KAMELOT - The Shadow Theory
I když se dříve americká (nyní už spíše mezinárodní) powermetalová stálice KAMELOT prakticky
nehne stylově ani skladatelsky z místa, jejich nahrávky mají pořád určité kouzlo a vlastní nemalý
potenciál chytlavosti. Jsou především vytvořeny v kvalitních studiových podmínkách prvotřídními
hudebníky, tedy letitou kapelou, která přesně ví, jak jejich hudba má vyznívat. Ne nadarmo tedy formace okolo kytarového šéfa Thomase Youngblooda patří k tomu úplně nejlepšímu, co v současnosti jejich žánrová škatulka nabízí obdivovatelům inteligentně pojatého, melodického i když značně nazdobeného metalu. Švédský rodák a pozoruhodný zpěvák Tommy
Karevik do projektu před šesti lety zapadl a po albech „Silverthorn“
a „Haven“ je novinka „The Shadow Theory“ jeho již třetím zápisem v řadách KAMELOT. Kdo čekal oproti minulosti něco na způsob větších obměn, ten se rozhodně
spletl, pětice stále vybrušuje svůj styl v intencích toho, co si každý
představí pod pojmem symfonický power metal. Jediná věc, tak trochu nápadná
během srovnávání s tvorbou minulosti, je na novince pouze ta, že jen jedna skladba přesáhne délku pěti minut (a to jen mírně), ale naopak všechny se drží času
okolo tří až čtyř minut. Sladkobolné a tklivě dramatické hymny jsou navíc složeny, aby se zkrátka co nejdříve
zapsaly do paměti. Už tomu tak asi bude,
KAMELOT nyní pravděpodobně chtěli nahrát hitovou, vzdušnou a v intencích zdobného
metalu chytlavou desku.
V první polovině alba se jim plán velmi daří, protože
hned po tajemném intru „The Mission“ se do posluchačovi paměti vydatně zapíše
dravý symfo-metalový vál „Phantom Divide (Shadow Empire)“, kterému nechybí kytarová říznost ani
vznosné refrénové melodie podbarvené bombastickými zvuky kláves. V dobrém rozpoložení KAMELOT pokračují na „Raven
Light“, skladbou charakterizovanou sugestivnější atmosférou, ale stále
dostatečně líbivou na to, aby oslovila širší pole posluchačů heavy metalu. Hradby kláves
zdárně sekundují cupitavým rytmům i bujarým kytarovým valům, zatímco Karevik je hlasově bezchybný a Youngblood coby sólový kytarista snad ještě přesvědčivější než v roli neoblomného riffaře. Následuje futuristický power metal „Amnesiac“, což je rovněž jeden z hitových
vrcholů celé desky. Skladba oblaží posluchačovi uši poutavým charakterem,
ponurou atmosférou, nástrojovou bohatostí, ale hlavně nápadnými refrénovými melodiemi.
Po tak trochu rozehřívací „Burns To Embrace“, kde se kapela nadechuje před
dalšími většími věcmi a využívá k zvýraznění svého zvuku i dětský pěvecký
sbor, přichází parádní duet v podobě balady „In Twilight Hours“,
kde se Karevik u mikrofonu střídá s hostující zpěvulí Jenniffer Haben.
Když něžnost rozetne řízný kytarový riff v úvodu následné „Kevlar Skin“,
dosahuje spád alba absolutního vrcholu, protože zmíněná mohutná divočina
nepostrádá ty nejlepší možné vlastnosti kvalitního power metalu. Do tohoto momentu je album jednoduše parádní.
Bohužel však musím říct, že po této skladbě už se žádná další píseň nedokáže přiblížit těm z první půle nosiče, takže jak patetická radio-friendly hitůvka „Static“, vzniknuvší patrně pro někoho jako fanoušky AMARANTHE ze skandinávských a germánských částí Evropy, tak docela rutinní „Mindfall Remedy“ s co chvíli štěkajícím hostujícím hlasem (dost možná zas někdo jako Alissa White-Gluz?) zde kontrastujícím s Karevikovým vibrátem, přeslazená „Stories Unheard“, nebo i v rámci melodického metalu až příliš optimisticky pidlikavá „Vespertine (My Crimson Bride)“, nedokáží zbytek materiálu nějak posouvat a ozvláštnit. Jedinou výjimkou je tak dravé finále v podobě „The Proud And The Broken“, které ještě dokáže posluchače, usínajícího nad hudebními sladkostmi, trochu vyburcovat. Přes slabší a příliš konformní druhou půli se však jedná v rámci melodického metalu o nadprůměrný počin. Ve srovnání s některými alby minulosti KAMELOT však deska bohužel spíše neuspěje.
18.04.2018 | Diskuse (12) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Kinco | 03.07.2018 11:40 |
No podla mna prave posledne 3 albumy mam najradsej. Minuly rok som ich konecne videl nazivo. Velmi dobre bolo. Haven je podla mna ich najlepsi album. |
Dr_Sten | 27.04.2018 20:07 |
Pohodová deska i recenze. |
zdenos | 19.04.2018 13:00 |
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kamelot_(folkov%C3%A1_hudebn%C3%AD_skupina) |
Roonagu | 19.04.2018 10:43 |
Částečně ano, ale né kvůli středním polohám a hloubkám, ty měl/má stále skvělé. Ale výšky mu začali od Black Halo "upadat". Na Poetry for the Poisoned už si tuším na polohy nad vysoké C ani netroufal. (Sám trochu zpívám (vyšší baryton), o věci před Ghost Opera se pokouším jenom v dobré dny, pozdější už jdou výrazně jednodušeji). |
Louža | 19.04.2018 10:15 |
Neuváděl Khan jako důvod odchodu, že už mu nejde zpívat, nebo něco podobného? No rozhodně to na to nevypadá...kurefsky dobrej přednes! |
Roonagu | 19.04.2018 10:06 |
Nějak tak, potešilo mě u nich když opustili typický power na albech Epica - Black Halo. (Karma mě krom pár věcí už příliš nebere). Další alba z Khanem už byla slabší ale baví..alba z nové éry si pustím jednou a už se k tomu nemám chuť vracet..a jak píšete, Tommy za to nemůže, ale těžko říct jak velký skladatelský vklad Khan měl (btw na apríla vydal první nahrávku od jeho odchodu https://www.youtube.com/watch?v=rlRJAb2p24I). |
Louža | 19.04.2018 09:26 |
Tak, tak. One Cold Winter´s Night je skvělé završení jedné éry. Osobně s odstupem času považuji za nej dílko Karmu. A Nějakým zvláštním způsobem mám rád i poslední album s Khanem. Ty nový alba jsou v podstatě úplně zbytečný. |
Fenris 13 | 19.04.2018 09:06 |
Já to mám podobně jak Louža . The Fourth Legacy, Epica a Karma jsou bezchybné desky, pak se ještě dalo Black Halo - a to hlavně díky skvělé March Of Mephisto s hostujícím skřehotalem Shagrathem. Pak už je to pro mně lehce sterilní nuda. Co si rád pouštím, je živák One Cold Winter´s Night na dvd, tam byla kapela ještě s Khanem v ohromné formě. |
Carloss | 18.04.2018 23:01 |
Je to dobrá deska.Nedosahuje kvalit jejich nejlepšího období,ale bída to rozhodně také není. |
Stray | 18.04.2018 18:38 |
Zdravím pane kolego. Věděl jsem, že budeš zklamán. Chybí tam totiž dvě desetiminutove stotunove symfo kompozice, co by představovaly tzv."umění pro umění". Příště recenzi opatrim dovetkem "Silné album, ale Louzovi se nebude libit!" :-) Je to prostě dobrá deska. |