které baví hledat ve starých metalových textech různá „Easter eggs“ asi moc nechodí). :-)

 

1 2 3 4 5 6 7 8

 

 

 

 

TOPlist