Opět velmi kvalitně zpracovaný článek. Jen bych přidal pár (pro někoho možná zajímavých) informací.
Kapela bývala dost často kritizována za své údajně primitivní a násilné texty. Mnohé proto asi překvapí, že hned ve čtyřech skladbách z prvního alba Kryptor zhudebnili básně dvou uznávaných autorů. V případě Potkanů (na desce se objevili pod názvem Krysy útočí) a Neznámého vojína se jedná o Jiřího Žáčka (od toho také pochází text skladby Noc z alba United) a v písních Padesátý v řadě (Genocida I) a Genocida II byly zase použity části poémy Jáma od významného chorvatského básníka Ivana Gorana Kovačiće (na oficiálních stránkách kapely je to jméno zkomoleno na Kovačevič), která v roce 1965 vyšla i v češtině. Na internetu se mi podařilo najít pouze její originál s anglickým překladem: http://www.almissa.com/povijesnitrenutak/jama.htm Autor v ní popisuje zvěrstva, která páchali během 2. světové války ustašovci na civilním srbském obyvatelstvu. Pokud se snad někomu zdá ten text příliš přehnaný, doporučil bych mu, aby se s danou tématikou blíže seznámil. Ke všemu, co je v něm popisováno, opravdu tenkrát docházelo. Je dost smutné, že Kovačić ve svém díle do jisté míry předpověděl svůj vlastní osud (jako člen partyzánské skupiny byl o pár let později brutálně popraven srbskými četníky). Mimochodem, Kryptor nebyli jediní, které tato působivá poéma inspirovala:
https://www.youtube.com/watch?v=uFw96hb5O7A https://www.youtube.com/watch?v=zIgoL3PkxhQ https://www.youtube.com/watch?v=5mmpUAD9JF8
Skladba Vraždící řetězy byla skutečně inspirována filmem The Texas Chainsaw Massacre, o čemž svědčí i část textu z její verze, která se objevila jako jeden z bonusů na albu Time 4 Crime (…Ed Gein, chorý psychopat, Leatherface, z Texasu kat…). Leatherface je přezdívka hlavní záporné postavy tohoto kultovního hororu a Ed Gein je jméno vyšinutého sériového vraha, kterým se jeho tvůrci nechali inspirovat (stejně jako autoři románů Psycho a Mlčení jehňátek). Ve všech případech se jedná pouze o hodně volnou inspiraci. Ed Gein si sice skutečně vyráběl masky a různé další předměty z kůže svých obětí, ale rozhodně je předtím nehonil s motorovou pilou po lese. Celkem by mě zajímalo, proč kapela ten původní text u té druhé verze dost výrazně změnila. Ve větě „tvou zkrvavenou mrtvolu s chutí omrdám“ byl ten peprný výraz nahrazen slovem „vykuchám“ a taky byl vypuštěna věta „uřízlá hlava od krve kundu ti líže“, která v rámci toho textu nedávala moc smysl (ona vlastně nedává smysl vůbec). Mělo se snad jednat o nějakou cenzurovanou „radio friendly version“? :-)
Markýz de Sade samozřejmě pojednává o nejslavnějším zhýralci všech dob, ale kapela trochu popustila uzdu své fantazii. Skutečný markýz měl sice velmi často problémy se zákonem a značnou část života strávil v blázincích a kriminálech, ale rozhodně se nejednalo o sériového vraha. Je sice pravda, že při jednom ze svých „romantických dobrodružství“ přiotrávil pár prostitutek extraktem ze španělských mušek, ale to nebylo záměrně.
Těžko říct, jestli byla při psaní Klášterního tajemství kapela skutečně ovlivněna skladbou Nuns Have No Fun od Mercyful Fate, ale Pípa občas při jejím uvádění na koncertech Kinga Diamonda zmiňoval. Ten text je úplně jiný, jde jen o tu základní myšlenku (jestli si v klášteře jeptišky užijou nebo neužijou).
Název skladby Smrt je samozřejmost (Život nikoliv) bude nejspíš povědomý fanouškům Dark Angel. Může se samozřejmě jednat o náhodu, protože text skladby Death Is Certain (Life Is Not) nemá s tím od Kryptoru nic společného. Na albech kapely se nicméně dá najít pár dalších podobností s texty různých zahraničních kapel, ale to už bych zase přenechal někomu jinému (obávám se ale, že sem moc lidí, které baví hledat ve starých metalových textech různá „Easter eggs“ asi moc nechodí). :-) |