V. | 14.06.2014 22:55 |
Je pravda, že Masters Hammer vydali první tři desky u (v rámci žánru) relativně významné zahraniční firmy (Osmose Productions měli tenkrát pod sebou i kultovní kapely jako Enslaved, Immortal nebo Impaled Nazarene) a taky se z nich žádné velké "hvězdy" v zahraničí nestaly. Jejich desky se tam ale každopádně dostaly k více lidem a sklidily i určité uznání (mimo jiné od členů Emperor nebo Darkthrone). V současné době jsou na tom obě kapely asi stejně. Za hranicemi je znají spíše znalci žánru a pamětníci a mladší generaci většinou jejich jména už nic neřeknou. |
Stray | 14.06.2014 22:41 |
Věřím tomu. Ten jejich start se Zjevením byl dle mého ovšem uspěchaný. Představ si tu dobu, vždyt ostatně víš co tím myslím. je rok po revoluci, valí se na nás spousta hudby ze zahraničí. Je ti šestnáct a hltáš nahrávky od jmen, které si dosud znal jen zběžně, občas něco jen z blbě nahraný kazety, občas jen z nášivky co měl kámoš na džísce, chceš taky něco z český scény, začaly vycházet první alba metalových kapel, tam nebyl čas řešit/odpouštět kapelám co napoprvé nezaujaly. DEBUSTROL i MASTER´S HAMMER přinesly povedené debuty, obě jsem si koupil na LP, ROOT ve srovnání s nimi tenkrát neobstál. A další a další vlny kapel a alb se valily, nebyl čas soustředit se na kapelu, jejíž debut nezaujal.:-) |
V. | 14.06.2014 22:15 |
Což je celkem škoda, protože Root se na rozdíl od většiny tehdejších českých kapel na dalších deskách postupně zlepšovali a dost výrazně ten svůj styl rozvíjeli. Od třetí řadovky to už hudebně byla v podstatě úplně jiná kapela (Blackosh se výrazně zlepšil nejen jako kytarista, ale i skladatel a do kapely přišel výborný nový bubeník). Problém byl pouze v tom, že hodně posluchačů od Root dost odrazoval vokální projev jejich kontroverzního frontmana a hlavně jeho chování na koncertech a výroky v rozhovorech. Věřím tomu, že pokud by desky jako The Book nebo Black Seal vyšly tenkrát u nějaké větší zahraniční firmy, která by se postarala o větší propagaci kapely a distribuci jejich desek, mohli být dnes Root považováni za klasiku žánru i v zahraničí. Úplně ideální by samozřejmě bylo, kdyby kapela místo z ČR pocházela odněkud ze Skandinávie. :-) |
Stray | 14.06.2014 21:44 |
U těch nejznámějších českých metalových jmen, co vydaly svůj debut okolo roku 1990, zapříčinily můj postupný nezájem hlavně dvě věci - a) silná konkurence v zahraničí, b) vždy jsem si zvykl na debut a druhá deska byl pověstným hřebíčkem do rakve. Třeba i taková Schizofrenie od Arakainu mě zklamala, díky tomu jak kultovní status měl u mne rok/dva před tím Thrash The Trash. přitom to třeba zpětně není špatná věc, ale já se u těch kapel nikdy nevymotal ze stínů vržených jejich první dlouho očekávanou porevoluční deskou.:-) To platí snad u všech z těch kapel. ROOT - tam mne debut právě že odradil od dalšího sledování. |
V. | 14.06.2014 21:12 |
Ty kapely jsem samozřejmě všechny znal, ale většina z nich mě ani tenkrát moc nebavila. Radegast od Citron byla jedna z prvních desek, co jsem slyšel, a na tu dobu to byl celkem slušný heavy metal. Od Torr se mi líbilo to kultovní demo a první singl, na každé řadovce se mi pak líbily tak tři, čtyři skladby, zbytek mi připadal o ničem. Arakain jsem vydržel sledovat až po Salto Mortale, ale to už opravdu jenom ze setrvačnosti. Od Vitacit se mi líbily hlavně věci ze singlů a některé z první řadovky. Debustrol, Krabathor a Terminator jsem si občas poslechl, ale nikdy mi k srdci nepřirostli. Druhou a třetí řadovku Kryptoru jsem měl celkem rád, ale dost silně mi tam vadily některé texty. Root patřili strašně dlouho k mým vůbec nejoblíbenějším kapelám a desky Kargeras, The Book a Black Seal podle mě stále patří k tomu nejlepšímu co v rámci českého metalu vzniklo. Z těch méně známých mě ještě celkem zaujali thrasheři Brian (deska Čelem ke zdi) a hodně originální byli Sebastian (deska Sny o Marii). Skupiny jako Titanic, Kern Kreyson nebo Motorband šli úplně mimo mě. |
Stray | 14.06.2014 20:36 |
Z českého metalu jsem vždycky sledoval určitou kapelu jen v nějakém kratším časovém úseku, z nejznámějších: ARAKAIN (1988-91), TÖRR (1988-90), TITANIC (1989-91), MASTER´S HAMMER (1990-92 a 2010-14), DEBUSTROL (1990-91), KREYSON (1990-91), KRABATHOR (1991-93), TERMINATOR (1992-94) , KRYPTOR - jejich skladby jsem znal, ale nelíbily se mi :-),CITRON - jsem nikdy nesledoval a ROOT - jsem nikdy nesledoval. |
V. | 14.06.2014 17:16 |
No jo vlastně, vždyť ty jsi taky z Plzně. :-) Teď jsem si vzpomněl, že jsi někde zmiňoval, že chodíš nakupovat do Music Records (já si u nich občas něco objednávám). K Umbrtce jsem se dostal právě přes M.H., členové Umbrtky jsou jejich velcí fanoušci a často je zmiňují v rozhovorech a dokonce i v některých textech. Jejich hudba by pro tebe byl už asi moc velký úlet, ale pokud bys chtěl od nich něco doporučit, radil bych spíš novější věci jako IVO, KKW nebo Selement, špatné není ani poloakustické album Kovový háj, naopak hodně experimentální Spočinutí se mi skoro vůbec nelíbí. Masters Hammer sleduji od prvního alba a zatím mě zklamaly pouze Šlágry (i když i na nich je pár dobrých věcí). Ze starších českých kapel jsem hodně dlouho sledoval ještě Root (do Blackoshova odchodu) a Forgotten Silence. Líbí se mi některé desky od Silent Stream Of Godless Elegy a Insanie a v poslední době mě zaujalo i První hoře. To je z českých kapel asi všechno, jinak poslouchám převážně zahraniční věci. |
Stray | 14.06.2014 16:40 |
UMBRTKU jsem v životě neslyšel, přestože pochází z mého města. Nesleduju tuhle scénu. U nových alb MASTER´ S HAMMER mne fascinuje textová složka, díky které u mne znovu začal zájem o jejich hudbu (onehdy jsem poslouchal Ritual, dokonce byl v únoru 92 na koncertě, pak můj zájem ochabl). Dalo by se to přirovnat k tomu jako když příznivci kapely TŘI SESTRY čekají na další várku Fanánkových textů.:-)Díky tomu M´s H obstáli i dnes, pokud by pokračovali ve věcech jako "Jáma Pekel" bylo by to hloupé a překonané, jenže oni dosáhli nového rozměru a blackový výraz je jen další dekorací. |
V. | 14.06.2014 15:57 |
Těch českých metalových kapel, které kladou tak velký důraz na texty, zase tak moc není. Napadá mě teď pouze Insania a Umbrtka. Ti druzí na tvorbu M.H. ostatně do jisté míry navazují. Franta Štorm dokonce zpívá ve čtyřech skladbách na jejich albu IVO. |
Stray | 14.06.2014 14:03 |
No já už televizi zapínám jenom na fotbal, což vlastně taky není zrovna málokdy.:-) Nedokážu si představit, že bych zapnul na "zábavní pořad".:-)Ale poslední dobou jsem spíš objevil zálibu v častém přebývání mimo město, jen s nejnutnější výbavou (včetně poslední nahrávky M´s H) na chatě na Šumavě, dokonalé k nabytí energie. |
V. | 14.06.2014 13:12 |
Ano, měl jsem na mysli hlavně ty původní kapely jako Entombed, Dismember a Carnage. V posledním Sparku je rozhovor s někým z Vallenfyre, kde se ten dotyčný vyjadřuje ke starým kapelám jako Celtic Frost, Autopsy nebo Carnivore a v rámci švédského death metalu uvádí jako skupinu, která ho z této scény nejvíc ovlivnila, Nihilist (předchůdce Entombed). Mě dřív Grave a Unleashed taky moc nebrali, ale nedávno jsem si od nich poslechl větší část jejich diskografií a s odstupem času se mi některé z těch desek nezdají špatné. Unleashed jsou takoví death metaloví Motorhead - v podstatě hodně rychle zahraný drsný bigbít. Grave jsou celkem v pohodě, ale je pravda, že tyhle kapely kromě ortodoxních death metalistů asi moc lidí neosloví. Edge of Sanity mám hodně rád (hlavně Purgatory Afterglow a Crimson), ale dostal jsem se k nim až s dost velkým zpožděním. Souhlasím, že u Masters Hammer hraje momentálně textová složka hodně významnou roli. Já tam dost cítím určitou spřízněnost s dílem Josefa Váchala a Ladislava Klímy (k některým jeho knihám dělal kdysi Franta Štorm ilustrace). Poslechem desek Š+G a dalších českých komiků jsem strávil velkou část dětství a jsem dost smutný ze současné úrovně české zábavy. Nejsem sice nijak náročný divák, ale to, co se dnes třeba v televizi prezentuje jako český humor, mi přijde spíš k pláči. |
Stray | 14.06.2014 11:21 |
V: Takže popořadě - nejdřív bych si dovolil Carlosovi odpovědět, že má pravdu, song "Halloween" z těch MASTODON je opravdu jedním z nejlepších. Nejslabší mi přijde "Aunt Lisa", tam se prostě snažej jazzově pidlikat, na což mám od dětství alergii.:-) K Tobě V. ->ty kapely z 80-90´s jsou vlastně tím základem, který v oblasti metalu je, já to tedy tak vnímám, že co debutovalo mezi lety 1980-1995 patří do zlaté metalové generace. Žádná další se už nikdy později nezjeví v takové intenzitě a síle. Recenze na tyhle kapely tady budou vždycky patřit k opěrným bodům.:-) VALLENFYRE a vliv švédského deathu, jo je to možný, ale já to chtěl sepsat tak abych uchoval jejich spjatost s Ostrovem. Asi celkově podceňuju švédskou death metalovou školu, nevím. Pro mě je to taky okraj. Hodně jsem poslouchal první alba ENTOMBED, DISMEMBER, ale třeba kapely jako GRAVE a UNLEASHED mne nikdy nebavily a když se k tomu potom přidávaly ty další kapely jako AT THE GATES a EDGE OF SANITY, tak moje zorné pole mířilo už úplně do jiných hudebních vod, zhruba od 1994 už mne skoro nezajímalo co se děje ve Švédsku :-), až pak když začali IN FLAMES hrát po roce 2000 více "friendly", tak mne to donutilo začít se trochu zajímat, dneska mám skoro všechno od IN FLAMES, SOILWORK a DARK TRANQUILLITY na originále, ale že bych s tím žil, to nemůžu říct. Ale ty jistě v případě VALLENFYRE nemyslíš na tyhle kapely, ale spíš na ty ranné ENTOMBED, že jo?:-) Ano "Grand Declaration Of War" je album MAYHEM, které mne absolutně vůbec nebaví. Ta deska zní divně, tak nějak hřídce (jakoby tam nebyla basa) a zároveň si to hraje na hrozně velké, neposlouchatelné, nemelody umění.:-) Příšernost, pro příšerné lidi.:-)Sílu MASTER´S HAMMER vidím nyní hlavně v textech, ten black už je jen jednou z aranží, která doplňují tu textovou parádu, jenž má vtip a nadhled stejně velký jako legendární pořady Šimka s Grossmannem, které vycházely na gramo-deskách.:-) |
V. | 14.06.2014 10:07 |
Co se týče těch extrémnějších subžánrů, recenze vyhledávám spíš na stránkách, které se na ně přímo zaměřují, sem chodím spíš kvůli kapelám jako Mekong Delta, Artillery, Helstar, Prong nebo Monster Magnet, prostě kvůli věcem, které vycházejí z hudby 80. nebo začátku 90. let. Rád si samozřejmě přečtu i názory na věci, ke kterým ten hlubší vztah nemáš. Je dobré občas zjistit, jak to vidí někdo s větším odstupem. Lidi, kteří se zaměřují na jeden nebo dva extrémní žánry jsou často strašně nekritičtí a stává se, že z dvaceti nadšených recenzí z vysokých hodnocením mě nakonec zaujme třeba jen čtyři nebo pět kapel. Ještě bych měl pár připomínek k posledním dvěma recenzím. Překvapilo mě, že u Vallenfyre nikde nezmiňuješ vliv klasického švédského death metalu, který je u nich podle mě dost zásadní, i když na novince už jsou slyšet i jiné vlivy. Nemám ji ještě moc naposlouchanou, ale zatím mě baví o trochu víc než debut. U Mayhem mám taky problém se staršími alby. U mě je to ale spíš způsobeno tím, že sice v každé jejich nahrávce cítím dost velký potenciál, který ve výsledku nebyl tak úplně využitý. Třeba u Grand Declaration of War oceňuji snahu posunout se někam dál a zkoušet nové věci, ale výsledek mi přijde strašně nevyrovnaný a nedotažený. U Ordo Ab Chao se mi zase líbí celková atmosféra, ale dost mi vadí ten příšerný zvuk. U předchozí Chimery mi produkce naopak připadá dost sterilní. Novinka mi z jejich diskografie zatím přijde jako nejdotaženější. Na recenzi Masters Hammer jsem celkem zvědavý. U mě to počáteční nadšení sice trochu opadlo, ale i tak Vagus Vetus považuji za velmi povedené album, které nicméně není tak dobré jako to předchozí. |
Stray | 14.06.2014 01:18 |
V.: Dík za zhodnocení. K některým tvrdším věcem, co zde píšu, opravdu srdeční a hlubší vztah nemám, nicméně jsem si na ty jejich nové věci udělal čas a ty články tu chtěl mít. Je to pro mne takové žánrové obohacení stránek. Nemůžu tu prostě mít jen tu část rockového stromu, co pramení z odkazu LED ZEPPELIN, vždyť svůj posluchačský život jsem vlastně začínal právě u tvrdších věcí a pak postupně rock n rollovatěl :-) Pro mne prostě vždycky bude trochu důležitější ta rockovější část recenzí. Ale zas jak co. Prostě píšu o tom, co zrovna poslouchám a tak jak to vidím, bez ohledu na to, kde mám osobní vkus. Nikdy bych nepsal o něčem co neznám nebo nepovažuji za důležité. Recenze na MARDUK a GORGOROTH se tu objeví jen stěží. Spíš mne napadlo jestli v tom potencionálním polevení na zajímavosti textů nehraje roli jejich množství. Když v tom prostě ležím, asi nemám odstup. Polevení zájmu o psaní na sobě nepozoruji. |
V. | 14.06.2014 00:30 |
Nezdá se mi, že by těm novějším recenzím něco chybělo. U Vallenfyre a Mayhem je dost poznat, že k hudbě, kterou hrají asi nemáš žádný hlubší vztah, ale zase oceňuji, že se snažíš o jejich objektivní posouzení. Je pravda, že dost velká část kapel, o kterých v poslední době píšeš, jde úplně mimo mě, takže jsem některé recenze ani nečetl. Většina novinek z posledních měsíců mě příliš nenadchla a tak se v poslední době soustřeďuji spíš na starší kvalitní věci, které mi dřív z nějakého důvodu unikly. Momentálně si třeba "doplňuji vzdělání" v oblasti old school death metalu, který mě dřív zase až tak moc nebral (s výjimkou těch opravdu špičkových kapel). Taky teď procházím diskografie Judas Priest, Alice Coopera, Overkill, Slough Feg, Tourniquet, Prong a Exodus, od kterých jsem plno desek zatím neslyšel. |
Carlos | 13.06.2014 17:07 |
A Halloween je taky skvělá. |
Carlos | 13.06.2014 17:01 |
Noví Mastodon jsou super.Těšil jsem se na ně a nezklamali. The Motherload je boží,hned sem si ji zamiloval a ten refrém si nejde nezpívat. |
Stray | 13.06.2014 16:23 |
Vy nás ale zásobujete, pane Karfík.:-) |
Kropis | 13.06.2014 16:00 |
No jo, to je ten blonďák :)) a vsadím se o cokoliv, že jsi od Pettyho slyšel spoustu songů ani o tom nevíš. To snad každý, kdo si aspoň někdy pustil rádio. Pro mě je to výjimečný hudebník, který nevydal nikdy špatné album, takže se na novinku neskutečně těším. Jinak ještě bude recka na nové corrosion of conformity? Deska IX 24.6. vychází. |
Stray | 13.06.2014 15:50 |
Novej MASTODON -> miluju od prvního momentu.:-) Song "The Motherload"...nevýslovné , ten refrén, ten hlas jak mladej Hetfield - "This Time, This Time...na na na ná na atd atd.":-)) -> zářím! |