KOMETY HAIR-METALU - Ztraceni ve stínu vlastní debutové desky (1/3)
Zde je šestice ve své době velmi nadějných hair-metalových partiček, jejichž dráha se však (navzdory určité tlačence ze strany majoritního vydavatelství) jaksi zadrhla. Ať už to kapela zabalila následkem vlastních personálních problémů, špatné životosprávy či měnícího se hudebního trhu, nebo to táhla navzdory okolnostem dál a přispěla ještě nějakým tím dalším materiálem, nedokázala vyjít ze stínu prvotiny. Právě tohle je šestice, která svým debutem na jednu jedinou sezónu doslova vystřelila, aby se za nimi zakrátko zavřela hladina. Některé z těchto formací sice pokračovaly dál, ale už to zkrátka nebylo to pravé, připomeňme si tedy jejich debutová alba.
JOHNNY CRASH
Kalifornská rock´n ´rollová partička postavená v roce 1985
okolo někdejšího zpěváka britských TOKYO
BLADE Vickiho Jamese Wrighta sice nezaznamenala nějaký větší ohlas, ale
když po několika letech pachtění po
klubech Města andělů a v sestavě, kde rtuťovitého Wrighta na několik sezón
doplňovali kytaristé August Worchell
a Christopher Stewart, baskytarista Andy Rogers a bubeník Stephen Adamo, přišli se svou debutovou
deskou „Neigbourhood Thread“, na
chvíli se o nich mluvilo jako o nadějích, které dokáží rozvinout odkaz AC/DC a postavit jej před zmlsané
americké publikum. Stáj Columbia
ostatně kapelu prezentovala jako omladinu nabitou energií, kterou na desce
ještě umocnila uspokojivá produkce Tonyho
Platta. Ze skladby „Hey Kid“ (název songu s podtržítkem značí vždy odkaz na zásadní videoklip) se
nakonec stal menší trhák televizních hudebních kanálů, ale to bylo asi tak
všechno. Tím samozřejmě nechci říct, že deska dál nic nenabízí, naopak, jde o
obstojnou sadu dobového sleazy rocku, který se v roce 1990 nacházel na
svém zenitu. Když posléze kytaristu Worchella nahradil JJ Bolt a za Adama naskočil k bicím Matt Sorrum, kterého doprovázel u kláves i Dizzy Reed (oba tou dobou již prvním rokem ve stáji GUNS N´ROSES)
jevila se budoucnost plná nadějí. Jenže to všechno vzalo rychlý konec (baskytarista
Andy Rogers v roce 1992 zemřel na předávkování heroinem) a tou dobou chystané
druhé desky se fanoušci dočkali až v roce 2008, a to jen díky intervenci
jednoho nezávislého labelu, kde byl materiál hodně dodatečně vydán pod názvem „Unfinished Business“.
Doporučené debutové
album: Neighbourhood Threat (1990)
PRETTY BOY FLOYD
Tento rozkošně vypulírovaný glam-metalový band plný modelů (odhodlaných
dotáhnout svou image na maximum) působil ve své době snad ještě umělejším
dojmem (jako by byli za účelem komerčního úspěchu vybráni a sestaveni), než
tomu bylo ve skutečnosti. Na scénu nastoupili v době, když už se hair-metalového
žánru začali fanoušci přejídat, a tak to také podle toho vypadalo s jejich
kariérou, která šla stylem: rychlý nástup na vrchol (130.místo v Billboard
chart) a ještě rychlejší pád do propasti. A přitom nešlo o nějaké zoufalce. Prvotina
„Leather Boyz With Electric Boyz“
(1989), kde to do vás hrnou od podlahy (po vzoru raných MÖTLEY CRÜE) tři černovlasí kluci (zpěvák Steve „Sex“ Summers, kytarista Kristy
„Krash“ Majors a bubeník Kari Kane)
co vypadaj jako holky, a jeden blonďák (baskytarista Vinnie Chas) , kterej vypadal ještě víc jako holka, nebyla vůbec
špatným albem. Vlastně šlo skoro o prvotřídní kvalitu plnou hitů produkovanou Howardem Bensonem (za všechny songy především
vypalovačka „Rock N´Roll (Is Gonna Set the Night On Fire)“), až tedy na tu sporadickou
původnost, která zde prakticky nebyla žádná. I přes občasné intervence s novým
line-upem a rovněž novým materiálem, do kterého se okolo přelomu milénia
dostávaly spíše vlivy MARILYN MANSON
a nejortodoxnějších forem industrialu, jsou PRETTY BOY FLOYD považováni za striktně jednosezónní kometu roku
1989. Zkrátka tehdy někdo přišel s docela divným nápadem, že z nich udělá
nové MÖTLEY CRÜE. Pokračovat lze však těžko, když už ani předobrazy netáhnou…
Doporučené debutové
album: Leather Boyz With Electric Toyz (1989)
DANGER DANGER
Newyorská partička měla na začátku své kariéry skutečně našlápnuto a i debut „Danger Danger“ z roku 1989 odhalil určitý potenciál v oblasti melodického stadiónového hard rocku. Spolu s dalšími, tehdy neokoukanými kapelami jako SLAUGHTER, WARRANT a WINGER dobývali DANGER DANGER nejrůznější americké rockové charts a prvotina to dotáhla dokonce na 80.místo v žebříčku prodejnosti. Pod taktovkou Lance Quinna vznikl vzdušný a na chorály zaměřený materiál (viz třeba singl „Naughty Naughty“), který útočil bezproblémovou líbivostí a stavěl na kombinaci tehdy moderního glam-metalu s přívětivější tváří AOR. Výraznou osobností byl samozřejmě frontman Ted Poley, ale opratě držela vždy v kapele rytmická sekce Bruno Ravel a Steve West, a tak nikoho nepřekvapilo, když se s menším úspěchem druhého alba vydaného u Epic „Skrew It“ (1991) začalo klima trochu přiostřovat. S odchodem kytaristy Steva Timmonse a zpěváka Teda Poleyho pak už definitivně přestal být o kapelu zájem, ale DANGER DANGER to nevzdali, a ještě mnoho let zápolili s devadesátými roky dál, byť absolutně mimo zájem hudebních tiskovin.
Doporučené debutové
album: Danger Danger (1989)
TUFF
Sice se historie kapely TUFF psala už nějaký ten rok, ale
tím zásadním momentem bylo podepsání smlouvy na debutovou desku v roce 1990.
Hned jak album „What Comes Around Goes
Around“ v roce 1991 vyšlo, byli okamžitě vrženi mezi epigony
slavnějších kapel scény a byla jim předpovídána brzká záhuba. I díky opálenému
blonďákovi Stevie Rachellemu, který
mnohým připomínal Bretta Michaelse,
se jim začalo přezdívat „druzí POISON“. Vzhledem k tomu, co čekalo
americký nahrávací průmysl v následujících měsících, nebyla pozornost
věnovaná TUFF valná, nicméně kapela stačila zabodovat alespoň jedním singlem,
což se rovněž počítá. Ten úspěch si zasloužila power-balada „I
Hate Kissin´You Goodbye“, která znamenitě reflektovala soumrak módy
kovbojských bot, klobouků a šátků. Přestože kapela náleží mezi další otřesně
nepůvodní formace jako TRIXTER, TNT, XYZ (o kterých zde neproběhne zmínka, ačkoliv třeba Ilousovi XYZ
slavili s debutem z roku 1989 velké úspěchy/ nicméně přiznám se, já
to album neznám) mají rockeři z arizonského Phoenixu výdrž, protože i bez
smlouvy pokračovali a nahrávali další a další alba. O žádném z nich však nemohu poreferovat,
neboť vyšla v omezeném nákladu a pouze u nezávislých amerických značek.
Tyto věci jsou tak velmi těžko dostupné.
Doporučené debutové
album: What Comes Around Goes Around
(1991)
TYKETTO
Hodně našlápnuto měla v roce 1991 newyorská kapela TYKETTO, která se vykazovala
bezproblémovým a hymnickým pop-metalem, svým zvukem se nacházejícím někde na
pomezí BON JOVI a novějším stylem WHITESNAKE. Kapela složená okolo
někdejšího frontmana WAYSTED (kapela Peteho Waye baskytaristy od hardrockových UFO)
Dannyho Vaughna slibovala mnoho
parády a start s pilotním singlem „Forever Young“ byl velkolepý, jenže
debutová deska „Don´t Come Easy“ (Geffen Records), ačkoliv o ní nešlo
mluvit jako o propadáku, se ukázala být až příliš konzervativní a svět tou
dobou již pomalu a jistě začal být nastaven na něco úplně jiného. Nicméně už
kvůli výše zmíněnému srdnatému singlu a několika dalším vypalovačkám za poslech
určitě stojí. Jak se dalo předpokládat, druhá deska „Strength by Numbers“ z roku 1994 už měla mnohonásobně menší
odezvu a prakticky totálně vyšuměla, což byla tehdy pro kapelu poslední kapka.
Nicméně TYKETTO znovu už nějaký ten rok fungují a před dvěma roky vypustili
poměrně solidní desku „Reach“.
Doporučené debutové
album: Don´t Come Easy (1991)
WILDSIDE
Poměrně řízná a razantní rock´n rollová šleha z vykřičených
čtvrtí západního Hollywoodu sice rovněž neoplývala přílišnou originalitou, ale
stejně jako JOHNNY CRASH měli i oni v roce 1992, kdy vystřelili na scénu
zasaženou nákazou grunge, poměrně našlápnuto a jejich sleazy rock bavil a byl
plný entuziasmu a dobrých nápadů. Album „Under
The Influence“ bylo plné kurev, chlastu a zbraní a do dnes svými
melodickými vypalovačkami dobře reprezentuje soumrak dané scény. Už jenom kvůli
bombám jako „Hang On Lucy“ stojí za prozkoumání. Co na tom, že uječený
vokalista Drew Hannah byl považován
za plagiát leckoho a kytarista Brent
Woods se jen krátce poté přesunul do řad sólového bandu tehdy ex-zpěváka
MÖTLEY CRÜE Vine Neila.
Doporučené debutové
album: Under The Influence (1992)
13.01.2019 | Diskuse (3) | Stray janpibal@crazydiamond.cz |
Stray | 16.02.2019 16:52 |
V rámci profilu MR.BIG bude Kotzenovské období zastoupeno jedním odstavcem, tak slibuji. :-)
|
Kropis | 16.02.2019 13:23 |
Paráda, Damn Yeankees očividně zabodovali. Těším se. Bude zmapovaná i éra Mr. Big s Kotzenem? |
Stray | 16.02.2019 08:18 |
Sestavy ujasněny, druhý díl zaměřený na excentriky už příští týden.
|