KILL THE THRILL - Autophagie
Začátek roku a asi tu máme vymalováno.:-) Pochybuji, že mě letos
ještě něco odpraví podobným stylem. Ale pěkně popořádku. O tituly stále
ještě hledajících a objevujících Season of Mist se zajímám už x let.
Snažím se k nim přistupovat s respektem, i když se vždy nemusí jednat o
můj šálek kávy. Zásluhy zmíněného vydavatele na poli metalového
undergroundu jsou totiž nepopiratelné. Kapelu KILL THE THRILL, patřící
do alternativnější části jejich portfolia, jsem každopádně neznal. Obal
alba „Autophagie“ svou pitchforkovskou nekonfliktností nasvědčoval spíše
tomu, že se může jednat o nezajímavou úlitbu alternativně kytarovkovým
sklonům někoho z managementu. Chyba lávky, zmíněný respekt naštěstí vedl
ruku s myší ke kliknutí na příslušný odkaz a pak se už jen poslouchalo, oposlouchalo, pak zase poslouchalo a dosud poslouchá. Proč? Protože
páté album francouzských post-rockerů má vše, co v hudbě momentálně
hledám. Přestože nejde o metal, jsou zde některé styčné body, jinak by
je přeci nevydali Season of Mist.:-) Jelikož se začínám motat v kruhu,
přejdu radši k hudbě.
KILL THE THRILL, debutující již v
roce 1993, nespěchali. Na nové album se čekalo téměř dvě dekády.
Výsledek tomu odpovídá. Uši nezanáší vata ani chaotický proud nápadů.
Necelých šedesát minut ukázkového plynutí se nese ve znamení pocitových
proměn a ataků cílících přímo do krajiny srdeční. Industriálně noiseový
podkres je stále přítomen. Na celé čáře ovšem vítězí melodie,
koncentrované zejména v enormně naléhavém projevu zpěváka a kytaristy
Nicolase Dicka. Veškerý doprovod působí už jen zpovzdálí, byť ve velkém
stylu. Dick, který se rovněž postaral o veškerý studiový inženýring, je
nejen lídrem kapely, ale i skvělým producentem. Způsob, jakým ve své
mateřštině zpívá, svědčí o mimořádném prožitku. Navíc má k dispozici
charismatický neškolený hlas, kterým by snad dokázal vyvolat nové tažení
na Bastilu. Z produkčního hlediska se muselo dlouze přemýšlet nad
přednesem každé slabiky i nad tím, co ji v daný okamžik zrovna
doprovází. Výsledek nabývá formy přístupné alternativy, nadopované
pompézní townsendovskou produkcí. „Autophagie“ má svým vyzněním k tvorbě
Devina Townsenda skutečně velmi blízko, což by mohlo představovat onen
metalový háček, který jsem tak hladově spolkl. Podotýkám, že odkazuji na
období, kdy jedna z nejvýraznějších osobností metalové scény přestala
přetékat nápady, ale ty skutečně výrazné jí ještě nechyběly. A právě na
těch francouzské trio aktuálně staví.
Jak už jsem naznačil, nová kolekce je věnována hlasu. Když se z lehkého ambientně industriálního oparu „Tout Va Bien Se Terminer“ vynoří první verše sevřené žalem, okamžitě začnete očekávat velké věci a ty se dostaví. A také těžká melancholie až deprese, proti které se vede permanentní vzpoura. Marně! Dílčí vítězství ústí jen v další zklamání, nikoli však v sebelítost. Dickův hlas a jím zprostředkovaný zápas vzbuzuje nejen pozornost, ale zejména důvěru a poté i účast. Cokoliv hlavní hrdina dramatu – bolestného procesu ztráty a obnovy – prožívá, prožíváte také. Jeho cyklické zápolení s niternými démony, provázené bezpočtem neveselých odstínů, vás zajímá. Hele, on vážně trpí! Sám, kdesi v bezčasí... Jednoduše řečeno, po chvíli chcete padat na kolena a poté se zvedat společně s ním, dokud nepadnete zemdlením, nicméně očištění a smíření. Pocitovou autenticitu zajišťuje jak minimum sborů, tak absence jakékoliv samoúčelné nadstavby. Dick se chce především ze všeho vyzpívat, nikoli exhibovat. Do puntíku promyšlené kytarové či jiné aranžmá halí jeho vokální projev do nenápadného, velmi jemného, ale o to hustějšího přediva, které zastírá hrany a současně přidává na mocnosti harmonickým vrstvám. Celek lze tudíž vnímat jako závažnou kantátu pro jeden sólový hlas s doprovodem shoegaze i jiných kytar, samplů a decentní rytmiky.
Baskytara Marylin Tognolliové a bicí
Françoise Rossiho přispívají k tomu, že produkce zachycená na
„Autophagie“ nepůsobí sterilně. Stačí se vcítit do prvního zachvění
kopáku, podtrženého tónem baskytary, na začátku již zmíněné „Tout Va
Bien Se Terminer“, aby člověk pochopil jejich roli – nikdy nezahrát
proti zpěvu, osudově, nicméně s až fyzikální přesností odbíjet tep
existence a takřka podloudně mu přitom dodávat živočišný groove. Samotná
skladba představuje pocitový, doomově laděný monument, který by na
soundtrackové bázi děsivě umocnil atmosféru každé fatální ztráty či prohry.
Tolik k asi k jejímu optimistickému názvu v překladu znějícím „Všechno
dobře skončí“. Z dramaturgického hlediska jde o dost odvážný úvod. Od
posluchače se totiž něco očekává. Jak už jsem však naznačil, na ryze
pocitovém „Autophagie“ se především vypráví. Na podkladě vybroušené
kytarovky tudíž posloucháte vrstevnatý příběh, který nějak začíná, nějak
probíhá a nějak končí. Než dojdete na samý konec, máte šanci si projít
vším, o čem jsem psal, a vše podle svého také prožít.
„Časy jsou zlé, Kamile...“ Někdy nezbývá, než se vydat „Na pospas osudu“, k čemuž nabádá druhá skladba „A La Dérive“. Někdy se však vyplatí učinit ještě jeden pokus a znovu se vydat na cestu, o jejíž správnosti nemusíte mít pochyby, pokud si za průvodce zvolíte krásné tóny „Autophagie“. Neváhejte, jinak by vám mohl ujet „Poslední vlak“ – „Le Dernier Train“.
08.03.2024 | Diskuse (2) | Pekárek hackl@volny.cz |
Pekárek | 09.03.2024 15:48 |
:-) no, nemohl jsem si pomoci.:-) |
Gazďa | 09.03.2024 10:30 |
Tak to je skutečně recenze napsaná s pořádným prožitkem a zápalem. Díky za zajímavý tip 🙂 |