JUDAS PRIEST - Firepower
Přiznávám, že v posledních jednadvaceti letech jsem se s každým novým
albem JUDAS PRIEST docela pral. Bylo poznat, že to je muzika složená a
prezentovaná zkušenou kapelou, která už má hodně za sebou a která chce držet
krok s moderním světem, a tak je vytvořena v nejlepších možných podmínkách,
ale něco tomu vždycky chybělo. Žádnou z desek z období posledních dvou dekád bych
neoznačil jako vyloženou bombu, ale rovněž ani jako totální provar, do klasických alb ze sedmdesátých a osmdesátých let jim prostě vždy dost scházelo. A jelikož jsem
se k téhle kapele dostal poprvé v éře vynikajícího alba „Painkiller“ a nasával
jsem onu strhující jízdu plnými doušky již v roce 1990 v druhém ročníku střední školy,
bylo pro mne ono obligátní a v éře přelomu milénia často užívané sdělení „je
to docela dobré“ prostě na tuhle kapelu děsně málo. Docela dobrá alba si totiž můžou nahrávat
nějací GAMMA RAY, HAMMERFALL nebo RAGE, ale tady jde přeci o JUDAS PRIEST?
Abych nastínil moje myšlenkové pochody napříč dvěma
dekádami, tak to slyším asi takto. O Ripperově éře netřeba se zmiňovat, zpěvák je to sice pozoruhodný, ale legendu nevylepšil. Jakkoliv v jeho éře snaha se posouvat s hurikánem groove metalu chlapcům nechyběla, scházely jim především skladby. Alibistický návrat s Halfordem v podobě nic
neřešícího alba „Angel Of Retribution“ jaksi vyvanul, deska obsahovala jak
povedené věci, tak samozřejmě dost vaty, takže člověk radši další půl dekádu léčil hlad skvělou
Halfordovou sólo prvotinou „Resurrection“ z roku 2000. Podezřele roztahanej a nudně zprodukovanej „Nostradamus“ u mne bůhvíjak velké nadšení neroznítil, tenhle těžkopádný materiál byl v mých
uších spíš o formě provedení než o dobrých nápadech a to provedení mne navíc nevzalo. Když odešel K.K.Downing a
na jeho místo přišel Richie Faulkner, zažil jsem fantastický koncert JUDAS PRIEST v Pardubicích
a nějak podvědomě tušil, že se věci můžou rozjet správným směrem, byť šlo o
rozlučkové turné. Naděje tedy žila. Kapela se nakonec rozhodla pokračovat a udělala
dobře. Album „Redeemer Of Souls“ bylo důkazem jistého zlepšení, ale pořád to nebyla
deska, která by konkurenci ukázala záda bez nějaké upocenosti. To pravé
přichází totiž až letos, novinka „Firepower“ je pro mne jasně nejlepším albem
JUDAS PRIEST od dob milníku „Painkiller“ a možná jedno ze čtyř až pěti nejlepších alb
této legendy vůbec. Jsem si jistej, že ani IRON MAIDEN od časů Sedmého syna
nenahráli podobný masterpiece. Co je na tom celém zvláštní, je fakt, že z toho
mám děsnou radost.
Na novince funguje absolutně všechno a z materiálu sálá
neuvěřitelná divokost a energie, ovšem i úcta k tradici, která je stvrzena
každou zdejší písní. Ano, z oněch čtrnácti tracků jsem nenašel jediný,
který by mne nějakým způsobem nezaujal nebo snad dokonce nudil. Tohle jsou
JUDAS PRIEST jaké si jejich fanoušci žádají. Na desce není nic, co by jakkoliv
popíralo letitou práci a úroveň britských legend, nejdůležitější je však fakt,
že se skladby povedly naprosto od základu, tedy nosnými motivy počínaje, přes
melodie až po vrstevnatost, aranže a sóla. Deska ctí historii, styl kapely, ale
na druhou stranu má velice plný a moderní zvuk připadající do 21.století. Chcete pořádný heavy metal současnosti? Pak kašlete na ACCEPT i IRON MAIDEN a pusťte si „Firepower“, ta věc je totiž naprosto dokonalým vzorkem oceli. Ještě nedávno bych vůbec netušil, že
ještě v roce 2018 vznikne v klasickém heavy metalu takto upřímné, nápadité album bez
pseudo-uměleckých alibismů a různých prog-natahování.
Nevím co se stalo tím hlavním důvodem, že kapela, která takřka
čtvrtstoletí nemohla přijít s deskou hodnou jejich jména, vystřelila až letos
materiál, jenž působí tak lehce a samozřejmě, a navíc se naprosto výtečně
poslouchá. Tohle ve mně vzbouzí pouze vzpomínky na jeden možný milník a ten má
jméno „Painkiller“. Dle mého JUDAS PRIEST prostě nespěchali a v klidu střádali nápady, navíc chemie mezi letitými členy a nováčkem u kytary Faulknerem
slyšitelně zafungovala, takže skladby s vkladem Glenna Tiptona byly Richiem ještě došperkovány. Kytarové duo nemá absolutně chybu a pohání každou položku
naprosto skvělým způsobem jako na svých nejlepších pracech z diskografie.
Rob Halford se nachází v pětašedesáti ve špičkové formě a
mezi jeho hlasem z osmdesátých let a současností není takřka žádný rozdíl.
Rytmika sedí naprosto bezchybně, takže Scott Travis opět stvrzuje, jakou byl
pro JUDAS PRIEST v roce 1990 výhrou.
Album zahajují tři rychlejší a úsečnější vypalovačky – titulní „Firepower“, „Lightning Strike“ a „Evil Never Dies“, byť jim třeba nechybí ani to potřebné zdobení (každou chvíli odněkud vyletí vyhrávka či nepokojné sólíčko), které se třeba projevuje v zapeklitých melodických sólech znamenitého dua Tipton/Faulkner. Každou z nich pohání ostré kytarové laufy a výrazný refrénový slogan. Rytmika burácí a hymny tak míří směr ohnivé inferno ctít podstatu svých názvů. To nejzásadnější však, dle mého, na albu začíná až se čtvrtou položkou „Never the Heroes“, skladbou natolik přesvědčivou až člověku přechází mráz po zádech. Song v sobě spojuje onen nostalgický esprit z časů vynikajícího alba „Screaming For Vengeance“ s takřka dojemnou hitovostí a platí za jeden ze stěžejních hymnů nových Jidášů. Halfordův hlas je zde doslova k sežrání.:-) „Necromancer“ má všechny atributy nervní úsečnosti heavy metalu, na který mají patent pouze JUDAS PRIEST. Song přináší téma, jenž se v tvorbě kapely nikdy nevyhýbalo, vzpomeňme další fantaskní potvory minulosti napříč diskografií – ať jejich názvy zněly „Tyrant“, „Running Wild“, „Exciter“, „Steeler“, „Jawbreaker“, „Painkiller“ nebo třeba „Demonizer“.
Houpavá „Children Of the Sun“ rozpíná pařáty hybridních dětí do vyschlé pláně sežehnuté sluncem, zajímavé je zde prolnutí
klasické dunivé nařvanosti s výpravným akustickým předělem, ostatně ona rozmanitost a proměnlivost jsou součástí většiny zdejších skladeb. Výpravnost je správné slovo charakterizující tohle album. Když se po předělu „Guardians“ ozvaly úvodní tóny velkolepé suity „Rising From
Ruins“ stál jsem doma jako přimraženej, skladba mne dokonale pohltila, tohle je
pravděpodobně vrchol celé desky, epicky rozepjatý song postupující na
kaskádových riffech, kterému navíc nechybí tvrdost ani poutavá výpravná
melodika. Tady se kapela doslova dotkla nebes, dokonce jsem se zamýšlel nad
tím, že je docela možné, že by „Rising From Ruins“ patřila k nejlepším položkám
i na albu „Painkiller“, každopádně jde o vygradovanější verzi „A Touch Of Evil“.
Už teď (uprostřed materiálu) totiž vím, že deska je naprosto mimořádná, jenže proud
skvělých songů nekončí, právě naopak, „Firepower“ se dostává do stále většího
laufu, takže „Flame Thrower“, „Spectre“ i „Traitors Gate“ útočí neuvěřitelným
nasazením, kde se propojují skvělé nápady v podobě typické heavy metalové
melodiky s moderním a tvrdým vyzněním. „No Surrender“ platí za drsně
rozjuchaný kolovrat, který zaujme především ty jednodušší fanoušky a to díky vlastní bodrosti a refrénu opakovaném do zblbnutí. Skrytý klenot má název „Lone Wolf“ a platí za nejmoderněji vyznívající položku, nicméně tohle nenabourává podstatu kapely a skladba spíš pozitivně posunuje styl JUDAS PRIEST. Každopádně se jedná o skvělou
věc, které neschází vrstevnatost a energie včetně nosných zpěvových linek, zkrátka monstrum. „Sea Of Red“ je temnou baladou, jaké se obvykle neskládají každý rok,
právě naopak, jde o to nejlepší možné zakončení desky. Mám z novinky opravdovou
radost, zvlášť když před časem vyšlo najevo pár informací ohledně zdravotního stavu Glenna
Tiptona (na turné má místo něho vyjet producent Andy Sneap) a album může být
definitivně posledním od JUDAS PRIEST. Každopádně jsem vůbec netušil, že tahle
kapela ještě někdy vydá takto bezchybný materiál, který se může poměřit s tím
nejlepším z jejich diskografie. Ohromné nadšení.
12.03.2018 | Diskuse (76) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Fickemichnicht | 02.05.2023 12:09 |
prasezlesa: ba ne, nejste sám. Poněvadž jsem od přírody excentrik nevyhýbající se mírnému kýči v mezích metalového zákona, tak se také kloním k JP. Nepopírám, že IM jsou populárnější, prodali víc desek či mají epicky výpravné songy, ale krom muziky mne u JP pohltila i ta samotná aura rebelantství a buřičství Halforda. Firepower jsem zařadil na 7.místo v diskpgrafii JP a to jen ukazuje výjimečnost tohoto alba. Nadšení... |
prasezlesa | 19.03.2023 21:48 |
K tomu srovnani s Iron Maiden - budu asi v mensine, nejenom tady, ale vzdycky jsem mel Judas Priest radsi nez Iron Maiden. A myslim si, ze Painkiller je lepsi nez cokoliv od IM. |
Stray | 29.11.2021 05:27 |
Polské originálky je něco jiného. To jsou prasárny. Já měl vydání JUDAS ze země, kde se té desky prodalo nejvíc, takže správné pořadí prvních tří skladeb na British Steel je pro mne a bude vždy:
|
DarthArt | 28.11.2021 22:33 |
Breaking The Law na první místě ... kdysi někde u konkurence (nebo u nás?) kdosi vzpomínal, jak měl Černé album nejdříve z Polska, kde byly přeházené skladby a kazeta začínala Sad But True. A pak mu strašně dlouho trvalo zvyknout si na úvod krze Enter Sandman. |
DarthArt | 28.11.2021 22:28 |
Možná mi k tomu jednotnýmu vnímání napomáhají obaly - ve stejným stylu, takový ten komiksovo-heroický cover, nějaká příšera z budoucnosti poháněná heavy metalem :) Představuju si to jako deskový oltář - v gotice tam byl uprostřed Ježíš a po boku na rozevíracích dvířkách nějaký dva svatý, tak u Priest by bylo uprostřed pódium s Marshallama a po bocích obaly Screaming a Defenders :) |
DarthArt | 28.11.2021 22:28 |
Možná mi k tomu jednotnýmu vnímání napomáhají obaly - ve stejným stylu, takový ten komiksovo-heroický cover, nějaká příšera z budoucnosti poháněná heavy metalem :) Představuju si to jako deskový oltář - v gotice tam byl uprostřed Ježíš a po boku na rozevíracích dvířkách nějaký dva svatý, tak u Priest by bylo uprostřed pódium s Marshallama a po bocích obaly Screaming a Defenders :) |
Stray | 28.11.2021 08:12 |
Prowler: Tak tos slyšel JUDAS PRIEST pár dní před mým narozením. Respekt!:-)
|
DarthArt | 28.11.2021 07:33 |
Stran toho žebříčku za mě je top, asi takhle: |
DarthArt | 28.11.2021 07:27 |
Prowler: Z toho si nic nedělej, já jsem exot ještě větší - nemusím totiž "British Steel". Pravděpodoně kvůli totálnímu obehrání "Breaking The Law", "Living After Midnight" a "United" na každý zábavě a na každým maturitním plese. Vždycky, když si "Steel" pustím, říkám si: "Proboha, proč to dělám, vždyť to nechci poslouchat?" Takže nemůžu objektivně zařadit do žebříčku, i když obecné kvality jsem si samozřejmě vědom. |
Prowler80 | 28.11.2021 01:51 |
Koukám, že jsi poněkud změnil názor na PoE.:-) No nic, přidám se tedy. Vím, že zde budu za názorového exota, renegáta a solitéra (ano, perisologie vpravdě záměrná), ale nechť. JP jsem poprvé slyšel pátečního večera 14.2.1975, záhy po Picture Music. |