Boomer Space

JUDAS PRIEST - Kult bodců a kůže (1978-1979) 2/7

Postupný nárůst popularity JUDAS PRIEST v sedmdesátých letech sebou nesl i patrné stylové obměny, kapela totiž v období punkové horečky přizpůsobila výraz zlobičům z nastupující mladé generace, zrychlila a trochu přitvrdila. Ne že by došlo na zapovězení vlastních hardrockových kořenů, ale z nové tvorby téměř vymizel onen epický esprit (až na několik výjimek) a celkově se přidalo na důraze a přímočarosti. Nicméně je nutné přiznat, že celá záležitost kapele prospěla a počínaje právě alby popsanými v tomto díle, se začala psát nová, výraznější kapitola jejich historie, dost dobře známá také díky koženým oděvům, kovovým pásům či hřebům, které právě tehdy JUDAS PRIEST začali používat pro vlastní image, a tak vlastně položili základy nové heavy metalové módě. V tomto období se britský kvintet definitivně propracoval mezi nejvýznačnější hardrockové kapely své doby a rovněž byl jejich styl poprvé nazván heavy metalem.



Stained Class (1978)


Naprosto zásadní pro pozdější NWOBHM. Na první pohled se možná změnilo jen logo skupiny, které zde poprvé doznalo ostřejších hran, ale ve skutečnosti jde o první větší krok od epičtěji vystavěných písní k údernějšímu, přímočařejšímu pojetí pozdější metalové tvorby JUDAS PRIEST. Obsahuje nadčasové veledílo „Beyond The Realms Of Death“, což je na „Stained Class“ také jediná výpravnější píseň. To však nic nemění na faktu, že ještě třicet let po svém vzniku jde o naprosto skvělou záležitost. Mimo této písně je zde ještě celá řada méně známých, avšak velmi silných skladeb, jako jsou „Invader“ (tuhle měli asi hodně rádi pražští zakladatelé punku VISACÍ ZÁMEK a to zejména při tvorbě svého klasického hitu „Traktor“)„Saints In Hell“ a „Savage“. O pozdějším vlivu na zástupy mladých metalových kapel, dávajících si názvy výhradně podle skladeb od JUDAS PRIEST, svědčí hned ostrý bodák na úvod alba - song „Exciter“, ve kterém dvojice Tipton/ Downing doslova vyučuje. Naopak, píseň „Better Than You, Better Than Me“ způsobila Jidášům o šest let později velké nepříjemnosti, a sice vleklé soudní tahanice. Skupinu totiž zažalovali rodiče dvou amerických teenagerů, kteří spáchali sebevraždu, neboť jeden výlisek alba „Stained Class“ se v rozhodné době nacházel na gramofonu v místnosti, kde došlo k tragédii. I to bylo v Americe možné. A ještě něco - na postu bubeníka se objevuje i skladatelsky aktivní severoirský muzikant Les Binks, který vydrží dva roky, on je také autorem „Beyond The Realms Of Death“.

(80%)



Killing Machine (1979)


Zpěvák Rob Halford se poprvé v historii objevuje na fotkách, propagačních materiálech, ale i na koncertech podporujících desku, v koženém oděvu s čapkou, ale také v tmavých brýlích, což mnozí vnímali jako skutečnost, že skupina sympatizovala s homosexuální scénou. Sado - maso image a songy jako „Hell Bent For Leather“, při kterých navíc začal právě Halford přijíždět na pódium na Harleyi, těmto lidem vysloveně nahrávaly. Ostatně, skupině tehdy nešlo o nic víc, než o to šokovat. Skladby na „Killing Machine“ (v USA mimochodem album vyšlo právě pod názvem „Hell Bent For Leather“) se staly oproti předchozím albům jaksi hymničtějšími s mírným nárůstem razance, takže stavěly na větší přímočarosti, ale zároveň i na určité hitovosti, která se vyznačovala melodickými slokami a výraznými refrény. Kromě již zmíněné kožené tutovky zde bylo hned několik vyslovených adeptů na úspěch – když budu jmenovat jenom některé, obsáhnu většinu desky, takže „Evening Star“, „Take On The World“, „Running Wild“ nebo opravdu nádherná balada „Before The Dawn“. S každým dalším albem se k JUDAS PRIEST dostavil větší úspěch.

(80%)



Unleashed In The East (1979)


První živé album JUDAS PRIEST zachycuje atmosféru jejich nespoutaných koncertů v průběhu vítězného japonského tažení. Na jedné straně naprosto strhující verze „Sinner“ a „Victim Of Changes“, na straně druhé pak několik méně úderných záležitostí - „The Green Manalishi“, „Genocide“, které dokázaly jen sporadicky zastoupit celou řadu zde absentujících drahokamů z bohaté truhlice tehdejších JUDAS PRIEST. Osobně si myslím, že vydavatelství prostřednictvím živáku chtělo fanouškům přiblížit spíše songy z druhého alba „Sad Wings Of Destiny“, které nebylo v katalogu vydavatelství (v Evropě CBS/ v USA Columbia), tyto zde byly doplněny o několik aktuálních věcí. Vadu tedy vidím jen v poměrně méně šťastném výběru skladeb, kdy se posluchači namísto živého „Best Of“ dostává jen směs několika stěžejních čísel a několika méně výrazných písní. I tak je zde patrné, jak to v japonském kotli muselo tenkrát vařit. Publikum směrem k doutnajícímu pódiu vytrvale aplauduje, na něm běsní hromovládný kytarový dvojzápřah Glen Tipton/ K.K. Downing a rozjetý Halford v koženém úboru, mávající kolem sebe bičem z prasečí kůže. Co chcete od koncertu JUDAS PRIEST vlastně víc?

(70%)



07.08.2015Diskuse (8)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Fickergott
25.12.2021 12:32

DarthArt:Keby sa jednalo o Killing Machine album, tak bysom povedal, že by to bolo Running Wild :-D inač treba Savage?

 

Terrifying scream
06.04.2019 10:56

Hned úvodem bych chtěl podotknout, že v případě písně HBFL se jedná a vůbec první moderně znějící (téměř osmdesátkově znějící) metalovou nahrávku, kde pomaličku skomírá plamínek sedmdesátkového kytarového a hudebního umění. Zatímco dříve byla baskytaře přisuzována stěžejní role, tak nyní tuto roli plnohodnotně přebírají kytary mistrů Tiptona a K.K. Downinga. Čímž nechci říct, že by basa nebyla slyšet. Dostává se jí zde prostoru, který beze zbytku využívá, ale již to není taková dominance jako dříve. Co je však pro úspěch tohoto alba zásadní, tak to je dle mého názoru skutečnost, že Halford začal zpívat hlasem mnohem níže položeným, byť i na ďábelské výkřiky ovšemže došlo. Skončily časy nevěřícného kroucení hlavou nad tak vysokými tóny, které by, dle Halforda samotného, mohli slyšet snad jen psi. Nastala doba střízlivějšího a pro publikum mnohem více přístupnějšího a přijatelnějšího zpěvu. Snad právě zde na tomto albu lze vypozorovat důvod vzrůstající obliby kapely.

 

DarthArt
07.04.2016 22:43

STAINED CLASS - Naprosto nepřekonatelný úvod, který sice převyšuje zbytek alba, ale to je i tak celé hodně vysoká kvalita. Metal se definitivně zrodil a válcuje všechno co má před sebou. Exciter patří na pomyslnou kompilaci Nejlepších 50 metalových skladeb navždy, kytarový dvojzápřah dokonce na kompilaci Nejlepších 10 kytarových motivů v metalu navždy. Hodně dobrý obal, na kterém se poprvé objevuje Terminátor T-1000, i když to tehdy ještě asi nikdo netušil :) KILLING MACHINE - dokonalost, dokonalost, dokonalost ! Jediná položka není slabší, i nejslabší skladby jsou zde vysoký nadprůměr. Hell Bent for Leather je možná vůbec nejlepší raně metalová skladba všech dob, Before the Dawn zase nejlepší metalový ploužák co vznikl. Take on the World mi přijde jako daleko inteligentnější vyřvávačka než pozdější United. Kvízová otázka. Jaká myslíte, že je nejoblíbenější skladba jistého Rolfa Kasparka? :)

 

Bluejamie6524.12.2015 16:15

Ještě poznámka k albu Killing Machine - "mnozí vnímali jako skutečnost, že skupina sympatizovala s homosexuální scénou" - tady by bylo docela zajímavé podívat se na to, kdo všechno se na konci sedmdesátých let v Británii do černé barvy a do kůže oblékal a v zhledem k tomu, kolik dalších subkultur to bylo, bylo by možné uvádět i úplně jiná vysvětlení. Různé další možnosti člověka určitě napadnou, pokud si pozorně poslechne Burnin up nebo Killing MACHINE, případně pokud se zahledíte do tváře skrývající svůj syntetický vzhled za brýlemi na obalu desky.

 

Bluejamie6523.12.2015 14:47

Žaloba za Better than you better then me je divná věc nejen sama o sobě, ale i z toho důvodu, že nejde o píseň od Judas Priest, ale o tehdy téměř deset let starou předělávku hitu Spooky Tooth, kterou Judas vybavili důrazem a průrazností, ovšem zbavili ji jejího původního démonického vyznění. Mně se zdá dost těžko pochopitelné, že se vůbec mohlo dojít k obvinění v situaci, kdy Judas zpracovali skladbu z ranku "gold´n´oldies" a zařadili ji na album jako cover, tzn. ve chvíli kdy vyšla na Stained Class tu skladbu každý, kdo se o rock zajímal, musel znát (tedy aspoň na západě) v její původní, pro mě osobně mnohem děsivější a strašidelnější verzi...

 

Bluejamie6523.12.2015 14:46

Žaloba za Better than you better then me je divná věc nejen sama o sobě, ale i z toho důvodu, že nejde o píseň od Judas Priest, ale o tehdy téměř deset let starou předělávku hitu Spooky Tooth, kterou Judas vybavili důrazem a průrazností, ovšem zbavili ji jejího původního démonického vyznění. Mně se zdá dost těžko pochopitelné, že se vůbec mohlo dojít k obvinění v situaci, kdy Judas zpracovali skladbu z ranku "gold´n´oldies" a zařadili ji na album jako cover, tzn. ve chvíli kdy vyšla na Stained Class tu skladbu každý, kdo se o rock zajímal, musel znát (tedy aspoň na západě) v její původní, pro mě osobně mnohem děsivější a strašidelnější verzi...

 

Imothep
11.08.2015 16:23

Nejake perlicky - Beyond the Realms of Death: Kytarovy motiv, za ktery nalezi Lesi Binksovi spoluautorsky kredit udajne vznikl tak, ze prisel jednoho dne do zkusebny driv, vzal si kytaru, ktera tam lezela a zacal si brnkat. Ovsem nevedel, jak ji ma spravne chytnout a tak hral jako levak na pravorukou kytaru :o). No a nekdo z kapely pak prisel, uslysel ho a prohlasil, ze to zni skvele a pouzije se to.Unleashed In The East: Tusim i dle slov kapely jsou na tomhle "zivaku" opravdu zive jen bici a publikum . . . no co, nebyli prvni ani posledni(coz ovsem neznamena, ze toto schvaluji)

 

Imothep
11.08.2015 16:23

Nejake perlicky - Beyond the Realms of Death: Kytarovy motiv, za ktery nalezi Lesi Binksovi spoluautorsky kredit udajne vznikl tak, ze prisel jednoho dne do zkusebny driv, vzal si kytaru, ktera tam lezela a zacal si brnkat. Ovsem nevedel, jak ji ma spravne chytnout a tak hral jako levak na pravorukou kytaru :o). No a nekdo z kapely pak prisel, uslysel ho a prohlasil, ze to zni skvele a pouzije se to.Unleashed In The East: Tusim i dle slov kapely jsou na tomhle "zivaku" opravdu zive jen bici a publikum . . . no co, nebyli prvni ani posledni(coz ovsem neznamena, ze toto schvaluji)